انجیر یکی از میوه های بسیار با خاصیت و مغذی است که به خانواده توت ها تعلق دارد. این میوه دارای پوستی به رنگ سبز تیره و بنفش با گوشتی سرخابی می باشد. گوشت انجیر حاوی دانه های خوراکی کوچک و شیرینی است که طعمی مشابه توت دارند. البته انجیر انواع مختلفی دارد که ارزش غذایی آن ها با یکدیگر متفاوت است. انجیر را می توان به شکل تازه، خشک یا کنسرو شده مصرف کرد. در صورتی که فرزند خود را به تازگی از شیر گرفته اید و می خواهید میوه های مقوی و مناسب برای او را بشناسید، اطلاع از خواص انجیر برای نوزادان می تواند بسیار موثر باشد. همچنین باید بدانید که سن مناسب برای دادن انجیر به نوزادان و همچنین عوارض و خطرات احتمالی مصرف آن به چه صورت است. با گومگ همراه باشید.


آنچه در ادامه می خوانید:


انجیر برای نوزادان: فواید، خطرات و سن مناسب

سن مناسب برای دادن انجیر به نوزادان

بیشتر نوزادان می توانند از شش ماهگی انجیر تازه و کاملا رسیده را به شکل پوره یا له شده بخورند. اگر چند بار به آن ها انجیر بدهید و دستگاه گوارش آن ها با این میوه سازگار شود، می توانید انجیر را به خوراکی های دیگری مانند فرنی نیز اضافه کنید. زمانی که کودک شما به سن ۹ تا ۱۰ ماهگی رسید، می توانید قطعات کوچک انجیر را به او بدهید. نوزادان بین ۶ تا ۱۲ ماهه نباید انجیر خشک بخورند، زیرا خطر گیر کردن در گلو و خفگی در این سن وجود دارد. اگر می خواهید انجیر خشک را به نوزادان زیر ۱۲ ماهه بدهید، آن ها بپزید، له کنید یا به صورت پوره شده تهیه کنید.

همچنین بخوانید: دندان در آوردن کودک چه نشانه هایی دارد؟
انجیر برای نوزادان: فواید، خطرات و سن مناسب

ارزش غذایی انجیر برای نوزادان

انجیر حاوی چندین ماده مغذی ضروری مانند فیبر غذای ، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A، B، C، E و K می باشد. اگر یک عدد انجیر کوچک و تازه (۴۰ گرم) به رژیم غذایی منظم نوزاد شما اضافه شود، مواد مغذی زیر را برای او تامین خواهد کرد:

ماده غذاییمیزانمقدار مورد نیزا نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه
آب۳۱.۶ گرم
کالری۲۹.۶
فیبر۱.۱۶ گرم
کلسیم۱۴ میلی گرم۲۶۰ میلی گرم
آهن۰.۱۴۸ میلی گرم۱۱ میلی گرم
منیزیم۶.۸ میلی گرم۷۵ میلی گرم
فسفر۵.۶ میلی گرم۲۷۵ میلی گرم
پتاسیم۹۲.۸ میلی گرم۸۶۰ میلی گرم
ویتامین آ۲.۸ میکروگرم۵۰۰ میکروگرم
انجیر برای نوزادان: فواید، خطرات و سن مناسب

فواید انجیر برای نوزادان

قرار دادن انجیر در رژیم غذایی نوزاد می تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • افزایش انرژی و آبرسانی: یک عدد انجیر کوچک و تازه (۴۰ گرم) ۳۰ کیلوکالری انرژی و مقدار قابل توجهی آب به همراه دارد. این دو مورد برای نوزادانی که به تازگی فعال شده اند و انرژی زیادی نیاز دارند ضروری هستند و به رشد و نمو آن ها کمک می کنند.
  • سرشار از ریز مغذی های حیاتی: انجیر یک منبع عالی از پتاسیم، آهن، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین های A و B و همچنین فیبر غذایی است. این مواد مغذی برای عملکردهای مختلف فیزیولوژیکی ضروری هستند که در نهایت به رشد و نمو نوزاد کمک می کنند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان ها: فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها و ترکیبات فنلی مانند اسید گالیک، اسید کلروژنیک و اپی کاتچین، باعث ایجاد خاصیت آنتی اکسیدانی در انجیر می شوند. آنتی اکسیدان ها باعث افزایش ایمنی بدن و بهبود سلامتی در طولانی مدت می شوند.
  • ارتقاء سلامت دستگاه گوارش: انجیر حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی، به خصوص سلولز است که به بهبود هضم غذا و حفظ آب در روده ها کمک می کند. این دو ویژگی برای حفظ حرکات سالم روده و جلوگیری از یبوست ضروری هستند.

همچنین بخوانید: حساسیت به شیر در کودکان؛ علائم، دلایل و درمان
انجیر برای نوزادان: فواید، خطرات و سن مناسب

چگونه انجیر با کیفیت تهیه کرده و از آن ها نگهداری کنیم؟

در ادامه شما را با چند نکته برای انتاخب بهترین و با کیفیت ترین انجیرها آشنا می کنیم و روش های ذخیره و نگهداری از آن ها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت:

نکاتی برای انتخاب انجیر با کیفیت

  • انجیرهای رسیده با پوستی تمیز، خشک و بدون زدگی را انتخاب کنید.
  • از خرید انجیرهایی که پوستی کبود، لکه دار و زدگی دارند خودداری کنید. انجیر تازه نرم است اما با فشار دادن سالم می ماند و پاره نمی شود.
  • انجیر را بو کنید. اگر بوی ترشی بدهد احتمالاً انجیر کهنه است.
  • اگر انجیر را به صورت بسته بندی خریداری می کنید، آن را از برندهای معتبر تهیه کنید.

نکاتی برای نگهداری انجیر

  • قبل از نگهداری، انجیرهای تازه را با پارچه مرطوب تمیز کنید. آن ها را به یک کیسه پلاستیکی منتقل کرده و در یخچال نگهداری کنید. در طی دو تا سه روز انجیرها را مصرف کنید.
  • انجیر تازه را می توان به طور کامل منجمد کرد. همچنین شما می توانید برش های انجیر را در یک کیسه یا کیسه فریزر ذخیره کنید. در هر دو روش می توانید انجیرها را به مدت ۱۲ ماه به صورت منحمد نگهداری کنید.
  • انجیرهای بسته بندی شده را در بسته بندی اصلی خود یا در ظروف وکیوم شده و به دور از گرما و رطوبت، می توانید به مدت یک ماه در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین می توانید آن ها را شش ماه تا یک سال در یخچال نگهداری کنید.
  • پس از باز شدن بسته، انجیر خشک را در یک ظرف در بسته در داخل یخچال و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
انجیر برای نوزادان: فواید، خطرات و سن مناسب

هشدارهای لازم برای دادن انجیر به نوزادان

شما می توانید با رعایت برخی اقدامات احتیاطی ساده، با خیال راحت به نوزاد خود انجیر بدهید. این اقدامات عبارتند از:

  • برای اطمینان از کیفیت، انجیر ارگانیک را از فروشنده های معتبر خریداری کنید. آن ها را با دقت نگهداری کنید، زیرا انجیرها ظریف هستند و به راحتی فاسد می شوند.
  • دادن انجیر تازه به نوزاد را به صورت پوره شده شروع کنید. اگر نوزاد طعم و بافت انجیر را دوست داشت و توانست آن را به راحتی هضم کند، می توانید میوه را به او بدهید.
  • یک تا دو قاشق چای خوری انجیر پوره یا له شده را به کودک خود بدهید. هنگامی که نوزاد با طعم و هضم آن مشکلی نداشت، به تدریج مقدار آن را به یک یا دو قاشق غذاخوری برسانید.
  • اگر کودک پس از خوردن انجیر ناراحت به نظر می رسد، بلافاصله خوراندن انجیر را متوقف کنید و بعداً دوباره امتحان کنید. در صورتی که مشکل ادامه دارد بود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • ممکن است برخی از کودکان به انجیر حساسیت داشته باشند. در صورت وجود حساسیت، علائم آن بلافاصله پس از بلع یا لمس انجیر تازه یا خشک بروز می کنند. به علائم آلرژی مانند خارش پوست (کهیر)، عطسه، خس خس یا گلودرد توجه کنید.
  • انجیر تازه و خشک ممکن است با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. اگر نوزاد شما از دارو استفاده می کند، قبل از افزودن انجیر به رژیم غذایی او با پزشک مشورت کنید.
  • در دادن انجیر به نوزاد زیاده روی نکنید. خوردن بیش از حد انجیر به ویژه انجیر خشک ممکن است در برخی از نوزادان باعث ایجاد ناراحتی های دستگاه گوارش مانند اسهال شود.

منبع: momjunction