آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ از افسانه تا واقعیت

آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ از افسانه تا واقعیت

بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ بعید است! بحث ریزش مو یک فرآیند پیچیده است که عواملی مانند ژنتیک، تغذیه، هورمون ها و بسیاری موارد دیگر روی آن اثر می گذارند. اگرچه ریزش مو ناشی از بدنسازی را نمی توان به طور کامل رد کرد، اما این خودِ ورزش نیست که باعث این عارضه منفی می شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر موضوع خواهیم پرداخت.

آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟

در حقیقت نباید این گونه باشد، به عبارتی دیگر نباید ریزش موی شما تحت تاثیر تمرینات بدنسازی افزایش پیدا کند. برای توضیح دقیق تر باید بدانید که DHT یا دی هیدروتستوسترون شایع ترین علت ریزش مو در مردان و زنان است. DHT محصول جانبی تستوسترون است. به زبان ساده تر یعنی افزایش تستوسترون مساوی است با افزایش ریزش مو!

اما آیا تمرینات بدنسازی باعث افزایش تستوسترون می شوند؟ به طور بالقوه خیر!

در صورتی که به طور طبیعی ورزش می کنید این اتفاق برای شما نمی افتد. اما تمرین های بسیار سنگین می توانند به رشد مو آسیب زده و ریزش آن را افزایش دهند (منظور از ورزش سنگین تمرین های بیش از ۳ الی ۴ ساعت است).

در همین ارتباط بخوانید: بهترین تمرینات بدنسازی برای افزایش تستوسترون
آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ از افسانه تا واقعیت

آیا مکمل های بدنسازی باعث ریزش مو می شوند؟

بله قطعا! مکمل های تمرینی مانند شیک های پروتئینی و مکمل های استروئیدی می توانند باعث افزایش هورمون تستوسترون شده و ریزش مو را افزایش دهند. در حضور این هورمون فولیکول های مو ضعیف شده، مو نازک تر می شود و رشد آن به تاخیر می افتد.

اگر مستعد طاسی مو هستید بهتر است منابع پروتئینی خود را از مواد طبیعی مانند ماهی، گوشت مرغ و تخم مرغ دریافت کرده و مصرف مکمل ها را متوقف کنید.

برای مطالعه بیشتر درباره تستوسترون این مقاله را مطالعه کنید: مکمل تستوسترون برای بدنسازی؛ عوارض، فواید و تمام نکاتی که باید بدانید
آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ از افسانه تا واقعیت

آیا عرق کردن باعث ریزش مو می شود؟

ممکن است باور نکنید اما عرق کردن بیش از حد نیز می تواند باعث ریزش مو شود! مواد تشکیل دهنده عرق تنها آب نیست، بلکه در هنگام تعریق مقداری نمک نیز به همراه آب از بدن خارج می شود. این نمک ها می توانند فولیکول های موی شما را مسدود و باعث ریزش مو شوند. مصرف آب کافی و هیدراته ماندن بدن یکی از راه های مقابله با این موضوع است.

همچنین بخوانید: تعریق بیش از حد و غیر طبیعی یا هایپرهیدروزیس؛ علائم، دلایل و درمان

آیا ورزش می تواند به رشد مجدد مو کمک کند؟

اگر اعتدال را برقرار کنید، بله! ورزش کردن می تواند راهی برای افزایش رشد مو باشد. بهبود گردش خون، افزایش خونرسانی و تغذیه بهتر می توانند از جمله عوامل موثر در رشد مجدد مو باشند.

علاوه بر اینها، ورزش کردن خواب راحت تر و کاهش استرس را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. همانطور که می دانید این موارد تاثیر مثبت فراوانی روی رشد مجدد مو خواهند داشت و می توانند سلامت موها را تضمین کنند.

آیا بدنسازی باعث ریزش مو می شود؟ از افسانه تا واقعیت

چگونه می توان با ریزش مو مقابله کرد؟

اگر متوجه نازک تر شدن و ریزش موهایتان شده اید، برخی تغییرات در برنامه تمرینی و غذایی می تواند به شما کمک کند تا شرایط را بهتر کنید. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

تمرینات بدنسازی خود را متعادل تر کنید

از آنجا که تمرین های بسیار سخت و سنگین باعث افزایش ریزش مو می شوند بهتر است که تمرینات خود را متعادل تر کنید. تمرینات هوازی را جایگزین حرکات بدنسازی کنید تا وزن خود را کاهش دهید. چراکه چاقی نیز می تواند یکی از عوامل مهم در ریزش مو باشد. تعادل هورمونی می تواند در سایه تمرینات متعادل و ترکیبی (بدنسازی و هوازی) اتفاق بیافتد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

تغذیه نقش بسیار مهمی در رشد مو دارد. بیشترین ماده غذایی مورد استفاده بدنسازان پروتئین است. اگر چه پروتئین برای رشد موها بسیار حیاتی است اما کافی نیست. برای تعادل بهتر در رژیم غذایی از میوه، آجیل، سبزیجات، چربی های مفید و سایر مواد غذایی مغذی استفاده کنید. در این مطلب می توانید مواد غذایی بیشتری را پیدا کنید: بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

به اندازه کافی آب بنوشید

هیدراته ماندن و نوشیدن مایعات کافی می تواند روند ریزش مو را متوقف کند! کم آب بودن بدن باعث خشکی پوست و مو، شکننده شدن مو و ریزش آن می شود و همینطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، تعریق در حین ورزش نیز می تواند به این عارضه دامن بزند. به همین دلیل توجه به نوشیدن آب کافی در حین تمرین و بعد از آن بسیار مهم و ضروری است.

از استرس دوری کنید

گاهی ورزش کردن باعث بروز استرس می شود. در حالت عادی ممکن است شما شاغل یا دانشجو باشید و زمان کافی برای ورزش نداشته باشید. این موضوع می تواند به یکی از دغدغه های شما تبدیل شده و باعث افزایش استرس شود. برای رفع این مشکل بهتر است برنامه های تمرینی خود را به ۳ الی ۴ در جلسه در هفته کاهش دهید. فراموش نکنید که ورزش کردن در صورتی می تواند ضامن سلامتی باشد که شما بتوانید به اندازه کافی استراحت کنید. از تمرین کردن لذت ببرید و کار و ورزش را در کنار هم انجام دهید.

اگر تمرین زیادی باعث استرس شما می شود، برنامه ورزشی خود را کاهش داده و سختگیری را کنار بگذارید. یکی دیگر از علت های افزایش استرس در ورزشکاران شرکت در مسابقات است. این موضوع می تواند بدنسازان و ورزشکاران را نگران کند. اگر در این وضعیت قرار دارید بهتر است با مربی خود صحبت کرده و از یک مشاور کمک بگیرید.

مکمل های هورمونی را کنار بگذارید

شاید بتوان نسبت به مکمل های پروتئینی چشم پوشی کرد و در صورت نیاز و با مشورت متخصص تغذیه استفاده از آن ها را کم خطر دانست، اما این موضوع شامل مکمل های هورمونی و استروئیدها نمی شود. در حد امکان استفاده از این گروه مکمل ها را متوقف کنید.

نکات پایانی

اگر موهایتان برای شما بسیار مهم هستند، توصیه مهم این است که از یک برنامه متعادل و سالم پیروی کنید. بین کار، ورزش و زندگی تعادل برقرار کنید. از یک رژیم غذای غنی و کامل پیروی کرده و تلاش کنید نیازهای خود را با مواد غذایی تامین نمایید. به استراحت کردن و خواب کافی توجه کرده و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.