بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

ناگهان متوجه می شوید که موهایتان مثل قبل نیستند، پیشانی شما کمی به سمت بالا پیشروی کرده است و تاج موهایتان کمی نازکتر شده اند. شما شاهد ریزش مو در خود هستید. اگرچه طاسی در مردان شایع است (دو سوم مردان تا سن ۳۵ سالگی حداقل مقداری از موهای خود را از دست می دهند) اما دلایل آن متفاوت می باشد. علاوه بر ژنتیک، ریزش مو در نتیجه ابتلا به بیماری ها، مصرف داروها، عفونت ها، تشعشعات، سموم و استرس ایجاد می‌شود. همچنین در برخی افراد بیماری های تغذیه ای و کمبود ویتامین نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

کمبود شدید ویتامین معمولا نادر است، اما دانشمندان شروع به بررسی این موضوع کرده اند که آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها می تواند سرعت ریزش مو را کاهش دهد یا حتی به رشد مجدد مو کمک کند؟ اگرچه هنوز آزمایش های بالینی و بزرگی برای نشان دادن اینکه ویتامین ها به رشد مو کمک می کنند، انجام نشده است اما تعدادی از مطالعات کوچک نتایج مثبتی را نشان داده اند.

بازار مکمل ها مملو از محصولاتی است که وعده ضخیم کردم موها را می‌دهند، اما واقعیت این است که ویتامین ها به تنهایی نمی توانند تمام مشکلات را برطرف کنند.

در این مقاله از گومگ سعی کرده ایم تمام ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر ترکیبات طبیعی که در جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو موثر هستند را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای ریزش مو

بیوتین

آقایانی که از رژیم‌های کتو (اطلاعات بیشتر درباره این نوع رژیم: رژیم غذایی کتو یا کتوژنیک چیست؟ آیا واقعا برای لاغری مفید است؟) پیروی می‌کنند، جراحی چاقی انجام داده‌اند یا به‌شدت الکل مصرف می‌کنند، ممکن است دچار کمبود برخی ویتامین‌ها مانند بیوتین شوند. تحقیقات زیادی وجود دارند که نشان می دهند کمبود ویتامین ها می تواند منجر به ریزش مو (و همچنین اگزما و عفونت های قارچی) شود. تحقیقی نشان داد که ریزش مو در برخی مردان پس از مصرف بیوتین متوقف یا معکوس می شود، اگرچه دانشمندان می‌گویند باید تحقیقات بیشتری برای تایید این تاثیرگذاری انجام شود.

درباره بیوتین بیشتر بخوانید:

بیوتین چیست؟ آیا برای درمان ریزش مو مناسب است؟
بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

ویتامین دی

کمبود ویتامین دی بسیار شایع تر از کمبود بیوتین است. وگان‌های، افراد دچار حساسیت به شیر، افراد مبتلا به کرون و بیماری سلیاک و کسانی که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، معمولا دچار کمبود این ویتامین می شوند. ویتامین D به تولید فولیکول‌های جدید مو کمک می‌کند و کاهش طولانی مدت سطح آن می‌تواند باعث شکنندگی موها شود. ویتامین D در مواد غذایی مختلفی مانند ماهی های چرب، جگر، تخم مرغ و شیر یافت می شود.

بزرگسالان باید روزانه حداقل ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند، اگرچه دریافت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز بی خطر در نظر گرفته می شود و حتی می تواند به حفظ استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

درباره این ویتامین بیشتر بخوانید:

بهترین منابع غذایی ویتامین دی
بهترین زمان مصرف ویتامین دی
بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

زینک

تحقیقات بسیاری ارتباط بین کمبود زینک و بروز طیف وسیعی از اختلالاتی که باعث ریزش مو می شوند را ثابت کرده اند. اختلالاتی مانند بیماری‌های کلیوی، کبد و سلول‌های داسی شکل با کمبود زینک مرتبط هستند. جالب است بدانید که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های زینک به رفع ریزش مو ناشی از تلوژن افلوویوم (نوعی اختلال نازک شدن مو که معمولا در اثر استرس، افزایش سموم بدن یا آسیب دیدگی ایجاد می‌شود) کمک می‌کند.

البته لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد این ماده معدنی می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و اسهال شود.

بیشتر بخوانید:

قرص زینک چیست؟ فواید، عوارض، مقدار و نحوه مصرف
بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

مکمل های دیگر برای درمان ریزش مو

مکمل های ترکیبی

مواد مغذی مانند زینک، آهن، نیاسین، سلنیوم، اسیدهای چرب، فولیک اسید، بیوتین، آمینواسیدها، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های D، A و E همگی می‌توانند بر رشد مو تاثیر بگذارند. به همین علت مکمل هایی تولید شده اند که ادعا می کنند تمامی این ترکیبات مورد نیاز مو را به صورت یکجا در کپسول هایشان دارند و می توانند به رشد و درمان ریزش مو کمک کنند. دو مکمل ترکیبی نوترافول (Nutrafol) و ویویسکال (Viviscal) از معروف ترین های این دسته از مکمل ها می باشند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. با گومگ همراه باشید.

نوترافول (Nutrafol): این محصول ترکیبی از ویتامین ها، گیاهان دارویی و موادی مانند کلاژن دریایی، رسوراترول، نخل اره ای و ترکیبات متعدد دیگر می باشد. شرکت تولید کننده آن می‌گوید این مواد بر عواملی که در نازک شدن مو نقش دارند، از جمله استرس ناشی از محیط و پیری، اثر می گذارند. این ترکیبات میزان دی هیدروتستوسترون (DHT) را در بدن کاهش می‌دهند. DHT در واقع یکی از موادی است که توسط تستوسترون تولید شده و می‌تواند در غلظت‌های بالا باعث نازک شدن فولیکول‌های مو شود.
مطالعات بالینی نشان می‌دهند که حتی آلوپسی آندروژنتیک (یعنی طاسی با الگوی مردانه) با استرس بدتر می‌شود. نوترافول حاوی آداپتوژن های استرس است. آداپتوژن های استرس مواد گیاهی هستند که میزان کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهند.

ویویسکال (Viviscal): این مکمل حاوی موادی مانند کلاژن کوسه و پودر صدف است که هر دو از عواملی هستند که باعث پر پشت شدن موهای بومیان ساکن قطب شمال شده اند! تحقیقات نشان می دهند که کلاژن دریایی می تواند هم ریزش مو را کاهش دهد و هم به رشد موهای جدید کمک کند. البته با توجه به وجود پودر صدف در این مکمل ها، افرادی که دچار آلرژی به صدف هستند باید با پزشک مشورت کنند.

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

مکمل های تکی

برخی از مواد موجود در نوترافول و ویویسکال به صورت جداگانه نیز در دسترس هستند. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید ویتامین ها و مواد مغذی را بیش از حد مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد بسیاری از آن ها باعث بروز عوارض پزشکی دیگر می شود. به عنوان مثال، ویتامین A اضافی در سلول های چربی ذخیره می شود و مقادیر زیاد آن می تواند سمی باشد. همین امر در مورد سلنیوم نیز صدق می کند، که از قضا در صورت مصرف بیش از حد می تواند ریزش مو را بدتر کند.

در ادامه سعی کرده ایم برخی از مهم ترین موادی را که در مکمل های ترکیبی وجود دارند و می توان آن ها را به صورت تکی نیز تهیه کرد، بررسی کنیم:

گیاه نخل اره ای: عصاره گیاه نخل اره ای ماده ای است که تولید کننده نوترافول ادعا می کند می تواند دی هیدروتستوسترون را کاهش دهد. این ماده به شکل قرص، تنتور مایع و سرم موضعی عرضه می شود. تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان نشان داده است که این عصاره در رشد مجدد موها موثر است اما نسبت به داروی فیناستراید اثرات ضعیف تری دارد.

ال سیستئین: این آمینواسید غنی از گوگرد که در سویا، گندم، عدس، پیاز و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می شود، برای تقویت مو و ناخن موثر است. کراتین یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌ها در مو می باشد و سرشار از ال سیستئین است. تحقیقات نشان داده است که محصولات مراقبت از موی غنی شده با این ماده، ریزش مو را کاهش می دهند. ال سیستئین به صورت قرص و کپسول از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم موجود است. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به تهوع، اسهال، سردرد، استفراغ و حتی عوارض کبدی شود.

پروآنتوسیانیدین بی۲ با عصاره سیب: اگرچه بسیاری هرگز نام این ماده را نشنیده اند، اما یکی از بهترین مواد مغذی است که تحقیقات فراوانی اثرگذاری آن را تایید کرده اند. این ماده می تواند با تحریک آناژن (مرحله فعال چرخه رشد مو)، به رشد سلول های مو کمک کند. تنها نکته این است که اگرچه یافتن محصولات ویتامین B2 و عصاره سیب آسان است، اما بدست آوردن ترکیب هردوی آن ها که به مقدار مناسبی ترکیب شده باشند کمی دشوار است.

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای ریزش مو و رشد مو

ویتامین های مورد نیاز مو را ابتدا از مواد غذایی دریافت کنید

قبل از اینکه به سراغ تهیه مکمل های مختلف بروید، داخل یخچال و کابینت های خود را نگاه کنید. رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بهترین گزینه برای حفظ سلامت مو است. در این میان، رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه ها، مرغ، ماهی و تخم مرغ می باشد از بهترین گزینه ها برای رشد و تقویت موها است. رژیم مدیترانه ای علاوه بر تامین تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای داشتن موهای سالم، می تواند BMI و قند خون شما را کنترل کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

به عنوان نکته پایانی بد نسیت بدانید که برخی از آقایان معتقدند که جذاب ترین مدل مو، نداشتن مو است و با آن بسیار راحت تر و با اعتماد بنفس تر زندگی می کنند.

منبع: گومگ

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.