خواص رازیانه که احتمالا نمی دانستید

خواص رازیانه که احتمالا نمی دانستید

رازیانه یک گیاه شناخته شده و خوش عطر است که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد در مقاله قصد داریم شما را با خواص رازیانه آشنا کنیم که باعث تعجب شما خواهند شد.

رازیانه چیست؟

رازیانه گیاهی چند ساله و گلدار است که خواستگاه اصلی آن سواحل مدیترانه می باشد. البته در بسیاری از نقاط جهان نیز یافت می شود. برگ های این گیاه سبز است و گل های آن به رنگ زرد می باشد. این گیاه به صورت طبیعی رشد می کند و عطر و طعم دلچسبی دارد. طبع رازیانه گرم و خشک است.

از رازیانه به عنوان ادویه در تهیه غذا و یا به صورت دمنوش استفاده می شود. این گیاه روغنی می باشد و از آن برای تهیه روغن رازیانه نیز استفاده می شود.

ارزش غذایی رازیانه در یک فنجان (۸۷ گرم)

کالری۲۷ گرم
فیبر۳ گرم
ویتامین ث۱۲% نیاز روزانه
کلسیم۳% از نیاز روزانه
آهن۴% از نیاز روزانه
منیزیم۴% از نیاز روزانه
پتاسیم۸% از نیاز روزانه
منگنز۷% از نیاز روزانه

همانطور که می بینید رازیانه کالری کمی دارد و از نظر مواد معدنی بسیار غنی است و می تواند نیاز روزانه بدن را تامین کند. ویتامین ث که یک ویتامین مفید و ضروری برای تامین سلامت بدن است در رازیانه به فراوانی یافت می شود. این ویتامین باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است.

منگنز موجود در این گیاه دارویی نیز باعث فعال سازی آنزیم ها و افزایش متابولیسم بدن می گردد، به رشد و استحکام استخوان کمک می کند و سبب تنظیم قند خون و بهبود زخم ها می شود.

علاوه بر منگنز پتاسیم، منیزیم و کلسیم نیز برای حفظ سلامت استخوان ها بسیار مهم و ضروری هستند.

۲. ترکیبات مفید، یکی دیگر از خواص رازیانه

از مهمترین و برجسته ترین فواید رازیانه می توان به آنتی اکسیدان موجود در آن اشاره کرد که سبب کاهش التهاب در بدن می شود و می تواند تاثیر مهمی بر سلامتی داشته باشد.

 مطالعات نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی خود آنتی اکسیدان مصرف می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، سرطان، بیماری های عصبی و دیابت نوع ۲ در آنها کمتر می شود. رازیانه همچنین خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارد و می تواند در جلوگیری از ابتلا به برخی از بیماری های مزمن کمک کند.

خواص رازیانه که احتمالا نمی دانستید

۳. رازیانه اشتها را کاهش می دهد

تخم رازیانه به عنوان یک ادویه خوش عطر و طعم شناخته می شود که می تواند به کاهش اشتها نیز کمک کند. یک مطالعه بر روی ۹ زن نشان داد افرادی که روزانه یک فنجان چای رازیانه را قبل از وعده ناهار مصرف می کنند احساس گرسنگی کمتری دارند و درنتیجه کالری کمتری را در وعده ناهار استفاده می کنند.

آنتول یکی از اجرای اصلی ترکیبات رازیانه است که سبب کاهش اشتها می شود.

یک مطالعه دیگر بر روی ۴۷ زن نشان داد این افراد با مصرف روزانه یک فنجان رازیانه به مدت ۱۲ هفته توانستند وزن بیشتری کم کنند.

۴. به سلامت قلب کمک می کند

یکی دیگر از خواص رازیانه این است که باعث افزایش سلامت قلب می شود. مواد مغذی موجود در این گیاه دارویی کمک می کنند عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی کاهش پیدا کنند. رازیانه به کاهش کلسترول خون کمک می کند و این امر می تواند در حفظ سلامت قلب بسیار موثر باشد.

علاوه بر این مطالعات ثابت کرده است که مصرف روزانه ۷ گرم فیبر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۹٪ کاهش دهد و همانطور که قبلا بیان کردیم رازیانه در ترکیبات خود مقدار قابل توجهی فیبر دارد که می تواند نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین نماید.

منیزیم، پتاسیم و کلسیم نیز نقش مهمی در حفظ سلامت قلب دارند. مصرف منظم پتاسیم در روز سبب کاهش فشار خون می شود که یکی از عوامل پر خطر برای ایجاد سکته قلبی است.

۵. خاصیت ضد سرطانی

نتیجه یک مطالعه نشان داده است که مصرف رازیانه سبب کاهش و متوقف شدن سلول های سرطانی در انسان شده است. از این رو مصرف رازیانه می تواند در درمان بیماری افراد سرطانی مفید باشد.

مطالعه بر روی موش های آزمایشگاهی ثابت کرده است که این گیاه می تواند در درمان سرطان سینه و کبد موثر باشد. البته توجه داشته باشد که نتایج این آزمایش بر روی موش های آزمایشگاهی اثبات شده است و برای نمونه های انسانی هنوز هم نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

خواص رازیانه که احتمالا نمی دانستید

۶. رازیانه سبب افزایش شیر مادر می شود

تحقیقات بیان می کنند که ترکیبات موجود در رازیانه به افزایش ترشح شیر در مادران شیرده بسیار موثر است.

البته توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف رازایانه سبب بروز مشکلات تغذیه ای در کودکان شده است، به همین دلیل به مادران شیرده توصیه می شود که قبل از مصرف رازیانه با پزشک تغذیه خود مشورت کنند و در صورت بروز مشکلات گوارشی در کودک، آن را متوقف کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

۷. التهاب را کاهش می دهد

آنتی اکسیدان و ویتامین ث موجود در رازیانه می تواند سبب کاهش التهاب در افراد شود. از این رو برای بیمارانی که به هر دلیلی دچار التهاب می باشند توصیه می شود رازیانه را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

۸. رازیانه به تقویت حافظه کمک می کند

مطالعه بر روی نمونه های حیوانی نشان داده است که مصرف رازیانه به این حیوانات کمک کرده است که در پیری حافظه بهتری داشته باشند و آسیب های مغزی در آنها کاهش پیدا کند.

۹. علائم یائسگی را بهبود می بخشد

بررسی های علمی اثبات کرده اند که مصرف رازیانه به کاهش علائم یائسگی از جمله درد، گر گرفتگی و اختلالات جنسی کمک فراوانی می کند و می تواند به زنان یائسه کمک کند خواب بهتری داشته باشند.

۱۰. خواص ضد باکتریایی

مطالعات نشان داده است که عصاره رازیانه مانع از رشد باکتری های مضر می شود و می تواند برای حفظ سلامت روده ها مفید باشد.

نکات مهم در مورد خواص رازیانه

اگرچه رازیانه دارای خواص مفید بسیار زیادی است ولی توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید. مصرف مقدار کم این گیاه کاملا بی خطر است اما مصرف زیاد آن می تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود.

زنان باردار بهتر است در هنگام مصرف رازیانه احتیاط کنند زیرا می تواند خطر سقط جنین را در آنان افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده است مصرف زیاد رازیانه در زنان باردار سبب ایجاد اثرات منفی بر روی سلول های جنین می شود.

از رازیانه می توانید در تهیه سالاد و سوپ ها استفاده کنید و یا دمنوش آن را به عنوان چای مصرف کنید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.