آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

آیا انجام تمرینات بدنسازی هر روزه ضرر دارد؟! این سوالی است که بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان می پرسند. حتما شما هم شنیده اید که یکی از توصیه های حوزه سلامت این است که «روزانه ورزش کنید»! اما پرسش اینجاست که این توصیه شامل تمرینات قدرتی و بدنسازی هم می شود یا خیر؟

آیا می توانیم در تمام روزهای هفته ورزش کنیم یا لازم است برخی روزها را به استراحت اختصاص دهیم؟ اگر شما هم با این موضوع درگیر هستید، می توانید این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا به جواب مناسب برای این پرسش دست پیدا کنید. با ما همراه باشید.


آنچه در این مطلب می خوانید:


آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

آیا بدنسازی هر روز قابل انجام است؟

برای حفظ سلامتی، افزایش کیفیت زندگی و رسیدن به تناسب اندام، لازم است که از برنامه منظم ورزشی پیروی کنیم. اما آیا لازم است این تمرینات را به صورت هر روز داشته باشیم؟

پاسخ به این سوال ساده است! به انتخاب شما بستگی دارد. برخی از بدنسازان حرفه ای هستند که خود را برای مسابقات آماده می کنند. این گروه از ورزشکاران ممکن است برنامه های بسیار سنگینی داشته باشند و 6 الی 7 روز در هفته و به مدت 2 الی 4 ساعت در هر جلسه به تمرین بپردازند.

اما این موضوع ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. بهتر است قبل از تصمیم برای انتخاب برنامه بدنسازی، در ابتدا هدف خود را از ورزش کردن مشخص کنید.

از خود سوال کنید که با چه هدف و انگیزه ای قصد ورزش کردن دارید. اگر به دنبال شرکت در مسابقات هستید، وضعیت شما فرق می کند. ورزشکاران حرفه ای طولانی و سنگین تمرین می کنند. اما در صورتی که هدف شما از ورزش رسیدن به تناسب اندام و سلامتی است، توصیه ما این است که برخی از روزهای هفته را استراحت کنید.

تمرین های هر روزه و سنگین برای ورزشکاران مبتدی می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد و فرد را از اجرای تمرین دلسرد کند. اگر مبتدی هستید و قصد دارید هر روز به انجام تمرین بپردازید، بهتر است از برنامه های سبک و متوسط استفاده کنید تا بتوانید آن را به خوبی اجرا کنید.

البته یکی از توصیه های مهم این است که به ندای بدن خود گوش دهید. در صورتی که احساس می کنید برنامه هر روزه حتی در حد سبک و متوسط بودن هم برای شما خسته کننده است و توان اجرای آن را ندارید به خود استراحت دهید.

همچنین بخوانید: سرد کردن بعد از بدنسازی را چگونه انجام دهیم؟

آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

چند روز تمرین در هفته مناسب است؟

یکی از نکات بسیار مهم این است که ورزش باید برای شما به یک فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش تبدیل شود. معمولا در بسیاری از برنامه های بدنسازی و چربی سوزی حداقل یک روز استراحت وجود دارد. زیادی سختگیری نکنید و به بدن اجازه دهید کمی استراحت کند.

یکی از نکات منفی برنامه های هفتگی بیش از 5 روز این است که فرد از نظر ذهنی تحت فشار قرار می گیرد و در صورتی که یکی از جلسات تمرینی را از دست بدهد، پشتکار و انگیزه اش برای ادامه مسیر کمتر می شود. 1 الی 2 روز استراحت در برنامه کمک می کند تا ورزشکار راحت تر بتواند برای اجرای تمریناتش برنامه ریزی کند.

بهتر است در اجرای تمرین، خود را با بدنسازان و ورزشکاران بسیار حرفه ای مقایسه نکنید. بدنسازان بزرگ حجم عضلانی بالایی دارند و به همین دلیل نیازمند جلسات تمرینی طولانی تری هستند. هر چقدر عضله بزرگتر باشد، بافت ماهیچه ای بیشتری هم دارد و به همین دلیل مدت زمان بیشتری طول می کشد تا عضلات تحت فشار قرار بگیرند.

خلاصه اینکه توصیه ما این است که برای حفظ سلامتی بهتر است حداقل 150 دقیقه در هفته را به تمرینات بدنسازی اختصاص دهید. تقسیم این زمان به روز های هفته به انتخاب شما بستگی دارد.

خلاصه:

برای تنظیم برنامه بدنسازی بهتر است در ابتدا هدف خود را مشخص کنید. اگر به دنبال تناسب اندام و سلامتی هستید، انجام حداکثر 5 روز تمرین در هفته برای شما مناسب است. خود را با ورزشکاران و بدنسازان حرفه ای مقایسه نکنید. برای افراد مبتدی و تازه کار حداقل 150 دقیقه فعالیت در هفته توصیه می شود.
آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

سایر معایب بدنسازی هر روز

استراحت در برنامه تمرینی احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد. تمرین های روزانه و بدون استراحت می توانند باعث بروز برخی عوارض جانبی شوند. این عواض عبارتند از:

  • گرفتکی و اسپاسم عضلانی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تهوع
  • درد های عضلانی
  • آسیب دیدگی مفاصل
آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

فواید بدنسازی هر روز

البته تمرین های سبک و کوتاه روزانه نیز می توانند به افزایش سطح سلامتی کمک کرده و برای افراد مفید باشند. هر چند توصیه ما این است که دست کم یک روز در هفته را به استراحت اختصاص دهید.

فواید تمرین های روزانه عبارتند از:

  • کاهش استرس
  • بهبود خلق و خو
  • افزایش سطح انرژی
  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت
  • کاهش خطر سکته قلبی
  • درمان افسردگی
  • کاهش فشار خون

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، انجام تمرین های سبک روزانه می تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود نزدیک تر شوید.

بیشتر بخوانید: آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی هر روز ضرر دارد

نکات پایانی

نکته مهمی که در پایان باید به آن توجه کنید این است که بخش مهمی از رژیم سلامتی را تغذیه و خواب کافی تشکیل می دهد. اگر قصد دارید هر روز به تکرار برنامه های بدنسازی بپردازید، بهتر است مراقب تغذیه خود باشید و به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید تا عضلات بتوانند به خوبی رشد کنند. استراحت و خواب کافی را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید تا بتوانید عملکرد خود را بهبود ببخشید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.