روغن اکالیپتوس برای مو - خواص، عوارض و نحوه استفاده

روغن اکالیپتوس برای مو؛ خواص، عوارض و نحوه استفاده

روغن اکالیپتوس از برگ اوکالیپتوس استخراج می شود. برای این کار برگ های گیاه را خشک و خرد کرده و سپس تقطیر می کنند. این روغن دارای فواید بسیاری برای تقویت و حفظ سلامت پوست سر و موه می باشد. در این مقاله شاخص ترین خواص روغن اکالیپتوس برای مو را به شما معرفی کرده و نحوه استفاده از آن را توضیح می دهیم. همچنین به عوارض احتمالی آن نیز خواهیم پرداخت.

روغن اکالیپتوس برای مو چه فوایدی به همراه دارد؟

تقریبا بیشتر ما اطلاع داریم که روغن اکالیپتوس برای مو فدایدی دارد. اما این فواید دقیقا چه هستند و چگونه می توانند به زیبایی و سلامت موهای ما کمک کنند؟

  • افزایش رشد کورتکس مو: روغن اکالیپتوس رشد لایه کورتکس و همچنین ساختار پروتئینی مو را افزایش می دهد.
  • موها را براق می کند: با استفاده منظم از روغن اکالیپتوس می توانید درخشش موهای خود را افزایش دهید.
  • به درمان شوره سر کمک می کند: یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که اکالیپتوس دارای خواص ضد قارچی است و می تواند به عنوان یک ماده ضد شوره استفاده شود. در این مطالعه روغن اوکالیپتوس را با روغن نارگیل رقیق کرده و از این مخلوط برای درمان شوره سر استفاده شد.
  • دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است: روغن اکالیپتوس حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این روغن می تواند با آسیب رادیکال های آزاد و سفید شدن زودرس موها مقابله کند. همچنین می تواند تحریک و التهاب پوست سر را کاهش دهد.
  • کیفیت مو را بهبود می بخشد: در مطالعه دیگری از روغن اکالیپتوس در شامپو استفاده شد. نتایج آن نشان داد که علاوه بر خاصیت ضد قارچی، این روغن باعث تغذیه موها نیز می شود.
  • سلامت پوست سر را تقویت می کند: روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است که پوست سر را تمیز نگه می دارد و از ابتلا به عفونت های قارچی جلوگیری می کند.
  • شپش سر را از بین می برد: روغن اکالیپتوس اگر با روغن درخت چای ترکیب شود، می تواند شپش سر را از بین ببرد. همچنین این روغن حاوی ترپن است که می تواند به از بین بردن شپش و تخم آن کمک کند.
  • به پیشگیری از کچلی کمک می کند: روغن اکالیپتوس به از بین بردن نوعی قارچ که باعث کچلی می شود، کمک می کند.
  • انعطاف پذیری مو را بهبود می بخشد: روغن اکالیپتوس می تواند خاصیت ارتجاعی مو را افزایش داده و از موخوره و شکست موها جلوگیری کند.
  • می تواند از مشکلات پوست سر جلوگیری کند: روغن اکالیپتوس ممکن است به درمان اختلالات پوست سر مانند پسوریازیس، جوش سر و خشکی پوست سر کمک کند. البته در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • ممکن است گردش خون را افزایش دهد: روغن اکالیپتوس ممکن است گردش خون را بهبود بخشد و رشد مو را تحریک کند. البته تحقیقات در این زمینه محدود هستند.
  • ممکن است تولید سرامیدها را تقویت کند: روغن اکالیپتوس ممکن است تولید سرامیدها را افزایش دهد. سرامیدها می توانند از کاهش پروتئین تارهای مو جلوگیری کنند. برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • از روغن اکالیپتوس می توان برای رشد مو استفاده کرد: در یک مطالعه مشخص شد که روغن اکالیپتوس باعث تحریک رشد مو می شود. همچنین این روغن از شوره سر جلوگیری کرده و جریان خون پوست سر را بهبود می بخشد. مطالعه دیگری نشان داد که رایحه درمانی با استفاده از روغن های ضروری مانند اکالیپتوس می تواند از ریزش مو جلوگیری و رشد مو را تحریک کند و سلامت کلی پوست سر و مو را بهبود بخشد.

در ادامه روشی را به شما آموزش می دهیم که می توانید با استفاده از آن، از مزایای روغن اکالیپتوس برای مو بهره مند شوید. در ادامه گومگ را همراهی کنید.

روغن اکالیپتوس برای مو - خواص، عوارض و نحوه استفاده

نحوه استفاده از روغن اکالیپتوس برای رشد مو

مواد لازم:

  • روغن اکالیپتوس: ۲ تا ۴ قطره
  • روغن نارگیل: ۲ قاشق غذاخوری

زمان مورد نیاز برای تهیه:

  • ۲ دقیقه

زمان مورد نیاز برای اثرگذاری:

  • ۴۵ دقیقه تا یک ساعت

دستورالعمل:

  • روغن نارگیل را کمی گرم کنید. مراقب باشید که داغ نشود.
  • روغن نارگیل گرم را با روغن اکالیپتوس مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید.
  • حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را با انگشتان خود بر پوست سر ماساژ دهید.
  • با استفاده از شانه روغن را به طور مساوی روی پوست سر پخش کنید. حرکت شانه بر روی پوست سر نیز دارای اثرات ماساژ است.
  • مخلوط را به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت روی موهای خود نگه دارید.
  • آن را با آب گرم و شامپو بشویید.

چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

هفته ای یک بار از آن استفاده کنید تا زمانی که بهبود موهای خود را مشاهده کنید. سپس می توانید هر دو هفته یک بار از آن استفاده کنید.

این ماسک ساده چگونه عمل می کند؟

روغن نارگیل می تواند به تحریک رشد مو و بهبود بافت مو کمک کند و از مو در برابر آسیب و کاهش پروتئین محافظت می کند. همچنین از شوره سر و شپش جلوگیری می کند. همچنین روغن اکالیپتوس می تواند رشد مو را تحریک کرده و سلامت کلی پوست سر را بهبود بخشد. مخلوطی از این دو روغن می تواند سلامت مو را در طولانی مدت تقویت کند.

تا اینجا آموختیم که چگونه از روغن اکالیپتوس برای تقویت سلامت مو استفاده کنیم. اما این روغن می تواند عوارض جانبی خاصی نیز ایجاد کند. بهتر است قبل از شروع استفاده از آن، با عوارض احتمالی نیز آشنا شوید.

روغن اکالیپتوس برای مو - خواص، عوارض و نحوه استفاده

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس برای مو

روغن اکالیپتوس ممکن است مسمومیت ایجاد کند و علائمی مانند استفراغ، افسردگی سیستم عصبی مرکزی، درد اپی گاستریک، حالت تهوع، درماتیت تماسی، افت فشار خون و تاکی کاردی را به دنبال داشته باشد. از این روغن نمی توان به شکل غلیظ استفاده کرد و برای استفاده صحیح باید رقیق شود. استنشاق روغن اکالیپتوس ممکن است منجر به تشنج شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و علائم التهاب پوستی مانند قرمزی، احساس سوزش، کهیر و خارش شود.

قبل از استفاده از این روغن تست پچ انجام دهید. برای انجام این تست، یک قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل رقیق کنید. مخلوط را به قسمتی از بازو یا پشت گردن خود بمالید. هرگونه قرمزی، تورم یا سایر واکنش های آلرژیک را می توانید با این تست بررسی نمایید.

چگونه روغن اکالیپتوس را برای مو رقیق کنیم؟

از روغن اکالیپتوس نمی توان مستقیماً روی مو و پوست سر استفاده کرد و لازم است آن را با یک روغن حامل رقیق کنیم. علاوخ بر روغن نارگیل، شما می توانید از روغن جوجوبا، روغن کرچک، روغن بادام، روغن آرگان یا روغن زیتون نیز برای این کار استفاده کنید. بیشتر این روغن ها می توانند به الیاف مو نفوذ کرده و جذب و اثر بخشی روغن اکالیپتوس را افزایش دهند.

همچنین می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را به نرم کننده یا شامپوی خود اضافه کنید. این ترکیب می تواند به درمان شوره سر نیز کمک کند.

کلام آخر

روغن اکالیپتوس می تواند به بهبود سلامت پوست سر کمک کرده و شوره سر را از بین ببرد. شما می توانید از آن به صورت منظم استفاده کنید تا از موهای خود را تغذیه و محافظت کنید. البته باید اطمینان حاصل کنید که قبلاً تست پچ را انجام داده اید. همچنین در صورت مشاهده علائم نامطلوب با پزشک مشورت کنید.


منبع: stylecraze

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.