«افزایش کلاژن پوست» احتمالا یکی از پر استفاده ترین اصطلاحاتی است که از متخصصان زیبایی، پزشکان و حتی دوستان خود می شنوید. بسیاری از افراد برای معکوس کردن علائم پیری پوست به افزایش کلاژن از طریق منابع ختلف روی می آورند. از مرطوب کننده ها و لوازم آرایشی گرفته تا مکمل های مختلف می توانید کلاژن را پیدا کنید. این ماده تقریبا در همه چیز یافت می شود. البته فواید کلاژن فقط به جوانی پوست محدود نمی شود و دارای مزیت های فراوان دیگری نیز می باشد.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است و در ماهیچه ها، استخوان ها، دستگاه گوارش، پوست، رگ های خونی و تاندون ها یافت می شود. در حقیقت، سلول های مختلف، به ویژه سلول های بافت همبند به صورت روزانه کلاژن تولید می کنند.

فواید کلاژن بسیار زیاد است و برای دریافت آن نیازی به مصرف مکمل ندارید. در واقع بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می کند. البته همانطور که مکمل ها و مواد غذایی خاصی باعث افزایش تولید کلاژن می شوند، برخی رفتارها نیز می توانند تولید آن را در بدن کاهش دهند. از عمده ترین دلایل کاهش کلاژن در بدن می توان عادات و سبک زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن، رژیم های غذایی با قند بالا و قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید را نام برد.

اگر می خواهید تولید کلاژن را به طور طبیعی در بدن خود افزایش دهید، خوردن مواد غذایی خاصی مانند سبزیجات تیره برگ و فلفل دلمه ای می تواند بسیار موثر واقع شود.

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

چرا همه افراد باید تولید کلاژن خود را افزایش دهند؟

کلاژن چیزی است که همه افراد به آن نیاز دارند و هر کسی می تواند بدون توجه به سنی که دارد، دچار کمبود آن شود. قرار دادن مواد غذایی کلاژن ساز در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا احساس جوانی بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، کلاژن سرعت ریکاوری بعد از ورزش و بهبود زخم ها را افزایش می دهد و حتی باعث افزایش درخشش پوست شما می شود!

به طور کلی، مواد غذایی تولید کننده کلاژن به شما اجازه می دهند بیشتر لبخند بزنید، بیشتر ورزش کنید و سالم بمانید.

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است که بلوک های سازنده استخوان ها، پوست، دندان ها، ماهیچه ها و همه بافت های همبند شما را تشکیل می دهد. کلاژن بیش از یک سوم از کل پروتئین های بدن شما را تشکیل می دهد و از آمینو اسیدهای گلیسین، پرولین، هیدروکسی پرولین و آرژنین ساخته شده است.

انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد، اما انواع ۱، ۲ و ۳ آن بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از کل کلاژن بدن شما را تشکیل می دهند. در واقع کلاژن همانند چسبی است که اجزای بدن را در کنار هم نگه می دارد و با افزایش سن، میزان تولید آن در بدن کاهش می یابد.

عواملی مانند پیری، استرس، قندهای فرآوری شده، کم خوابی، آلاینده ها و آفت کش ها می توانند باعث کاهش کلاژن و ایجاد چین و چروک، کاهش سفتی پوست و افتادگی آن شوند.

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

کلاژن برای سلامتی شما ضروری است و به موارد زیر کمک می کند:

  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و تقویت ماهیچه ها و استخوان ها
  • بهبود سلامت دستگاه گوارش
  • بهبود خواب
  • جلوگیری از تحلیل استخوان ها

خوردن مواد مغذی تقویت کننده کلاژن به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و گیاهی می تواند از درون به ارتقاء زیبایی شما کمک کند. با انتخاب رژیم غذایی مناسب و دریافت آگاهانه مواد غذایی تقویت کننده کلاژن، استخوان ها، مفاصل، پوست و روده خود را تقویت خواهید کرد.

نحوه افزایش کلاژن پوست

برخی از رایج ترین منابع غذایی برای افزایش طبیعی کلاژن عبارتند از:

سبزی های تیره برگ

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن دارد و سبزیجات تیره برگ سرشار از آن هستند. همچنین این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن که کلاژن را تجزیه می کنند، کمک می کند.

سبزیجات تیره برگ ارگانیک مانند کلم پیچ و اسفناج، مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی هستند که باعث افزایش طبیعی انرژی می شوند و اثرات قلیایی آن ها به سم زدایی بدن کمک می کند. آن ها سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C ،A و K هستند که به تولید کلاژن در بدن کمک می کنند و در عین حال با رادیکال های آزاد که می توانند به کلاژن آسیب برسانند مبارزه می کنند.

سعی کنید مصرف سبزیجات تیره برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و سبزی چغندر را افزایش دهید. اگر طعم این سبزیجات را دوست ندارید، می توانید آن ها را به اسموتی های مختلف اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرند.

بیشتر بخوانید: عوارض و خواص کلم بروکلی

آووکادو

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

آووکادو یکی از پر طرفدار ترین مواد غذایی می باشد و به دلیل خواصی که دارد، باید در هر رژیم غذایی وجود داشته باشد. آووکادو بافتی خامه ای و لطیف دارد و سرشار از امگا ۳ و ویتامین E است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. خوردن این میوه خوشمزه روشی عالی برای تقویت سلامت پوست و افزایش تولید کلاژن می باشد. آووکادو منبع خوبی از چربی های سالم است، بنابراین می توانید از آن به عنوان یک منبع خوب انرژی در طول روز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جدول ارزش غذایی آووکادو

تخم کتان

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

تخم کتان یک منبع عالی از امگا ۳ گیاهی است. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی های سالمی هستند که تاثیر آن ها در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی به اثبات رسیده است.

همچنین این چربی های سالم باعث افزایش کلاژن پوست و مقابله با پیری می شوند. علاوه بر این ها، تخم کتان یک منبع عالی از منیزیم، فیبر، پروتئین و ویتامین B1 می باشد. وجود تخم کتان در رژیم های گیاهی ضروری است و کسانی که تخم مرغ مصرف نمی کنند، باید آن را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

همچنین بخوانید: طرز تهیه ماسک تخم کتان برای پوست صورت

انواع توت ها

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

بلوبری، توت فرنگی، تمشک و توت سیاه، همگی سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. خوردن یک مشت از هر نوعی توتی می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد تخریب کننده پوست و افزایش کلاژن کمک کند.

آیا می دانستید که برخی از انواع فیبرهای کلاژن، از فولاد هم قوی تر هستند؟ کلاژن به چسبندگی سلول های جدید کمک می کند و پوست آسیب دیده را به سرعت بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید: جدول ارزش غذایی توت فرنگی

سیر برای افزایش کلاژن پوست

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

اگرچه ممکن است پس از خوردن مقدار زیادی سیر، تنفس شما کمی ناخوشایند شود، اما این ماده غذایی حاوی تائورین و لیپوئیک اسید است که هر دو به بازسازی کلاژن کمک می کنند. همچنین سیر منبع فوق العاده ای از گوگرد است. گوگرد یک ماده معدنی در بدن می باشد و در تولید کلاژن نقش مهمی دارد.

از آنجا که استخوان های شما عمدتا از کلاژن ساخته شده اند، وقتی سنتان بالا می رود و بدن شما به طور طبیعی کلاژن کمتری تولید می کند، توده استخوانی شما می تواند دچار تخریب شود. این اتفاق ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی مانند پوکی استخوان شود که اغلب با خطر بالای شکستگی استخوان همراه است.

بیشتر بخوانید: خواص حیرت انگیز سیر برای سلامتی

قارچ برای افزایش کلاژن پوست

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

قارچ حاوی موادی مانند زینک، ویتامین B، پتاسیم، منیزیم و فیبر است که به تولید کلاژن کمک می کنند. زینک و مس، هر دو از مواد معدنی هستند که به باعث تقویت چشمگیر عملکرد آنتی اکسیدان ها می شوند. این فرآیند به افزایش تولید کلاژن کمک می کند.

کلاژن در بافت های همبند روده نیز یافت می شود و افزایش آن به تقویت دستگاه گوارش کمک می کند. مشکلاتی مانند سردردهای مکرر، آکنه و یبوست می توانند از کمبود کلاژن در روزه ناشی شوند.

همچنین بخوانید: خواص شگفت انگیز قارچ گانودرما و هر آنچه باید بدانید

مرکبات

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیموترش سرشار از ویتامین C هستند که به افزایش سطح هیالورونیک اسید کمک می کند. همچنین گوجه فرنگی، گریپ فروت و پرتقال از منابع خوب نارنگنین هستند. ٖ نارنگنین نام ترکیبی است که آنزیم هیالورونیداز را که باعث تجزیه هیالورونیک اسید می شود، مهار می کند. در نتیجه، افزایش مصرف نارینگنین می تواند از دست دادن اسید هیالورونیک را کاهش دهد.

بادام هندی

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

بادام هندی سرشار از زینک و مس است که هر دو باعث تولید کلاژن در بدن می شوند. علاوه بر این، بادام هندی پر از چربی و پروتئین سالم است که می تواند به کسانی که می خواهند لاغر شوند یا توده عضلانی بدون چربی بسازند، کمک کند.

فلفل دلمه ای

۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

وعده های غذایی خود را با این سبزی خوشمزه که باعث افزایش کلاژن می شود، غنی کنید. زینک، ویتامین C و خواص ضد التهابی موجود در این فلفل ها تاثیر بسیار زیادی در تولید کلاژن دارد. همه این مواد مغذی می توانند با آثار منفی پیری زودرس بر روی پوست مبارزه کنند. علاوه بر این ها، قرار دادن فلفل دلمه ای در رژیم غذایی بسیار آسان است و با انواع غذاها قابل ترکیب می باشد.

منبع: urologyofva