علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

دیابت نوع ۲ باعث افزایش بیش از حد سطح قند خون فرد می شود. شناخت علائم و نشانه های اولیه این بیماری مزمن می تواند منجر به درمان سریعتر شده و خطر عوارض شدید آن را کاهش دهد.

دیابت نوع ۲ یکی از بیماری های شایع می باشد. گزارشی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۳۰.۳ میلیون بزرگسال در ایالات متحده آمریکا به دیابت مبتلا هستند. این گزارش همچنین تخمین زده است که ۸۴.۱ میلیون بزرگسال آمریکایی دیگر نیز به دیابت مبتلا هستند و هنوز شناسایی نشده اند.

قند خون در افراد مبتلا به دیابت بیش از حد طبیعی است. البته این افزایش قند خون را نمی تواند همیشه به دیابت مرتبط دانست و پزشکان در بیشتر موارد، افزایش قند خون به مدت ۵ سال و عدم اقدام برای درمان را دیابت در نظر می گیرند.

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

شروع دیابت نوع ۲ می تواند به تدریج انجام شود و علائم آن در مراحل اولیه خفیف باشند. به همین دلیل بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که این بیماری را دارند.

در این مقاله می خواهیم علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع ۲ و اهمیت تشخیص به موقع آن ها را بررسی کنیم. با گومگ همراه باشید.

علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع ۲

علائم و نشانه های اولیه دیابت نوع ۲ می تواند شامل موارد زیر باشد:

تکرر ادرار

وقتی سطح قند خون بالا است، کلیه ها سعی می کنند با فیلتر کردن آن در خون، قند اضافی را از بین ببرند. این می تواند منجر به تکرر ادرار در فرد، به ویژه در شب شود.

همچنین بخوانید: دلایل تکرر ادرار در زنان

افزایش تشنگی

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

تکرر ادرار که برای از بین بردن قند اضافی از خون ایجاد می شود، می تواند منجر به از دست دادن آب بدن شود. این اتفاق می تواند با گذشت زمان باعث کم آبی بدن شده و منجر به احساس تشنگی بیشتر از حد معمول در فرد شود.

همچنین بخوانید: سردرد ناشی از کم آبی؛ علائم، درمان، پیشگیری و نکات مهم

احساس گرسنگی همیشگی

افراد دیابتی معمولاً از غذایی که می خورند به اندازه کافی انرژی دریافت نمی کنند. سیستم هضم غذا در بدن ما، مواد غذایی را به نوعی قند ساده به نام گلوکز تبدیل می کند که به آن سوخت بدن نیز گفته می شود. در افراد دیابتی، گلوکز به میزان لازم از جریان خون به سلول های بدن منتقل نمی شود. در نتیجه، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ معمولا احساس گرسنگی می کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل افزایش احساس گرسنگی در زمستان چیست؟

احساس خستگی زیاد

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

دیابت نوع ۲ می تواند بر میزان انرژی فرد تأثیر بگذارد و باعث احساس خستگی در او شود. این خستگی به دلیل عدم انتقال قند کافی به سلول های بدن ایجاد می شود.

همچنین بخوانید: خستگی در دوران بارداری چیست؟ از تشخیص تا درمان

تاری دید

مقدار زیاد قند در خون می تواند به رگ های خونی کوچک چشم آسیب برساند و باعث تاری دید شود. تاری دید می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و ممکن است موقتی باشد.

اگر فرد مبتلا به دیابت برای درمان اقدام نکند، آسیب به این رگ های خونی شدیدتر می شود و در نهایت ممکن است باعث از بین رفتن دائمی بینایی شود.

بیشتر بخوانید: ۸ علت تاری دید که باید بدانید

بهبودی آهسته بریدگی ها و زخم ها

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

مقادیر بالای قند در خون می تواند به اعصاب و رگ های خونی بدن آسیب برساند و گردش خون را مختل کند. در نتیجه، بهبود بریدگی ها و زخم های کوچک نیز ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. همچنین بهبود آهسته زخم می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: خواص انار برای پوست و نحوه استفاده از آن

سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد در دست ها یا پاها

سطح بالای قند خون می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد و به اعصاب بدن آسیب برساند. این اتفاق در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می تواند منجر به درد یا احساس گزگز یا بی حسی در دست و پا شود.

این بیماری به عنوان نوروپاتی شناخته می شود و در صورت عدم درمان دیابت در فرد، ممکن است با گذشت زمان بدتر شود و عوارض جدی تری به دنبال داشته باشد.

همچنین بخوانید: درمان خشکی پوست دست با چند روش ساده اما موثر

لکه های سیاه پوستی

علائم اولیه دیابت نوع ۲ چه هستند؟

ایجاد لکه های پوستی تیره روی چین و چروک های گردن، زیر بغل یا کشاله ران نیز می تواند نشان دهنده ابتلا به دیابت باشد.

بیشتر بخوانید: رفع سیاهی زانو و آرنج با روش های طبیعی و موثر

عفونت های خارش دار و مخمری

قند اضافی موجود در خون و ادرار باعث تغذیه مخمرها شده و می تواند منجر به عفونت شود. عفونت های مخمری معمولاً در مناطق گرم و مرطوب پوست مانند دهان، دستگاه تناسلی و زیر بغل ایجاد می شوند. نواحی آسیب دیده معمولاً دارای خارش هستند، اما ممکن است فرد دچار سوزش، قرمزی و درد نیز شود.

منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.