دلایل زایمان زودرس و تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری

دلایل زایمان زودرس و تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری

دلایل زایمان زودرس می توانند به سه دسته اصلی تقسیم شوند:

  • زمانی که زایمان زودتر از موعد اتفاق می افتد.
  • زمانی که کیسه آب جنین زودتر از زمان طبیعی پاره می شود.
  • و زمانی که پزشکان تشخیص می دهند که زایمان قبل از ۹ ماهگی از نظر پزشکی ضروری است.

دو دسته اول مشابه هستند و می توانند با هم ترکیب شوند و «زایمان زودرس خودبخودی» نامیده می شوند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به این دلایل بیندازیم.

زایمان زودرس خودبخودی

این نوع زایمان زودرس معمولا در اثر یک سری اتفاقات پیچیده و غالباً غیر قابل پیش بینی رخ می دهد و زمانی که شروع می شود، پزشکان قادر به متوقف کردن آن نیستند و تنها راهی که در این شرایط باقی می ماند، به دنیا آوردن نوزاد است. حدود دو سوم کلیه زایمان های زودرس را زایمان زودرس خودبخودی تشکیل می دهند.

در زایمان زودرس خودبخودی، زایمان می تواند بر اثر انقباضات رحم یا با پارگی کیسه آب جنین آغاز شود. اگر کیسه آب قبل از هفته ۳۷ بارداری پاره شود، به آن پارگی زودرس غشاها می گویند.

متأسفانه معمولا پزشكان نمی توانند دقیقاً بگویند كه چه عاملی باعث زایمان زودرس بر اثر پارگی زودرس غشاها شده است. عوامل بسیاری می توانند در این اتفاق دخیل باشند. پزشکان شایع ترین دلایل را به صورت زیر معرفی می کنند:

  • عفونت: نوعی عفونت در بسیاری از موارد زایمان زودرس خودبخودی دیده شده است. هر نوع التهاب سیستمیک یا عفونتی مانند عفونت دهان (مانند بیماری های لثه)، واژن، رحم و کلیه ها می تواند باعث زایمان زودرس شود.
  • مشکلات دهانه رحم: ضعیف بودن یا کوتاه بودن دهانه رحم می توانند خطر زایمان زودرس را افزایش دهند.
  • استعمال دخانیات: مصرف هر نوع دخانیاتی خطر ابتلا به پارگی زودرس غشاها و زایمان زودرس را افزایش می دهد. نیکوتین باعث انقباض رگ های خونی در رحم می شود که می تواند از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به کودک جلوگیری کرده و به زایمان زودرس کمک کند.
  • استرس: استرس روانی مزمن و شدید می تواند باعث زایمان زودرس شود.
  • فاصله زمانی کوتاه بین بارداری ها: اگر فاصله حاملگی های شما کمتر از شش ماه باشد، خطر زایمان زودرس دو برابر بیشتر از حد معمول می شود.
  • بارداری دوقلو، سه قلو و…: باردار شدن بیش از یک کودک باعث فشار بیش از حد به رحم شده و می تواند باعث زایمان زودرس شود. در واقع هرچه نوزادان بیشتری در رحم خود داشته باشید، خطر زایمان زودرس در شما بیشتر می شود.
  • ژنتیک: اگر مادر یا خواهر شما زایمان زودرس را تجربه کرده اند، احتمال بروز این اتفاق در شما بیشتر می شود.

روش های بسیاری وجود دارد که پزشکان به وسیله آن ها سعی می کنند از زایمان زودرس در مادران در معرض خطر جلوگیری کنند. اگر فکر می کنید که در معرض خطر زایمان زودرس هستید، حتما به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

دلایل زایمان زودرس از نظر پزشکی

در اکثر زنان، بارداری فقط ناراحتی خفیفی ایجاد می کند. اما در برخی از زنان، بارداری باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی می شود که می تواند جان مادر و نوزاد را تهدید کند. در این موارد، پزشکان ممکن است تصمیم بگیرند که نوزاد را زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاورند. برخی از مهمترین دلایلی که ممکن است پزشکان را مجبور به زایمان زودرس کنند عبارتند از:

  • پره‌اکلامپسی یا پرفشاری خون مزمن: پره‌اکلامپسی می تواند زندگی مادران باردار را تهدید کند. این عارضه باعث فشار خون بالا و دفع پروتئین از طریق ادرار می شود. همچنین در موارد شدید ممکن است باعث تشنج یا مرگ شود. داروها می توانند به کاهش این خطر کمک کنند اما معمولا منجر به زایمان زودرس می شود.
  • رشد ضعیف جنین: دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که یک کودک به خوبی در رحم مادر رشد نکند. مشکلات جفت، عفونت های خاص، حاملگی دوقلوها یا ناهنجاری های ژنتیکی در کودک، همگی می توانند باعث زایمان زودرس شوند.
  • کندگی جفت: در بعضی از حاملگی ها، جفت قبل از تولد نوزاد شروع به جدا شدن از رحم می کند. به دلیل این جدا شدن ممکن است خونریزی شدیدی در مادر و نوزاد ایجاد شود که در برخی موارد می تواند کشنده نیز باشد. به همین دلیل باید سریعا زایمان زودرس اتفاق بیفتد.
  • اضطراب جنینی: گاهی اوقات جنین به دلایلی که ممکن است تشخیصشان بسیار دشوار باشد، دچار اضطراب شود. مشکلات مربوط به بند ناف، مشکلات جریان خون و بیماری کبد مادر از دلایل این نوع اضطراب هستند.

برخی از زایمان های زودرس که به دلایل پزشکی رخ می دهند، زایمان های اضطراری هستند که تصمیم به زایمان باید خیلی سریع گرفته شود. برخی دیگر به دلیل شرایط مزمن رخ می دهند که پزشکان به مرور زمان مادر و نوزاد را از نزدیک بررسی می کنند تا تصمیم بگیرند بهترین زمان تولد نوزاد چه زمانی است.

در پایان باید توصیه کنیم که تشخیص زایمان زودرس در هر شرایطی با پزشک شما است و بهترین راه برای داشتن دوران بارداری و زایمان سالم، انجام توصیه های پزشک می باشد.


منبع: verywellfamily

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.