افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

۹ ماده غذایی برای افزایش تمرکز

حتما شما هم نام مواد غذایی مانند جینسینگ، ماهی، توت، قهوه و… را برای افزایش تمرکز شنیده اید. معمولا از این دست خوراکی ها به عنوان موثر ترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز، تقویت حافظه و عملکرد مغز نام می برند. اما آیا این مواد واقعا موثر هستند؟ اگر هستند، کدامیک از آن ها موثر تر است؟ در این مقاله ما را همراهی کنید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

هیچ چیز جادویی برای تقویت ضریب هوشی یا هوشمند سازی شما وجود ندارد! اما برخی از مواد مانند کافئین می توانند به شما انرژی دهند و به شما کمک می کنند تا تمرکز کنید. کافئینی که در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروها یافت می شود، می تواند تمرکز شما را بالا برده و هوشیارتر کند، گرچه اثرات آن کوتاه مدت است. همچنین مصرف بیش از حد کافئین می تواند شما را عصبی کند.

قند می تواند هوشیاری را افزایش دهد

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

قند منبع سوخت طبیعی مغز شماست. البته منظور از قند، گلوکزی است که از طریق خوردن کربوهیدرات ها به دست می آورید. به همین دلیل است که یک لیوان آب میوه می تواند باعث تقویت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی در کوتاه مدت شود.

البته این اگر این مورد را هم بیش از حد مصرف کنید ممکن است نتایج معکوسی بگیرید. همچنین مصرف زیاد قند با بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط است و باید مقدار آن را کنترل کنید.

صبحانه بخورید تا به مغز خود سوخت برسانید

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

آیا تا کنون وسوسه شده اید تا وعده صبحانه را حذف کنید؟ مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه می تواند حافظه و تمرکز کوتاه مدت را بهبود بخشد. جالب است بدانید که در یکی از این مطالعات، دانشجویانی که صبحانه می خوردند، عملکرد بهتری نسبت به دانشجویانی داشتند که صبحانه نمی خوردند. بهترین مواد غذایی برای سوخت رسانی به مغز به گفته محققان شامل غلات سبوس دار، لبنیات و میوه با فیبر بالا است. توجه داشته باشید که نباید پرخوری کنید! محققان می گویند که مصرف صبحانه های با کالری بالا مانع از تمرکز می شود.

ماهی واقعاً غذای مغز است!

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

ماهی یک منبع پروتئینی بی نظیر برای تقویت مغز است، زیرا این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت مغز بسیار مهم هستند. این چربی های سالم قدرت شگفت انگیزی به مغز می دهند. رعایت یک رژیم غذایی با مقدار زیادی از این اسیدهای چرب می تواند تا حد زیادی از زوال عقل و خطرات سکته مغزی جلوگیری کند. علاوه بر این ها، ماهی می تواند نقشی حیاتی در تقویت حافظه، به خصوص با افزایش سن داشته باشد. برای تقویت سلامت مغز و قلب، هفته ای دو وعده ماهی بخورید.

به صورت روزانه آجیل و شکلات بخورید

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

آجیل و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که در برخی مطالعات مشخص شده است که با کاهش مشکلات شناختی مرتبط است. همچنین شکلات تلخ دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی است و علاوه بر آن حاوی محرک های طبیعی مانند کافئین است که می توانند تمرکز را تقویت کند.

روزانه حداکثر ۳۰ گرم آجیل و شکلات تلخ بخورید تا با کمترین مقدار کالری، چربی یا قند، تمام مواد مورد نیاز خود را بدست آورید.

آووکادو و غلات کامل برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

هر عضوی در بدن به جریان خون نیاز دارد اما در میان آن ها قلب و مغز جایگاه ویژه ای دارند. داشتن یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل و میوه هایی مانند آووکادو می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش داده و کلسترول بد خون را به حداقل برساند. این عملکرد از پلاک جلوگیری می کند و جریان خون را افزایش می دهد که در نهایت منجر به سوخت رسانی سریعتر به مغز می شود.

غلات سبوس دار مانند پاپ کورن و گندم کامل نیز به تامین فیبر غذایی و ویتامین E کمک می کنند. اگرچه آووکادو چربی دارد، اما چربی اشباع نشده آن برای شما مفید است.

بلوبری فوق العاده مغذی است و باعث افزایش تمرکز می شود

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

تحقیقات بر روی حیوانات نشان می دهد که بلوبری می تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند و ممکن است مشکلات مربوط به سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از بلوبری، هم یادگیری و هم عملکرد عضلات موش های پیر را بهبود می بخشد و آن ها را از نظر ذهنی با موش های بسیار جوان برابر می کند.

فواید رژیم غذایی سالم برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

ممکن است ساده به نظر برسد اما واقعیت دارد که اگر رژیم شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به توانایی تمرکز شما آسیب برساند. کم یا زیاد خوردن نیز می تواند در تمرکز شما اختلال ایجاد کند. یک وعده غذایی سنگین ممکن است احساس خستگی در شما ایجاد کند در حالی که مصرف کالری کم منجر به کاهش تمرکز به خاطر گرسنگی می شود.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز با ۹ ماده غذایی شگفت انگیز

قفسه های فروشگاه ها با مکمل هایی که ادعا می کنند سلامتی را تقویت می کنند، پر هستند. اگرچه بسیاری از گزارش ها در مورد تقویت مغز در اثر مصرف مکمل هایی مانند ویتامین های B ،C ،E، بتاکاروتن و منیزیم امیدوار کننده هستند، اما یک مکمل فقط برای افرادی مفید می باشد که رژیم غذایی آن ها فاقد آن ماده مغذی خاص است.

برخی از محققان با احتیاط نسبت به ترکیبات جینسینگ، ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی و تأثیر آن ها بر مغز خوش بین هستند، اما هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.


منبع: webmd

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.