چرا مصرف رانیتیدین خطرناک است؟

چرا مصرف رانیتیدین خطرناک است؟

به دستور مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا، می بایست تمامی داروهای رانیتدین بلافاصله از داروخانه ها جمع آوری شوند و مصرف این دارو متوقف شود. همانطور که می دانید رانیتدین دارویی آشنا و شناخته شده است که برای درمان انواع مشکلات معده اعم از درد، درمان سوزش معده و بهبود زخم معده تجویز و مورد مصرف قرار می گرفت. اما این روزها به دنبال نگرانی های مربوط به ترکیبات شیمیایی موجود در این دارو، تولید رانیتیدین متوقف و مصرف آن ممنوع گشته است. اما علت این تصمیم گیری چیست؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند ناخالصی های برخی مواد شیمیایی موجود در این دارو می تواند با گذشت زمان احتمال بروز سرطان را در افراد افزایش دهد، به همین دلیل به سفارش سازمان بهداشت غذایی این قرص نباید مصرف شود.

این قرص ها که معمولا بدون نیاز به نسخه تهیه می شوند، حاوی ماده ناخالص نیتروسامین هستند و تمامی اشکال آن از جمله قرص، شربت و آمپول آن خطرناک بوده و از این پس باید با نمونه های مشابه جایگزین شوند.

نیتروسامین چیست؟

نیتروسامین یک آلاینده محیطی است که در گوشت، لبنیات و سبزیجات نیز یافت می شود. طبق تحقیقات انجام شده، این ماده آلاینده را به عنوان یک ماده سرطان زا معرفی کرده اند که قرار گرفتن زیاد در معرض آن و مصرف زیاد آن می تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ را افزایش دهد.

همچنین نیتروسامین برای کبد نیز مضر است و می تواند کبد را با آسیب های جدی رو به رو سازد. پیش از این برخی از داروهای کاهش دهنده فشار خون نیز به دلیل آلودگی با همین ماده، ممنوع و از دسترس عموم خارج شده اند.

چرا مصرف رانیتیدین خطرناک است؟

برخی از داروهای جایگزین رانتیدین

مهارکننده های پروتون پمپ

نوعی دارو است که باعث کاهش و پایداری اسید معده می شود. این دارو که به عنوان یک جایگزین رانتیدین معرفی شده است، اثرات مشابه و بهتری نیز نسبت به داروی ذکر شده دارد.

لازم به ذکر است که مصرف مقادیر زیاد این دارو هم می تواند باعث پوکی استخوان، کاهش ویتامین ب 12 و منیزیم در بدن شود. علاوه بر این ها عوارض کوتاه مدت این داروها نیز شامل موارد زیر است که باید به آن ها توجه کنید:

نام های تجاری این دارو عبارتند از:

  • اسموپرازول
  • لانسوپرازول
  • امپرازول

آنتاگونیست های گیرنده H2

این داروها نیز برای کاهش اسید معده موثر هستند و در دوزهای مختلف در دسترس می باشند. خوشبختانه به نظر می رسد که آلودگی نیتروسامین فقط به قرص رانتیدین محدود می شود و نمونه های فاموتیدین و سایمتیدین مورد تایید سازمان غذا و دارو می باشند.

عوارض جانبی این داروها عبارتند از:

  • تغییرات روحی
  • سردرد و سرگیجه ( به خصوص در افراد مسن)
  • عوارض گوارشی مانند اسهال و یبوست
  • عوارض پوستی

توجه داشته باشید که هر دو داروی ذکر شده به عنوان جایگزین رانتیدین باید حتما زیر نظر پزشک تجویز شوند و دوز مصرفی آن ها را باید متخصص مشخص کند. چرا که مصرف نامناسب و طولانی مدت آن ها می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.


منبع: medium و healthline و fda

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.