خواب عمیق باعث کاهش اضطراب شما می شود

خواب عمیق می تواند به کاهش اضطراب کمک کند

محققان مدتی است که از ارتباط بین کمبود خواب و اضطراب اطلاع پیدا کرده اند. یک مطالعه جدید این رابطه را تقویت می کند و نشان می دهد که یک شب بی خوابی می تواند اضطراب را تا ۳۰٪ افزایش دهد.

علاوه بر این، مطالعه جدید نشان می دهد که مرحله عمیق خواب همچون یک تسکین دهنده اضطراب طبیعی عمل می کند.

نتایجی که ذکر شدند از اصلی ترین بخش های مقاله منتشر شده در مجله Nature Human BehaviourTrusted Source می باشند.

متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا (UC)، نویسنده ارشد این مطالعه جدید است.

پروفسور واکر و همکارانش تصمیم گرفتند تا تأثیر مراحل مختلف خواب بر اضطراب را در ۱۸ شرکت کننده بررسی کنند.

دانشمندان بطور معمول خواب را به دو دسته گسترده تقسیم می کنند:

  • خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM)
  • خواب غیر REM که دارای چهار مرحله است

دو مرحله اول خواب غیر REM دوره هایی از خواب سبک هستند که در آن بدن، بین حالت بیداری تا استراحت قرار می گیرد.

طبق اعلام مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH)، مرحله سوم خواب غیر REM، خواب عمیق و ترمیمی است که برای شارژ بودن در صبح ها به آن نیاز داریم. خواب غیر REM معمولاً به دنبال خواب REM ایجاد می شود.

مراحل مختلف خواب تاثیرات متفاوتی در فعالیت مغز دارند. پروفسور واکر و تیمش با سنجش فعالیت مغز، تأثیر مراحل مختلف خواب بر اضطراب را مشخص کردند.

خواب عمیق باعث کاهش اضطراب می شود

برای سنجش میزان اضطراب، محققان از گروه ۱۸ نفری تحت آزمایش که همگی بزرگسال بودند، خواستند كه فیلم های هیجانی و احساسی را بعد از یك شب خواب کامل و بعد از یك شب بی خوابی تماشا كنند.

پس از هر یک از این دو آزمایش، شرکت کنندگان پرسشنامه استاندارد تعیین میزان اضطراب را تکمیل کردند.

دانشمندان برای شناسایی مراحل خواب از MRI ​​و آزمایش چندگانه خواب استفاده کردند.

اسکن های مغزی شرکت کنندگان نشان داد که ناحیه ای از مغز به نام قشر پیش‌پیشانی مغز پس از یک شب بی خوابی غیرفعال شده است. مطالعات قبلی حاکی از آن است که این ناحیه از مغز باعث کاهش اضطراب و استرس می شود.

نتایج اسکن ها همچنین فعالیت بیش از حد مغز را در مناطق دیگر مرتبط با پردازش احساسات نشان داند. نویسندگان این مقاله گزارش می دهند که یک شب بی خوابی میزان اضطراب را تا ۳۰٪ افزایش می دهد.

پروفسور واکر در این رابطه توضیح می دهد: تقریباً به نظر می رسد که بدون خواب کافی، مغز در ایجاد احساسات بسیار پر شتاب عمل می کند، بدون اینکه بتوان آن را کنترل کرد.

علاوه بر این موارد، این مطالعه نشان داد که سطح اضطراب بعد از یک خواب کامل شبانه دچار کاهش می شود و این کاهش در افرادی که زمان بیشتری را در مرحله عمیق و غیر REM خواب می گذارنند، قابل توجه تر است.

اتی بن سیمون، فوق دکتری در مرکز علوم خواب انسان و از نویسندگان اصلی این مطالعه می گوید: خواب عمیق مکانیسم قشر پیش‌پیشانی را تنظیم می کند که وظیفه این بخش از مغز، تنظیم احساسات ما می باشد. در واقع خواب عمیق، واکنش عاطفی و فیزیولوژیکی را کاهش می دهد و از تشدید اضطراب جلوگیری می کند.

خواب به عنوان یک درمان بالینی

محققان به دنبال اثبات بیشتر یافته های خود بودند، بنابراین آن ها مجموعه دیگری از آزمایشات را در یک نمونه بزرگتر که متشکل از ۳۰ شرکت کننده و همچنین یک نظرسنجی آنلاین از ۲۸۰ نفر بود انجام دادند.

این آزمایشات تأیید کرند افرادی که خواب عمیق تری را در شب تجربه می کنند، کمترین اضطراب را در روز بعد دارند. نظرسنجی آنلاین نیز تأیید کرد که میزان و کیفیت خواب افراد با سطح اضطراب آن ها در روز بعد ارتباط مستقیمی دارد.

نویسنده اصلی این مطالعه پیشنهاد می کند که خواب خوب و کافی باید به عنوان یک درمان بالینی برای درمان اضطراب باشد.

او می گوید: افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مرتب گزارش می كنند كه خوابشان مختل شده است، اما به ندرت بهبود کیفیت خواب به عنوان یك درمان بالینی برای كاهش اضطراب به آن ها پیشنهاد می شود.

نویسنده ارشد این مطالعه همچنین درباره این یافته ها می گوید: ما تاثیرات جدیدی از خواب عمیق بر روی بدن را شناسایی کردیم، تاثیراتی که باعث کاهش یک شبه اضطراب با سازماندهی مجدد اتصالات مغز می شود.

پروفسور واکر نیز چنین نتیجه می گیرد: خواب عمیق یک ضد اضطراب طبیعی (مهار کننده اضطراب) است، البته تا زمانی که هر شب آن را تجربه کنیم.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.