علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

لکه های سفید روی ناخن که اصطلاح علمی آن ها لوکونشیا (leukonychia) می باشد، می توانند علت های مختلفی داشته باشند. علت لکه های سفید روی ناخن معمولا بسیار ساده و بی خطر است اما گاهی می تواند نشان دهنده وجود بیماری های جدی و حتی مشکلاتی که باعث مرگ می شوند، باشد. خوشبختانه به ندرت اتفاق می افتد که مشکل جدی وجود داشته باشد و در اغلب موارد به آسانی می توان آن را درمان کرد. در ادامه شما را با شایع ترین دلایل ایجاد لکه های سفید روی ناخن آشنا خواهیم کرد. با گومگ همراه باشید.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

ضربه خوردن ناخن


اگر به تازگی ناخن شما ضربه خورده است، ممکن است علت لکه سفید روی آن، آسیب ناشی از این اتفاق باشد. همچنین در صورتی که ضربه به ماتریس ناخن (یعنی جایی که ناخن رشد می کند) وارد شده باشد نیز ممکن است باعث ایجاد این لکه های سفید شود.

در صورتی که علت لکه های سفید روی ناخن شما این مورد باشد، مقداری طول می کشد تا لکه ها از بین بروند، زیرا سرعت رشد ناخن ها پایین است. البته سرعت رشد ناخن ها در هر فردی متفاوت است و به طور کلی در فصول پاییز و زمستان افزایش می یابد.

در برخی موارد ممکن است رشد ناخن ها تا حدی که بتواند لکه ها را از بین ببرد، ماه ها و حتی یک سال طول بکشد. بنابراین اگر علائم دیگری ندارید و علت آن را ضربه خوردن می دانید، باید صبور باشید تا به صورت طبیعی درمان شود.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

مانیکور، ناخن مصنوعی و موارد مشابه


آیا شما هم تجربه استفاده از مانیکور و ناخن مصنوعی داشته اید؟ استفاده از این موارد بسیار شایع است، اما به همان مقدار هم خطر آسیب دیدگی ناخن را به همراه دارند. استفاده از مواد غیر طبیعی بر روی ناخن می تواند باعث آسیب دیدگی آن شود، اما ممکن است کمی زمان ببرد تا خودش را نشان دهد. دقت داشته باشید که هرگونه مصنوعاتی بر روی ناخن ها می تواند باعث آسیب دیدگی موضعی شود، از لاک ناخن گرفته تا ناخن مصنوعی و… .

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

پسوریازیس یا اگزما


ناخن های شما امتداد پوست شما هستند و در واقع، نوعی پوست به شمار می روند. به همین دلیل بسیاری از عواملی که می توانند به پوست شما آسیب وارد کنند، می توانند بر روی ناخن هایتان نیز همین تاثیرات را بگذارند. پسوریازیس و اگزما از مشکلات پوستی می باشند که با خارش، قرمزی و بثورات همراه هستند. همچنین هر دو آن ها باعث ایجاد لکه های سفید بر روی ناخن ها می شوند.

پسوریازیس می تواند ناخن را ضخیم و سفید کند و با نقاط سفید و حفره مانندی همراه باشد. همچنین اگزما می تواند باعث ضخیم شدن، برجستگی و تغییر رنگ ناخن ها شود. لازم به ذکر است که برای درمان این مشکلات پوستی باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: پسوریازیس چیست؟ دلایل، علائم، خطرات و درمان آن کدامند؟
علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

قارچ؛ علت لکه های سفید روی ناخن


اگر از دوش باشگاه استفاده کرده باشید یا به استخر یا هر محل مرطوب دیگری مراجعه کرده باشید، ممکن است دچار قارچ ناخن، به ویژه ناخن های پا شوید. قارچ ناخن معمولا با لکه های سفید روی ناخن و ضخیم شدن آن نواحی قابل تشخیص است. البته در موارد حاد آن، می تواند کل ناخن را درگیر کند.

بسیاری از افراد قارچ را با پسوریازیس اشتباه می گیرند. ممکن است پزشک برای تشخیص آن، مقداری از ناخن را خراشیده و به آزمایشگاه بفرستد تا مشخص شود که علت لکه های سفید روی ناخن شما قارچ است یا خیر. درمان قارچ می تواند از مصرف داروهای خوراکی و موضعی تا لیزر و جراحی متغیر باشد و پزشک با توجه به شدت و شرایط شما، یکی از این روش ها را انتخاب می کند.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

کرونا؛ علت لکه های سفید روی ناخن


یکی از شناخته شده ترین علائم کووید ۱۹ آن است که انگشتان و ناخن ها را درگیر می کند. گاهی اوقات تنها نشانه ابتلای افراد به این ویروس، تغییر رنگ انگشتان و ناخن ها به رنگ قرمز و گاهی هم سفید است. آکادمی پوست آمریکا برای درمان این عارضه کرم هیدروکورتیزون را توصیه می کند. البته بیماران باید مراقب علائم دیگر کرونا باشند و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایند.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

کمبود ویتامین و مواد معدنی


اگر مادربزرگتان لکه های سفید روی ناخن هایتان را ببیند، احتمالا توصیه می کند شیر بیشتری بنوشید، زیرا علت آن کمبود کلسیم است. پزشکان درباره تاثیر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بر ایجاد این لکه های سفید اختلاف نظر دارند. برخی از آن ها معتقند که کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند علت لکه های سفید روی ناخن باشد و برخی دیگر معتقدند که این ها افسانه هستند و در تحقیقات علمی ثابت نشده اند. با این حال، شما می توانید با توجه به شرایط خود، ویتامین ها و مواد معدنی مصرفی خود را تحت نظر بگیرید و اگر کمبودی در آن ها مشاهده می کنید، سعی در جبران آن داشته باشید. شاید اثر کرد!

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

علت های جدی تر


به ندرت ممکن است لکه های سفید روی ناخن نشانه وجود یک بیماری یا مشکل جدی باشند. به عنوان مثال بیماری هایی مانند خود ایمنی یا بیماری های قلبی و نارسایی کلیه می توانند علت بروز این لکه ها باشند. اگر فقط شاهد لکه های سفید روی ناخن هایتان هستید و هیچ علامت دیگری ندارید، نیازی به نگرانی نیست. اما در صورتی که با علائم بیماری های جدی همراه باشد، باید فورا تحت ارزیابی قرار بگیرید تا مشکل اصلی تشخیص داده شود. اگر علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و ورم مچ پا دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

یک تحقیق فهرست بسیاری از بیماری هایی که می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن شوند را منتشر کرده است. این بیماری ها عبارتند از: HIV، سیروز کبدی، بیماری کاوازاکی (بیماری که باعث التهاب عروق خونی می شود)، مسمومیت با آرسنیک یا سرب، نارسایی کلیه و نارسایی کبد.

علت لکه های سفید روی ناخن چیست؟

عوارض ناشی از مصرف داروها


برخی از داروها می توانند با عارضه لکه های سفید روی ناخن همراه باشند. تعدادی از معروف ترین داروهایی که یکی از عوارض جانبی آن ها، لکه های سفید روی ناخن است را در ادامه معرفی می کنیم. پیش از آن باید بدانید که این عارضه می تواند توسط داروهای دیگری که در این فهرست نیستند نیز ایجاد شود، بنابراین درباره عوارض جانبی داروهای مصرفی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

  • داروهای گوگردی مانند فوروزماید (Lasix) و هیدروکلروتیازید (Microzide)
  • داروهای ضد درد آرتریت مانند سلکوکسیب (Celebrex)
  • داروهای دیابت مانند گلیمپیرید (آماریل) و گلیبورید
  • سولفاسالازین که برای درمان بیماری کرون، کولیت اولسروز و آرتریت روماتوئید استفاده می شود
  • برخی داروهای شیمی درمانی

منبع: thehealthy

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.