آیا واقعاً ضد آفتاب باعث جوش می‌شود

آیا واقعا ضد آفتاب باعث جوش می شود

حفظ سلامتی پوست صورت، یکی از موضوعاتی است که برای همه ما مهم است؛ فرقی هم نمی‌کند که آقا باشیم، یا خانم! در این مورد مساله‌ای که پزشکان متخصص پوست، بیش از همه روی آن تأکید دارند، استفاده مداوم از کرم‌های ضدآفتاب است. اما این طور به نظر می‌رسد که همه افراد نمی‌توانند به‌طور دائم از این کرم‌ها استفاده کنند. مخصوصاً افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند، از افزایش جوش‌های صورت بعد از مصرف ضدآفتاب گله‌مند هستند.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در مطلب پیش رو به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم، و ببینیم که آیا واقعاً ضدآفتاب عامل بروز آکنه و جوش صورت است؟ اگر شما هم دوست دارید پاسخ این سوال را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

آیا واقعاً ضد آفتاب باعث جوش می‌شود

چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

نور خورشید علیرغم تمام مزایای خوبی که برای روح و جسم ما دارد، حاوی اشعه‌هایی است که در طولانی مدت باعث بروز مشکلات جدی پوستی، اعم از لکه‌های قهوه‌ای یا حتی سرطان پوست می‌شوند. اما کرم‌های ضدآفتاب این خاصیت را دارند که اثرات مخرب این اشعه‌ها را کمتر کنند.

هیچ شرکتی تابحال ادعا نکرده که محصولاتش می‌تواند به‌طور 100% جلوی آثار مخرب ضدآفتاب‌ها را بگیرد. چون حتی بهترین کرم ضد آفتاب هم تا حدی توانایی پوشش‌دهی پوست صورت و مراقبت از آن را دارد. ولی اینها دلیل نمی‌شود که ما مصرف کرم ضدآفتاب را جدی نگیریم. چون با مصرف آنها پوست صورت و دستان ما در مقابل پرتوهای UVA و UVB که عامل پیری زودرس و سوختگی پوست هستند، محافظت می‌شود. اما کرم ضدآفتاب چه تأثیری بر جوش صورت دارد؟

تأثیر ضد آفتاب روی جوش صورت

یکی از مسائلی که اغلب افراد دارای پوست چرب از آن شکایت دارند، افزایش جوش‌های زیرپوستی یا جوش‌های ریز چرکی بعد از مصرف کرم‌های ضدآفتاب است. در توضیح این مساله باید بگوییم که عامل جوش صورت، چربی بیش از اندازه پوست صورت است، نه کرم‌های ضد آفتاب!

به این ترتیب که منافذ باز پوست، توسط چربی‌های اضافی صورت ما مسدود می‌شوند و به‌صورت جوش درمی‌آید. در برخی مواقع، این منافذ علاوه بر چربی، با سلول‌های مرده سطح پوست و حتی باکتری‌ها، مسدود شده و ملتهب می‌شوند. بنابراین طبیعی است، اگر فردی با پوست چرب پس از استفاده از یک ضدآفتاب چرب جوش بزند، یا جوش‌های صورتش ملتهب و بیشتر شوند.

پس نتیجه می‌گیریم که جوش صورت لزوماً تحت‌تاثیر مصرف کرم ضدآفتاب نیست، بلکه به مراقبت‌های صحیح از پوست چرب مستعد جوش و انتخاب صحیح کرم ضدآفتاب برمی‌گردد. اگر پوست شما چرب است و با مساله جوش صورت بعد از مصرف ضدآفتاب‌ها درگیر هستید، نکاتی که در ادامه‌ی مطلب به شما می‌آموزیم را اجرا کنید تا از شر آنها خلاص شوید.

آیا واقعاً ضد آفتاب باعث جوش می‌شود

با رعایت این 5 نکته بعد از مصرف ضدآفتاب جوش نخواهیم زد!

برای حفاظت پوست از جوش‌های پس از مصرف ضدآفتاب‌ها، باید 5 نکته مهم و کلیدی را درباره پوست صورتمان رعایت کنیم:

۱. کرمی را انتخاب کنیم که متناسب با نوع پوست ما باشد

اولین و مهم‌ترین نکته، انتخاب کرم ضد آفتابی است که با نوع پوست ما متناسب باشد. با توجه به اینکه پوست‌های مستعد جوش معمولاً چرب یا مختلط هستند، در انتخاب ضدآفتاب، دقت کنید که کرم مخصوص پوست‌های چرب و مختلط را تهیه کنید.

همچنین دقت کنید که بافت کرم نرم و پخش شوندگی مناسبی داشته باشد. معمولاً کرم‌های سنگین یا پودری، خیلی سخت روی پوست پخش می‌شوند و خودشان جزو عوامل تحریک پوست و بروز آکنه محسوب می‌شوند.

۲. پیش از مصرف ضدآفتاب پوستمان را با شوینده مناسب پاک کنیم

این خیلی مهم است که قبل از مصرف ضدآفتاب پوست ما تمیز باشد. چون علاوه بر اینکه کرم بهتر جذب می‌شود، از نفوذ باکتری یا چربی‌های مزاحم به منافذ پوست هم جلوگیری می‌شود. پس دقت کنید که 5 الی 10 دقیقه قبل از مصرف ضدآفتاب، پوست صورتتان را با شوینده‌های ملایم یا اسکراب کاملاً بشویید و تمیز کنید.

۳. کرم ضدآفتاب را به روش درستی استفاده کنیم

معمولاً اغلب افراد از این کرم مانند کرم‌های مرطوب کننده استفاده می‌کنند، ولی استفاده از کرم ضدآفتاب، روش خاص خودش را دارد که اگر درست انجام نشود، باعث بروز آکنه خواهد شد. ضدآفتاب‌ها باید این طور مصرف شوند:

  • ابتدا پوست خود را توسط شوینده یا تونر کاملاً پاک می‌کنیم.
  • سپس روی پوست تمیز، یک لایه نازک از کرم را کامل پخش می‌کنیم (کرم ضدآفتاب نباید با پوست دور چشم تماس پیدا کند).
  • بعد از جذب لایه اول، لایه نازک دوم را می‌زنیم و با ماساژ آرام صورت، به جذب بهتر آن کمک می‌کنیم.
  • بعد از جذب کرم ضدآفتاب، می‌توانیم از کرم پودر یا لوازم آرایشی استفاده کنیم.

۴. کرم ضدآفتاب را در زمان مناسب بزنیم

وقتی از در خانه بیرون می‌رویم، زمان خوبی برای زدن کرم ضدآفتاب نیست! چون حداقل 30 دقیقه طول می‌کشد تا این کرم‌ها جذب پوست ما شوند. هنگامی که دیر از آنها استفاده می‌کنیم، در اثر گرمای هوا یا تعریق، بخوبی جذب نمی‌شوند، روی پوست می‌ماسند و در نتیجه باعث مسدود شدن منافذ پوست و بروز جوش یا آکنه می‌شوند.

۵. سراغ ضدآفتاب‌های مقاوم به آب نرویم

معمولاً ضدآفتاب‌های ضدآب یا water resistance به افرادی توصیه می‌شوند که زیاد تعریق می‌کنند یا در رشته ورزشی شنا فعالیت می‌کنند. این کرم‌ها بافت نسبتاً چرب‌تری در مقایسه با سایر کرم‌ها دارند، و برای پوست مستعد جوش ما مناسب نیستند. بنابراین بهتر است سراغ آنها نرویم. هرچند ضدآب بودن کرم‌های ضدآفتاب هم صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ کرمی وجود ندارد که در معرض آب تا حدی شسته نشود.

آیا واقعاً ضد آفتاب باعث جوش می‌شود

معرفی بهترین برندهای کرم ضدآفتاب

حالا که یاد گفتیم چطور از پوست صورتمان در برابر جوش‌های ناشی از استفاده نادرست از کرم‌های ضدآفتاب محافظت کنیم، می‌خواهیم چند محصول حرفه‌ای را به شما معرفی کنیم که به هیچ عنوان باعث بروز جوش نمی‌شود:

  1. ضد آفتاب فیوژن واتر رنگی ایزیدن
    این محصول با SPF50 جز بهترین ضدآفتاب‌های جهان، محصولی 5 ستاره و ساخت کشور اسپانیا است. این کرم کاملا ضد لک، ضد جوش و مناسب پوست های چرب و مختلط است. تناژ رنگی آن گرم و نزدیک به رنگ طبیعی پوست است و به راحتی جذب پوست می شود.
  2. ضدآفتاب فلویید مینرال بی رنگ اون (Aven)
    این محصول فاقد عطر و پارابن است. برای پوست‌های حساس، خانم‌های باردار و حتی کودکان هم قابل استفاده است. با خاصیت التیام بخشی، ضد التهاب بودن و کمپلکس‌های حفاظتی معدنی، برای مدت طولانی از پوست محافظت می‌کند.
  3. ضدآفتاب مخصوص پوست چرب و مستعد جوش لاورش پوزای
    این کرم ضدآفتاب، برای پوست‌های چرب و مستعد جوش طراحی شده و بافتی کاملاً نرم و جذب سریع دارد. خاصیت تسکین دهندگی و ضد آلودگی این محصول، از بروز جوش‌های ناشی از آلودگی هوا بخوبی جلوگیری می‌کند.

برای تهیه هر کدام از این کرم‌های ضدآفتاب و همچنین لوازم بهداشتی و آرایشی مناسب برای پوست‌های چرب و جوش‌دار، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه اینترنتی شیمن شاپ مراجعه کنید. کلیه‌ی محصولات این فروشگاه، گلچینی از بهترین محصولات برندهای معتبر و مطرح دنیا هستند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.