روش های درمان حساسیت چشم و پیشگیری از آن

روش های درمان حساسیت چشم و پیشگیری از آن

آلرژی چشم یکی از شایع ترین و تحریک کننده ترین مشکلات چشم است. برای درمان حساسیت چشم و پیشگیری از آن روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

حدود ۲۰٪ از افراد به حساسیت چشم مبتلا هستند که آمار بسیار قابل توجهی است. از این رو تصمیم گرفتیم در ابتدا علت های آن را معرفی و سپس راه هایی برای درمان آن معرفی کنیم. البته دقت داشته باشید که حتما پیش از اقدام به هر نوع درمانی، باید با پزشک مشورت کنید.

دلایل ایجاد حساسیت چشم

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد حساسیت چشم، التهاب ملتحمه است که در اثر واکنش آلرژیک بدن ایجاد می شود. ملتحمه غشای نازکی است که سطح داخلی پلک ها را پوشانده و در تماس مستقیم با سطح چشم است. یکی از مهمترین دلایل التهاب ملتحمه، برخورد مواد خارجی موجود در محیط با ملتحمه چشم است که منجر به تولید مواد شیمیایی مانند هیستامین و سایرین برای مقابله با مواد خارجی شده و منجر به التهاب چشم و آلرژی می شود.

حساسیت چشم دلایل مختلف دیگری می تواند داشته باشد که از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. برخی از شایع ترین دلایل، موارد زیر هستند:

  • وجود اختلال ایمنی
  • وجود تمایل ژنتیکی بدن به واکنش آلرژیک
  • قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی زا محیطی مانند گرده درختان و مزارع که در بهار و تابستان فراوان هستند و در هوا گسترش می یابند، وزش باد شدید با گرد و غبار، گرمای زیاد و نور بیش از حد خورشید به ویژه تابستان و وجود آلاینده های هوا مانند دود اگزوز خودرو ها و غیره.

به طور کلی بروز آلرژی در مردان بیشتر از زنان است، به ویژه در سنین ۵ تا ۲۰ سال. همچنین ممکن است در افرادی که استعداد ژنتیکی در واکنش های آلرژیک دارند، در تمام طول زندگی ادامه پیدا کند.

زندگی در مناطق گرم نیز می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر کند.

علائم و نشانه های حساسیت چشم

علائم آن از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. همچنین چه از نظر شدت بیماری و چه عود کردن یا علل آن نیز می تواند در افراد مختلف دارای شرایط متفاوتی باشد. آلرژی چشم ممکن است با آلرژی های دیگر بدن همراه باشد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  • قرمزی پلک
  • خارش چشم
  • سوزش چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • احساس زبری در سطح چشم
  • تشکیل اشک و ترشحات بیش از حد چشم به خصوص در صبح ها

در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، علائم پیشرفته تری ایجاد می شوند که عبارتند از:

  • کوچک شدن
  • درد شدید و تورم پلک
  • عدم توانایی تحمل تابش نور
  • تغییر رنگ ژلاتینی ملتحمه به ویژه در اطراف قرنیه
  • خارش آنقدر شدید می شود که توسط خاراندن آن، ممکن ت باعث خراشیدن یا زخم قرنیه شوید

البته حساسیت چشم با بسیاری دیگر از بیماری های چشم و پوست، علائم مشابه دارد، از این رو تنها راه تشخیص اینکه مشکل شما آلرژی است یا خیر بر پزشک متخصص است. همچنین برای درمان حساسیت چشم باید به مراکز معتبر مراجعه کنید.

تشخیص حساسیت چشم

روش های تشخیص بیماری مبتنی بر سابقه پزشکی گذشته بیمار یا خانواده، علائم و نشانه های بیماری، عوارض مرتبط با آن، علل ابتلا به این بیماری و وجود سایر بیماری های آلرژیک مرتبط با آن و همچنین بررسی ملتحمه و تجزیه و تحلیل آن و انجام تست های حساسیت برای یافتن آلرژن ها می باشد.

درمان حساسیت چشم

درمان حساسیت چشم شامل پیشگیری و دارو درمانی است و پیشگیری نقش بسیار مهمی در درمان حساسیت چشم دارد، بخصوص اگر علل ایجاد آلرژی در شما شناخته شده باشند. در ادامه روش هایی برای درمان و کنترل شرایط حساسیت به شما پیشنهاد خواهیم کرد:

پیشگیری قبل از درمان حساسیت چشم

پیشگیری قبل از درمان به معنای استفاده از تمام روش هایی است که به کنترل علائم حساسیت کمک می کنند. برخی از آن ها عبارتند از:

۱. کمپرس آب

کمپرس آب سرد را با استفاده از یک حوله نرم بپوشانید و حداقل ده دقیقه آن را بر روی چشم هایتان بگذارید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا علائم بیماری کاهش یابند.

همچنین بخوانید: قرار دادن چای کیسه ای بر روی چشم ها چه مزایایی دارد؟

۲. از خاراندن چشم خودداری کنید

در برابر میل خود برای خاراندن چشمی که دچار حساسیت شده است مقاومت کنید زیرا انجام این کار وضعیت را بدتر می کند.

۳. اشک مصنوعی

اشک های مصنوعی قطراتی هستند که چشم را مرطوب می کنند و می توانند برای تمیز کردن چشم استفاده شوند. استفاده از آن ها منجر به تسکین علائم آلرژی می شود و تاثیر مثبتی دارد. همچنین این قطره ها بدون عوارض جانبی هستند.

درمان حساسیت چشم با دارو

لازم به ذکر است که دارو درمانی باید تحت نظر پزشک باشد و این داروها نباید به مدت طولانی توسط بیمار استفاده شوند. زیرا انجام این کار باعث ایجاد عوارض جانبی خواهد شد. همچنین این داروها بسته به شدت بیماری متفاوت هستند و به هیچ عنوان نباید به صورت دلخواه از آن ها استفاده کنید.

برای واکنش های آلرژیک جزئی، آنتی هیستامین ها، قطره های ضد هیستامین یا منقبض کننده های عروق ممکن است باعث درمان شوند.

در موارد شدید که به درمان معمولی پاسخ نمی دهند می توان از تزریق کورتیکواستروئیدها در زیر پلک یا ملتحمه استفاده کرد تا شدت بیماری را تا حدودی کاهش داده و پس از آن از روش پیشگیری سنتی که همان استفاده از آنتی هیستامین های ضعیف است استفاده کنید. کورتیکواستروئیدها باعث کند شدن پاسخ سیستم ایمنی بدن به آلرژن ها می شود.البته همانطور که گفتیم، بهتر است پیش از اقدام به تزریق، با پزشک مشورت کنید.

راه های پیشگیری از حساسیت چشم

  • از آلرژن ها به خصوص گرده گیاهان، گرد و غبار و آلاینده های هوا دوری کنید.
  • از خودتان در برابر تابش نور خورشید و گرمای زیاد محافظت کنید و از مکان هایی که به تشدید آلرژی کمک می کنند دوری کنید.
  • عدم مالش چشم: مالیدن چشم می تواند اوضاع را بدتر کند، زیرا این امر باعث ورود مواد آلوده بیشتری به چشم می شود و در بدن مواد شیمیایی بیشتری برای مقابله با آن ها تولید می شود و در نهایت خارش بیشتری را تجربه خواهید کرد.
  • چندین بار در روز کمپرس آب سرد را روی چشم هایتان قرار دهید.
  • استفاده از عینک آفتابی مناسب با فیلتر UV با قابلیت جلوگیری از ورود اشعه منعکس شده از سطوح به داخل چشم (آنتی رفلکس) باعث محافظت از چشم در برابر نور شدید خورشید می شود، زیرا در محافظت از چشم در برابر گرد و غبار مفید است.
  • از لنز استفاده نکنید زیرا باعث افزایش علائم آلرژی می شود.
  • استفاده از لوازم آرایشی در ناحیه چشم ها و اطراف آن ها خودداری کنید.
  • سعی کنید به چشم هایتان به اندازه کافی استراحت دهید و از تمیز بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • حیوانات خانگی ممکن است علت ایجاد حساسیت شما باشند. سعی کنید پس از دست زدن به حیوانات، مرتباً دستان خود را بشویید.
  • عوامل حساسیت زای خانگی مانند گرد و غبار، خاک و قارچ ها را از بین ببرید. با شستن رخت ها و بالش ها با آب گرم و پاک کردن گرد و غبار با دستمال های مرطوب می توانید تا حد زیادی از شد این عوامل خلاص شوید. اگر خانه را به صورت خشک تمیز کنید، منجر به گسترش آلرژن ها در خانه می شوید. همچنین حمام و آشپزخانه و گوشه های دیگر خانه را مرتبا تمیز کنید، زیرا قارچ های خانگی در این مکان ها رشد می کنند.
  • در زمان هایی که جریان هوا و گرد و غبار در جو افزایش می یابد، از خانه یا محل کار خارج نشوید.
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.