آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

به داروهایی که برای درمان یا جلوگیری از عفونت باکتریایی استفاده می شوند، آنتی بیوتیک گفته می شود. مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری به شرایط بستگی دارد. این داروها یا با از بین بردن باکتری ها یا محدود کردن رشد و تکثیر آن ها به مبارزه با عفونت کمک می کنند.

زنان ممکن است در دوران بارداری برای درمان یا پیشگیری از عفونت های باکتریایی، ملزم به استفاده از آنتی بیوتیک ها شوند و مصرف برخی از این داروها ممکن است اثرات مضری بر نوزاد داشته باشد.

البته باید توجه داشته باشید که تشخیص این خطرات و نحوه مصرف داروها بر عهده پزشک می باشد و حتما باید طبق دستورالعمل های پزشکی عمل کنید.

در ادامه با گومگ همراه باشید تا درباره آنتی بیوتیک های ایمن و مضر در دوران بارداری و اقدامات احتیاطی که برای جلوگیری از بروز خطرات و عوارض جانبی آن ها می توانید انجام دهید، بیشتر بدانید.

مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری چه دلایلی دارد؟

عفونت های دستگاه ادراری و مقاربتی از شایع ترین عفونت های باکتریایی در دوران بارداری هستند. در صورت داشتن هر یک از این عفونت ها ممکن است مجبور شوید تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرید.

نیاز به مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری می تواند به علل زیر مرتبط باشد:

  • عفونت ادراری در بارداری می تواند ناشی از باکتری اشرشیا کلی باشد که در برابر آمپی سیلین مقاوم هستند و اغلب به تجویز آنتی بیوتیک هایی مانند سفالکسین، سولفیسوکسازول یا نیتروفورانتوئین نیاز دارند.
  • تمام زنان باردار از نظر باکتریوری بدون علامت (باکتری در ادرار) غربال می شوند و برای پیشگیری از عفونت هایی مانند ورم مثانه و پیلونفریت ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای آن ها تجویز کنند. آغاز می شود.
  • مصرف آنتی بیوتیک در برخی شرایط پزشکی مانند عفونت شدید باکتریایی، عفونت خون و سپتیسمی اجتناب ناپذیر است.

عفونت های مجاری ادراری درمان نشده و عفونت های مقاربتی می توانند باعث بیماری های شدید مانند سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد شوند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها در بارداری بی خطر است، در حالی که برخی از آن ها ممکن است اثرات خطرناک بالقوه ای را در مادران باردار و نوزادان ایجاد کنند. ایمنی در برابر مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند بسته به نوع آها، مقدار مصرف، مدت زمان مصرف، سن حاملگی و وضعیت سلامتی مادر متفاوت باشد.

بنابراین، همیشه برای استفاده بی خطر از آنتی بیوتیک و جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، با پزشک مشورت کنید.

همچنین ، تغییرات فیزیولوژیکی در بارداری می تواند متابولیسم و دفع بدن را تغییر دهد و بر سطح آنتی بیوتیک های پلاسما تأثیر بگذارد. در نتیجه دوز مصرفی برای زنان غیر باردار نسبت به زنان باردار می تواند متفاوت باشد.

پزشک شما بسته به شرایطی که در آن قرار دارید، میزان مصرف و طول درمان را تعیین می کند. اگر هر گونه نگرانی و سوالی دارید،حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین در صورت داشتن حساسیت به آنتی بیوتیک ها مانند آلرژی به پنی سیلین را حتما به پزشک اطلاع دهید.

لیست آنتی بیوتیک های ایمن در دوران بارداری

آنتی بیوتیک های زیر در بارداری بی خطر محسوب می شوند. هرچند لازم به تذکر است که نباید بدون تشخیص پزشک از آن ها استفاده کنید.

  • پنی سیلین ها (آموکسی سیلین، آمپی سیلین) برای مصرف مادران باردار و شیرده بی خطر هستند.
  • سفالوسپورین ها (سفالور، سفالکسین) گروهی از آنتی بیوتیک ها هستند که در بارداری می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  • اریترومایسین (اریماکس، اریتروسین، اریتروپد، اریتروپد A) از آنتی بیوتیک های بی خطر در دوران بارداری و شیردهی هستند.
  • کلیندامایسین
  • بتا-لاکتام
  • وانکومایسین
  • نیتروفورانتوئین
  • مترونیدازول
  • فسفومایسین
آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

آنتی بیوتیک های ایمن برای درمان عفونت ادراری در دوران بارداری

عفونت ادراری در دوران بارداری با آنتی بیوتیک هایی که برای خانم های باردار و جنین بی خطر هستند، درمان می شود. آمپی سیلین یکی از بی خطرترین داروها در گذشته بود، اما مقاومت باکتری E.coli (باکتری ایجاد کننده عفونت ادراری) به آمپی سیلین در سال های اخیر منجر به استفاده از آنتی بیوتیک های دیگر شده است.

آنتی بیوتیک های زیر برای درمان عفونت ادراری در بارداری تجویز می شوند:

  • فسفومایسین که یکی از جدیدترین انواع سفالوسپورین ها است.
  • سولفونامیدها در سه ماهه اول و دوم بارداری تجویز می شوند. مصرف آن ها در سه ماهه سوم ممکن است باعث ایجاد کرنیکتروس (آسیب مغزی ناشی از زردی) در کودک شود.
  • استفاده از نیتروفورانتوئین به دلیل عوارض جانبی آن محدود به عفونت شدید است.
  • سفالوسپورین ها

از مصرف کدام آنتی بیوتیک ها در بارداری باید خودداری کنید؟

از مصرف آنتی بیوتیک های زیر در بارداری به دلیل اثرات منفی باید خودداری کنید:

  • کلرامفنیکل: این دارو ممکن است باعث زردی و سندرم نوزاد خاکستری شود، به خصوص اگر در نزدیکی تاریخ زایمان مصرف شود.
  • تتراسایکلین ها: این موارد ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها (رنگ زرد یا قهوه ای) در نوزادان شود و معمولاً برای خانم های باردار توصیه نمی شود.
  • فلوروکینولون (سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین): آنتی بیوتیک های فلوروکینولون می توانند به رشد عضلات و استخوان کودک آسیب بزنند. این دسته از داروها اغلب منجر به پارگی آئورت می شوند که می تواند باعث خونریزی مهلک شود. مصرف آن برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه نمی شود. همچنین ممکن است باعث درد مفاصل و آسیب عصبی در مادر شوند.
آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری بی خطر است؟

اقدامات احتیاطی هنگام مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری

انجام اقدامات احتیاطی زیر می تواند به کاهش خطرات آنتی بیوتیک ها و عوارض جانبی آن ها در مادران و جنین کمک کند:

  • در دوران بارداری از آنتی بیوتیک های بدون نسخه استفاده نکنید. انتخاب نامناسب از آنتی بیوتیک و مقدار مصرف آن ها می تواند اثرات خطرناکی ایجاد کند و همچنین خطر مقاومت به آنتی بیوتیک را افزایش دهد.
  • در صورت نیاز از آنتی بیوتیک استفاده کنید. عفونت های شدید در دوران بارداری به درمان آنتی بیوتیکی نیاز دارند.
  • در هر بار بروز عفونت در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. به پزشک اجازه دهید در مورد نیاز به درمان آنتی بیوتیکی تصمیم بگیرد. مصرف داروهایی که در گذشته مصرف کرده اید، ممکن است برای دوران باراری مناسب نباشند.
  • از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی استفاده نکنید. آنتی بیوتیک ها در برابر بیماری های ویروسی موثر نیستند.
  • قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها، به خصوص در سه ماهه اول بارداری می تواند برای نوزادان مضر باشد. در این دوران بافت ها و اندام های آن ها در حال شکل گیری هستند.
  • برای جلوگیری از مقاومت به آنتی بیوتیک، طبق نسخه پزشک عمل کنید.

آنتی بیوتیک ها در برخی از کشورها می توانند بدون نسخه پزشک در دسترس باشند. با این حال، داروهای بدون نسخه ممکن است منجر به عوارض بارداری شوند و توصیه می شود که تحت نظر پزشک از آن ها مصرف کنید.

سوالات متداول درباره مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری

۱. آیا آنتی بیوتیک ها باعث نقص مادرزادی می شوند؟

چند نوع از آنتی بیوتیک ها ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شوند. مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند نیتروفورانتوئین و تری متوپریم-سولفامتوکسازول برای درمان عفونت های دستگاه ادراری در بارداری ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شوند.

با در نظر گرفتن اثرات منفی آنتی بیوتیک ها بر روی نوزادان در حال رشد، از مصرف آنتی بیوتیک در اوایل بارداری خودداری کنید. درمان با آنتی بیوتیک ها معمولاً در دوران بارداری در صورت نیاز مطلق توصیه می شود و معمولا از نوع بی خطر آن ها در بارداری تجویز می شود.

۲. آیا آنتی بیوتیک ها می توانند باعث سقط جنین شوند؟

برخی مطالعات نشان داده است که انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند. مشخص شده است که مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری، خطر سقط را تا ۶۵٪ افزایش می دهد. همچنین خطر سقط با استفاده از تتراسایکلین ها و کینولون ها افزایش می یابد.

پنی سیلین و سفالوسپورین برای زنان باردار بی خطر هستند. برای تعیین میزان دقیق خطر سقط جنین در اثر مصرف آنتی بیوتیک ها، مطالعات بیشتری باید انجام شود.

۳. آیا مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری می تواند به کودک آسیب برساند؟

برخی از آنتی بیوتیک ها با نقص مادرزادی و آسیب به دندان در نوزادان مرتبط هستند. خطر شکاف کام در نوزادانی که مادرشان در هفته های اول بارداری در معرض آموکسی سیلین قرار می گیرند، افزایش می یابد. تغییر رنگ دندان نوزاد به رنگ زرد نیز در اثر مصرف تتراسایکلین در اوایل بارداری مشاهده می شود.

۴. آیا آنتی بیوتیک ها در بارداری می توانند باعث اوتیسم شوند؟

برخی مطالعات نشان داده است که افزایش اختلالات اوتیسم در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند، رخ می دهد. رابطه بین قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک در قبل از تولد و اوتیسم نیاز به آزمایشات کنترل شده تصادفی بیشتری دارد، زیرا بسیاری از مطالعات این فرضیه را تأیید نمی کنند.


منبع: momjunction

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.