27 خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

27 خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

نارگیل یکی از میوه های مدرن و محبوبی است که به واسطه تجارت در سراسر جهان مورد استفاده و محبوبیت قرار گرفته است. خواص نارگیل تازه برای سلامتی به اثبات رسیده و اگرچه خود این میوه تا به امروز تغییری نداشته، اما نحوه استفاده ما از نارگیل طی گذشت زمان تکامل یافته است.


فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانید:


نارگیل چیست؟

تعریف نارگیل تازه
تعریف نارگیل تازه

جالب است بدانید که نارگیل می‌تواند به عنوان میوه، دانه یا مغز دسته‌بندی شود، اما از نظر علمی بیشتر شبیه به دانه است تا میوه. نارگیل شامل سه قسمت است: اولین قسمت پوسته آن می‌باشد و رنگ آن قهوه‌ای است، دومین قسمت بخش میانی نارگیل است که رنگ آن سفید بوده و گوشت نارگیل محسوب می‌شود و سومین قسمت، مایع داخلی است که بی‌رنگ می‌باشد و آب نارگیل محسوب می‌شود.

این میوه خوشمزه تقریبا از قرن پنجم در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه نخل‌های نارگیل در مناطق استوایی، از هاوایی گرفته تا ماداگاسکار رشد می‌کنند.

جدول ارزش غذایی نارگیل تازه، آب نارگیل، شیر نارگیل و روغن نارگیل

جدول ارزش غذایی نارگیل تازه و مشتقات آن
جدول ارزش غذایی نارگیل تازه و مشتقات آن

جدول ارزش غذایی 28 گرم نارگیل تازه

ماده غذاییمقدار
کالری187
چربی18 گرم ( 28% از نیاز روزانه)
چربی اشباع16 گرم (80% از نیاز روزانه)
پروتئین2 گرم (4% از نیاز روزانه)
کربوهیدارت7 گرم (2% از نیاز روزانه)
فیبر5 گرم (20% از نیاز روزانه)
قند2 گرم

جدول ارزش غذایی 8 اونس (معادل 226 گرم) شیر نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری 552
چربی57 گرم (88% از نیاز روزانه )
چربی اشباع50 گرم (250% از نیاز روزانه )
پروتئین5.5 گرم (11% از نیاز روزانه )
کربوهیدارت13 گرم ( 4% از نیاز روزانه )
فیبر5 گرم (20% از نیاز روزانه )
قند8 گرم

جدول ارزش غذایی 8 اونس (معادل 226 گرم) آب نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری46
چربی0.5 گرم (1% از نیاز روزانه )
چربی اشباع0.4 گرم (0% از نیاز روزانه )
پروتئین2 گرم (4% از نیاز روزانه )
کربوهیدرات9 گرم (3% از نیاز روزانه )
فیبر3 گرم (12% از نیاز روزانه )
قند6 گرم

جدول ارزش غذایی 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری121
چربی13 گرم (20% از نیاز روزانه )
چربی اشباع11 گرم (55% از نیاز روزانه )
پروتئین0 گرم (0% از نیاز روزانه )
کربوهیدرات0 گرم (0% از نیاز روزانه )
فیبر0 گرم (0% از نیاز روزانه )
قند0 گرم

خواص نارگیل تازه

خواص نارگیل تازه
خواص نارگیل تازه

1. فیبر فراوان

نارگیل تازه حاوی فیبر فراوانی است و می تواند 61% از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فیبر نارگیل کمک می کند تا شما احساس سیری بیشتری را تجربه کرده و در نهایت کالری روزانه کمتری استفاده کنید. همچنین فیبر برای افزایش سلامت گوارش بسیار مهم و ضروری است.

2. کنترل دیابت

نارگیل با ایجاد تاثیر مثبت بر روی هورمون ها، کمک می کند تا قند خون شما کنترل شده و از ابتلا به دیابت جلوگیری شود. در صورتی که به قند خون بالا مبتلا هستید می توانید با مصرف روزانه مقداری نارگیل وضعیت سلامت خود را ارتقا دهید.

3. کاهش حالت تهوع

نارگیل به دلیل تاثیری که روی دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا دارد می تواند به از بین بردن حالت تهوع و استفراغ کمک کند. این میوه عطر و طعم دلپذیری دارد و به زنان باردار کمک کند تا علائم تهوع خود را کاهش دهند.

4. افزایش ایمنی بدن

نارگیل تازه اثر ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتری و ضد انگل دارد و می تواند به ارتقاء سیستم ایمنی کمک کند. مصرف نارگیل تازه یا روغن آن به بدن کمک می کند تا در مقابل بیماری ها مقاوم تر شده و شما کمتر دچار سرماخوردگی یا بیماری شوید.

همچنین استفاده روزانه از این میوه می تواند در درمان بیماری های عفونی مانند گلودرد یا عفونت ادراری موثر باشد.

5. کاهش چربی های شکمی

همانطور که می دانید چربی های ناحیه شکم خطرناک ترین نوع چربی در بدن هستند و می توانند سلامت فرد را به خطر بیندازند. برای از بین بردن این چربی ها شما به انجام فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم نیاز دارید. مصرف نارگیل تازه یا جایگزین کردن روغن نارگیل با سایر روغن ها به شما کمک می کند تا در این مسیر موفق تر عمل کنید.

همچنین تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از نارگیل تازه به طور مستقیم روی متابولیسم اسیدهای چرب در بدن اثر گذاشته و به کاهش وزن کمک می کند.

6. افزایش انرژی

اگر صبح ها با کسالت بیدار می شوید و برای افزایش انرژی به چای یا قهوه احتیاج دارید، بهتر است از خواص نارگیل تازه استفاده کنید. مصرف روزانه نارگیل می تواند بر روی عملکرد بهتر تیروئید اثر گذاشته و برخی علائم مانند خستگی مزمن را کاهش دهد.

7. درمان صرع

رژیم کتوژنیک یک رژیم سالم است که تاثیرات مثبت آن روی سلامت و درمان صرع به اثبات رسیده است. در این رژیم مصرف نارگیل در جایگاه ویژه ای قرار دارد. استفاده روزانه از نارگیل تازه با کاهش میزان تشنج ارتباط مستقیم دارد.

8. مبارزه با سرطان

خواص ضد سرطانی نارگیل به اثبات رسیده است. نارگیل تازه و سایر انواع آن در مبارزه با سرطان پستان و سرطان روده موثر خواهد بود.

9. آب‌رسانی به بدن

آب نارگیل حاوی الکترولیت های حیاتی است که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند. ورزشکاران و افرادی که در تمرینات و فعالیت های شدید شرکت می کنند، می توانند آب نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند. آب نارگیل تازه می تواند الکترولیت های از دست رفته بدن را جبران کند. همچنین آب نارگیل به دلیل طعم خوبی که دارد باعث می شود افراد راحت تر از آب معمولی آن را بنوشند.

البته به خاطر داشته باشید که آب نارگیل ممکن است سطح پتاسیم ادرار را افزایش دهد. به همین دلیل در صورت محدودیت های خاص پزشکی بهتر است از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

10. فواید تغذیه‌ای بالا

نارگیل تازه، به ویژه آب آن، یک ماده غذایی سالم و مغذی است و می تواند به بهبود کیفیت تغذیه ای شما کمک کند. به یاد داشته باشید که آب نارگیل از شیر نارگیل سالم تر است. آب نارگیل به دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری نارگیل کاملا استریل و بهداشتی بوده و می توانید با خیالی راحت آن را بنوشید.

11. درمان عفونت ادراری

نوشیدن آب نارگیل کمک می کند تا حجم ادرار افزایش یافته و عفونت ادراری بهبود پیدا کند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این ماده غذایی به افزایش ایمنی بدن نیز کمک می کند.

12. کاهش کلسترول خون

نارگیل به بهبود سطح کلسترول خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. چربی های موجود در نارگیل، کلسترول خوب را در بدن افزایش داده و LDL یا کلسترول بد را کاهش می دهد. به همین دلیل برای افراد مبتلا به چربی خون نیز مفید است.

13. کنترل اسید معده

اگر به رفلاکس معده مبتلا هستید یا بعد از غذا خوردن به اصلاح ترش می کنید، می توانید از نارگیل برای بهبود این وضعیت کمک بگیرید. نارگیل می تواند به کنترل اسید معده کمک کرده و سوزش سر دل را کاهش دهد.

14. مناسب برای زنان باردار

مادران باردار می توانند به منظور تقویت سیستم ایمنی خود و نوزاد و همچنین کنترل حالت تهوع خود از نارگیل تازه استفاده کنند. مصرف این میوه پر خاصیت در دوران بارداری ممنوعیتی ندارد و برای زنان باردار بسیار مفید است.

15. تقویت استخوان و دندان

نارگیل حاوی کلسیم و منگنز است و می تواند به استحکام استخوان ها و بهبود سلامت دندان کمک کند. از این رو مصرف این میوه را به کودکان و افراد مسن پیشنهاد می کنیم. این دو گروه سنی برای تقویت سلامت استخوان های خود به مقدار بیشتری کلسیم نیاز دارند و می توانند این مقدار را با مصرف روزانه از نارگیل تامین کنند.

16. بهبود بهداشت دندان

همانطور که اشاره کردیم آب نارگیل دارای خاصیت ضد باکتریایی است و می تواند به عنوان یک دهانشویه طبیعی عمل کند. اگر در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید یا از بوی بد دهان رنج می برید، می توانید از مزایای این محلول طبیعی استفاده کنید.

17. ضد پیری

مطالعات نشان می دهند که استفاده از نارگیل کمک می کند تا فرایند پیری به تاخیر افتاده و شما جوان تر بمانید.

18. درمان خشکی پوست

اگر از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید، شاهد کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست خواهید بود. این روغن، چربی های لازم برای پوست را فراهم کرده و رطوبت و تازگی را به پوست شما بر می گرداند. شما می تواند به جای استفاده از کرم های آرایشی از روغن نارگیل برای آب رسانی و درمان خشکی پوست استفاده کنید.

19. پاکسازی پوست

روغن نارگیل یک پاک کننده قوی و طبیعی است و در پاکسازی پوست به شما کمک می کند. این روغن را می توانید به همراه مقداری پنبه روی پوست خود بمالید و مواد آرایشی یا آلودگی های روزانه صورت خود را با آن پاک کنید.

20. جوان سازی پوست

اگر به تهیه ماسک های خانگی برای درمان چین و چروک عادت دارید، می دانید که روغن نارگیل می تواند یکی از پایه های ثابت این ماسک ها باشد. این روغن کمک می کند تا پوست شما خاصیت کشسانی بیشتری پیدا کرده و کمتر در معرض چین و چروک و پیری قرار بگیرد.

21. افزایش گردش خون

برای ماساژ دادن صورت یا بدن می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل به افزایش گردش خون در پوست کمک کرده و می تواند اکسیژن رسانی به پوست را افزایش دهد.

22. درمان آفتاب سوختگی

آب نارگیل می تواند به درمان آفتاب سوختگی موثر باشد. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شده اید می توانید محل مورد نظر را با آب نارگیل ماساژ داده و بعد از 20 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید. این عمل را دو بار در هفته تکرار کنید.

23. درمان پوست چرب

اگر پوست چربی دارید می توانید برای از بین بردن چربی اضافه پوست خود از آب نارگیل استفاده کنید. همچنین آب نارگیل تازه کمک می کند تا اثر آکنه و جوش های سر سیاه از بین برود.

برای تهیه ماسک صورت با آب نارگیل می توانید حدود نصف قاشق چایخوری زردچوبه را به همراه 1 قاشق چایخوری روغن صندل و مقداری آب نارگیل مخلوط کرده و آن را سه بار در هفته روی صورت خود بمالید. این ماسک کمک می کند تا پوستی سفیدتر و درخشان تر داشته باشید.

24. پاک کننده چشم

برای پاک کردن آرایش چشم می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. مقداری از این روغن را روی پنبه قرار داده و به آرامی آرایش چشم های خود را پاک کنید.

25. اسکراب بدن

مقداری روغن نارگیل را به همراه مقداری شکر قهوه ای ترکیب کرده و با آن یک اسکراب بدن درست کنید. اسکراب کمک می کند تا لایه های مرده پوست جدا شده و پوست شما صاف تر و یکدست تر شود. از این اسکراب می توانید دو بار در هفته قبل از حمام کردن استفاده کنید. بهتر است بعد از استفاده از اسکراب ها، بدن خود را به کمک یک مرطوب کننده به خوبی چرب کنید.

26. تقویت سلامت مو

برای داشتن موی درخشان و سالم می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل حاوی ویتامین K و آهن است و باعث می شود تا موهای ابریشمی و براقی داشته باشید. روغن نارگیل را بعد از استحمام به موهای خود بمالید.

27. درمان شوره سر

یکی از علت های ایجاد شوره، خشکی پوست سر است. روغن نارگیل می تواند این مشکل را برطرف کرده و شوره سر را کاهش دهد.

آیا خوردن نارگیل تازه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

خواص نارگیل تازه برای کاهش وزن
خواص نارگیل تازه برای کاهش وزن

واقعیت این است که هنوز هم نمی توان با قاطعیت به این پرسش جواب داد. اما آنچه لازم است بدانید این است که نارگیل یک ماده غذایی سالم است و می تواند توسط افرادی که قصد پیروی از رژیم لاغری را دارند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف نارگیل تازه به دلیل داشتن فیبر بالا می تواند به افزایش احساس سیری کمک کرده و از پرخوری جلوگیری نماید.

یک مطالعه 90 روزه بر روی 8 بزرگسالی که روزانه 100 گرم نارگیل تازه مصرف کردند نشان داده که این افراد در مقایسه با کسانی که به همین میزان کره بادام زمینی خورده اند، وزن بیشتری کم کرده اند.

همچنین محققان معتقدند که روغن نارگیل به دلیل داشتن تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. یک مطالعه بر روی نوجوانان چاق نشان داده که مصرف 20 گرم روغن نارگیل در وعده های غذایی در مقایسه با روغن ذرت توانسته به کاهش وزن آنان کمک نماید.

اما توجه داشته باشید که این نتایج درباره مصرف زیاد نارگیل صادق نیست و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

نحوه انتخاب و روش نگهداری از نارگیل تازه و سایر محصولات آن

راهنمای تهیه و نگهداری نارگیل
راهنمای تهیه و نگهداری نارگیل

در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش برای انتخاب نارگیل تازه، روغن نارگیل، شیر نارگیل، آب نارگیل و نیز آرد نارگیل و شیوه نگهداری از آن ها را به شما بیاموزیم.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند استفاده های فراوانی داشته باشد، به همین دلیل گزینه های انتخابی پیش روی شما نیز فراوان است. اما به طور کلی توصیه می شود که از روغن نارگیل تصفیه نشده استفاده کنید. روغن نارگیل تصفیه نشده را می توان برای طبخ تا دمای 350 درجه فارنهایت (معادل 176 درجه سانتی گراد) استفاده کرد.

همچنین اگر قصد دارید از روغن نارگیل به عنوان ماسک مو یا نرم کننده پوست استفاده کنید، باز هم توصیه می شود روغن بکر و تصفیه نشده را انتخاب کنید.

روغن نارگیل تصفیه شده را می توانید در دماهای بالاتر نیز مورد استفاده قرار دهید. بنابراین اگر قصد دارید برای پخت پز و سرخ کردن از این روغن استفاده کنید، باید نوع تصفیه شده آن را انتخاب کنید. روغن نارگیل تصفیه شده را می توان تا دمای 400 درجه فارنهایت (معادل 204 درجه سانتی گراد) استفاده کرد.

نکته: روغن نارگیل نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و می توانید آن را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. توجه داشته باشید که روغن نارگیل در دمای زیر 76 درجه فارنهایت (24 درجه سانتی گراد) به حالت جامد است و در صورت گرم بودن محیط به صورت مایع در می آید و این موضوع طعم، مزه و کیفیت روغن را به خطر نمی اندازد.

شیر نارگیل

شیر نارگیل به صورت بسته بندی شده در فروشگاه ها عرضه می شود و می توانید آن را به صورت کم چرب یا پرچرب خریداری کنید. در هنگام خرید شیر نارگیل بهتر است به مواد افزودنی آن توجه کنید. بهترین گزینه در هنگام خرید انتخاب محصولی است که فاقد شکر اضافه باشد.

از شیر نارگیل می توانید در تهیه انواع نوشیدنی ها و اسموتی ها استفاده کنید و آن را به عنوان یک جایگزین غیر لبنی مورد استفاده قرار دهید.

نکته: توجه داشته باشید که شیر نارگیل را بعد از باز شدن باید در یخچال نگهداری کنید.

آب نارگیل

آب نارگیل سالم، بی رنگ و کمی شیرین است و عطر و بوی دلچسبی دارد. توصیه می شود بعد از جدا کردن آب نارگیل آن را در یخچال نگهداری کنید.

آرد نارگیل

نارگیل خشک شده و آسیاب شده را می توانید به جای آردهای معمولی مورد استفاده قرار دهید. آرد نارگیل به طور معمول در فروشگاه ها به صورت بسته بندی یافت می شود و لازم است که آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نارگیل تازه

توجه داشته باشید که برای خرید نارگیل تازه باید نارگیلی را انتخاب کنید که سنگین و پر باشد و هیچ گونه ترک یا شکستگی روی پوست آن مشاهده نشود. زمانی که نارگیل را تکان می دهید باید صدای آب داخل آن را بشنوید.

بهتر است نارگیلی را انتخاب کنید که پوست آن قهوه ای باشد. هر چه رنگ پوست نارگیل تیره تر باشد نارگیل شما رسیده تر و شیرین تر است. در قسمت فوقانی نارگیل سه لکه سیاه رنگ وجود دارد، دقت کنید در این نواحی آثاری از کپک زدگی و رطوبت وجود نداشته باشد.

نکته: پس از جدا کردن گوشت نارگیل از پوسته می توانید آن را حدود یک هفته در دمای اتاق، حدود 2 الی 3 هفته در یخچال و به مدت 6 الی 8 ماه در فریزر نگهداری نمایید. توجه داشته باشید در صورتی که رنگ نارگیل خاکستری یا زرد شده باشد نباید مصرف شود. همچنین بو و طعم ترش نارگیل نیز نشانه فاسد شدن نارگیل است و باید از مصرف آن خودداری کنید.

چگونه نارگیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

نحوه افزودن نارگیل تازه به رژیم غذایی
نحوه افزودن نارگیل تازه به رژیم غذایی

اگر مایلید نارگیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، می تواند از ایده های زیر استفاده کنید:

  • هنگام پخت و پز در دستورالعمل خود 20% آرد نارگیل را جایگزین آرد معمولی کنید.
  • روغن نارگیل را جایگزین روغن های خود کنید. شما می توانید به راحتی از روغن نارگیل به جای انواع کره و روغن استفاده نمایید. در صورتی که تمایلی به عطر و بوی نارگیل ندارید، از روغن های تصفیه شده استفاده کنید که طعم خنثی تری دارند.
  • به جای خامه، شیر نارگیل را به قهوه خود اضافه کنید.

عوارض جانبی و خطرات مصرف نارگیل تازه

عوارض مصرف نارگیل تازه
عوارض مصرف نارگیل تازه

فراموش نکنید که نارگیل حاوی چربی اشباع شده است. در حقیقت 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل 13 گرم چربی دارد که 11 گرم آن چربی اشباع شده می باشد. در صورتی که همین مقدار کره حاوی 11.5 گرم چربی است که از این مقدار 7 گرم آن چربی اشباع می باشد. به همین دلیل توجه داشته باشید که اگر پزشکتان شما را از مصرف چربی اشباع منع کرده است نباید از روغن نارگیل استفاده کنید.

درست است که نارگیل می تواند برای سلامتی بدن و سلامت قلب مفید باشد، اما اگر از بیماری خاصی رنج می برید حتما قبل از استفاده از نارگیل با پزشک خود مشورت کنید.

منابع: everydayhealth ،healthline ،wikihow

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • سمیرا موسوی:

    ممنونم از اطلاعات مفیدتان

    • تیم گومگ:

      سلام
      خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده و ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.