رفع خطوط اخم پیشانی

رفع خطوط اخم پیشانی

چرا خطوط اخم پیشانی ایجاد می شوند؟

اولین و مهم ترین علت ایجاد خطوط اخم پیشانی افزایش سن است. با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و به راحتی به شکل اصلی خود بر نمی گردد.

علل دیگر ایجاد خطوط اخم پیشانی عبارتند از:

  • ژنتیک: DNA شما تعیین می کند که پوستتان مقاوم باشد و دیرتر دچار خطوط اخم شود یا اینکه مستعد چین و چروک باشد.
  • نور خورشید: پرتوهای اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث تخریب الاستین و کلاژن در پوست شما می شود و آن را مستعد شکل گیری خطوط اخم می کند.
  • حالات تکراری: اگر اغلب اوقات یک حالت چهره (مانند اخم کردن، خندیدن و…) را به خود می گیرید، احتمالا دچار خطوط اخم خواهید شد.
  • استرس: این مورد می تواند باعث ایجاد تنش در صورت شده و در صورت تداوم باعث چین و چروک و خطوط اخم شود.
  • سیگار کشیدن: تکرار حرکت استعمال سیگار می تواند باعث ایجاد چین و چروک در اطراف دهان شود. همچنین استنشاق دود تنباکو به دلیل تنگ کردن رگ های خونی باعث ایجاد چین و چروک و خطوط اخم پیشانی می شود و در نتیجه خون و اکسیژن کمتری به آن بافت ها می رسد.
رفع خطوط اخم پیشانی

رفع خطوط اخم پیشانی با روش های طبیعی

اگرچه بسیاری از افراد برای محو کردن خطوط اخم به روش هایی مانند تزریق بوتاکس متوسل می شوند، اما روش های ساده تری هم وجود دارند که بدون نیاز به تزریق کردن می توانند بسیار موثر واقع شوند:

  • رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید که شامل مقدار زیادی آب باشد. آبرسانی مناسب به بدن برای دفاع در برابر خطوط و چروک کمک می کند. همچنین برای کمک به آبرسانی پوست، می توانید از مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید تا پوست شما دوباره شارژ شود. البته بهتر است به پشت بخوابید، زیرا خوابیدن با صورت روی بالش می تواند پوست را کشیده و خطوط اخم را بیشتر کند.
  • هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. فراموش نکنید که اشعه ماوراء بنفش خورشید حتی در روزهای ابری و در زمستان هم وجود دارد. همچنین سعی کنید عینک آفتابی بزنید. عینک آفتابی نه تنها از شما در برابر خطوط اخم پیشانی محافظت می کند، بلکه از ایجاد چین و چروک در اطراف چشم هم جلوگیری به عمل می آورد.
  • حداقل روزی سه بار صورت خود را مرطوب کنید. از هر مرطوب کننده ای که دوست دارید استفاده کنید و پوست بین چشم ها و ابروها را فراموش نکنید.
  • هفته ای دو بار صورت خود را لایه برداری کنید. از اسکراب لایه بردار مورد علاقه خود برای پاک کردن سلول های مرده پوست استفاده کنید.
رفع خطوط اخم پیشانی

ماسک های ساده برای رفع خطوط اخم پیشانی

برای رفع خطوط اخم پیشانی، داروهای خانگی زیادی وجود دارد. اگرچه ممکن است بسیاری از این درمان های خانگی هنوز مورد تحقیقات علمی قرار نگرفته باشند، اما اما افراد زیادی بر اساس تجربه، موثر بودن آن ها را تایید می کنند. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • مالیدن سفیده تخم مرغ بر روی خطوط اخم و بین دو ابرو.
  • قبل از شستشوی صورت خود، به مدت ۱۰ دقیقه ماست مخلوط شده با عسل، آب لیمو و مایع موجود در کپسول ویتامین E را بر روی صورتتان اعمال کنید.
  • هر شب قبل از خواب چند قطره روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین را به خطوط اخم بمالید.
  • یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان را به دو یا چهار قسمت تقسیم کرده و به صورت روزانه بخورید.
  • ۲۰ دقیقه قبل از شستشوی صورتتان، از ماسک پوره آووکادو استفاده کنید.

تمریناتی که به رفع خطوط اخم پیشانی کمک می کنند

برخی از افراد اعتقاد دارند که به دلیل انجام حرکات تکراری، این تمرینات باعث افزایش و بدتر شدن خطوط اخم می شوند. برخی دیگر هم بر این باورند که این تمرینات می توانند پوست را نرم تر کرده و به از از بین بردن خطوط اخم کمک کنند.

نحوه انجام تمرین برای رفع خطوط اخم پیشانی

برای داشتن پیشانی صاف باید هر روز با ماهیچه پیشانی کار کنید. کف دست چپ خود را در سمت چپ پیشانی قرار دهید. در حالی که پوستتان را با دست چپ خود محکم نگه داشته اید، کف دست راست خود را در سمت راست پیشانی فشار داده و آن را با حرکت دایره ای و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

بعد از دو دقیقه، دست راستتان را بر روی سمت راست پیشانی خود قرار داده و سمت چپ پیشانی را با حرکت دایره ای و در خلاف جهت عقربه های ساعت به مدت دو دقیقه ماساژ دهید.

این فرآیند را برای هر طرف ۳ بار تکرار کنید.

نحوه انجام تمرین برای رفع خطوط دور چشم

برای کاهش خطوط دور چشم، انگشتان شست خود را در گوشه بیرونی چشم هایتان قرار داده و انگشتان دیگر را در بالای سرتان قرار دهید. چشم های خود را محکم بسته و با انگشت شست گوشه های بیرونی چشم ها را به سمت طرفین سر و کمی بالاتر بکشید.

این کشش را حدود ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید. ۱۵ بار آن را تکرار کنید و روزانه آن را انجام دهید.

کلام آخر

با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و صورت ما دچار چین و چروک و خطوط اخم می شود.

اگر به تزریق علاقه ای ندارید و می خواهید ظاهری جوان تر داشته و خطوط صورت خود را به حداقل برسانید، گزینه های مختلفی وجود دارد. البته تاثر بسیاری از این روش های درمانی در جامعه پزشکی اثبات نشده اند.

همچنین قبل از تغییر رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها، درباره روش های درمانی فوق حتما با پزشک صحبت کنید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.