دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

گریه نوزاد یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که والدین با آن روبرو هستند. نوزادان توانایی صحبت و انتقال دلایلی که باعث آزارشان شده است را ندارند و به همین پدر و مادر ناچارند هر کاری را که فکر می کنند ممکن است به فرزندشان کمک کند را انجام دهند.

سخت ترین بخش ماجرا آنجاست که تشخیص دلایل گریه نوزاد دشوار است.

زمانی که نوزاد به صورت مداوم گریه می کند، استرس بسیاری را به والدین وارد می کند. در این مقاله با گومگ همراه باشید تا دلایل احتمالی گریه نوزاد را بررسی کرده و با راه حال های آن ها آشنا شویم.


گرسنگی شایع ترین علت گریه نوزاد


یکی از مهم ترین نیازهای نوزادان، اغذیه مناسب است. اگر آن ها را به اندازه کافی سیر نکنید، گریه خواهند کرد! در واقع اولین دلیلی که برای گریه نوزاد باید بررسی کنید، گرسنگی است. این مشکل در نوزادانی که هنوز شروع به خوردن غذاهای جامد نکرده اند، شایع تر است.

همچنین معده کوچک نوزاد نمی تواند مدت زیادی غذا را نگه دارد. به همین دلیل است که نوزادان بیشتر اوقات گرسنه می شوند.

اگر نوزاد شما حرکاتی مانند کشش بدن، حرکت دادن دهان یا مکیدن انگشتان دست را انجام می دهد، احتمالا گرسنه است. به او مقداری شیر مادر (یا غذاهای جایگزین تجویز شده توسط پزشک) بدهید. به سرعت گریه او متوقف خواهد شد!


کثیف بودن پوشک


تحقیقات نشان داده است که بیشتر نوزادان نمی توانند کثیفی پوشک را تحمل کنند. به همین دلیل به محض مواجه شدن با آن گریه می کنند.

پوشک مرطوب می تواند پوست نرم و لطیف نوزاد را تحریک کرده و باعث گریه او شود. این اتفاق می تواند در هر زمانی از شبانه روز رخ دهد و همیشه باید برای آن آماده باشید! شما به محض تعویض پوشک مرطوب، متوجه آرام شدن و خوابیدن فرزندتان خواهید شد.

پس اگر نوزاد شما در ظاهر هیچ مشکلی ندارد و ناگهان شروع به گریه می کند، توصیه می کنیم به پوشک او نگاهی بیندازید.

بهتر است پوشک نوزاد را به صورت مرتب، هر دو تا سه ساعت یک بار عوض کنید. انجام این کار علاوه بر جلوگیری از گریه کردن، باعث کاهش خطر ایجاد بثورات پوستی می شود.


سوختگی ناشی از پوشک


سوختگی جای پوشک نیز مانند کثیف بودن پوشک می تواند باعث گریه کودک شود. این سوختگی معمولا در ناحیه زیر پوشک، که شامل بخش فوقانی ران ها، باسن و ناحیه تناسلی است، رخ می دهد.

سوختگی ناشی از پوشک می تواند دردناک باشد و در صورت عدم رسیدگی به موقع، حتی می تواند منجر به تاول شود.

دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

اگر متوجه سرخی پوست یا التهاب در نواحی ذکر شده شدید، یک کرم مخصوص از داروخانه تهیه کرده و بر روی آن ها بمالید. البته پیشنهاد ما این است که از پزشک کمک بگیرید تا بهترین گزینه را به شما معرفی نماید.

همچنین برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه در هنگام تغییر پوشک از کرم های محافظ استفاده کنید. البته توصیه می کنیم که در صورت امکان، اغلب اوقات به نوزاد اجازه دهید تا بدون پوشک، آزاد و رها باشد! پوست نرم و لطیف نوزادان نیاز به تنفس کافی دارد و رطوبت زیاد مانع این کار می شود.


در آوردن دندان می تواند باعث گریه نوزاد شود


اگر نوزاد شما در ۶ الی ۸ ماهگی قرار دارد و به صورت ناگهانی گریه می کند، احتمالا دلیلش در آوردن دندان باشد. این اتفاق می تواند ناراحتی و درد زیادی را برای او ایجاد کند.

با انگشت تمیز لثه فرزند خود را لمس کنید. اگر لثه هایش متورم و ملتهب بود و تمایل به گاز زدن داشت، به احتمال بسیار زیاد در حال در آوردن دندان می باشد.

برای آرام کردن آن می توانید یک قطعه بزرگ هویج سرد را به نوزاد بدهید. همچنین می توانید برای تسکین بیشتر ناراحتی، لثه هایش را به آرامی ماساژ دهید. فشار ملایم و آرام به لثه ها می تواند آرامش زیادی را به او بدهد.

نکته مهم این است که به محض بیرون آمد دندان ها، فرزند شما به روال عادی خود باز خواهد گشت.


خستگی نوزاد


هنگامی که نوزادان دچار خستگی می شوند، نمی دانند باید چه کاری برای رفع خستگی خود انجام دهند و در نهایت گریه می کنند!

همانند افراد بزرگسال، نوزادان نیز در زمان خستگی به خواب نیاز پیدا می کنند و از آنجا که نمی توانند بدون کمک به خواب بروند، گریه می کنند.

دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

راه حل مناسب برای رفع این مشکل آن است که فرزندتان را با کمک نوازش یا استفاده از سشوار و وسایل مشابه آرام کنید تا بخوابد.

برای پیشگیری از این اتفاق هم پیشنهاد می کنیم به اندازه کافی به کارهایش توجه کنید و اجازه ندهید بیش از حد دچار خستگی شود.


دل درد


یکی از عمده ترین دلایل گریه نوزاد تجمع گاز یا نفخ معده است. اگر فرزند شما به سرعت پس از تغذیه گریه می کند، می تواند علامت دل درد و نفخ باشد. علت اصلی نفخ، تجمع گاز در معده است که می تواند باعث دل درد شود.

برای حل این مشکل، نوزاد را به حمام گرم ببرید. انجام این کار باعث از بین رفتن دل درد و خوابیدن کودک می شود.

یک روش دیگر برای حل این مشکل آن است که یک حوله را گرم کنید و به دور کمر نوزاد بپیچید. گرمای ناشی از آن می تواند منجر به خروج گازهای تجمع یافته شود.

اگر نوزاد شما به طور معمول دچار این مشکل می شود، او را به پشت بخوابانید و پاهایش را به شکل رکاب زدن، بالا و پایین کنید. این کار را ۲-۳ بار در روز انجام دهید.


نیاز به توجه باعث گریه نوزاد می شود


نوزادان نمی توانند به تنهایی زندگی کنند و موجوداتی اجتماعی هستند. آن ها دوست دارند که در میان افراد دیگر باشند و اگر این شرایط فراهم نباشد گریه می کنند.

جالب است بدانید که برخی از نوزادان حساس تر هستند و به نوازش زیادی احتیاج دارند. این دسته از نوزادان هنگامی که متوجه عدم توجه کافی به خود شوند، شروع به گریه می کنند. چنین نوزادانی پس از نوازش و لمس کردن آرام می شوند.

دلایل گریه نوزاد و راه حل های سریع آن ها

یکی از موثر ترین روش ها برای حل این مشکل آن ات که سر فرزند خود را بر روی قلبتان بگذارید. ریتم ضربان قلب شما، گرمی بدن و بوی شما همان چیزی است که کودک شما گاهی اوقات به آن احتیاج دارد.


آروغ زدن


بسیاری از نوزدان پس از شیر خوردن باید آروغ بزنند. در غیر این صورت گریه خواهند کرد. آن ها تمایل به بلع هوا در هنگام شیردهی دارند و اگر هوای بلعیده شده از طریق آروغ خارج نشود باعث ناراحتی می شود.

برای جلوگیری از این مشکل باید پس از تغذیه نوزاد، به مدت یک دقیقه پشت او را ماساژ دهید تا آروغ بزند.


گرما و سرمای بیش از حد


هنگامی که نوزاد شما احساس گرما یا سرمای بیش از حد می کند، از طریق گریه به شما اطلاع می دهد.

نوزادان گرما را دوست دارند اما این گرما باید متعادل باشد و گرمای بیش از حد آن ها را آزار می دهد. قرار گرفتن در معرض سرما نیز می تواند آن ها را ناراحت کند.

باید مراقب باشید که فرزند خود را بیش از حد گرم نگه ندارید. یک قاعده کلی وجود دارد که می گوید:

یک لایه لباس بیشتر از آنچه که خودتان نیاز دارید، به تن فرزندتان کنید.

در زمان خواب، نوزاد را با پتوی اضافه نپوشانید، زیرا باعث گرم شدن بیش از حد او می شود. برای بررسی دمای بدن نوزاد، کافی است شکم او را با دست خود لمس کنید. اگر شکم خیلی گرم است، یک پتو را بردارید و اگر احساس سرما کردید، یکی دیگر اضافه کنید. سعی کنید همیشه دمای اتاق نوزاد را در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد نگه دارید.


بیماری باعث گریه نوزاد می شود


معمولاً نوزادان هنگام بیمار بودن یا تب زیاد گریه می کنند. کودک شما نمی تواند به شما بگوید که حال خوبی ندارد، بنابراین شما باید از طریق گریه کردنش آن را تشخیص دهید.

زمانی که کودک بیماری می شود، نحوه گریه او با گریه عادی که به آن عادت دارید متفاوت خواهد بود. ممکن است ضعیف تر، سریع تر یا مداوم باشد.

بیماری ممکن است همراه با احتقان بینی، تب با درجه پایین، سرفه خشک و… باشد.

در صورت سرماخوردگی یا تب، فرزند خود را ۲-۳ بار در روز به وسیله اسفنج خیس حمام کنید. نکته ضروری این است که در صورت بیمار شدن نوزاد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.


دلایل دیگر گریه نوزاد


  • گاهی اوقات تشخیص دلیل اصلی گریه کردن نوزادان دشوار است. به عنوان مثال گاهی ممکن است پیچ خوردن یک نخ یا مو به دور انگشتان آن ها باعث گریه کردنشان شود.
  • برخی از نوزادان ممکن است نسبت به برچسب لباس ها یا پارچه های خشک حساس باشند، که می تواند باعث گریه آن ها شود.
  • نوازش بیش از حد نوزاد توسط دیگران باعث خسته شدن و در نهایت گریه نوزاد می شود.


منبع: top10homeremedies و bmj

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.