ضربان قلب نرمال کودک چقدر است؟

ضربان قلب نرمال کودک چقدر است؟

بسیاری از والدین می دانند که نبض یا ضربان قلبشان باید در حدود ۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد، اما ممکن است ندانند که ضربان قلب نرمال کودک به طور معمول بالاتر از آن ها است. بسته به سن کودک، می تواند بین ۴۳ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه داشته باشد. نوزادان بالاترین ضربان را دارند و با رشد آن ها، سرعت ضربان قلبشان کاهش می یابد.

دانستن میزان ضربان قلب نرمال کودک و نحوه بررسی آن می تواند از نگرانی های بی دلیل درباره ضربان قلب فرزندتان جلوگیری کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا ضربان آهسته یا سریع را در کودکتان تشخیص دهید و به شما اطلاع دهد که چه موقع به مراقبت های پزشکی نیاز دارید.

چگونه ضربان قلب کودک را اندازه بگیریم؟

ضربان قلب شما که نبض نیز نامیده می شود، تعداد دفعات ضربان قلبتان در هر دقیقه می باشد. با قرار دادن انگشت بر روی مچ دست، داخل آرنج، گردن یا قسمت بالای پا می توانید نبض کودک خود را اندازه بگیرید.

شما با مقداری دقت می توانید نبض کودک خود را پیدا کنید. پس از یافتن آن، تعداد ضرباتی را که احساس می کنید در یک دوره ۶۰ ثانیه ای حساب کنید. همچنین می توانید تعداد ضربان هایی را که در ۳۰ ثانیه احساس می کنید، در عدد دو ضرب کنید.

برای گرفتن دقیق زمان می توانید از ساعت یا کرنومتر استفاده کنید. بسیاری از تلفن های همراه دارای کرنومتر هستند که برای انجام این کار بسیار مناسب می باشند. همچنین برخی برنامه های موبایل نیز وجود دارند که می توانند نبض را اندازه گیری کنند. البته معمولا این برنامه ها برای اندازه گیری ضربان قلب از شما می خواهند انگشتتان را بر روی لنز دوربین قرار دهید. از این رو ممکن است برای گرفتن ضربان قلب کودک چندان مناسب نباشند.

ضربان قلب در حالت استراحت و حالات دیگر

قبل از اینکه به بررسی میزان ضربان قلب نرمال کودک بپردازیم، لازم است بدانید که متخصصان در مورد دو ضربان قلب متفاوت صحبت می کنند. ضربان قلب در حالت استراحت با ضربان قلب در هنگام ورزش یکی نیست. بهترین زمان برای اندازه گیری وقتی است که در حال تماشای فیلم یا خواندن کتاب هستید و کودکتان در آرامش کامل به سر می برد.

ضربان قلب نرمال کودک

میزان ضربان قلب کودک در حالت استراحت و بر اساس سنش اندازه گیری می شود. همچنین کودک نباید در حال گریه کردن، دویدن یا بازی کردن باشد. در ادامه محدوده طبیعی تعداد ضربان قلب تا ۱۸ سالگی قرار گرفته است. لازم به ذکر است اعدادی که در بخش «ضربان قلب در حالت استراحت» ذکر شده اند، میانگین تعداد ضربان هایی هستند که در بخش «ضربان قلب نرمال» ذکر شده اند.

در حین گریه یا فعالیت بدنی، ضربان قلب کودک ممکن است به بالاترین حدی که در جدول آمده است صعود کند و به همین ترتیب در هنگام خواب ممکن است به پایین ترین حد خود برسد.

اگر نگران ضربان قلب فرزند خود هستید بهتر است با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. گاهی میزان ضربان قلب در کودکان می تواند متفاوت باشد. از این رو با مراجعه به پزشک متخصص اطفال، می توانید تعداد ضربان های طبیعی مختص کودک خود را به دست آورید. از جدول زیر به عنوان یک راهنما استفاده کنید، اما به هیچ عنوان تصور نکنید که ضربان قلب کودک شما دقیقا باید از آن پیروی کند.

سنضربان قلب در حالت استراحتضربان قلب نرمال
۰ الی ۳ ماهه۱۴۳ تپش در دقیقه۱۰۷ الی ۱۸۱ تپش در دقیقه
۳ الی ۶ ماهه۱۴۰ تپش در دقیقه۱۰۴ الی ۱۷۵ تپش در دقیقه
۶ الی ۹ ماهه۱۳۴ تپش در دقیقه۹۸ الی ۱۶۸ تپش در دقیقه
۹ الی ۱۲ ماهه۱۲۸ تپش در دقیقه۹۳ الی ۱۶۱ تپش در دقیقه
۱۲ الی ۱۸ ماهه۱۱۶ تپش در دقیقه۸۸ الی ۱۵۶ تپش در دقیقه
۱۸ الی ۲۴ ماهه۱۱۶ تپش در دقیقه۸۲ الی ۱۴۹ تپش در دقیقه
۲ الی ۳ ساله۱۱۰ تپش در دقیقه۷۶ الی ۱۴۲ تپش در دقیقه
۳ الی ۴ ساله۱۰۴ تپش در دقیقه۷۰ الی ۱۳۶ تپش در دقیقه
۴ الی ۶ ساله۹۸ تپش در دقیقه۶۵ الی ۱۳۱ تپش در دقیقه
۶ الی ۸ ساله۹۱ تپش در دقیقه۵۹ الی ۱۲۳ تپش در دقیقه
۸ الی ۱۲ ساله۸۴ تپش در دقیقه۵۲ الی ۱۱۵ تپش در دقیقه
۱۲ الی ۱۵ ساله۷۸ تپش در دقیقه۴۷ الی ۱۰۸ تپش در دقیقه
۱۵ الی ۱۸ ساله۷۳ تپش در دقیقه۴۳ الی ۱۰۴ تپش در دقیقه
جدول ضربان قلب نرمال کودک

همانطور که مشاهده می کنید، کودکان خردسال معمولاً ضربان قلب سریع تری نسبت به نوجوانان دارند. جالب است بدانید که نوجوانان ورزشکار می توانند در حالت استراحت ضربان قلبی بین ۴۰-۵۰ تپش در دقیقه داشته باشند. این امر به این دلیل است که آن ها به قدری بدن سالمی دارند که عضله قلبشان مجبور فعالیت شدیدی انجام دهد تا خون را به بخش های مختلف بدن منتقل کند.

ضربان قلب نرمال کودک چقدر است؟

ضربان قلب آهسته و سریع

ضربان قلب کودک می تواند نرمال، سریع (که به آن تندتپشی یا تاکی‌کاردی گفته می شود) یا آهسته (که به آن کندتپشی یا برادی‌کاردی گفته می شود) باشد. در بعضی از انواع تندتپشی، مانند تندتپشی فوق بطنی (SVT)، ضربان قلب ممکن است به بیش از ۲۲۰ تپش در دقیقه برسد. کودکی که دارای برادی کاردی باشد ممکن است ضربان قلبی کمتر از ۵۰ تپش در دقیقه داشته باشد.

هشدار!

ضربان قلب بسیار سریع یا بسیار کند می تواند یک موقعیت اورژانس پزشکی باشد. این امر به ویژه در مورد کودکان بسیار اهمیت دارد و می تواند منجر به غش کردن (سنکوپ)، سرگیجه یا تحریک پذیری شدید شود.

اگر کودک شما هریک از شرایط تندتپشی یا کندتپشی را تجربه می کند، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

ارزیابی ضربان قلب نرمال کودک

اگر پزشک متخصص اطفال نگران ضربان قلب کودک شما باشد، ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند آیا اختلال اساسی در قلب او وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال علاوه بر گرفتن نبض فرزند شما، پزشک ممکن است فشار خون او را نیز بررسی کند و یک نوار قلب هم تجویز کند.

نوار قلب به پزشک شما اجازه می دهد که نه تنها ضربان قلب کودک، بلکه ریتم و فعالیت الکتریکی قلب او را نیز بررسی کند. همچنین می تواند سرنخ هایی را در مورد بزرگ شدن یا فعالیت بیش از حد قلب به پزشک بدهد. در برخی موارد پزشک ممکن است شما را به یک متخصص قلب و عروق کودکان ارجاع دهد.

علاوه بر مشکلات قلبی، پزشک ممکن است آزمایش خون را جهت شمارش سلول های خونی یا آزمایش تیروئید را هم تجویز نماید. انجام این کار به این دلیل است که مشکلاتی مانند کم خونی یا پرکاری تیروئید می توانند باعث ضربان سریع قلب شوند.


منبع: verywellfamily

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.