زمانی که برای اولین بار می خواهید به دنیای بدنسازی قدم بگذارید، با تعداد بسیار زیادی از برنامه بدنسازی ها، مکمل ها، رژیم های غذایی، مقالات و اطلاعات مواجه می شوید. رژیم های غذایی و برنامه تمرینی های متعددی وجود دارند و همین می تواند باعث سردرگمی شما شود. در نتیجه، ممکن است ماه ها به باشگاه بروید و بدون انگیزه و هدف خاصی تمرین کنید و در نهایت نیز، بدون دریافت نتیجه مطلوب با این ورزش خداحافظی کنید. اما شاید ریشه مشکل شما از این باشد که انواع تیپ بدنی را نمی شناسید و نمی دانید در کدام دسته قرار می گیرید.

بسیاری از افراد پس از مدتی تمرین کردن، بدنسازی را با ناامیدی ترک می کنند. مشکل کجاست؟ آن ها تیپ بدنی خودشان را نمی شناسند.

به عنوان مثال، یک شخص با تیپ بدنی اکتومورف (بعدا با این انواع تیپ ها آشنا خواهیم شد) با وزن ۶۰.۲ کیلوگرم وارد باشگاه می شود و مانند بسیاری از افراد مبتدی، تصور می کند هرچه بیشتر و سنگین تر تمرین کند بهتر است. از این رو به سراغ یک برنامه بدنسازی که برای یک بدنساز حرفه ای طراحی شده است می رود. این فرد نهایتا پس از ۶ ماه می تواند حدود ۱.۷ کیلوگرن وزن اضافه کند!

در حالی که یک اکتومورف باید روی کالری دریافتی، استراحت های طولانی و کم ترین تمرینات هوازی تمرکز کند. تنها پس از دقت به این موارد است که می توان به دستاوردهای واقعی رسید. بنابراین مهم است که بتوانید نوع تیپ بدنی خود را شناسایی و درک کنید. انواع مختلف بدن به روش های تمرینی و برنامه های غذایی متفاوتی نیاز دارند. در ادامه این مقاله از گومگ، انوع تیپ بدنی مردانه که عبارتند از اکتومورف، مزومورف و اندومورف را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید.


آنچه در این مقاله می خوانید:


انواع تیپ بدنی: اندوموف، مزومورف یا اکتومورف هستید؟

انواع تیپ بدنی: اکتومورف

انواع تیپ بدنی: اندوموف، مزومورف یا اکتومورف هستید؟

اکتومورف به یک فرد لاغر معمولی گفته می شود. بدن اکتومورف ها دارای ساختاری سبک با مفاصل کوچک و ماهیچه های بدون چربی می باشد. معمولا اکتومورف ها دارای اندام های بلند و لاغر با ماهیچه های رشته ای هستند. همچنین شانه های لاغر با عرض کمی دارند.

ویژگی های معمول اکتومورف ها عبارتند از:

  • چهارچوب بدنی و ساختار استخوانی ظریف و کوچک
  • دشواری در افزایش حجم
  • سینه صاف
  • شانه های کوچک
  • لاغری
  • توده عضلانی بدون چربی
  • دشواری در افزایش وزن
  • متابولیسم (سوخت و ساز) بالا

اکتومورف ها به سختی وزن اضافه می کنند. آن ها متابولیسم سریعی دارند که کالری را خیلی سریع می سوزاند. این دسته از افراد برای افزایش وزن به دریافت مقدار زیادی کالری نیاز دارند. تمرینات آن ها باید کوتاه و با تمرکز بر روی گروه های عضلانی بزرگ باشد. مصرف مکمل ها برای اکتومورف ها توصیه می شود. آن ها باید قبل از خواب غذا بخورند تا از کاتابولیسم عضلانی در طول شب جلوگیری کنند. به طور کلی، اکتومورف ها به راحتی چربی های خود را از دست می دهند و می توانند به آسانی ماهیچه های خود را نمایان سازند یا به اصطلاح عضلاتشان را کات کنند.

همچنین بخوانید:

برنامه بدنسازی فیتنس حرفه ای ۶ روز در هفته

انواع تیپ بدنی: مزومورف

انواع تیپ بدنی: اندوموف، مزومورف یا اکتومورف هستید؟

مزومورف ها دارای ساختار استخوانی بزرگ، عضلات بزرگ و اندام ورزشی طبیعی هستند. مزومورف ها بهترین تیپ بدنی برای بدنسازی می باشند. آن ها به راحتی می توانند وزن خود را افزایش یا کاهش دهند. این دسته از افراد به طور طبیعی قوی هستند که بستر مناسبی برای عضله سازی در اختیارشان قرار می دهد.

ویژگی های معمول مزومورف ها عبارتند از:

  • اندام ورزشی
  • بدن سخت و مستحکم
  • نمایان بودن عضلات
  • بدن مستطیلی شکل
  • قوی
  • عضله سازی سریع
  • بالا بودن سرعت افزایش چربی بدن نسبت به اکتومورف ها

تیپ بدنی مزومورف بهترین پاسخ را به بدنسازی می دهد. به همین علت خیلی سریع نتایج ورزش در آن ها قابل مشاهده است. نکته منفی مزومورف ها این است که نسبت به اکتومورف ها راحت تر چربی می گیرند. این بدان معنی است که آن ها باید مراقب کالری دریافتی خود باشند. معمولا ترکیبی از بدنسازی و هوازی برای مزومورف ها بهترین نتایج را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید:

برنامه بدنسازی چربی سوزی و عضله سازی ۲ روز در هفته

انواع تیپ بدنی: اندومورف

انواع تیپ بدنی: اندوموف، مزومورف یا اکتومورف هستید؟

نوع بدن اندومورف توپر و به طور کلی نرم است. اندومورف ها به راحتی چربی را جذب می کنند. آن ها معمولا قدی کوتاه تر و دست ها و پاهای پهن تری دارند. البته ماهیچه های آن ها، به خصوص قسمت بالایی پاهایشان قوی هستند. اندومورف ها به طور طبیعی در تمرینات پا مانند اسکوات بسیار خوب عمل می کنند.

ویژگی های معمول اندومورف ها عبارتند از:

  • بدن نرم و گرد
  • افزایش سریع عضله و چربی
  • معمولا کوتاه قد
  • معمولا قوی
  • چربی سوزی دشوار
  • متابولیسم کند
  • کمتر قابل مشاهده بودن عضلات

وقتی صحبت از تمرین اندومورف ها می شود، افزایش وزن برای آن ها بسیار آسان است. متاسفانه بخش بزرگی از این وزن را چربی تشکیل می دهد نه عضله. برای به حداقل رساندن افزایش چربی، اندومورف ها باید همیشه تمرینات هوازی و همچنین بدنسازی را انجام دهند. معمولا تا زمانی که فرد دارای پروتئین بالایی در رژیم غذایی خود باشد، به مکمل ها نیازی ندارد.

همچنین بخوانید:

برنامه بدنسازی ۴ روزه حجمی برای افراد متوسط

تیپ های بدنی ترکیبی

این تیپ های بدنی را نمی توان در دسته بندی های فوق قرار داد. در واقع، اکثر آقایان ترکیبی از دو تیپ بدنی دارند. این ترکیبات یا اکتومورف/مزومورف یا مزومورف/اندومورف هستند. مثلا برخی از افراد مزومورف هستند اما همانند یک اندومورف وزن اضافه می کنند.

بیشتر بخوانید:

برنامه بدنسازی حجمی مبتدی ۴ روز در هفته

نکات پایانی

با توجه به اطلاعاتی که در بالا داده شد باید بتوانید نوع تیپ بدنی خود را تشخیص دهید. این موضوع می تواند در انتخاب برنامه تمرینی و رژیم غذایی به شما کمک کند.

آخرین نکته ای که باید به آن اشاره کنبم این است که مهم نیست که چه نوع بدنی دارید، می توانید هیکلی حجیم، نیرومند و عضلانی بسازید. حتی لاغرترین پسرها هم می توانند حجم گیری کنند. بله، مسیر سخت تری در پیش دارید اما اگر مایل به انجام کار سخت باشید، می‌توان آن را انجام داد.