۱۲ میوه مفید برای بیماران سرطانی

۱۲ میوه مفید برای بیماران سرطانی

همانطور که می دانید تاثیر تغذیه بر سلامتی غیر قابل انکار است. افرادی که به سرطان مبتلا هستند می بایست بیشتر از سایرین به تغذیه و مواد غذایی خود توجه کنند. غذاهای مورد استفاده این افراد می تواند در بهبود و درمان بیماری های سرطانی نقش مهمی را ایفا کند. برخی از مواد غذایی حاوی ترکیباتی می باشند که می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی شوند و رشد تومور های سرطانی را کندتر کنند و روند درمانی را بهبود بخشند. در این مقاله قصد داریم شما را با لیستی از میوه های مفید که تاثیرات مثبت آن ها به اثبات رسیده است آشنا کنیم.

بیماران مبتلا به سرطان بهتر است کدام میوه ها را انتخاب کنند؟

شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند عوارض جانبی بسیاری را به همراه داشته باشد که انتخاب برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها می تواند در کاهش این علائم به افراد کمک کند.

برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتو درمانی عبارتند از:

  • خستگی
  • کم خونی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تغییر در اشتها
  • اسهال
  • یبوست
  • بلع دردناک
  • زخم دهان
  • اختلال در تمرکز
  • تغییرات خلق و خو

استفاده از رژیم غذایی مغذی، از جمله میوه ها به افراد کمک می کند که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری و مهم در اختیار بدن قرار گیرد تا در نهایت علائم شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش پیدا کند.

نکته مهم و قابل اهمیت این است که انتخاب میوه ها با توجه به علائم بالینی بیمار بسیار حائز اهمیت می باشد. به طور مثال میوه های پوره شده و اسموتی برای بیمارانی که مشکل بلع دارند گزینه مناسبی می باشد. میوه های سرشار از فیبر نیز می توانند انتخاب خوبی برای بیماران مبتلا به یبوست باشند.

همچنین توجه داشته باشید که برخی از میوه ها می توانند علائم افراد را افزایش دهند. به عنوان نمونه مصرف مرکبات می تواند برای افرادی که زخم های دهانی دارند گزینه مناسبی نباشند زیرا این میوه ها به دلیل اسیدی بودن سبب تحریک زخم ها می شوند و احساس خشکی دهان را بیشتر می کنند.

به طور کلی بلع میوه های کامل نظیر سیب، زرد آلو و گلابی برای برخی از مبتلایان به سرطان که به خاطر زخم های دهان مشکلات بلع دارند می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود.

پس دقت داشته باشید که با توجه به وضعیت بالینی بیمار خود از این میوه ها استفاده نمایید.

۱. زغال اخته

زغال اخته یک منبع غنی و مناسب از ویتامین ث، منگنز و فیبر است. این میوه همچنین غنی از آنتی اکسیدان می باشد که خاصیت ضد سرطانی آن تایید شده است. زغال اخته همچنین می تواند عوارض کاهش حافظه افراد تحت شیمی درمانی را بهبود بخشد. مشکلات موبوط به حافظه در میان افراد سرطانی بسیار شایع می باشد.

همچنین یک مطالعه دیگر نشان داده است که نوشیدن روزانه آب زغال اخته به مدت ۱۲ هفته سبب افزایش حافظه و یادگیری در میان افراد مسن شده است. بررسی های اخیر نیز ثابت کرده اند که زغال اخته سبب بهبود عملکرد چندین جانبه مغز در کودکان و بزرگسالان می شود.

۲. پرتغال

پرتغال یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین میوه ها در میان گروه مرکبات می باشد. این میوه خوش رنگ و خوش طعم بسیار مغذی و مفید است. همان طور که می دانید پرتغال سرشار از ویتامین ث و پتاسیم می باشد که نقش موثری در تقویت دستگاه ایمنی بدن دارند. از این رو می تواند کمک فراوانی به درمان بیماران سرطانی کند.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین ث سبب کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی  می گردد و می تواند به عنوان درمان سرطان نیز شناخته شود.

پرتغال همچنین می تواند به جذب آهن غذا کمک کند از این رو برای درمان کم خونی یکی یکی از شایع ترین عارضه های شیمی درمانی می باشد تاثیر مثبت و موثری خواهد داشت.

۳. موز

موز می تواند یک انتخاب مناسب در رژیم غذایی افراد سرطانی محسوب شود. این میوه نرم می باشد و به همین دلیل برای افرادی که در بلع دچار مشکل هستند بسیار مفید می باشد. موز همچنین سرشار از ویتامین ث، منگنز، ب۶ و مواد مغذی دیگر است. علاوه بر این ها موز حاوی فیبر است که به درمان اسهال در بیماران سرطانی کمک می کند.

پتاسیم موجود در موز باعث می شود اثر حالت تهوع و استفراغ در بیمار از بین برود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که موز سبب کاهش رشد و گسترش سلول های سرطانی روده بزرگ می شود.

۴. گریپ فروت

میوه ای مغذی، سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی است. پتاسیم، ویتامین آ و ویتامین ث فراوان در گریپ فروت می تواند نیاز روزانه بدن به این مواد ضروری را تامین کند. تحقیقات نشان داده است که گریپ فروت دارای خاصیت ضد سرطانی قوی می باشد و عوارض منفی شیمی درمانی و پرتو درمانی را تا میزان چشمگیری کاهش می دهد.

یک مطالعه بر روی ۲۴ نفر نشان داده است که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب این میوه باعث افزایش جریان خون در مغز آنان شده است. از این رو می توان گفت که مصرف گریپ فروت در بیماران تحت درمان می تواند به کاهش آسیب های مغزی آنان کمک می کند.

نکته مهم این است که باید توجه داشته باشید برای مصرف گریپ فروت حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا ممکن است مصرف آن با برخی از داروهای شما تداخل داشته باشد.

۵. سیب

سیب یکی از میوه های محبوب و خوشمزه می باشد که سرشار از ویتامین ث، فیبر و پتاسیم است. مصرف منظم سیب می تواند به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند. پتاسیم موجود در این میوه سبب جلوگیری از احتباس آب در بدن و کاهش ورم بدن می شود به همین دلیل به بیماران سرطانی توصیه می شود که برای کاهش عواض جانبی شیمی درمانی از این میوه استفاده کنند. آزمایشات مختلف اثبات کرده اند که آنتی اکسیدان و ویتامین ث موجود در سیب سبب مبارزه با رشد سلول های سرطانی می گردد.

۶. لیمو

لیمو ترش یا لیمو شیرین از جمله مرکبات مفید است که به دلیل ویتامین ها و آنتی اکسیدان فراوان به بیماران سرطانی توصیه می شود که در برنامه غذایی روزانه خود از آن ها استفاده کنند.

آزمایشات فراوان نشان داده است که لیمو می تواند از رشد چندین نوع سلول سرطانی جلوگیری کند. همچنین ترکیبات خاصی در لیمو وجود دارند که سبب تقویت روحیه در افراد می شود و برای مقابله با افسردگی و اضطراب بسیار مفید می باشد. شما می توانید از لیمو در تهیه نوشیدنی ها، دسرها و غذاها استفاده کنید و رژیم غذایی سالمتری را تجربه کنید.

۷. انار

میوه خوشممزه، مغذی و پر ارزش که می تواند رژیم غذایی شما را با ارزش تر و مفید تر کند.

این میوه سرشار از ویتامین ث، ویتامین کا، پتاسیم و فیبر می باشد. خوردن انار می تواند به تقویت حافظه کمک کند و فعالیت های مغزی را بهبود بخشد، درد مفاصل را کاهش می دهد و در درمان عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتو درمانی نقش موثری دارد.

۸. توت

توت سرشار از آهن است و در درمان کم خونی و فقر آهن مفید می باشد. پزشکان از توت برای درمان سرطان کمک می گیرند و به بیماران خود توصیه می کنند که از توت در رژیم غذایی خود استفاده کنند. این میوه ارزشمند می تواند به تقویت ایمنی بدن کمک کند و افراد را در مقابله با سرطان همراهی کند.

۹. گلابی

یک میوه خوش عطر و طعم برای یک رژیم غذایی سالم است. گلابی سر شار از ویتامین ث، ویتامین کا، مس، فیبر و مواد مغذی دیگر است که می تواند بخش قابل توجهی از نیاز روزانه افراد به ویتامین های ضروری را جبران کند.

مس نقش اساسی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و به کاهش حساسیت و عفونت کمک می کند به همین دلیل می تواند به بیماران سرطانی در طول درمان خود کمک فراوانی کند.

تحقیقات بر روی بیش از ۴۷۸۰۰۰ نفر نشان داده است که مصرف مرتب سیب و گلابی در این افراد سبب کاهش ابتلا به سرطان ریه در آن ها شده است.

۱۰. توت فرنگی

این میوه به دلیل طعم شیرین و تازه طرفداران و دوستداران زیادی دارد. توت فرنگی حاوی منگنز، پتاسیم، آنتی اکسیدان و ویتامین ث می باشد. توت فرنگی های رسیده نرم می باشند و می توانند به بیمارانی که در بلع با مشکل رو به رو هستند کمک کند. تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است که مصرف توت فرنگی در آن ها سبب کاهش رشد سرطان دهان در آنان شده است.

به گفته محققان توت فرنگی می تواند به عنوان یک ماده غذایی سالم، کم کالری و ضد سرطان در رژیم غذایی افراد باشد.

۱۱. گیلاس

گیلاس نیز منبع خوبی برای تامین نیاز بدن به ویتامین ث، پتاسیم، مس و آنتی اکسیدان است و می تواند در تضمین سلامت به شما کمک کند. پزشکان تاکید کرده اند که گیلاس برای از بین رفتن سرطان سینه مفید است و از رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ جلوگیری می کند.

۱۲. تمشک

تمشک حاوی منگنز، ویتامین ث و ویتامین کا می باشد. تمشک به تقویت و سلامت مغز کمک می کند و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که برای مقابله با سرطان مفید شناخته شده است و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.