بهترین زمان مصرف ویتامین دی

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

ویتامین دی یک ویتامین فوق العاده مهم است. اما به این دلیل که در مواد غذایی بسیار محدودی یافت می شود، مصرف ویتامین دی و تامین آن از طریق رژیم غذایی به سختی امکان پذیر است.

از آنجا که درصد زیادی از جمعیت جهان در معرض کمبود ویتامین D هستند، مکمل های (قرص ها و…) آن یکی از رایج ترین مکمل های غذایی هستند و افراد زیادی به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنند.

البته عوامل زیادی می توانند در میزان اثربخشی آن تأثیر بگذارند، از جمله زمان و نحوه مصرف ویتامین دی در روز می تواند تا حد زیادی تاثیرات آن را افزایش دهد.

در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین D را برای به حداکثر رساندن جذب و اثربخشی آن بررسی می کنیم.

چرا استفاده از مکمل های ویتامین دی لازم است؟

ویتامین D نسبت به ویتامین های دیگر متمایز است، زیرا هورمونی محسوب می شود و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، توسط پوست شما تولید می شود.

دریافت ویتامین دی کافی برای سلامتی شما ضروری است، زیرا مطالعات نشان می دهند که می تواند در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان، پیشگیری از سرطان و موارد دیگر نقش داشته باشد.

با این حال، ویتامین D در مواد غذایی کمی وجود دارد و اگر به اندازه کافی و منظم در معرض نور خورشید قرار نگیرید، نمی توانید مقدار مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

برای افراد مسن و کسانی که پوست تیره یا اضافه وزن دارند و یا در مناطقی زندگی می کنند که نور خورشید محدود است، خطر کمبود این ویتامین حتی بیشتر هم می شود. حدود ۴۲٪ از بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا دچار کمبود این ویتامین هستند.

مصرف ویتامین دی از طریق مکمل ها، روشی آسان و موثر برای تأمین نیازهای شمااست، خصوصاً اگر در معرض کمبود قرار داشته باشید.

چکیده:

اگرچه ویتامین D در زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، توسط پوست شما تولید می شود، اما به طور طبیعی در مواد غذایی بسیار کمی یافت می شود. مصرف مکمل های ویتامین D یک روش موثر برای تأمین نیازهای شما و جلوگیری از کمبود آن هستند.

ویتامین دی با غذا بهتر جذب می شود

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که در آب حل نمی شود و هنگامی که با مواد غذایی حاوی چربی مصرف شود، بهتر به خون جذب می شود.

به همین دلیل توصیه می شود مکمل های ویتامین D را با یک وعده غذایی مصرف کنید تا جذب آن را افزایش دهید.

طبق مطالعه ای که بر روی ۱۷ نفر انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه ویتامین دی همراه با وعده غذایی، فقط پس از ۲-۳ ماه میزان این ویتامین را در بدن تا حدود ۵۰٪ افزایش می دهد.

در مطالعه دیگری که بر روی ۵۰ فرد مسن صورت گرفت، مشخص شد که مصرف ویتامین D همراه با یک وعده غذایی چرب و سنگین، میزان این ویتامین را در خون پس از ۱۲ ساعت ۳۲٪ افزایش می دهد.

آووکادو، آجیل، دانه ها، لبنیات پرچرب و تخم مرغ از منابع غذایی حاوی چربی هستند که به تقویت جذب ویتامین D کمک می کنند.

چکیده:

مطالعات نشان می دهند که مصرف ویتامین دی همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی می تواند جذب آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مصرف این ویتامین در صبح ها

بسیاری از افراد ترجیح می دهند مکمل هایی مانند ویتامین D را در صبح ها مصرف کنند. انجام این کار در اغلب موارد، نه تنها اغلب راحت تر است، بلکه یادآوری مصرف ویتامین ها در صبح ها راحت از آخر وقت هاست. یادآوری مصرف مکمل، به ویژه در صورت استفاده از چندین مکمل، در صبح ها آسان تر می باشد.

به همین دلیل اگر شما هم از این دسته از افراد هستید، بهتر است مصرف این ویتامین را با یک صبحانه سالم انجام دهید.

چکیده:

برخی از افراد ممکن است با مصرف این ویتامین در صبح ها راحت تر باشند، که در چنین مواردی بهتر است آن را با یک صبحانه سالم مصرف نمایند.

مصرف ویتامین دی در اواخر روز می تواند بر خواب تأثیر بگذارد

بهترین زمان مصرف ویتامین دی

تحقیقاتی وجود دارند که میزان ویتامین D بدن را با کیفیت خواب مرتبط می کنند. در واقع چندین مطالعه نشان داده اند که کمبود این ویتامین در خون می تواند اختلالات خواب، کیفیت پایین خواب و کاهش مدت خواب را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه کوچک نشان داد که میزان بالای ویتامین D در خون می تواند با کاهش ملاتونین (هورمون مسئول تنظیم چرخه خواب) در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (عادات فکری استرس‌زا) مرتبط باشد.

برخی گزارش ها ادعا می کنند که مصرف این ویتامین در شب می تواند با ایجاد اختلال در تولید ملاتونین، بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، فعلا تحقیقات علمی جدی برای تعیین چگونگی تأثیر مکمل ویتامین D در شب بر خواب انجام نگرفته است.

تا زمانی که مطالعات دقیقی انجام نشده باشند، احتمالا بهترین کار این است که به سادگی آزمایش کنید و ببینید که مصرف آن در شب بر روی شما چه تاثیری دارد.

چکیده:

کمبود ویتامین D ممکن است بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد. برخی از گزارش ها ادعا می کنند که مکمل ویتامین D در شب می تواند در خواب تداخل ایجاد کند، اما اطلاعات علمی در این مورد در دسترس نیست.

بالاخره بهترین زمان مصرف ویتامین دی چه زمانی است؟

مصرف این به همراه یک وعده غذایی می تواند جذب آن را افزایش داده و میزان جذب آن را افزایش دهد.

با این حال، تحقیقات محدودی در مورد اینکه آیا مصرف آن در شب یا صبح می تواند موثرتر باشد وجود دارد.

مهمترین نکته این است که مصرف ویتامین D را در برنامه روزانه خود جای دهید و به طور مداوم آن را مصرف کنید تا از حداکثر اثربخشی آن اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید آن را در کنار صبحانه یا شام (به شرطی که در خوابتان اختلال ایجاد نکند) مصرف کنید.

نکته اصلی این است که با آزمون و خطا دریابید که بهترین زمان برای شما چه زمانی است و به آن متعهد بمانید.

چکیده:

مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی می تواند باعث افزایش جذب آن شود، اما مطالعاتی که زمان خاصی را برای مصرف آن تعیین کرده باشند وجود ندارد. برای دریافت بهترین نتیجه، سعی کنید با مصرف آن در زمان های مختلف، بهترین زمان را برای خودتان پیدا کنید.

کلام آخر

مصرف مکمل ها می تواند یک روش موثر برای افزایش میزان ویتامین دی در خون باشد، که برای سلامتی شما بسیار اهمیت دارد.

مصرف این ویتامین همراه با غذا می تواند اثربخشی آن را افزایش دهد، زیرا محلول در چربی است.

در حالی که بهترین زمان برای مصرف آن مشخص نشده است، داده های علمی برای تأیید اینکه مصرف ویتامین دی در شب می تواند در خواب تداخل ایجاد کند، در دسترس نیست.

تحقیقات فعلی نشان می دهند هر زمانی را که ترجیح می دهید، می توانید این ویتامین را مصرف کنید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.