احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در رژیم غذایی خود تغییرات خوبی ایجاد کرده اید و یک برنامه بدنسازی خوب را شروع کرده اید اما وزنتان کم نشده است. یا حتی توانسته اید کمی وزن خود را کاهش دهید اما به سرعت به وزن قبلی باز گشته اید. در چنین شرایطی احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چرا نمی توانید لاغر شوید؟ چند دلیل و پاسخ برای این اتفاق وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم ترین نکات این است که شما باید تصمیم بگیرید زندگی سالمی داشته باشید. اگر چنین تصمیمی نگیرید، در واقع بزرگ ترین مانع را بر سر راه خود قرار داده اید.

غذا خوردن و نشستن روی مبل بسیار ساده تر از داشتن زندگی سالم است، اما زمانی که تصمیم می گیرید زندگی سالمی داشته باشید، اصلی ترین محرک برای کاهش وزن و لاغری را برای خود ایجاد کرده اید و انجام فعالیت های مرتبط با کاهش وزن برایتان آسان و لذت بخش می شود.

البته دلایل مختلفی می توانند مانع لاغری شما شوند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. ممکن است یک یا چند مورد از این موارد، مانع از موفقیت شما شده باشند. با گومگ همراه باشید.

۱. بیش از حد ورزش می کنید

شروع یک برنامه تمرینی جدید و انجام فعالیت بدنی و نتیجه گرفتن از آن به همراه احساس بهتری که از ورزش کردن به دست می آورید می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. همچنین مشاهده برخی تغییرات دیگر مانند افزایش قدرت و عضلاتی لاغر تر بسیار جذاب به نظر می رسد.

اگر از این اتفاقات لذت می برید و نتایج مثبتی می بینید، ممکن است به نظرتان منطقی باشد که تمرین طولانی تر و سخت تر می تواند نتایج بهتری داشته باشد. اگر با سه روز در هفته چنین نتایجی به دست آورده اید، چرا آن را به هفت روز در هفته ارتقاء ندهید؟!

اگر یک ساعت تمرین توانسته است شما را به اندامی زیبا برساند، چرا ۲ یا حتی ۳ ساعت به تمرین نپردازید؟

متأسفانه انجام این کارها جواب نمی دهد و بهتر است به بدن خود اجازه دهید استراحت کند. هنگامی که بیش از حد تمرین می کنید، سیستم عصبی مرکزی خود را تحت فشار قرار می دهید. در واقع شما بدن خود را در شرایطی قرار می دهید که دائماً استرس زده می شود و هورمون های استرس (مانند کورتیزول) را آزاد می کند. هنگامی که به اندازه کافی اجازه استراحت و بهبودی به خود نمی دهید، تمام بدن خود را تحت فشار و آسیب قرار می دهید.

تمرین بیش از حد می تواند منجر به صدمه، پارگی و کشش عضلات شود. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شما را مستعد بیماری کند.

هنگامی که هورمون های استرس ترشح می شوند، کاهش وزن دشوار می شود، زیرا بدن شما تلاش می کند برای شرایط استرس زا، مواد غذایی و چربی های خود را حفظ کند. بنابراین برای بهبود تناسب اندام و کاهش وزن، زمان استراحت و ریکاوری داشته باشید.

۲. به اندازه کافی نمی خوابید

این مورد نیز مانند مورد اول است و اگر به اندازه کافی نخوابید، مشکلاتی نظیر مشکلات تمرین بیش از حد برایتان اتفاق می افتند. اگر به اندازه کافی نخوابید، بدن شما شروع به آسیب دیدن می کند.

همچنین کم خوابیدن می تواند به افزایش سطح هورمون های استرس منجر شود که به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات جدی در شما می شوند. این هورمون ها می توانند منجر به التهاب زیادی در بدن شوند و ممکن است زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر شوند. البته عوارض این هورمون ها فقط به این ها ختم نمی شود و آن ها کاهش وزن را بسیار مشکل می کنند و باعث کند شدن متابولیسم می شوند.

اگر کم خوابی را با تمرین بیش از حد ترکیب کنید، باید کاهش وزن را لاغری را به طور کامل از ذهن خود حذف کرده و با آن خداحافظی کنید.

بهتر است حداقل ۷ الی ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید و به طور منظم و در ساعات مشخصی این کار را انجام دهید.

نور آبی موجود در لوازم الکترونیکی باعث بی خوابی می شود، سعی کنید از این لوازم و مصرف کافئین در شب خودداری کنید. همچنین اتاق خود را تا حد ممکن تاریک نگه دارید و دمای آن را مقداری خنک نگه دارید.

زمانی که می خوابید، بدنتان شروع به بازسازی و ترمیم خود می کند. بنابراین اگر خوابی عمیق و کامل داشته باشید، شرایط را برای کاهش وزن سریعتر فراهم کرده اید.

پیشنهاد می کنیم برای داشتن خوابی بهتر، این مقاله را از دست ندهید: ۱۸ راهکار برای بهتر خوابیدن

۳. به اندازه کافی غذا نمی خورید

شاید کمی گیج کننده به نظر برسد و اینطور تصور کنید که هرچه غذای کمتری بخورید، باید وزن بیشتری کم کنید! اما اینطور نیست و دلیلش هم به متابولیسم و ​​مسئله هورمون استرس برمی گردد.

تصور کنید و چربی بدن شما منبع غذایی پشتیبان می باشد و هنگامی که استرس رخ می دهد، می تواند توسط بدن تجزیه شود و به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

وقتی کالری مصرفی خود را بیش از حد محدود می کنید، بدنتان فکر می کند مشکلی وجود دارد، زیرا غذای کافی به آن نرسیده است.

در واقع هنگامی که به اندازه کافی غذا نمی خورید، سوخت و ساز بدن شما به آرامی کاهش می یابد، زیرا بدن نمی خواهد ذخایر چربی را که دارد از بین ببرد. در این مرحله بدن وارد فاز حفاظت از منابع می شود و کاهش وزن بسیار دشوار می شود.

اگر این اتفاق با ورزش بیش از حد ترکیب شود، بدنتان به مقابله با شما خواهد پرداخت و اجازه لاغری را به شما نخواهد داد. در چنین مواقعی ممکن است صدمات و بیماری هایی ایجاد شوند، زیرا بدن سعی می کند سرعت تمام واکنش ها را تا حد امکان کاهش دهد.

سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید. بدن شما به غذا و انرژی برای حفظ سلامت و کاهش وزن احتیاج دارد.

هفت دلیل علمی برای اینکه نمی توانید لاغر کنید

۴. عضله سازی نمی کنید

ما در اینجا در مورد ماهیچه های غول پیکر و بسیار حجیم صحبت نمی کنیم، اما داشتن عضلاتی لاغر مفید است، زیرا این می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

پیش از هر چیز باید به فکر عضله سازی از طریق تمرین قدرت ، تلاش كامل بدن را انجام می دهد. این کالری زیادی می سوزاند و به کاهش وزن کمک می کند.

برنامه تمرینی هایی که برای عضله سازی طراحی شده اند، بدن را از نظر هورمونی در حالت بهتری قرار می دهند. همچنین بدن شما تا مدت طولانی پس از انجام تمرین قادر به سوزاندن کالری خواهد بود و در نتیجه، سوخت و ساز شما بیشتر خواهد شد و کاهش وزن سریعتر اتفاق می افتد.

جالب است بدانید که فقط داشتن عضلات بیشتر باعث کالری سوزی بیشتر می شود. عضلات حتی در حالت استراحت از نظر متابولیکی فعال هستند، بنابراین اگر عضله بیشتری داشته باشید، حتی اگر در حالت نشسته باشید، کالری بیشتری می سوزانید.

۵. به اندازه کافی پروتئین نمی خورید

احتمالاً همیشه و همه جا نام پروتئین را می شنوید. این نکته بسیار اهمیت دارد که هدف اصلی مصرف پروتئین فقط ساخت عضله نیست. پیشنهاد می کنیم دو مقاله زیر را در مورد پروتئین مطالعه نمایید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

پروتئین برای بسیاری از فعالیت های بدن دارای اهمیت است. در واقع پروتئین ها از هورمون ها تا بخش های ساختاری و تنظیم بافت ها و اندام ها را شامل می شوند.

همچنین پروتئین اثر ترموژنیکی دارد، به این معنی که باعث کاهش مصرف کالری و هضم سریعتر غذا می شود.

جالب است بدانید که مصرف پروتئین در طول روز می تواند سوخت و ساز بدن شما را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز بیشتر کند.

پروتئین به شما کمک می کند تا احساس سیری کنید و به سراغ مصرف بیش از حد غذا نروید. در نتیجه در ساعات مختلف روز گرسنه نخواهید بود و می توانید کالری کمتری مصرف کنید.

پروتئین همچنین می تواند در از بین بردن هوس ها موثر باشد و قند خون را کنترل نماید. به این ترتیب ولع مصرف بیشتر کربوهیدرات ها و در نتیجه آن، افزایش وزن را کاهش می دهد.

یک توصیه این است که پروتئین را در وعده صبحانه بخورید، زیرا این امر می تواند به شما در کاهش وزن کمک بیشتری کند.

۶. غذای زیادی می خورید

اگر تا کنون به صورت جدی برای کاهش وزن تلاش کرده باشید، احتمالا کالری مواد غذایی را به صورت مداوم اندازه گیری کرده اید. شمارش کالری کار پیچیده ای است و به راحتی نمی توان کالری موجود در تمام مواد غذایی را اندازه گیری کرد و کالری انواع مواد بسیار متفاوت هستند. به عنوان مثال ۱۰۰ کالری گردو در بدن متفاوت از ۱۰۰ کالری کوکاکولا است.

البته این مهم است که از غذاهای مصرفی خود آگاهی داشته باشید، زیرا گاهی اندازه گیری میزان کالری که مصرف می کنید شگفت زده تان خواهد کرد.

اولین نکته مهم برای کاهش وزن، متوقف کردن مصرف نوشیدنی های پرکالری است. این به معنای حذف نوشابه، آب میوه، نوشیدنی های ورزشی، قهوه های میکس شده و… است. این نوع کالری با سرعت زیادی جذب می شود اما شما را سیر نمی کند و می تواند پس از مدت کوتاهی باعث گرسنگی شود. به عنوان مثال با این نوشیدنی ها شما ۱۰۰ کالری مصرف می کنید بدون اینکه هیچ ساختار جامدی مانند پروتئین و فیبر در آن وجود داشته باشد. به همین علت گرسنگی شما رفع نمی شود.

از آنجا که این نوشیدنی ها همه حاوی قند هستند، می توانند قند خون شما را بالا ببرند و مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورند. این مشکلات باعث افزایش تمایل شما به مصرف بیشتر کربوهیدرات می شوند. این امر در نهایت کاهش وزن را بسیار دشوار می کند. بنابراین به نفع خودتان است که تمام این نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید.

همچنین مراقب خوراکی های مقوی اما پر کالری باشید. به عنوان مثال بادام یک میان وعده سالم و عالی است و خوردن یک مشت کوچک از آن بسیار مفید است. اما در صورتی که چندین بار در روز به خوردن آن بردازید، می تواند کالری زیادی را به بدنتان وارد کند. فقط یک فنجان بادام حدود ۵۳۰ کالری دارد که احتمالا بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای لاغر کردن به آن نیاز دارید.

۷. کربوهیدرات زیادی مصرف می کنید

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و یا مشکل قند خون مانند دیابت نوع ۲ دارید، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید.

البته در این مورد بهتر است با پزشک خود صحبت کنی و از او مشورت بگیرید.

مواد غذایی مانند نان سفید، برنج سفید، آرد سفید و شکر و… هیچ ارزش غذایی ندارند و از نظر شاخص گلیسمی بسیار بالا هستند. همچنین این مواد غذایی باعث افزایش قند خون شما می شوند و از کاهش وزن جلوگیری می کنند.

سعی کنید مصرف کربوهیدرات ها را به کم ترین مقار ممکن برسانید.


منبع: lifehack