11 روش سفید کردن دندان در خانه

11 روش سفید کردن دندان در خانه

زرد شدن دندان ها با بالا رفتن سن یک امر طبیعی است و می تواند برای همه پیش بیاید. بسیاری از افراد برای درمان این مشکل و سفید کردن دندان هایشان، درمان خانگی را ترجیح می دهند. در این مطلب 11 روش سفید کردن دندان در خانه را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید هرچه سریعتر و با هزینه کمتر از شر این مشکل خلاص شوید.

11 روش سفید کردن دندان در خانه

در ادامه 11 روش را به شما پیشنهاد می دهیم که می توانند در از بین بردن زردی دندان ها به شما کمک کنند. تمام این روش ها پشتوانه علمی داشته و تقریبا می توانند جایگزین سفید کننده های دندانی که دندانپزشکان توصیه می کنند، باشند.

1- مسواک مرتب

بسیار اهمیت دارد که بعد از خوردن یا نوشیدن موادی که موجب آسیب به دندان ها می شوند، دندان هایتان را مسواک کنید. به عنوان مثال:

همچنین سعی کنید به نکات زیر در مسواک زدن توجه نمایید:

  • 2 تا 3 بار در روز مسواک بزنید.
  • هر دفعه به مدت 2 تا 3 دقیقه این کار را انجام دهید.
  • از تمیز شدن کامل دندان هایتان اطمینان حاصل کنید.
  • در حین مسواک زدن حتما از حرکات دایره ای استفاده کنید.
  • مراقب باشید به لثه هایتان آسیب نزنید، اما آن ها را به آرامی تمیز کنید.
  • پشت دندان ها را فراموش نکنید.

2- خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده می توانند کمک زیادی به سفید کردن دندان ها کنند. این محصولات دارای مواد تشکیل دهنده قوی تری نسبت به خمیر دندان های معمولی هستند که باعث از بین رفتن لکه های غذایی بسیار ریز نیز می شوند.

خمیر دندان های سفید کننده حاوی سفید کننده نیستند، اما معمولا حاوی مقدار کمی کاربامید پروکساید یا هیدروژن پراکسید هستند. این مواد شیمیایی باعث سفید شدن دندان ها می شوند.

بر اساس تحقیقی که در سال 2014 انجام شده است، خمیر دندان های سفید کننده می توانند دندان ها را 1 تا 2 درجه روشن تر کنند.

3- تری (Tray) سفید کننده دندان

بسیاری از دندان پزشکان برای سفید کردن دندان از تری ها استفاده می کنند و آن را برای بیمارانشان نصب می کنند. اما نسخه خانگی این تری ها نیز موجود می باشند که به راحتی می توانید در خانه آن ها را بر روی دندان هایتان قرار دهید. این نوع از سفید کننده های دندان می توانند 1 تا 2 درجه، دندان هایتان را سفید تر کنند.

برای این کار باید به مدت 2 تا 4 ساعت در روز این سفید کننده ها را بر روی دندان هایتان قرار دهید.

همچنین انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند از تری هایی استفاده کنید که حاوی 10 درصد کاربامید پروکساید باشند.

4- نوار سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده حاوی یک لایه نازک پراکسید هستند که باید آن ها را بر روی دندان هایتان قرار دهید. تنوع این نوارها در باز بسیار زیاد است و هرکدام به شکل متفاوتی که شرکت تهیه کننده آن توصیه می کند، باید مصرف شوند. البته بیشتر شرکت ها توصیه می کنند که دو بار در روز و هربار به مدت 30 دقیقه از آن ها استفاده کنید.

نوارهای سفید کننده می توانند 1 تا 2 درجه دندان ها را سفید تر کنند. طبق مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، هیچ شواهی مبنی بر اینکه هرچه میزان کاربامید پروکساید این نوارها بیشتر باشد، تاثیر آن ها هم بیشتر است، وجود ندارد.

5- سفید کننده های مایع

شستشوی مرتب دندان ها با سفید کننده های دندان می تواند بسیار موثر واقع شود. این ترکیبات با جرم های دندان واکنش می دهند و به از بین بردن آن ها کمک می کنند.

اگر روزانه به مدت 1 دقیقه دندان هایتان را با این سفید کننده ها شستشو دهید، بعد از حدود 3 ماه دندان هایی با 1 تا 2 سفید تر خواهید داشت.

6- خمیردندان زغالی

زغال موجود در خمیردندان های زغالی می توانند در سفید کردن دندان ها بسیار موثر باشد. بر اساس مطالعاتی که در سال 2017 انجام شده است، زغال می تواند به از بین بردن زنگ خارجی دندان ها کمک کند و همچنین لکه های تیره رنگ دندان ها را هم به مرور زمان از ببین ببرد.

استفاده از این نوع خمیردندان باید با احتیاط باشد. همچنین پاک کردن این خمیردندان در دهان، مقداری دشوار است.

7- جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

استفاده از خمیردندان حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) ممکن است باعث کاهش زرد شدن دندان شود. می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید یک سفید کننده فوق العاده تهیه کنید.

8- ویتامین C

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که کمبود ویتامین C می تواند موجب ایجاد باکتری بر روی دندان ها و لثه ها شود و در نتیجه باعث تغییر رنگ دندان ها شود.

سعی کنید از مواد خوراکی که حاوی ویتامین C هستند بیشتر استفاده کنید تا با کمبود این ویتامین مواجه نشوید.

9- آنزیم های میوه ای

بعضی از میوه ها حاوی آنزیم هایی هستند که می توانند زردی دندان ها را از بین ببرند. از این میوه ها در خمیردندان های مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال در سال 2012 تحقیقی بر روی خمیردندان هایی که حاوی آنزیم های میوه های پاپایا و آناناس بودند صورت گرفت و ثابت شد که این آنزیم ها در سفید کردن دندان ها موثر هستند.

10- سفید کردن دندان با سرکه سیب

اگر مقدار کمی از سرکه سیب استفاده شود، ممکن است رنگ دندان ها را از بین ببرد و آن ها را سفید کند. مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد نشان داد که سرکه سیب بر روی سفیدی دندان تاثیری بالایی دارد. لازم به ذکر است که این مطالعه بر روی حیوانات انجام شد.

سرکه سیب سرکه ممکن است در صورت استفاده بیش از حد به سطح دندان ها آسیب برساند. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از سرکه سیب به عنوان یک سفیدکننده دندان لازم است.

11- روغن نارگیل

مطالعه ای که در سال 2015 صورت گرفت نشان داد که شستشوی دهان با روغن نارگیل می تواند به شکل موثری دندان ها را سفید کند. هرچند تحقیقات بیشتری برای تایید کامل این تاثیر مورد نیاز است اما می توانید آن را امتحان کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.