پیلاتس چیست؟ راهنمای کامل برای شروع پیلاتس

پیلاتس چیست؟ راهنمای کامل برای شروع پیلاتس

آیا تاکنون تصمیم گرفته اید که پیلاتس را امتحان کنید، اما از اینکه پیلاتس چیست و آیا برای شما مناسب است یا خیر، مطمئن نبودید؟ در ادامه این مقاله پاسخ برخی از متداول ترین سؤالاتی که در مورد پیلاتس وجود دارند را خواهیم داد.

پیلاتس چیست؟

پیلاتس نوعی ورزش است که بیشتر بر قدرت قسمت میانی بدن و تقویت آن متمرکز است. این ورزش به بهبود تناسب اندام عمومی و سلامت کلی انسان کمک می کند.

پیلاتس مانند یوگا، بر نحوه قرار گرفتن، تعادل و انعطاف پذیری تمرکز دارد. ابته در پیلاتس احتمال آسیب دیدگی بسیار کمتر از سایر ورزش ها است.

همچنین این ورزش بر ارتباط ذهن و بدن تمرکز بسیاری دارد. در حین انجام تمرینات مختلف آن، ذهن شما باید به طور مداوم تنفس و نحوه حرکت بدنتان را تنظیم کند.

این ورزش توسط جوزف پیلاتس در آلمان ارائه شد که نجار و ژیمناست بود. او این ورزش را به عنوان یک برنامه تمرینی برای رقصندگان و سربازان آسیب دیده در زمانی که در انگلستان زندگی می کرد، اختراع کرد. جوزف پیلاتس معتقد بود كه سلامت جسمی و روانی ارتباط نزدیکی با بکدیگر دارند. او در دهه ۱۹۲۰ میلادی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت كرد و استودیوی پیلاتس خود را در نیویورك افتتاح كرد. این ورزش در ابتدا کنترولوژی (Contrology) نامیده می شد.

پیلاتس چیست؟ راهنمای کامل برای شروع پیلاتس

آیا ورزش پیلاتس برای همه مناسب است؟

از آنجا که این ورزش بسیار انعطاف پذیر است و می توان آن را به صورت ملایم یا بسیار دشوار انجام داد، بیشتر افراد مشکلی با انجام آن ندارند. از این رو پیلاتس هم برای مبتدیان و هم برای افرادی که قبلاً مرتباً ورزش کرده اند، مناسب است.

اگر تازه کار باشید می توانید با تمرینات پایه شروع کنید و پس از تسلط بر آن ها، می توانید بر روی حرکات پیشرفته تر کار کنید. بهتر است برای شروع به انجام این ورزش، به کلاس هایی که توسط مربیان مجرب اداره میشوند، بروید. در این کلاس ها مربی می تواند اطمینان حاصل کند که شما تمرینات را به درستی انجام می دهید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

اگر به علت سن بالا، بارداری یا بیماری های خاصی، به مدت طولانی ورزش نکرده اید، توصیه می کنیم قبل از شروع تمرینات با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

همچنین در صورت داشتن هریک از شرایط زیر، انجام تمرینات پیلاتس توصیه نمی شود:

تمرینات پیلاتس چه فوایدی برای سلامتی دارند؟

بسیاری از افراد زمانی که با مزایای این ورزش آشنا می شوند، تعجب می کنند. در ادامه مهم ترین فواید این تمرینات را به شما خواهیم گفت:

  • وضعیت خوب بدن: پیلاتس به شما می آموزد که وضعیت خوبی را بدست آورید و آن را حفظ کنید. تمرینات این ورزش نیاز دارند که بدن شما همیشه در تراز باشد. این امر به ویژه برای افرادی که کمر درد دارند بسیار مفید است.
  • تقویت عضلات: این ورزش دارای تمریناتی است که باعث درگیر شدن ماهیچه هایی می شوند که ممکن است به صورت روزانه از آن ها استفاده نکنید. بعد از درد اولیه ناشی از تمرینات متوجه خواهید شد که بسیاری از ماهیچه هایتان با این ورزش تحت فشار قرار گرفته اند. این مورد خصوصاً برای افراد مسن و کسانی که در زندگی روزمره فعالیت کمی دارند، بسیار مناسب است، زیرا معمولاً با افزایش سن و عدم تحرک، ماهیچه ها از بین می رود.
  • صاف شدن عضلات شکم: از آنجا که پیلاتس در تقویت بخش میانی بدن، که شامل عضلات شکمی شما است، تمرکز دارد، انجام تمرینات آن باعث صاف شدن عضلات شکم می شوند.
  • انعطاف پذیری: با افزایش سن، آن انعطاف پذیری را که در جوانی داشته ایم را از دست می دهیم. پیلاتس انعطاف پذیری شما را بازیابی می کند و با گذشت مدتی، از اینکه چقدر بدن شما انعطاف پذیرتر شده است شگفت زده می شوید.
  • بهبود تعادل: از طریق تقویت ارتباط ذهن و بدن که در پیلاتس آموزش داده می شود، شما از نحوه حرکت و عملکرد بدن خود آگاه تر خواهید شد. بنابراین این ورزش نه تنها تعادل جسمی شما را از طریق قرار گرفتن در حالت صحیح بهبود می بخشد، بلکه تعادل ذهن و بدن را نیز به شما باز می گرداند.
  • کاهش استرس: هنگام انجام تمرینات در این ورزش، کاملاً درگیر آن خواهید شد و نمی توانید به مسئولیت ها و مشکلاتی که به صورت روزانه ذهن شما را مشغول می کنند، فکر کنید و بیشتر به نفس کشیدن و حرکاتی که با بدن خود انجام می دهید تمرکز خواهید کرد. این یک روش عالی برای کاهش استرس است.
  • احساس زندگی بهتر: از آنجا که پیلاتس روی تأمین تعادل بین ذهن و بدن تمرکز دارد، به شما احساس داشتن زندگی بهتری می بخشد.
پیلاتس چیست؟ راهنمای کامل برای شروع پیلاتس

آیا پیلاتس باعث کاهش وزن می شود؟

از آنجا که پیلاتس نوعی ورزش برای تقویت عضله است، می تواند به شما در شکل دادن و زیباتر کردن قسمت های خاصی از بدن به خصوص معده، پاها و باسن کمک کند. کلاس هایی که برای انجام ورزش وجود دارند، می توانند متناسب با وضعیت و هدف شما متغیر باشند. شما می توانید هدف خود را با مربی در میان بگذارید و او برای رسیدن به هدفتان راهنمایی بگیرید.

البته بخاطر داشته باشید که پیلاتس جزء تمرین های هوازی محسوب نمی شود، بنابراین برای کاهش وزن موثر باید تمرینات این ورزش را با یک رژیم غذایی سالم و برخی فعالیت های هوازی منظم مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری ترکیب کنید.

پیلاتس چه بخش هایی از بدن را هدف قرار می دهد؟

همانطور که گفتیم، پیلاتس به طور عمده بر روی بخش میانی بدن تمرکز دارد که شامل ناحیه شکم و ستون فقرات شما می باشد. به همین دلیل پیلاتس می تواند برای افرادی که از کمردرد رنج می برند بسیار مفید باشد.

بخش های دیگری از بدن شما که از طریق پیلاتس تقویت و درگیر می شوند پاها، به خصوص بخش های فوقانی ران و باسن هستند.

همچنین این ورزش برای افرادی که از آرتروز رنج می برند نیز مفید است، زیرا به انعطاف پذیری مفاصل کمک می کند. از آنجا که پیلاتس باعث تقویت عضلات ران می شود، در جلوگیری از ابتلا به آرتروز و آسیب دیدگی زانو بسیار موثر است.

پیلاتس چیست؟ راهنمای کامل برای شروع پیلاتس

آیا برای انجام این ورزش به تجهیزات خاصی احتیاج دارید؟

زمانی که تازه می خواهید این ورزش را شروع کنید، تنها وسیله ای که به آن نیاز دارید یک تشک بر روی زمین است. بسیاری از تمرین های اولیه و مبتدی پیلاتس را می توان با آن انجام داد. هنگامی که پیشرفته‌تر شدید، باید به دنبال یک سالن ورزشی باشید که کلاس های پیلاتس را ارائه کند.

پس از عبور از سطح مبتدی، شما نیازمند تجهیزاتی خواهید شد که در باشگاه ها وجود دارند.

تفاوت بین کلاس های یوگا و پیلاتس چیست؟

اگرچه بین یوگا و پیلاتس شباهت هایی وجود دارد، زیرا هر دو بر ارتباط ذهن و بدن تمرکز می کنند، اما در یوگا بیشتر به بهزیستی معنوی توجه می شود. یوگا نسبتا یک ورزش آرامش بخش تر است در حالی که پیلاتس بیشتر یک برنامه فیزیکی است که بر تقویت بدن و کشش تمرکز دارد.

آیا پیلاتس برای فیزیوتراپی خوب است؟

در حال حاضر بسیاری از کلینیک های توانبخشی و مراکز بهداشتی درمانی، پیلاتس را به عنوان نوعی از فیزیوتراپی ارائه می دهند. تحقیقات نشان داده است که پیلاتس می تواند درمانی مؤثر برای صدمات و بیماری هایی مانند موارد زیر باشد:

همچنین برای ورزشکارانی که به نوعی آسیب دیده اند و نیاز به توانبخشی دارند بسیار عالی است. از آنجا که پیلاتس یک تمرین کم تحرک است، اگر یک مربی آموزش دیده و مجرب داشته باشید، می توانید تمرینات آن را بر روی مناطق خاصی از بدنتان متمرکز کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

آیا می توان پیلاتس را در خانه انجام داد؟

پیلاتس می تواند یک ورزش خانوادگی باشد و والدین می توانند با فرزندان خود نیز آن را انجام دهند.

مطمئناً می توانید پیلاتس را در خانه تمرین کنید، اما انجام این کار نیازمند آموزش دیدن است. راه های بسیاری مانند کتاب های الکترونیکی، ویدیوهای اینترنتی و… وجود دارند که می توانید به وسیله آن ها این ورزش را یاد بگیرید و در خانه تمرین کنید.

البته پیشنهاد ما این است، در صورتی که مبتدی هستید، بهتر است ابتدا به کلاس بروید و نحوه انجام صحیح حرکات را از نزدیک بیاموزید.


منبع: totalfitness

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.