آیا اهدای خون در دوران همه گیری بیماری ممکن است؟

آیا اهدای خون در دوران همه گیری بیماری ممکن است؟

اهدای خون در هر شرایط و زمانی از سال یک امر ضروری است. هر روز بسیاری از بیماران بستری شده در بیمارستان ها به خون نیاز دارند و نجات جان بسیاری از آن ها به کمک های داوطلبانه و نوع دوستان دیگران بستگی دارد. به همین دلیل اهدای خون در دوران همه گیری بیماری ها، ضرورت بیشتری نیز پیدا می کند.

بسیاری از کشورهای جهان بیش از هر زمان دیگری از شهروندان خود درخواست اهدای خون می کنند. در این مقاله راهنمایی هایی در مورد چگونگی انجام اهدای خون در دوران همه گیری و اینکه چه کسانی برای انجام این کار مناسب هستند، ارائه خواهیم کرد.

چرا اهدای خون تا این حد مهم است؟

اهدای خون می تواند به نجات جان و بهبود سلامتی بسیاری از بیماران کمک کند. در واقع اهدای خون هدیه ای واقعی برای کسانی است که جانشان در معرض خطر قرار دارد.

اهدای خون منظم به بیمارستان ها کمک می کند تا خون سالم را در هر زمان و مکانی که مورد نیاز باشد، مورد استفاده قرار دهند. مردم بدون دریافت هرگونه مزایای مالی، به صورت داوطلبانه و با مسئولیت پذیری، خون خود را اهدا می کنند.

هنگام مواجهه با بیماری های همه گیر، نیاز به مراقبت های بهداشتی بیشتر از قبل می شود. این بدان معنی است که تقاضای خون نیز بیشتر از حد معمول شده و ذخایر آن سریعتر رو به اتمام می گذارند. به همین دلیل است که در چنین مواقعی مردم باید به اهدای خون ادامه دهند و حتی آن را افزایش دهند.

همچنین بخوانید:

برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای
برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای

نحوه اهدای خون در طول همه گیری بیماری ها

قبل از مراجعه به مراکز اهدای خون در دوران شیوع بیماری های همه گیر، باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام دهید.

برخی از اصلی ترین مواردی که باید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

  • دست های خود را بشویید.
  • به بینی و دهان خود دست نزنید.
  • اگر به دستمال دسترسی ندارید، در زمان سرفه آرنج خود را در مقابل دهانتان قرار دهید.
  • فاصله اجتماعی خود را با دیگران حفظ کنید.
  • در طول عمل خون‌گیری از ماسک استفاده کنید.
  • اگر علائمی از بیماری همه گیر دارید، حتما آن را به مسئول مراکز انتقال خون اعلام کنید.

البته معمولا مراکز انتقال خون کلیه استانداردهای ایمنی را رعایت کرده و هرگونه علائم مشکوک به بیماری همه گیر را گزارش دهند.

در چه جایی می توانید خون اهدا کنید؟

تقریبا در تمامی مراکز استان ها در ایران، مرکز انتقال خون وجود دارد. اما در شهرها و روستاهایی که هنوز مرکزی برای انجام این کار تاسیس نشده است، به صوت دوره ای با وسائل نقلیه از جانب مراکز استان ها برای دریافت خون های اهدایی اقدام می شود. متاسفانه هنوز در بسیاری از شهرستان ها، شهرها و روستاها چنین مراکزی احداث نشده است.

چه کسی می تواند خون اهدا کند؟

در حال حاضر در پیش از اهدای خون از شما سوالاتی پرسیده می شود تا در صورت داشتن بیماری و شرایط خاص، آن ها را مشخص کنید. اما به طور معمولا بر روی افراد و خونی که از آن ها گرفته می شود آزمایشی انجام نمی شود. البته این امر به کشور مورد نظر نیز بستگی دارد.

به طور کلی معیارهای اساسی برای اهدای خون باید سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال داشته باشید و وزنتان هم بیش از ۵۰ کیلوگرم. از دیگر معیارهای عمومی عبارتند از:

  • افراد سالم و بدون علائم آنفولانزا می توانند خون اهدا کنند.
  • افرادی که به مناطق خطرناک در دوران همه گیری سفر کرده اند حداکثر تا ۲۸ روز نباید خون اهدا کنند.
  • افرادی که در ۱۴ روز گذشته علائمی مانند تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلو درد، مشکل در تنفس، از بین رفتن حس چشایی و بویایی یا اسهال را تجربه کرده اند، نمی توانند خون بدهند.

اهدای خون در طی همه گیری کرونا (کووید ۱۹)

در پایان باید به یاد داشته باشیم که اهدای خون در طول همه گیر، امکان پذیر و ضروری است. کرونا ویروس بیشتر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و هنوز درمان خاصی برای مبارزه با آن در دسترس نیست.

بنابراین اقدامات ایمنی پیشگیرانه را در رعایت کنید و در صورت امکان به اهدای خون کمک کنید. به یاد داشته باشید که در تمام شرایط، افرادی هستند که به خون شما نیاز دارند.


منبع: steptohealth

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.