آدامس بدون قند و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی

آدامس بدون قند و فواید شگفت انگیز آن برای سلامتی

آدامس بدون قند یک خوراکی پر طرفدار و پر استفاده است و بیشتر افراد برای سرگرمی آدامس می جوند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مصرف آدامس چه مزایای دارد. در ادامه می خواهیم به فواید استفاده از این خوراکی بپردازیم.

۱- آدامس بدون قند برای حافظه مفید است

مطالعات اخیر نشان داده است که جویدن آدامس باعث افزایش عملکرد و فعالیت های ذهن می شود و عملکردهای شناختی مانند حافظه را تقویت می کند.

جویدن آدامس جریان خون به مغز را تقویت می کند، که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش میزان اکسیژن موجود در مغز، تقویت حافظه و عملکرد شناختی می شود.

۲- آدامس بدون قند سطح هوشیاری را بهبود می بخشد

مطالعات زیادی نشان داده اند که آدامس می تواند سطح هوشیاری را افزایش دهد. تصور می شود که عمل جویدن و فعالیت فک باعث تحریک اعصاب و قسمت هایی از مغز می شود که مرتبط با برانگیختگی و همچنین افزایش جریان خون هستند. از این رو جویدن آدامس به افراد کمک می کند بیدار بمانند یا دست کم، مدت بیشتری سطح هوشیاری خود را بالا نگه دارند. همچنین تصور می شود که طعم نعناع برای این منظور بسیار مفیدتر و تاثیرگذارتر است.

۳- آدامس بدون قند استرس و اضطراب را کاهش می دهد

جویدن آدامس می تواند به تسکین انرژی عصبی و ایجاد احساس آرامش کمک کند. آدامس معمولاً جایگزین خوبی برای ترک عاداتی مانند جویدن ناخن در صورت فشار عصبی است. مطالعات نشان داده اند که جویدن آدامس بدون قند به کاهش هورمون ترس کمک می کند و باعث می شود کورتیزول که به عنوان واکنشی در برابر استرس است، آزاد شود.

۴- آدامس بدون قند از دندان ها مراقبت می کند

انجمن دندانپزشکی آمریكا توصیه می کند که به مدت ۲۰ دقیقه بعد از غذا آدامس بجوید، زیرا این عمل کمک می کند كه پلاك دندان كاهش یابد. پلاک باعث از بین رفتن مینای دندان می شود و پوسیدگی دندان را به همراه دارد.

دلیل این امر این است که آدامس جویدن باعث افزایش جریان بزاق می شود، از این رو اسید موجود بر روی دندان کاهش یافته و پوسیدگی و آسیب دندانی از بین می رود.

۵- آدامس بدون قند سوزش معده را کاهش می دهد

افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده و سوزش سر دل هستند، جویدن آدامس بعد از غذا ممکن است به کاهش اسید در معده آن ها کمک کند. این اتفاق به دلیل افزایش تولید بزاق حاصل می شود و می تواند میزان اسید اضافه معده را نیز از بین ببرد.

۶- بوی بد دهان را از بین می برد

اگر بوی بد دهان دارید و می خواهید از شر آن خلاص شوید به شما پیشنهاد می شود آدامس بخورید، زیرا این کار می تواند اثر بوی بد را از بین ببرد. استفاده از آدامس بدون قند کمک می کند سطح باکتری های موجود در دهان که باعث بوی بد دهان می شوند از بین بروند.

۷- به افرادی که می خواهند سیگار را کنار بگذارند کمک می کند

جویدن آدامس عامل اصلی قطع مصرف سیگار نیست، اما استفاده از محصولاتی مانند آدامس های نکوتین دار می تواند به این افراد کمک کند. علاوه بر این، جویدن آدامس به کاهش میل افراد در مصرف مجدد سیگار کمک می کند. اگر تصمیم به ترک سیگار دارید، توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید: ترک سیگار؛ نکاتی برای روزهای سخت ابتدایی

۸- خشکی دهان را از بین می برد

یکی دیگر از مزایای استفاده از آدامس این است که به افزایش بهداشت دهان و دندان کمک می کند و می تواند خشکی دهان را از بین ببرد. همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم جویدن آدامس بدون قند می تواند بزاق را تحریک کرده و میزان آن را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

۹- درد گوش را کاهش می دهد

اگر به دلیل تغییر فشار هوا مثلا هنگام برخاستن هواپیما دچار درد گوش می شوید، توصیه می کنیم که آدامس مصرف کنید، زیرا این ساده ترین راه برای از بین بردن این درد است. افزایش بزاق دهان به تعادل فشار در گوش کمک می کند.

۱۰- آدامس به لاغری کمک می کند

استفاده از آدامس به سرکوب هوس کمک می کند و باعث می شود شما غذای کمتری بخورید. در حقیقت، جویدن آدامس به کاهش هوس خوراکی های قندی و شیرین کمک می کند، که این یکی از دلایل اصلی اضافه وزن می باشد.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ در انجمن زیست شناسی تجربی آمریکا نشان داد که جویدن آدامس می تواند به عنوان راهکاری آسان و کاربردی برای مدیریت و کاهش هوس و مصرف تنقلات، به ویژه دسرها استفاده شود.

در یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است، نشان داده شد که استفاده از آدامس ممکن است باعث پاسخگویی بهتر هورمون روده شود. این هورمون مربوط به سیری است و می تواند میزان گرسنگی را کاهش دهد.

آنچه باید درباره آدامس بدانید

درباره استفاده از آدامس می بایست نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر هر گونه درد در ناحیه فک احساس می کنید و یا اینکه احساس سرگیجه می کنید، باید از مصرف آدامس خودداری کنید.
  • آدامس جایگزین مناسبی برای مسواک زدن و نخ دندان نیست، برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان باید حتما دندان های خود را روزانه ۲ مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • هنگام خرید آدامس، دقت کنید که حتما از نوع بدون قند استفاده کنید، آدامس های حاوی قند برای سلامتی دندان ها مضر هستند.

آداب استفاده از آدامس

مصرف آدامس علیرغم فواید زیادی که دارد، قوانینی نیز برای استفاده از آن موجود است که توصیه می کنیم هنگام مصرف آن ها را رعایت کنید:

  • حتما هنگام جویدن آدامس دهان خود را بسته نگه دارید.
  • آدامس را بدون سر و صدا و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران بجوید.
  • با آدامس در دهان بازی نکنید.
  • وقتی مجبور هستید در یک گفتگو شرکت کنید، آدامس جویدن را کنار بگذارید زیرا ممکن است برخی فکر کنند شما مکالمه و جلسه را جدی نگرفته اید.
  • هرگز آدامس مصرف شده خود را در جاده و خیابان پرتاب نکنید و آن را بدن استفاده از کاغذ در سطل زباله نیندازید زیرا به انتهای ظرف می چسبد.
  • در مراسم رسمی آدامس نجوید.
  • سر کلاس و زمانی که فردی مشغول صحبت کردن با شما است آدامس جویدن را کنار بگذارید.
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.