بهترین سن برای بدنسازی

بهترین سن برای بدنسازی

ورزش در هر سنی می تواند مزایای متعددی برای سلامتی ما به همراه داشته باشد، اما هیچ ورزشی به اندازه بدنسازی در این زمینه حساسیت برانگیز نیست و یکی از متداول ترین سوالاتی که همیشه در ذهن افراد نقش می بندد این است که بهترین سن برای بدنسازی چیست؟ آیا در سنین پایین یا بالا می توان بدنسازی انجام داد؟ عضله سازی تا چه سنی انجام می شود؟ و بسیاری سوالات دیگر. البته شایعات و اطلاعات نادرست نیز به این ابهامات دامن می زنند. با گومگ همراه شوید تا به تمام ابعاد این موضوع بپردازیم.

پیش از هرچیز بهتر است با تفاوت بدنسازی و تمرینات قدرتی آشنا شویم. داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می تواند به درک بهتر موضوع کمک کند.

بهترین سن برای بدنسازی
بهترین سن برای بدنسازی

تفاوت بدنسازی و تمرینات قدرتی

دانشگاهی در آمریکا تمرینات قدرتی را نوعی ورزش تعریف می کند که از در آن از مقاومت بدن برای بهبود تناسب اندام عضلانی استفاده می شود. تمرینات قدرتی در دراز مدت باعث افزایش توده و استحکام استخوان ها می شوند، چربی خون را بهبود می بخشند و به چربی سوزی کمک می کنند. علاوه بر این ها، این روش تمرینی می تواند انجام فعالیت های روزمره را برای فرد آسان تر کند، قدرت مغز را تقویت کند و استرس را کاهش دهد.

اگر تغذیه خوب و استراحت کافی داشته باشید، تمرینات قدرتی می توانند پایه و اساس بدنسازی باشند. اما این بدان معنا نیست که بدنسازی و تمرینات قدرتی یکی هستند!

به گفته فدراسیون جهانی بدنسازی کانادا، بدنسازی در واقع روشی ساختارمند و برنامه ریزی شده برای انجام تمرینات قدرتی است که به تغذیه تخصصی، از جمله استفاده از مکمل ها نیاز دارد. هدف از انجام بدنسازی افزایش توده عضلانی بدون چربی، کاهش چربی های بدن و دستیابی به اندامی زیبا است.

اما تمرینات قدرتی لزوما روی زیبایی اندام تمرکز نمی کنند. علاوه بر این، نیازی به رژیم غذایی یا مکمل خاصی نیز ندارند. اگر بخواهیم یک نمونه تمرینات قدرتی را به شما معرفی کنیم، وزنه برداری است. در وزنه برداری به هیچ عنوان روی زیبایی اندام تمرکز نمی شود، اما همانطور که می دانید این موضوع در بدنسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهترین سن برای بدنسازی

آیا کودکی سن مناسبی برای بدنسازی است؟

وزارت بهداشت آمریکا به کودکان و نوجوانان توصیه می کند که حداقل یک ساعت فعالیت متوسط تا شدید در روز انجام دهند که بهتر است سه یا چند جلسه در هفته را به تمرینات تقویت کننده عضلات اختصاص دهند. همچنین تمرینات تقویت کننده استخوان نیز به همان اندازه مهم هستند و باید حداقل سه بار در هفته انجام شوند.

انجام بدنسازی با استفاده از وزنه ها یا دستگاه های بدنسازی به عنوان فعالیت های متوسط طبقه بندی می شوند. از سوی دیگر، دوچرخه سواری، دویدن و آهسته دویدن به عنوان فعالیت های شدید طبقه بندی می شوند.

جالب است بدانید که به گفته کالج پزشکی ورزشی آمریکا انجام تمرینات قدرتی می تواند برای کودکان (از جمله کودکانی که هنوز وارد سن بلوغ نشده اند) مفید باشد. از جمله آنهایی که هنوز وارد سن بلوغ نشده اند. این نوع ورزش می تواند عملکرد ورزشی کودکان را بهبود بخشد و در عین حال عضلات و استخوان های آن ها را تقویت کند.

وزنه زدن و انجام تمرینات با وزن بدن مانند بارفیکس و اسکوات برای کودکان و نوجوانان کاملا بی خطر است.

تمرینات قدرتی می تواند به کودکان کمک کند ظاهر و احساس بهتری داشته باشند، وزن سالم خود را حفظ کنند و در ورزشی که در آینده، خودشان انتخاب می کنند، بهتر عمل کنند. هدف اصلی در این سنین عضله سازی نیست و در بهترین حالت، کودکان باید تمرینات مقاومتی سبک انجام داده و بر روی حفظ فرم مناسب بدن تمرکز کنند.

برخلاف تصور رایج، بدنسازی رشد کودکان را متوقف نمی کند. به گفته یک مقاله علمی، بچه های هفت ساله می توانند بدنسازی را شروع کنند. البته تمرینات قدرتی باید با سایر فعالیت های تناسب اندام ترکیب شود. تحت نظر بودن کودکان توسط یک مربی یا فیزیوتراپیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهترین سن برای بدنسازی

آیا نوجوانی سن مناسبی برای بدنسازی است؟

ورزش در دوران بلوغ می تواند باعث عضلات سازی و افزایش قدرت شود. البته بعید است که این اثرات در کودکان خردسال رخ دهد زیرا آن ها فاقد هورمون های مورد نیاز برای افزایش قدرت و عضله هستند. جالب است بدانید که نوجوانان با انجام تمرینات قدرتی می توانند عضله سازی کنند. در واقع بسیاری از بدنسازان بزرگ مانند جی کاتلر و آرنولد از دوران نوجوانی شروع به تمرین کردند.

البته توجه داشته باشید که کودکان و نوجوانانی که هنوز در سن رشد هستند نباید از برنامه بدنسازی های بزرگسالان استفاده کنند. آن ها باید تمرینات قدرتی را به عنوان بخشی از یک برنامه تمرینی متعادل انجام دهند که شامل تمرینات هوازی، تمرینات کششی و سایر انواع تمرینات نیز می شود.

ترشح هورمون تستوسترون به عنوان اصلی ترین هورمون جنسی مردانه، در حدود ۱۹ سالگی به اوج خود می رسد. این هورمون نقش کلیدی در رشد و قدرت عضلات، رشد طبیعی، رفتار جنسی و سلامت استخوان ها ایفا می کند. بنابراین، نوجوانی زمان خوبی برای شروع عضله سازی است، اما این بدان معنا نیست که شما باید مانند یک بدنساز حرفه ای شروع به تمرین کنید.

پیروی از یک برنامه تناسب اندام کامل بهترین انتخاب برای نوجوانان است. نوجوانان باید بر تقویت قدرت و استقامت خود تمرکز کنند. به آرامی و با وزنه های سبک شروع کنید و سنگینی وزنه ها را به تدریج افزایش دهید. از وزنه هایی استفاده کنید که به شما امکان می دهدن فرم مناسب تمرین را در کل دامنه حرکت حفظ کنید.

بهترین سن برای بدنسازی

بهترین سن برای بدنسازی

چیزی به نام بهترین سن برای بدنسازی وجود ندارد! توضیحات بالا نشان می دهد که افراد در هر سن و سطح تناسب اندامی می توانند به باشگاه بروند و از مزایای آن بهره مند شوند. اما به طور کلی بهترین سن برای بدنسازی بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی یا زمانی که به رشد کامل رسیده اید است.

همانطور که گفته شد، سطح تستوسترون در حدود ۱۹ سالگی به اوج خود می رسد. میزان این هورمون پس از ۳۰ سالگی، به تدریج حدود ۱ درصد در سال کاهش می یابد. تخمین زده می شود که حدود ۴۰ درصد از مردان بالای ۴۵ سال تستوسترون پایینی دارند. این هورمون به مردان اجازه می دهد تا حجم عضلات و قدرت خود را افزایش دهند، بنابراین حتی کوچک ترین کاهش در آن ممکن است بر عملکرد بدنی آن ها تأثیر بگذارد.

کاهش تستوسترون با کاهش توده عضلانی، کاهش قدرت و افزایش توده چربی مرتبط است. به همین دلیل حتی ورزشکاران حرفه ای نیز پس از ۳۰ سالگی به مرور زمان هر سال ۱٪ از قدرت خود را از دست می دهند. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید بدنسازی را در سنین بالا شروع کنید.

یک تحقیق نشان داد که انجام تمرینات قدرتی عملکرد عضلات در مردان ۶۰ تا ۷۸ ساله را بهبود می بخشد. جالب است بدانید که بدنسازی در این سنین می تواند قدرت عضلانی را افزایش دهد و توده عضلانی بدون چربی را حفظ کند.

اگر بدنسازی را در دهه ۵۰ زندگی خود شروع کنید، ممکن است افزایش عضله و دستیابی به عملکردی مشابه افراد جوان تر برایتان سخت تر باشد، اما انجام این ورزش مزایای دیگری نیز به همراه دارد که باید به آن ها اهمیت دهید. بدنسازی به کاهش تحلیل عضلات مرتبط با افزایش سن کمک می کند، مفاصل شما را قوی نگه می دارد و خطر آسیب دیدگی را کاهش می دهد. همچنین باعث کاهش چربی و کاهش وزن می شود که می تواند خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.