یکی از ناامید کننده ترین اتفاقاتی که می تواند در جوانی برای افراد رخ دهد این است که یک تار موی سفید در موهای خود کشف کنند. البته این داستان معمولا با یک یا دو تار مو شروع شده و به مرور زمان این موهای سفید افزایش می یابند. سفیدی مو در واقع به علت کمبود رنگدانه و ملانین ایجاد می شود. جالب است بدانید که موهای خاکستری یا سفید در واقع موهای بدون رنگدانه ای هستند که فقط به دلیل نحوه انکسار نور از آن ها، خاکستری یا سفید به نظر می رسند. متاسفانه سفید شدن موها می تواند شما را مسن تر از آنچه که هستید نشان دهد. اگرچه سفیدی مو می تواند بر اثر سن، ژنتیک و استرس ایجاد شود، اما عدم مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند سفید شدن آن ها را تسریع کند. برای جلوگیری از سفیدی مو این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید. با انجام این کار به احتمال بسیار زیاد می توانید این روند را متوقف کنید. با گومگ همراه باشید.

برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

نارنگی

درست خواندید! این مرکبات خوش طعم بیشتر از آنچه که فکر می کنید سودمند هستند. نارنگی منبع فوق العاده ای از ویتامین C است که در ساخت پروتئین کلاژن (نوعی بافت همبند که بیشتر قسمت های بدن از جمله مو را تشکیل می دهد) نقش مهمی دارد. دفعه بعد که می خواهید یک میان وعده شیرین بخورید، یک یا چند نارنگی را امتحان کنید.

برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

مواد غذایی تخمیر شده

پروبیوتیک ها نه تنها برای سیستم گوارش شما بسیار مفید هستند، بلکه برای سر شما هم فوق العاده سودمند هستند! مواد غذایی تخمیری مانند کیمچی یا کلم ترش، حاوی پروبیوتیک هایی هستند که برای سلامت روده مفید می باشند. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که روده چه ارتباطی با سفیدی مو دارد؟! در واقع روده سالم برای سلامت مو مهم است، زیرا باکتری های روده ویتامین بیوتین را تولید می کنند. کمبود بیوتین منجر به تغییر در رنگ و استحکام مو می‌شود و مشکلاتی مانند شکننده شدن و نازک شدن آن‌ها را در پی دارد. بنابراین دریافت آن به مقدار کافی می‌تواند رنگ موهای شما را حفظ کند.

همچنین بخوانید:

علل و علائم کمبود ویتامین ب۳ و ب۹ چه مواردی هستند و بهترین منابع آن ها کدامند
برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

ماهی سالمون

ماهی سالمون حاوی مقدار زیادی ویتامین D است که با رنگدانه مو ارتباط دارد. اگر فردی دچار کمبود ویتامین D باشد مصرف مکمل های این ویتامین می توانند به او کمک کنند، اما دریافت آن از طریق رژیم غذایی حاوی ماهی های چرب مانند سالمون می تواند به این معنی باشد که شما بسیاری از مواد مغذی دیگر را نیز برای ارتقا سلامت پوست و موی خود دریافت می کنید. برخی از این مواد مفید عبارتند از امگا۳ و پروتئین های مختلف.

بیشتر بخوانید:

خواص روغن ماهی برای سلامتی؛ خلاصه و مفید
برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

تخم مرغ برای جلوگیری از سفیدی مو

در حالی که همیشه صحبت از فواید سفیده تخم مرغ و پروتئین سرشار موجود در آن می شود، اما اگر می خواهید از فواید آن برای سلامت مو بهره من شوید باید کل تخم مرغ را بخورید. تخم مرغ کامل حاوی ویتامین B-12 (ماده مغذی که نمی توان آن را از مواد غذایی گیاهی تامین کرد) است. یک مطالعه نشان داد افرادی که سفیدی زودرس مو دارند، معمولا دچار کمبود ویتامین B-12 هستند. تخم مرغ آب پز شده را به عنوان میان وعده بخورید یا برای یک صبحانه مقوی که سرشار از مواد مغذی است تخم مرغ درست کنید. البته اگر گیاهخوار هستید، باید مکمل ویتامین B12 مصرف کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه تخم مرغ تازه را از کهنه تشخیص دهیم؟ (بدون پختن)
برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

شکلات تلخ برای جلوگیری از سفیدی مو

شکلات تلخ منبع خوبی از آهن و مس است، دو ماده مغذی که برای جلوگیری از سفیدی مو و پیری بسیار عالی هستند. ذخایر آهن در خون ما با سفید شدن زودرس موها مرتبط است. همچنین با اینکه کمبود مس بسیار نادر است اما این ماده مغذی نیز در تولید ملانین نقش دارد. با افزایش سن میزان ملانین کاهش می یابد، بنابراین بالا نگه داشتن سطح مس می تواند به مبارزه با این روند کمک کند.

بیشتر بخوانید:

کالری و جدول ارزش غذایی شکلات تلخ
برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

سبزی های برگ دار

بله، هر جا را که نگاه می کنید صحبت از خواص سبزی های برگ دار است! اما واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهید، این مواد غذایی برای سلامتی ما ضروری هستند. سبزیجات برگ دار دارای فولیک اسید هستند که موهای ما را سالم نگه می دارد و پوست سر را زیبا می کند. این سبزیجات سرشار از پروتئین هستند و به رشد سلولی کمک می کنند. سعی کنید مواد غذایی مانند کاهو، اسفناج، گل کلم و… را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین بخوانید:

۲۱ سبزیجات کم کالری و مفید را بشناسید
برای جلوگیری از سفیدی مو چه بخوریم؟

جلوگیری از سفیدی مو با جگر

جگر مواد مغذی فراوانی دارد که مانع از سفیدی مو و پیری زودرس می شوند. جگر سرشار از ویتامین B12 است که کمبود آن با سفید شدن زودهنگام مو مرتبط است. با افزایش سن، توانایی جذب ویتامین B12 از غذا کاهش می یابد. بنابراین افراد بالای ۵۰ سال باید غذاهای حاوی مقدار زیادی از این ویتامین را مصرف کنند.

همچنین کبد غنی از مس است که کمبود آن می تواند احتمال سفید شدن زودرس مو را افزایش دهد. شما می توانید تمام مس و آهن مورد نیاز خود را با خوردن یک وعده ۴ اونسی جگر بره، گاو یا گوساله به دست آورید. البته جگر گاو علاوه بر موارد ذکر شده، منبع عالی ویتامین B9 نیز می باشد که فولات یا فولیک اسید نیز نامیده می شود. مقدار پایین این ویتامین در بدن با کمبود ملانین مرتبط است.

منابع: eatthis و herzindagi و cookinglight