12 خاصیت روغن آرگان برای پوست و مو

12 خاصیت روغن آرگان برای پوست و مو

روغن آرگان یا آرقان از میوه درختی به همین نام که از درختان بومی کشور مراکش می باشد به دست می آید. خواص روغن آرگان برای سلامت پوست و مو دارای شهرت جهانی می باشد و تقریبا در همه جای دنیا از آن استفاده می شود.

روغن آرگان یکی از نادر ترین روغن ها در جهان می باشد که دارای دو نوع اسید چرب اسید اولئیک و اسید لینولئیک به صورت همزمان است. علاوه بر این، این روغن سرشار از ویتامین A و ویتامین E می باشد. اگر از روغن آرگان به پوست و موی خود بمالید، ویتامین E موجود در آن به تولید و بازیابی سلول های پوست و موی شما کمک کرده و از پیری آن ها جلوگیری می کند.

در واقع به همین دلیل است که شرکت های بزرگ تولید کننده محصولات ضد پیری و مراقبت از پوست از این روغن استفاده می کنند.

خبر خوشحال کننده این است که نیازی نیست برای بدست آوردن خواص روغن آرگان هزینه های اضافه پرداخت کنید و محصولات تجاری گران قیمت را مصرف کنید. می توانید با یک تا دو قطره از این روغن شگفت انگیز در روز، پوست و موی خود را از صد در صد خواص آن بهره مند کنید.

 

همچنین بخوانید:

 

خواص روغن آرگان

در ادامه این مطلب شما را با ۱۲ خاصیت روغن آرگان آشنا خواهیم کرد تا آن را به هر محصول تجاری دیگری ترجیح دهید! با گومگ همراه باشید.

1- شبها با روغن آرگان پوستتان را مرطوب کنید

روغن آرگان به سرعت جذب پوست می شود و به هیچ عنوان پوستی چرب به جا نمی گذارد. ابتدا پوست صورت خود را با یک پاک کننده طبیعی تمیز کنید و سپس یک قطره از این روغن را به کف دستهایتان بمالید. در مرحله آخر با حرکات دایره ای شکل کف دستانتان، آن را به صورت و گردنتان بمالید و کمی ماساژ دهید.

در ماهای سرد سال که و یا در آب و هوای خشک احتمالا به دو قطره نیاز داشته باشید اما همیشه به یاد داشته باشید که در استفاده از آن زیاده روی نکنید. این روغن بسیار ملایم و بی خطر می باشد و می توانید از آن در اطراف چشمانتان هم استفاده کنید.

یک قطره از آن را روی انگشتانتان بمالید و بعد با ضربات بسیار آرام و مداوم به اطراف چشمانتان بزنید. ویتامین های A و E موجود در آن به کاهش چین و چروک و از بین بردن خطوط خنده کمک می کنند. جالب است بدانید که یک تحقیق در سال 2015 نشان داد که روغن آرگان دارای خواص ضد پیری است.

 

2- استفاده از روغن آرگان به عنوان تونر پوست

تونر های پوست یکی از مهم ترین مراحل مراقبت است پوست را تشکیل می دهند که معمولا پس از پاک کردن آرایش مورد استفاده قرار می گیرند. ۲ تا ۴ قطره روغن آرگان را می توانید به تونر محبوبتان اضافه کرده و بعد از آن استفاده نمایید.

اگر از تونرهای تجاری استفاده نمی کنید، می توانید تونر خودتان را به صورت کاملا طبیعی در خانه تهیه کنید. یک عدد چای سبز کیسه ای را در یک فنجان آب بگذارید و برای ۷ تا ۱۰ دقیقه به حال خود رها کنید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد. یک تا دو قطره اسانس مورد علاقه خود (لیمو، پرتقال یا روغن درخت چای) را به آن اضافه کرده و سپس ۲ تا ۴ قطره روغن آرگان به آن اضافه کنید. از این پس می توانید صبح و شب از این تونر پوست خانگی استفاده کنید.

 

3- لایه برداری پوست توسط روغن آرگان

لایه بردارهای خانگی بسیار ارزان تر و بهتر از لایه بردار های تجاری می باشند. برای استفاده از مزایای روغن آرگان در حین لایه برداری می توانید یک قاشق شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان ترکیب کنید و به مدت ۲ تا ۴ دقیقه به صورت دایره ای روی پوست صورتتان بمالید. به جاهایی که دارای جوش یا پوست خشک تری می باشند توجه ویژه تری داشته باشید. بعد از انجام لایه برداری، صورتتان را با آب گرم و با ملایمات بشویید.

انجام لایه برداری های منظم باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست شده و چین و چروک را از بین می برد. همچنین پوست را درخشان و روشن تر می کند. استفاده روغن آرگان با شکر قهوه ای، باعث جذب بهتر و آسان تر آن می شود.

اگر آرنج، زانو یا هرجای دیگر از بدنتان دارای پوستی تیره و پر از چین و چروک است، می توانید از این لایه بردار طبیعی استفاده کنید.

 

4- درمان جوش و آکنه با روغن آرگان

افرادی که از جوش و آکنه زیاد بر روی پوستشان رنج می برند می توانند از خواص بی نظیر روغن آرگان برای درمان استفاده کنند. استفاده از کرم هاش شیمیایی برای درمان جوش و آکنه می تواند بسیار گران تمام شود و در طولانی مدت دارای عوارض جانبی می باشند.

میزان بالای اسید لینولئیک روغن آرگان باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه (به غیر از بثورات، عفونت و نیش حشرات) می شود و در عین حال به کاهش سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند.

اگر از روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده استفاده می کنید اما هنوز هم با دارای جوش هستید، می توانید مقداری روغن درخت چای را با آن ترکیب کنید و سپس بر نواحی دارای جوش و آکنه بمالید.

روغن درخت چای دارا خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی می باشد. ترکیب این دو روغن با یکدیگر می تواند آکنه را به خوبی درمان کند.

 

5- جلوگیری و درمان علائم کشش پوست

روغن آرگان می تواند از علائمی که به علت کشش پوست پیش می آیند جلوگیری کند. ۲ تا ۳ قطره از آن را به کف دستها بزنید و به باسن، شکم، ران یا هرجای دیگری از بدنتان که در حال افزایش حجم است بمالید.

ویتامین A و ویتامین E موجود در آن به بهبود پوست کمک می کند و در عین حال یک مرطوب کننده فوق العاده است. اگر در حال حاضر علائم کشش پست (مانند پارگی لایه های زیرین پوست) دارید، روغن آرگان و شکر قهوه ای را در مناطق آسیب دیده بمالید و ماساژ دهید و سپس بشویید.

 

12 خاصیت روغن آرگان برای پوست و مو

زیبایی پوست و مو با روغن آرگان

 

6- درمان خراش و سوزش پوست با روغن آرگان

تراشیدن موهای ریش برای آقایان و بدن برای خانم ها همیشه با یک مشکل روبرو است و آن هم خراش های به جا مانده و سوزش آن ها است. روغن آرگان یک درمان عالی برای این مشکل است و پس از موهای زائد به خوبی پوست را آرام می کند. یک تا دو قطره از آن را به کف دستانتان زده و سپس به بخش هایی که اصلاح کرده اید بمالید.

 

7- روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده تمام بدن

این روغن شگفت انگیز می تواند برای مرطوب نگه داشتن تمام بدن استفاده شود. اگر از مرطوب کننده های بدن تجاری استفاده می کنید باید در جریان باشید که ترکیبات آن ها برای پوست بسیار خشن هستند و می توانند آسیب های جدی در طولانی مدت داشته باشند.

فقط کافی است یک قطره روغن آرگان را به یکی از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، نارگیل یا کنجد اضافه کنید و به بدنتان بمالید. اگر قسمت هایی از پاشنه پا، آرنج یا هر قست دیگری از بدنتان دچار خشکی شده است، از این ترکیب به آن بمالید. این بهترین مرطوب کننده طبیعی بدن است.

 

8- روغن آرگان یک نرم کننده مو فوق العاده است

روغن آرگان نه تنها برای پوست مفید است بلکه برای موها نیز بسیار مناسب است. این روغن غیر چرب باعث می شود که موهایتان لطیف و نرم شوند و آن ها را بسیار زیبا می کند.

تحقیقات متعددی وجود دارند که نشان می دهند روغن آرگان حتی می تواند رشد مو را افزایش دهد. بنابراین فراموش نکنید که آن را به پوست سرتان بمالید. بسته به ضخامت، بافت، وضعیت و طول موهایتان، ممکن است به ۱ تا ۳ قطره نیاز داشته باشید.

 

9- درمان شوره سر با روغن آرگان

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید یا پوست سرتان خشک است و شوره می زند، هفته ای یک بار از ماسک آرگان استفاده کنید. ۴ تا ۱۰ قطره روغن آرگان را بر روی پوست سرتان ماساژ دهید و پس از آن با یک کلاه دوش بپوشانید. گرمای سر باعث جذب بیشتر این روغن می شود. شب تا صبح با آن بخوابید و سپس آن را بشویید.

 

10 روغن آرگان یک نرم کننده لب عالی است

خواص روغن آرگان برای پوست و مو بسیار بیشتر از آن است که تصور می کنید. یک تا دو قطره از آن را به لب هایتان بمالید تا علاوه بر ایجاد طراوت و تازگی در آن، از ترک خوردگی آن نیز جلوگیری کند. البته اگر ترک لب داشته باشید، آن را درمان می کند و مختص پیشگیری نیست!

 

11- درمان پوسته پوسته ناخن با روغن آرگان

رطوبت حاصل از روغن آرگان یک درمان ایده آل برای پوسته پوسته شدن ناخن است. از این روغن به ناخن هایتان بمالید و به طور مرتب این کار را انجام دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که مشکلتان کاملا برطرف شود.

مالیدن این روغن به ناخن ها، باعث ایجاد رطوبت در پوست انگشتان شده و از پوسته پوسته شدن پای ناخن ها هم جلوگیری می کند.

 

12- درمان خشکی پوست پا

اگر پوست پاهای شما خشک شده اند می توانید حدود دو قطره از روغن آرگان را به بخش های خشک شده بمالید. اجازه دهید تا حدود ۲۰ دقیقه پاهایتان به روغن آغشته باشد و پس از آن، پاهایتان را بشویید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.