آیا برای شما هم پیش آمده است که گاهی دچار تپش قلب سریعتر از حالت معمول شوید و احساس کنید که قلبتان با شدت بیشتری در حال ضربان است؟ این حالت ممکن است فقط چند ثانیه ادامه یابد و در هر زمانی رخ دهد. حتی زمانی که در حال حرکت، نشستن، دراز کشیدن یا ایستادن هستید نیز ممکن است دچار تپش قلب شوید. اما برای کاهش تپش قلب چه می توان کرد؟

خوشبختانه تمام موارد تپش قلب سریع به این معنی نیستند که شما دچار نوعی بیماری قلبی هستید. گاهی اوقات تپش قلب به دلایلی ایجاد می شود که بدن نیازمند جریان خون بیشتری است. به عنوان مثال ممکن است به علت وجود استرس، بیماری، کم آبی بدن یا ورزش این حالت رخ دهد.

دلایل دیگری که می توانند شما را دچار تپش قلب کنند عبارتند از:

  • بارداری
  • کافئین
  • مشکلات پزشکی
  • مصرف داروهای خاص
  • مصرف داروهای غیر قانونی
  • توتون و تنباکو

برای یادگیری شش روش برای کاهش تپش قلب در خانه، شرایطی که در صورت مواجه با آن ها باید به پزشک مراجعه کنید و نکاتی برای داشتن قلبی سالم، در ادامه با گومگ همراه باشید.

تپش قلب: ۶ روش خانگی برای کاهش تپش قلب

روش های خانگی برای کاهش تپش قلب

۱. از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

استرس می تواند باعث تپش قلب یا بدتر شدن آن شود، زیرا استرس و هیجان موجب افزایش ترشح آدرنالین شود. کنترل استرس از طریق روش های آرام سازی مانند مراقبه، تای چی و یوگا می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.

سعی کنید در یکی از پوزیشین های یوگا بنشینید و از طریق بینی خود به آرامی نفس بکشید و سپس از طریق دهان خارج کنید. این کار را تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش کنید.

علاوه بر این شما باید تمرکز خود را بر روی کسب آرامش در طول روز بگذاری، نه فقط در هنگامی که احساس تپش قلب می کنید. هر ۱-۲ ساعت توقف کنید و ۵ نفس عمیق بکشید تا به آرامش ذهن و جسمتان کمک کند. پایین نگه داشتن سطح استرس اجتماعی می تواند به شما در جلوگیری از وقوع ضربان قلب سریع و کاهش تپش قلب در حالت استراحت کمک کند.

۲. مانورهای واگ را برای کاهش تپش قلب امتحان کنید

عصب واگ در بسیاری از عملکردهای بدن نقشد دارد، که یکی از آن ها اتصال مغز به قلب است. مانورهای واگ باعث تحریک عصب واگ شده و می توانند به به تنظیم تپش قلب سریع کمک کنند. شما می توانید عصب واگ را در خانه تحریک کنید، اما پیشنهاد می کنیم که در ابتدا با پزشک مشورت کنید.

چندین روش برای تحریک این عصب وجود دارند که دو مورد از آن ها عبارتند از:

  • دوش آب سرد بگیرید، به صورت خود آب سرد بپاشید یا کیسه یخ را به مدت ۲۰-۳۰ ثانیه به صورت خود بمالید. شوک ناشی از سرما به تحریک این عصب کمک می کند.
  • چند مرتبه نفس خود را حبس کنید.

برای دستیابی به بهترین نتیجه، این روش ها را در زمان خوابیدن به پشت انجام دهید. پزشک می تواند نحوه انجام صحیح آن ها را به شما نشان دهد و بهتر است با مشورت او این کار را انجام دهید.

۳. برای کاهش تپش قلب آب بنوشید

کمبود آب بدن می تواند باعث تپش قلب شود. زیرا خون ما حاوی مقادیر زیادی آب است. به همین دلیل وقتی بدن کم آب می شود، علظت خون افزایش می یابد. هر چقدر غلظت خون بیشتر باشد، انتقال خون به رگ ها و سراسر بدن برای قلب دشوار تر می شود. در نتیجه مجبور است تعداد و شدت ضربان های قلب را افزایش داده و منجر به تپش قلب شود.

هروقت احساس کردید که نبضتان بالا است، یک لیوان آب بنوشید. اگر پس از آن متوجه شدید که رنگ ادرار شما به زرد تیره نزدیک است، برای جلوگیری از تپش قلب مایعات بیشتری بنوشید.

۴. تعادل الکترولیت در بدن

الکترولیت ها به حرکت سیگنال های الکتریکی در سراسر بدن کمک می کنند. سیگنال های الکتریکی برای عملکرد مناسب قلب شما مهم هستند. برخی از الکترولیت ها که می توانند برای سلامت قلب شما مفید باشند شامل موارد زیر است:

بیشتر این الکترولیت ها به بهترین وجه ممکن از طریق مواد غذایی بدست می آیند. آووکادو، موز، سیب زمینی شیرین و اسفناج منابع بسیار خوبی برای تامین پتاسیم هستند. برای افزایش کلسیم، بیشتر از سبزیجات تیره برگ و محصولات لبنی استفاده کنید. سبزیجات تیره برگ علاوه بر کلسیم، از منابع بسیار خوب منیزیم نیز هستند همچنین برای تامین منیزیم می توانید از آجیل و ماهی استفاده کنید. اکثر افراد به اندازه کافی سدیم را در رژیم غذایی خود دریافت می کنند و نیازی نیست برای تامین آن تلاش زیادی انجام دهید.

همچنین مکمل ها می توانند به حفظ تعادل الکترولیت کمک کنند، اما قبل از مصرف هرگونه مکمل باید با پزشک خود صحبت کنید. افزایش بیش از حد الکترولیت ها می تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر مشکوک به عدم تعادل الکترولیت هستید، پزشک می تواند با آزمایش ادرار و خون آن را تشخیص دهد.

۵. برای کاهش تپش قلب از مصرف محرک ها خودداری کنید

مواد زیادی وجود دارد که احتمال تپش قلب سریع شما را بیشتر می کنند. حذف این موارد از برنامه روزمره ممکن است علائم شما را کم یا حتی متوقف کند. این مواد عبارتند از:

  • نوشیدنی ها و مواد غذایی کافئین دار
  • محصولات تولید شده از تنباکو یا ماری جوانا
  • الکل
  • داروهای مخصوص سرماخوردگی و سرفه
  • کاهش دهنده های اشتها
  • داروهایی که برای درمان بیماری های روانی استفاده می شوند
  • داروهای فشار خون بالا
  • کوکائین، مت آمفتامین و…

محرک هایی که باعث افزایش تپش قلب شما می شوند، ممکن است در دیگران چنین تاثیری نداشته باشند، بنابراین تا حد زیادی شخصی هستند و باید فهرستی از آن ها برای خود تهیه کنید. در صورتی که انکان پذیر است از مواردی که فکر می کنید باعث ایجاد تپش قلب در شما شده اند پرهیز کنید و ببینید آیا کاهش تپش قلب یا حتی توقف آن رخ می دهد یا خیر. همچنین اگر تصور می کنید که داروهای تجویز شده توسط پزشک باعث افزایش ضربان قلب شما می شوند، حتما با او مشورت کنید.

۶. درمان های دیگر برای کاهش تپش قلب

در بسیاری از موارد تپش قلب، هیچ درمانی لازم نیست و تنها کافیست در زمان ایجاد آن، از انجام فعالیت ها، مصرف مواد غذایی یا هر چیز دیگری که باعث ایجاد آن شده است خودداری کنید.

توصیه می کنیم در هنگامی که ضربان قلبتان افزایش می یابد، زمان و شرایطی که در آن قرار دارید را یادداشت کنید. انجام این کار می تواند به یافتن علت تپش قلب کمک کند.

اگر پزشک علت تپش قلب شما را تشخیص دهد، ممکن است روش های درمانی را توصیه کند. به عنوان مثال، اگر آزمایشات تشخیصی شما نشان دهد که شما به بیماری قلبی مبتلا هستید، پزشک برنامه درمانی مربوط به آن را پی می گیرد. گزینه های درمانی برای بیماری های قلبی می تواند شامل تجویز دارو، جراحی یا استفاده از دستگاهی مانند ضربان ساز قلب باشد.

تپش قلب: ۶ روش خانگی برای کاهش تپش قلب

در چه صورتی باید به دنبال کمک باشید؟

اگر متوجه شدید ضربان قلب شما بیش از حد طبیعی است با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان همیشه نمی توانند علت تپش قلب را مشخص کنند و باید در ابتدا اختلالات ریتم قلب مانند تاکی کاردی و سایر موارد مانند پرکاری تیروئید را بررسی کنند.

به طور معمول تپش قلب بالا عوارض و خطری ندارد مگر اینکه در اثر یک بیماری زمینه ای قلب ایجاد شده باشد. اگر این مشکل به علت وجود یک بیماری قلبی ایجاد شده باشد، ممکن است موارد زیر رخ دهند:

  • غش کردن به علت تپش قلب سریع همراه با کاهش فشار خون.
  • ایست قلبی به دلیل تپش قلب ناشی از آریتمی.
  • سکته به علت تپش قلب ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی.
  • نارسایی قلبی در صورتی که به مدت طولانی قلب تواند خون را به خوبی پمپاژ کند.

در صورت همزمانی تپش قلب با علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.

تپش قلب: ۶ روش خانگی برای کاهش تپش قلب

۷ نکته برای داشتن قلب سالم

انجمن قلب آمریکا می گوید که هفت راهکار وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری های قلبی انجام دهید. این موارد عبارتند از:

۱. حداقل دو ساعت و نیم در هفته ورزش متوسط ​​داشته باشید.

اگر ترجیح می دهید سخت تمرین کنید، با ۷۵ دقیقه فعالیت شدید نیز می توانید از همان مزایای ۲/۵ تمرین در هفته برای سلامت قلب برخوردار شوید. شدت ورزش به شخص شما بستگی دارد و ممکن است تمریناتی که برای شما متوسط هستند، برای دیگری شدید باشند .نکته ای که اهمیت دارد این است که باید ورزش شما متوسط و یا شدید باشد. به طوری که بتوانید در حین انجام آن صحبت کنید اما ضربان قلب خود را بالا ببرید.

پیشنهاد می کنیم با توجه به جنسیت خود، به برنامه تمرینی های زیر نگاهی بیندازید:

۲. LDL یا «کلسترول بد» را پایین نگه دارید.

انجام ورزش و محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده می تواند تا حد زیادی به این امر کمک کند. هر چند گاهی کلسترول بالا ژنتیکی است. در صورت لزوم آزمایش بدهید و اگر پزشک تجویز کرد، از دارو استفاده کنید.

۳. رژیم غذایی با مقدار زیادی میوه تازه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی داشته باشید.

شما می توانید با جستجو در اینترنت و یا مراجعه به متخصصان تغذیه، فهرستی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را تهیه کنید.

۴. فشار خون خود را چک کنید.

فشار خون بالا در اغلب موارد بدون علامت است. برای آنکه فشار خون خود را تحت کنترل نگه دارید، باید غذاهای سالم بخورید، ورزش کنید و در صورت نیاز از دارو استفاده کنید.

۵. وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

اضافه وزن یا چاقی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. کاهش وزن می تواند میزان کلسترول و فشار خون شما را تا حد زیادی در محدوده سالم نگه دارد. برای کاهش وزن پیشنهاد می کنیم از این صفحه دیدن کنید: برنامه بدنسازی برای لاغری

۶. قند خون خود را کنترل کنید.

بزرگسالان مبتلا به دیابت بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی قرار دارند. قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید. تغذیه سالم، ورزش و در صورت نیاز استفاده از داروهای تنظیم قند خون می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

۷. سیگار نکشید.

ترک سیگار فواید زیادی دارد، از جمله کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته، بیماری های ریوی و برخی سرطان ها. برای ترک سیگار می توانید این مطلب را مطالعه کنید: ترک سیگار؛ نکاتی برای روزهای سخت ابتدایی


منبع: healthline