اگر بخواهیم خواص هویج برای سلامتی را نام ببریم احتمالا باید فهرست بسیار بلندی را تهیه کنیم. اما بسیاری از این فواید بدون پشتوانه علمی بوده و تحقیقی آن ها را به اثبات نرسانده است. در این مقاله سعی کرده ایم خواصی را به شما معرفی کنیم که مطالعات مختلفی آن ها را اثبات کرده اند و با اطمینان می توان در مورد آن ها بحث کرد.

۱- هویج باعث کاهش کلسترول می شود

یک مطالعه در ژورنال اروپایی تغذیه گزارش داد: هویج حاوی فیبر محلول است که عمدتاً از پکتین تشکیل شده است. به همین دلیل مصرف هویج می تواند باعث پایین آمدن کلسترول شود و برای سلامتی مفید است.

۲- کاهش خطر ابتلا به سرطان

یک مطالعه در ژورنال تحقیقات سرطان آمریکایی نشان داد که آلفا کاروتن و بیوفلاونوئید موجود در هویج باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان ریه می شود. افرادی که سابقه استعمال به سیگار و دخانیات دارند، بهتر است هویج را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

۳- بهبود بینایی

احتمالا معروف ترین خاصیت هویج، بهبود بینایی باشد و تقریبا همه ما این را شنیده ایم که آب هویج برای چشم خوب است! هویج مشکلات بینایی که وجود دارند را درمان نمی کند، اما می تواند در برابر مشکلات بینایی ناشی از کمبود ویتامین A از شما محافظت کند. دکتر هانس فیشر، استاد برجسته بیوشیمی شیمی تغذیه ای از دانشگاه راتگرز توضیح می دهد که بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند و این برای سلامتی چشم بسیار مهم است. یک رژیم غذایی سرشار از این مواد می تواند از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا و همچنین شب کوری جلوگیری کند.

۴- جلوگیری از کاهش حافظه

محققان آلمانی در تحقیقی که بر روی شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل خفیف انجام دادند و گروهی از آن ها که ویتامین ث و بتاکاروتن مصرف می کردند، به میزان قابل توجهی سرعت بیماری در آن ها کاهش یافت. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که تغییر رژیم غذایی برای افزایش این آنتی اکسیدان ها می تواند باعث کاهش سرعت زوال حافظه شود.

۵- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

هویج حاوی بتاکاروتن است که یک آنتی اکسیدان قدرتمند می باشد و محققان ژاپنی می گویند با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. هنوز درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد، اما برخی از بیماران از طریق روزه داری متناوب وضعیت خود را معکوس می کنند.

۶- هویج سلامتی استخوان را تقویت کنید

هویج همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین ث (۶ میلی گرم در یک لیوان هویج پخته شده) و کلسیم (۴۷ میلی گرم در یک فنجان هویج پخته شده) است. دکتر فیشر می گوید: بسیاری از افراد، به ویژه زنان یائسه، به مقدار کافی کلسیم دریافت نمی کنند، بنابراین ممکن است هویج نتواند به صورت کامل این نیاز را برطرف کند، اما یکی از منابع است.