ریزش مو در زنان: ۱۱ علت شایع ریزش مو در زنان

۱۱ علت ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان و مردان اگر به تعداد کمی در روز محدود باشد، کاملاً طبیعی است، اما زمانی که این تعداد افزایش می یابد و از حالت طبیعی خارج می شود، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نیازمند بررسی هستند. این دلایل در مورد زنان تعداد بیشتری دارند.

در بیشتر مواقع، زیرش جزئی مو نشان دهنده آن است که بدن شما در حال ساختن موهای جدید و سالم برای جایگزین کردن آن ها با موهای قدیمی و پیر می باشد. در حقیقت از دست دادن ۱۰۰ عدد مو در روز کاملاً طبیعی است. اگر نمی دانید که ریزش موی شما در حالت طبیعی است یا خیر، می توانید به برس و شانه حمام خود توجه کنید. اگر موهای زیادی را بر روی آن ها مشاهده می کنید، احتمالا دچار ریزش موی غیر طبیعی هستید و باید به دنبال دلایل آن بگردید. در این مقاله دکتر فرانسویسا فسکو، متخصص پوست و مو و استادیار دانشگاه در نیویورک، شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان را معرفی کرده است.

درک اینکه چرا ناگهان موهایتان بیش از حد معمول دچار ریزش می شوند مشکل است، زیرا دلایل مختلفی برای ریزش مو در زنان وجود دارد. برخی از این دلایل مانند ریزش موی ارثی (آلوپسی آندروژنتیک) واقعاً تحت کنترل شما نیستند. اما برخی دیگر مانند ریزش موی کششی یا ریختن موقت مو، اگر زود تشخیص داده شوند قابل درمان بوده و حتی می توان روند آن ها را معکوس کرد.

اگر متوجه شده اید که موهای شما بیش از حد معمول در حال ریزش هستند، نازک تر شده اند، یا رشدشان کند تر شده است، در ادامه می توانید شایع ترین دلایل این اتفاقات را بررسی کنید.

ریزش مو در زنان: ۱۱ علت شایع ریزش مو در زنان
علل ریزش مو در زنان

۱. ژنتیک

زمانی که نام ریزش موی ارثی را می بینیم، معمولا الگوی طاسی مردانه در ذهنمان نقش می بندد. اما واقعیت این است که این موضوع به جنسیت ارتباطی نداشته و مردان و زنان را به یک اندازه دچار ریزش مو می کند. آکادمی پوست آمریکا می گوید ریزش موی ارثی معمولاً در فرق سر متمرکز است و به مرور زمان به دیگر بخش ها هم پیش روی می کند.

اگرچه شما نمی توانید از این نوع ریزش مو به طور کامل جلوگیری کنید، اما درمان هایی برای مقابله با آن وجود دارند. به عنوان مثال ماینوکسیدیل و فیناستراید می توانند سرعت آن را کاهش و حتی متوقف کنند. بنابراین هر چه زودتر شروع به درمان کنید، بهتر است.

۲. زایمان

به طور معمول، زندگی موهای شما شامل سه مرحله اصلی است. اولین مرحله، مرحله رشد است و مرحله دوم، مرحله انتقالی نام دارد که رشد مو متوقف می شود اما از بین نمی رود. و سپس یک مرحله استراحت وجود دارد که بعد از آن مو دچار ریزش می شود.

در دوران بارداری، اکثر افراد متوجه می شوند که موهایشان با سرعت بیشتری رشد می کنند.

دکتر فسکو در این ارتباط می گوید:

دوران بارداری در واقع زمانی است که همه چیز در مرحله رشد و نمو قرار می گیرد، زیرا هورمون هایی مانند استروژن در بدن افزایش می یابند که باعث افزایش رشد مو می شوند.

در این دوران نه تنها مرحله رشد موها سرعت بیشتری می گیرد، بلکه زمان آن هم افزایش یافته و دیرتر به مرحله ریختن طبیعی می رسند.

هنگامی که میزان استروژن پس از زایمان به حالت عادی بر می گردد، موها چرخه رشد طبیعی خود را از سر می گیرند و موهایی که در طی ۱۰ ماه گذشته تجمع یافته اند شروع به ریختن می کنند.برای برخی از زنان این ریزش مو بسیار ملایم اتفاق می افتد، اما برخی دیگر ریزش شدید مو را برای مدت چند ماه تجربه می کنند.

به این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم گفته می شود و می تواند ماه ها پس از یک رویداد استرس زا یا بزرگ در زندگی مانند زایمان اتفاق بیفتد. به طور معمول حدود چهار ماه پس از این حادثه چنین اتفاقاتی، این نوع ریزش مو رخ می دهد.

خوشبختانه ریزش مو پس از زایمان موقتی است. بنابراین شما مجبور نیستید کاری برای مقابله با درمان آن انجام دهید. البته اگر می خواهید در طی این دوران زیبایی موهای خود را حفظ کنید، بهتر است به دنبال شامپوها و نرم کننده های مناسب باشید.

۳. کنترل بارداری از عوامل ریزش مو در زنان

روش های پیشگیری از بارداری که هورمونی هستند، می توانند باعث کاهش و تغییر هورمون های بدن شما شوند.

دکتر فسکو می گوید:

زمانی که از این روش ها استفاده می کنید یا آن ها را قطع می کنید، بدنتان دچار ریزش مو یا رشد موهای زائد می شود.

این نوع ریزش مو نیز، شکل دیگری از تلوژن افلوویوم است، به این معنی که معمولاً موقتی است.

۴. کمبودهای تغذیه ای

رشد و حفظ سلامت موها به دریافت مواد غذایی سالم متکی است. به ویژه کمبود آهن، روی، ویتامین B3 (نیاسین) و پروتئین با انواع مختلف ریزش مو ارتباط دارند.

درمان کمبود تغذیه ای معمولاً توسط مشورت با پزشک و انجام آزمایش خون برای تشخیص دقیق مشکل شما شروع می شود. سپس پزشک ممکن است کمبود شما را با مکمل های مختلف معالجه کند یا شما را برای راهنمایی بیشتر به متخصص ارجاع دهد.

ریزش مو در زنان: ۱۱ علت شایع ریزش مو در زنان

۵. مصرف برخی از داروها باعث ریزش مو در زنان می شود

برخی از داروهای پزشکی می توانند باعث ریزش موی مزمن شوند. به ویژه افرادی که برای کنترل فشار خون بالا، سرطان، آرتروز و افسردگی از داروهای مختلف استفاده می کنند، ممکن است دچار ریزش مو شوند.

اگر فکر می کنید ممکن است داروی مصرفی شما باعث ریزش مو می شود، با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد این نوع ریزش مو موقتی است. اما اگر ریزش موی شما مزمن شود، پزشک ممکن است بتواند داروی دیگری را تجویز کند که این عارضه جانبی را نداشته باشد.

۶. شوره سر یا بیماری پسوریازیس

وقتی که پوست سر دچار التهاب و خارش می شود، بدیهی است که خراش دادن آن وسوسه انگیز می شود. اما انجام این کار ممکن است باعث ریزش بیش از حد معمول موهایتان شود.

شوره سر یکی از دلایل ریزش مو است که به آسانی قابل درمان است. شما می توانید آن را با محصولات مختلفی مانند شامپوهای ضد شوره درمان کنید.

اما مشکلات دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث خارش پوست شوند. به عنوان مثال درماتیت سبورئیک و پسوریازیس از این مشکلات هستند. درمان این موارد می تواند بیشتر از درمان شوره سر به وقت و تلاش نیاز داشته باشد، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است دچار یکی از این شرایط باشید، به متخصص پوست مراجعه کنید.

۷. بحران احساسی یا استرس شدید

هنگامی که شما اتفاقی استرس زا یا آسیب زا را تجربه می کنید (منظور استرس عادی که به صورت روزانه تجربه می کنید نیست. بلکه اتفاقی بزرگ مانند طلاق، مرگ در خانواده، تغییر چشمگیر شغلی و… مد نظر است) ممکن است دچار ریزش مو شوید.

در چنین مواقعی موها به یک میزان رشد نمی کنند. برخی از آن ها در رشد عادی، برخی در حالت استراحت و برخی دیگر در مرحله ریزش قرار می گیرند. زمانی که دچار بحران می شوید، بدن شما رشد مو را متوقف می کند و پس از گذر از مشکل به وجود آمده، تمام موها شروع به رشد مجدد می کنند.

ریزش مو در زنان: ۱۱ علت شایع ریزش مو در زنان

۸. ریزش مو در زنان به دلیل بیماری های خود ایمنی

بعضی از بیماری های خود ایمنی باعث حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو می شوند و ریزش مو را به وجود می آورند.

به عنوان مثال یکی از شایع ترین بیماری ها خود ایمنی که باعث ریزش مو می شود، آلوپسی آرئاتا یا ریزش موی سکه ای است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. گاهی اوقات افراد مبتلا به ریزش موی سکه ای ممکن است رشد مجدد موهایشان را تجربه کنند. البته این احتمال وجود دارد که دوباره دچار ریزش شوند. اگر رشد مجدد صورت نگیرد، متخصصان پوست می توانند با انجام روش های مختلف درمانی مانند تزریق کورتون به تحریک رشد مو کمک کنند.

۹. محکم بستن موها از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان است

محکم بستن موها می تواند باعث ریزش موی کششی شود. این اتفاق زمانی می افتد كه افراد با استفاده از روش های مختلف و به صورت طولانی مدت موهای خود را می بندند. انجام این کار می تواند باعث ریزش تدریجی موها از ناحیه جلوی سر شود و اگر آن را به مدت طولانی انجام دهید، ریزش مو ممکن است دائمی شود.

۱۰. استفاده مرتب از حرارت

استفاده از ابزارهایی نظیر سشوار و اتو برای حالت دادن به موها می تواند صدمات شدیدی به موهایتان وارد کند. این ابزارها معمولا به ریشه مو آسیب نمی زنند، اما آن ها را ضعیف و نازک می کنند و پس از مدتی ریزش را به دنبال دارند.

۱۱. استفاده زیاد از محصولات آرایشی

استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی برای صاف کردن، حالت دادن و… می تواند باعث آسیب به فولیکول های مو شود. اگر به دلیل استفاده از چنین محصولاتی دچار ریزش مو شوید، ممکن است ریزش موی دائمی را تجربه کنید و دیگر امکان بازیابی آن ها وجود نداشته باشد. یکی از شایع ترین علل ریزش مو در زنان استفاده از چنین محصولاتی است.


منبع: self

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.