نوزادان چه زمانی می توانند سر خود را بالا نگه دارند؟

نوزادان چه زمانی می توانند سر خود را بالا نگه دارند؟

نوزادان در ماه های اولیه زندگی خود برای بالا نگه داشتن سرشان به کمک نیاز دارند، زیرا عضلات گردن آن ها آنقدر قوی نیست که بتواند سرشان را بالا نگه دارد. معمولا در سه ماهگی اگر نوزادان را به حالت نشسته قرار دهید می توانند موقعیت سر خود را حفظ کنند. همچنین در شش ماهگی، عضلات گردن آن ها قویتر می شود و می توانند سر خود را به جهت های دیگر بچرخانند و آن را بالا نگه دارند.

رسیدن به توانایی های رشدی نوزاد، مانند غلت زدن، نشستن، خزیدن و راه رفتن، به توانایی کودک در بالا نگه داشتن سرش کمک می کنند. اگر کودک شما تا پنج ماهگی نتواند سر خود را بالا نگه دارد، می توانید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

این مقاله را مطالعه کنید تا درباره چگونگی کنترل سر نوزاد، نحوه کمک به نوزاد در بالا نگه داشتن سر، اقدامات احتیاطی و نکات دیگر در این زمینه بیشتر بدانید.

نوزادان چگونه سر خود را کنترل می کنند؟

کنترل سر یک فرایند تدریجی است. یک نوزاد تازه متولد شده نمی تواند سر خود را بدون حمایت بالا نگه دارد و با ضعف عضلات گردن، سر او به عقب می رود. در این مدت ممکن است مجبور شوید از دستان خود برای حمایت از سر او استفاده کنید.

نوزادان ممکن است تا پایان ماه اول زندگی خود، وقتی روی شکم می خوابند سر خود را بلند کنند. آن ها همچنین ممکن است سعی کنند سر خود را به سمت صداها بچرخانند. بین پایان ماه اول تا سوم زندگی، بیشتر نوزادان هنگام خوابیدن روی شکم سعی می کنند سر خود را بالا نگه دارند.

یک نوزاد سه ماهه می تواند سر و قفسه سینه خود را در حالی که روی شکم خوابیده است با کمک دستانش بلند کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که هر نوزاد با سرعت خاصی به مراحل مهم رشد در زندگی دست می یابد. شاید لازم باشد حدود پنج تا شش ماه صبر کنید تا کودک شما بدون نیاز به کمک بتواند سر خود را بالا نگه دارد.
نوزادان چه زمانی می توانند سر خود را بالا نگه دارند؟

چگونه می توان نوزاد را تشویق کرد تا سر خود را بالا نگه دارد؟

شما می توانید نوزاد خود را از ماه سوم زندگی به بعد تشویق کنید تا سر خود را بالا نگه دارد. روش های زیر ممکن است در این زمینه به شما و نوزاد کمک کنند:

  • نوزاد را به پشت بخوابانید و با ملایمت دستان او را بگیرید و به بالا (به حالت نشستن) بکشید. این روش ممکن است به یک نوزاد چهار تا پنج ماهه کمک کند و باعث افزایش کنترل سر او شود.
  • هنگام نشستن روی صندلی می توانید نوزاد را در کنار شانه خود نگه دارید. این کار ممکن است به او کمک کند تا سر خود را به راحتی بلند کند.
  • نوزادان پنج تا شش ماهه کنترل خوبی بر روی سر خود دارند. شما می توانید با ایجاد صدا یا لمس او از جهات مختلف، او را به چرخاندن سرش تشویق کنید. با انجام این کار نوزاد ممکن است سر خود را بلند کند یا آن را از این طرف به آن طرف حرکت دهد تا صدای شما را دنبال کند.
  • شما می توانید زمان دراز کشیدن روی شکم نوزاد را افزایش دهید، زیرا وقتی روی شکم می خوابند، سر خود را بالا نگه می دارند. همچنین می توانید تعدادی اسباب بازی را در نزدیکی او قرار دهید تا باعث تشویق شدنش شود.
  • می توانید نوزاد پنج تا شش ماهه خود را روی صندلی مخصوص نوزاد یا در آغوش خود قرار دهید. در این حالت نگه داشتن سر آسان تر می شود.

همچنین بخوانید:

دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

نکات احتیاطی که باید در هنگام بالا نگه داشتن سر نوزاد به آن ها دقت کنید

شما نباید روش های کنترل سر را روی نوزاد تازه متولد شده (کودک کوچکتر از سه ماه) امتحان کنید. گردن و سر نوزاد خود را تا زمانی که کنترل سر او افزایش یابد با دست حمایت کنید.

نوزادان ممکن است هنگام حرکت دادن سر خود را غلت بزنند. بنابراین هنگام انجام فعالیت های مختلف تشویقی، کودک را روی یک ملافه نرم بر روی زمین قرار دهید. اگر نوزاد را در جای بلندی مانند تخت خواب قرار دهید، ممکن است خطر سقوط او را تهدید کند.

نوزادان چه زمانی می توانند سر خود را بالا نگه دارند؟

پس از بالا نگه داشتن سر نوزاد چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

کنترل سر یکی از مهمترین نقاط رشد نوزاد است، زیرا دستیابی به سایر توانایی ها را در او تسهیل می کند. پس از افزایش کنترل سر، کودک شما به تدریج یاد می گیرد که غلت بزند، بنشیند، بخزد و راه برود.

همچنین نوزادان برای خوردن غذای جامد به کنترل سر احتیاج دارند، زیرا برای مصرف مواد جامد مجبور به نشستن و بالا نگه داشتن سر خود هستند. شما می توانید پس از شش ماه تغذیه اختصاصی، کودک خود را از شیر بگیرید. این دقیقا زمانی است که اکثر نوزادان معمولاً به خوبی می توانند سر خود را کنترل کنند.

چه زمانی باید از عدم توانایی نوزاد در بالا نگه داشتن سرش نگران شد؟

اگر نوزاد پنج ماهه شما نتواند سر خود را بالا نگه دارد، می توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اگرچه بیشتر نوزادان از پنج تا شش ماهگی توانایی کنترل سر را به دست می آورند، اما دستیابی به مهارت های مختلف ممکن است در هر کودک متفاوت باشد. بنابراین، اگر به نظر می رسد که نوزاد شما مانند نوزادان دیگر توانایی کنترل سرش را ندارد، وحشت نکنید.

کنترل سر اغلب به صورت دوره ای همراه با سایر حرکات و وضعیت بدن ارزیابی می شود. متخصصان اطفال ممکن است در صورت وجود هرگونه نگرانی در این باره به شما اطلاع دهند.

نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از ۳۷ هفته متولد شده اند) ممکن است دیرتر از سایر نوزادان به این مرحله برسند. با توجه به سن تنظیم شده نوزاد نارس خود، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید تا جدول زمانی را برای رشد فرزندتان تعیین کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

دلایل زایمان زودرس و تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری


منبع: گومگ

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.