آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

افراد بسیاری در طول روز و در تنهایی با خود صحبت می کنند. واقعیت این است که در مواجهه با چالش های روزمره، ایده آل ترین فرد برای هم صحبتی، خود فرد است. صحبت کردن با خود یا خودگویی روشی سالم برای ایجاد انگیزه، رسیدن به آرامش اعصاب یا تجزیه و تحلیل یک موقعیت دشوار است. هنگام صحبت کردن با خود می توانید افکار و احساساتان را بهتر بشناسید و سازمان دهی کنید.

در ادامه می خواهیم به بررسی این رویکرد روانشناسی بپردازیم و ببینم آیا این مسئله امری طبیعی و عادی است یا خیر. با گومگ همراه باشید.

آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

آیا خودگویی سالم و طبیعی است؟

صحبت کردن با خود، خودگویی، گفتگوی درونی، مونولوگ درونی یا گفتار درونی از جمله نام های متعددی هستند که برای معرفی این عمل وجود دارند. اصطلاحات زیادی برای توصیف این رفتار وجود دارند و روانشناسان معتقد هستند که گفتار درونی یک امر عادی و طبیعی است و نشانه خطرناکی مبنی بر بیماری روانی نیست.

همچنین خودگویی یک روش مناسب برای کاهش استرس است و می تواند به افزایش عزت نفس کمک نماید. زمان هایی که با خود صحبت می کنید مسائل را بهتر پردازش و تجزیه و تحلیل می کنید و می توانید عملکرد خود را بهبود ببخشید.

همچنین بخوانید:

چگونه بر پرخوری استرسی غلبه کنیم؟

فواید صحبت کردن با خود

پرورش تفکرات انتقادی

خود گفتاری می تواند به شما کمک کند تا موقعیت های مهم را شناسایی کنید و افکار خود را سازماندهی نمایید. روانشناسان صحبت کردن با خود را به عنوان یک روش برای حل مشکلات فردی می دانند و معتقد هستند که این روش راهی برای برنامه ریزی و ادامه مسیر رو به جلو است.

افزایش تمرکز

شما هنگام مکالمه با خود، بخش های بیشتری از مغزتان را درگیر می کنید که این مسئله به شما امکان می دهد تا نسبت به اتفاقات اطرافتان توجه بیشتری داشته باشید. خود گفتاری یک روش موثر و قدرتمند برای افزایش تمرکز است.

بیشتر بخوانید:

۹ ماده غذایی برای افزایش تمرکز
آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

صحبت کردن با خود باعث کاهش استرس می شود

هنگامی که یک روز پرچالش، سخت و غیرمنتظره را پشت سر گذاشته اید، خود گویی می تواند به تنظیم احساسات شما کمک کند. هنگامی که در ذهن خود به مکالمات دررونی می پردازید، می توانید سریع تر به آرامش برسید و انرژی های منفی را از خود دور کنید. تکرار این جمله که همه چیز به زودی درست می شود به شما کمک می کند که زودتر به آرامش برسید و استرس خود را مدیریت کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه یک فرد اجتماعی باشیم؟ (راهنمای جامع و کامل)

افزایش انگیزه

انجام کارهای دشوار و جدید ممکن است دلهره آور باشد. شما با استفاده از گفتگوی درونی می توانید خود را تشویق کنید و باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه فردی خود شوید. مطالعات نشان می‌دهند که خودگفتاری می‌تواند به ورزشکاران کمک کند که عملکرد خود را هنگام رقابت ها افزایش دهند.

بیشتر بخوانید:

۶ چیزی که هرگز نباید به فرد مضطرب بگویید

افزایش آرامش

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که شب ها پیش از فرو رفتن به خواب، فکرها به سراغتان بیایند و به سرعت شما را درگیر کنند. در این شرایط صحبت کردن با خود می تواند یک روش موثر برای رسیدن به آرامش و گذر از این وضعیت باشد. به خود بگویید که اکنون وقت استراحت کردن است و بعدا می توانید به این افکار رسیدگی کنید. این عمل به شما کمک می کند آرام تر شوید و بتوانید استراحت کنید.

همچنین بخوانید:

۵ نکته برای داشتن روزی شاد و خوشحال
آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

نکاتی درباره خودگفتاری سازنده

در صورتی که شما نیز به خودگفتاری عادت دارید بهتر است به نکات و توصیه های زیر توجه کنید:

  • از نام خود استفاده کنید. استفاده از نام شخصی به جای ضمیر می تواند به شما کمک کند که مکالمه بهتر و تاثیر گذارتری را تجربه کنید.
  • با خود مثبت صحبت کنید. از به کار گیری افعال و جملات منفی خودداری کنید. منفی صحبت کردن عملکرد شما را افزایش نمی دهد پس به خودتان سخت نگیرید.
  • بر نقاط قوت خود تمرکز کنید. تمرکز روی نقاط قوت باعث افزایش اعتماد به نفس و شجاعت می شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟

آیا خودگویی با صدای بلند طبیعی است؟

هیچ قانونی برای گفتگوی درونی وجود ندارد و شما می توانید تجربه صحبت کردن در ذهن یا با صدای بلند را داشته باشید. صحبت کردن با خود آن هم با صدای بلند کاملا عادی و طبیعی است و می تواند به تمرکز بیشتر نیز کمک کند.

با این حال بهتر است مراقب شرایط و موقعیت های مکانی خود باشید. مثلا صحبت کردن با خودتان زمانی که در ماشین خود تنها هستید یا در حال پیاده روی می تواند ایده آل باشد، اما بهتر است زمانی که در یک محیط شلوغ مانند آسانسور هستید این کار را انجام ندهید. توصیه می شود که این کار را در شرایط مناسب انجام دهید.

همچنین بخوانید:

چرا خواب می بینیم؟ پاسخ به ۵ سوال اساسی درباره خواب دیدن
آیا صحبت کردن با خود، طبیعی است؟

آیا صحبت کردن با خود می تواند نگران کننده باشد؟

اگر خودگویی ناشی از توهم باشد، یعنی فکر کنید که در حال صحبت کردن با شخص دیگری هستید که اصلا وجود ندارد، بهتر است به روان درمان گر مراجعه کنید. توهمات می توانند نشانه شرایط نگران کننده ای مانند روان پریشی یا اسکیزوفرنی باشند. صحبت کردن با خود باید کاملا آگاهانه باشد و بدانید که در حال خودگویی هستید.

بیشتر بخوانید:

آیا قاتلان سریالی، قاتل زاده می شوند؟

آیا لازم است خود را وادار به خودگویی کنیم؟

اگر به این کار عادت دارید انجام و تکرار این روش مشکلی ندارد و می تواند برای ارتقای سلامت روان نیز موثر باشد. گفتگوی درونی می تواند نوعی مراقبه باشد و به شما کمک کند که افکار خود را ساماندهی کنید. از وارد شدن به ذهن خود نترسید و با خیالی راحت با خود گفتگو کنید.

منبع: clevelandclinic

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.