چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

همانطور که می دانید، یکی از مهم ترین توصیه ها برای کاهش وزن، انجام تمرینات ورزشی است. شاید عجیب به نظر برسد اما برخی از افراد در ابتداری راه و بعد از تمرین متوجه افزایش وزن می شوند! این افزایش وزن گاهی محسوس و آشکار است و گاهی هم نامحسوس و پنهان. اگر به دنبال دلایل افزایش وزن پس از ورزش هستید، با ما همراه باشید.

عضله سازی باعث افزایش وزن می شود

افزایش وزن همیشه به معنای چاقی و بد هیکلی نیست. در واقع آنچه که در کاهش وزن اهمیت دارد و باید به آن توجه کنید، چربی سوزی و کاهش سایز است. همانطور که می دانید، وزن عضلات نسبت به چربی ها بیشتر است و در مقایسه، حجم کمتری از بدن افراد را در بر می گیرند. این فرضیه وجود دارد که زمانی که تازه شروع به ورزش می کنید، وزن عضلات به دلیل افزایش جذب آب و ذخیره سازی آن بیشتر می شود. با در نظر گرفتن این فرضیه، بدن آب بیشتری در ماهیچه ها ذخیره می کند تا عضلات بتوانند قند لازم برای انجام فعالیت هایشان را بسوزانند. این واکنش طبیعی و مفید است و باعث انباشته شدن آب بیشتر در ماهیچه ها و افزایش وزن می شود، اما خبر خوب آن است که این مسئله نه تنها نگران کننده نیست، بلکه امید بخش می باشد. زیرا افزایش ماهیچه به معنی چربی سوزی بیشتر است.

چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

توصیه می کنیم ترازو را کنار بگذارید و به سایز دور کمر و بازوهای خود توجه کنید (این مقاله را برای اندازه گیری دور کمر از دست ندهید: دور کمر کجاست و بهترین اندازه آن چقدر است؟). اگر در حال کم کردن سایز هستید، نگران عدد ترازو نباشید و به روش خود ادامه دهید. اما در صورتی که علاوه بر افزایش وزن، در حال افزایش سایز هم هستید لازم است در برنامه خود تجدید نظر کنید و نکات زیر توجه کنید:

دلایل افزایش وزن در طی دوره های تمرینی

۱. دریافت کالری اضافه

برخی افراد همزمان با شروع ورزش تصور می کنند که می توانند هرچقدر که دوست دارند غذا بخورند. با این تفکر که با ورزش می توانند کالری اضافه را بسوزانند. اما اینطور نیست. میزان کالری دریافتی می بایست با فعالیت های ورزشی متناسب باشد. گاهی تصور می کنیم که کالری دریافتی ما بسیار کم و متعادل است، اما در واقعیت چنین نیست. بیشتر افراد همیشه بیشتر از آنچه که تصور می کنند می خورند. به همین دلیل توصیه می کنیم که به کمک ابزارهای مناسب کالری مصرفی خود را محاسبه کرده و ثبت کنید تا بتوانید واقع بینانه رژیم بگیرید و به نتیجه مطلوب برسید.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی لاغری حرفه ای ۵ روز در هفته
چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

۲. کاهش شدید مصرف کالری

شاید عجیب باشد، اما واقعیت این است که کاهش ناگهانی و بیش از حد کالری دریافتی نیز باعث شکست کاهش وزن شما می شود. زمانی که شما کالری دریافتی خود را به شدت کاهش می دهید، سوخت و ساز بدن نیز کاهش پیدا می کند. کاهش متابولیسم باعث شکست در کاهش وزن می شود و به همین دلیل توصیه می کنیم که کاهش کالری را به صورت تدریجی و اصولی انجام دهید.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی فیتنس حرفه ای ۶ روز در هفته

۳. بدن باید با برنامه جدید سازگار شود

باید صبور باشید، برای رسیدن به کاهش وزن و اندام متناسب به صبر و حوصله نیاز دارید. بدن شما باید به تدریج به رژیم غذایی و ورزش عادت کند. این سازگاری ممکن است هفته ها و شاید ماه ها زمان ببرد. پشتکار و ممارست در تمرینات و پایبندی به برنامه غذایی باعث می شود تا شما در طولانی مدت به نتیجه مطلوب برسید. انعطاف پذیر باشید و برنامه خود را مدیریت کنید.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی چربی سوزی و عضله سازی بانوان
چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

۴. ابتلا به برخی بیماری ها

گاهی ممکن است افراد تمرینات ورزشی خود را به خوبی پیگیری می کنند و به رژیم غذایی خود نیز پایبند هستند اما باز هم به نتیجه مطلوب نمی رسند. در چنین شرایطی لازم است به پزشک مراجعه کنید و برخی آزمایشات لازم را انجام دهید.

بیماری هایی مانند تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و ابتلا به بیماری های گوارشی متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهند و روند کاهش وزن را مختلف می کنند.

علاوه بر بیماری ها، فاکتور سن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کاهش وزن است. هرچقدر سن فرد افزایش یابد، سرعت سوخت و ساز بدن کاهش می یابد.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای
چرا بعد از ورزش دچار افزایش وزن می شویم؟

۵. گاهی سرعت عضله سازی بیشتر از چربی سوزی است

در برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی، افزایش حجم عضلات بیشتر از چربی سوزی در آن ها است. به این افراد توصیه می شود برنامه های چربی سوزی و ورزش های هوازی را در برنامه خود قرار دهند و به چربی سوزی توجه بیشتر کنند تا به نتیجه مطلوب تر و بدن متناسب تری برسند.

فراموش نکنید که دلایل افزایش وزن در هنگام آغاز رژیم و ورزش امری عادی و موقتی است که به تدریج و با پیگیری برنامه های منظم از بین می رود.

منبع: verywellfit

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.