فواید جعفری و تاثیر آن بر سلامتی را بشناسید

فواید جعفری و تاثیر آن بر سلامتی را بشناسید

جعفری نوعی گیاه گلدار است که از گیاهان بومی مدیترانه به حساب می آید. این سبزی که به عنوان ادویه و طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد برای سلامتی بسیار مفید می باشد. فواید جعفری برای کاهش فشار خون بالا، درمان بیماری های التهابی و حساسیت به اثبات رسیده است.

در ادامه شما را با برخی از مهمترین خواص جعفری آشنا خواهیم کرد.

مواد مغذی جعفری

سبزی جعفری سرشار از مواد مغذی است و کالری آن بسیار کم است از این رو می تواند برای افراد رژیمی نیز مفید باشد.

نصف فنجان (30 گرم) جعفری حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

ماده غذاییمقدار
کالری11 کالری
کربوهیدارت2 گرم
پروتئین1 گرم
چربی کمتر از 1 گرم
فیبر1 گرم
ویتامین A108% از میزان مصرف روزانه
ویتامین C35% از میزان مصرف روزانه
ویتامین K547% از میزان مصرف روزانه
فولات11% از میزان مصرف روزانه
پتاسیم 4% از میزان مصرف روزانه

همانطور که مشاهده می کنید جعفری سرشار از ویتامین K می باشد که می تواند از لخته شدن خون جلوگیری نماید و سلامت استخوان ها را افزایش دهد. همچنین از دیگر فواید جعفری می توان به ویتامین های A و C اشاره که خواصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این ماده غذایی را افزایش می دهند.

علاوه بر این ها جعفری کالری بسیار کمی دارد و سرشار از عطر و طعم دلپذیر می باشد که در تهیه بسیاری از غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

چکیده

جعفری یک سبزی کم کالری و خوش طعم است که سرشار از ویتامین های A، K و ویتامین C است.

داشتن آنتی اکسیدان فراوان یکی از فواید جعفری است

جعفری حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قدرتمندی است که می توانند برای سلامتی مفید باشند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب های سلولی جلوگیری می کنند. بدن ما برای حفظ سلامتی به این آنتی اکسیدان ها نیاز دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در جعفری عبارتند از:

  • فلاونوئیدها
  • کاروتنوئیدها
  • ویتامین C

دو فلاونوئید اصلی در جعفری عبارتند از:

  • میریستین
  • آپیژنین

مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی سرشار از فلاونوئیدها می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش دهند.

علاوه بر این ها جعفری سرشار از بتاکاروتن و لوتئین می باشد می تواند از ابتلا به سرطان ریه نیز جلوگیری نماید.

همچنین ویتامین ث نیز داری خاصیت ضد التهابی می باشد و به افزایش عملکرد دستگاه ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن موثر است.

جالب است بدانید که نوع خشک شده این گیاه 17 برابر بیشتر از نوع تازه آن آنتی اکسیدان دارد.

چکیده

جعفری سرشار از آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از سرطان، جلوگیری از آسیب های سلولی و ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند.

جعفری به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند

یکی دیگر از فواید جعفری این است که مصرف این سبزی می تواند به افزایش سلامت استخوان ها کمک نماید. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم مصرف 30 گرم جعفری 547% از نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می مند که این مقدار بسیار چشمگیری است.

ویتامین K باعث فعال شدن نوعی پروتئین های خاص می شود که تراکم مواد معدنی در استخوان ها را افزایش می دهند. افزایش تراکم استخوان یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا کاهش تراکم آن باعث افزایش پوکی استخوان و افزایش احتمال شکستگی می شود.

مطالعات نشان می دهند که مصرف روزانه ویتامین K می تواند خطر ابتلا شگستگی را تا 22% کاهش می دهد.

چکیده

جعفری سرشار از ویتامین K است برای افزایش سلامت استخوان ها بسیار مهم می باشد و از طرفی خطر شکستگی استخوان را نیز کاهش می دهد.

فواید جعفری و کاهش خطر ابتلا به سرطان

مصرف این سبزی خوش عطر می تواند به مبارزه با سرطان کمک نماید. از آنجا که جعفری سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری و ویتامین C است به کاهش خطر استرس اکسیداتیو کمک کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

مصرف روزانه 100 میلی گرم ویتامین ث می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 21 درصد کاهش دهد.

چکیده

جعفری حاوی مقدار فراوانی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است که به مقابله با سرطان کمک می کند

عصاره جعفری دارای خاصیت ضد باکتری است

نتیج مطالعات نشان داده است که عصاره باکتری می تواند به مبارزه با باکتری ها کمک نماید. در یک سری آزمایشات محققان در لوله های آزمایش حاوی باکتری ها از عصاره جعفری اشتفاده کردند و سپس مشاهده کردند در این لوله های آزمایش رشد باکتری ها متوقف شده است.

عصاره جعفری می تواند از رشد و تکثیر باکتری های مضری مانند لیستریا وسالمونلا که عامل مهم مسمومیت های غذایی هستند جلوگیری نماید. البته برای اعتماد به این نتایج نیاز به مطالعات بیشتری وجو دارد.

چکیده

مطالعات نشان داده است که عصاره جعفری به کاهش رشد باکتری ها کمک می کند اما اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

فواید جعفری و ارتباط آن با افزایش سلامت قلب

جعفری سرشار از فولات است که به افزایش سلامت قلب کمک می کند. مطالعات نشان داده است که مصرف این ویتامین که در سبزی جعفری به فراوانی یافت می شود می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهند مصرف مقدار کافی فولات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 38% کاهش دهد. در حالی که مصرف کم فولات در مردان خطر این بیماری را تا 55% افزایش می هد.

چکیده

جعفری حاوی مقدار مناسبی فولات است که می تواند به افزایش سلامت قلب کمک نماید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.