15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

فواید نمک دریا شامل مراقبت از پوست، بهبود سلامت دندان، تسکین درد و گرفتگی عضلات می باشد. همچنین این نوع نمک می تواند برای لایه برداری، شستشوی بینی و چشم و بهبود تعادل الکترولیتی بدن مفید باشد. در این مقاله گومگ راه همراهی کنید تا با این ماده شگفت انگیز، وفوایدش آشنا شویم.

آنچه در ادامه می خوانید:
نمک دریا چیست؟
ارزش غذایی
فواید
15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا چیست؟


نمک دریا به نمکی گفته می شود که از طریق تبخیر آب دریا تولید می شود. رنگ این نوع نمک می تواند در مقایسه با نمک تصفیه شده تیره تر باشد، زیرا مواد معدنی خاک رس را به خود جذب می کند و این باعث تیرگی رنگش می شود. معمولا بر روی نمک تصفیه شده پردازش های سنگینی انجام می شود تا به دست ما می رسد. به عنوان مثال، برخی از مهم ترین مراحل تهیه نمک تصفیه شده شامل استخراج، اضافه کردن ید، سفید کردن و اضافه کردن مواد «ضد کلوخه» می باشد. همچنین مواد شیمیایی زیادی در طول فرآوری نمک تصفیه شده به آن اضافه می شود که اغلب همه مواد معدنی مفید و عناصر کمیاب آن را به جز سدیم و کلرید از بین می برد.

اما بر روی نمک دریا برخلاف نمک تصفیه شده، پردازش بسیار کمی انجام می شود و به همین علت رطوبت و مواد معدنی خود را حفظ می کند. این مواد معدنی به شکلی در نمک دریا قرار دارند که به راحتی توسط بدن انسان مورد استفاده قرار گرفته و جذب می شوند. آب و هوا و موقعیت جغرافیایی منطقه نیز می تواند نقش مهمی در کیفیت و ترکیب مواد معدنی موجود در نمک دریا داشته باشد.

دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و دریای شمال (منظور شمال ایران نیست) رایج ترین نقاط برداشت نمک دریا در جهان هستند. نحوه برداشت این نوع نمک نیز به حفظ حالت طبیعی و کیفیت درمانی آن کمک کند.

در قدیم، از نمک دریا برای التیام جراحات و زخم های ماهیگیران استفاده می شد.

در ادامه به بررسی فواید نمک دریا خواهیم پرداخت، اما بهتر است پیش از آن با ارزش غذایی آن آشنا شویم.

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

ارزش غذایی نمک دریا


نمک دریا به طور بالقوه حاوی ۸۲ ماده مغذی و معدنی ضروری موجود در آب دریا است. این مواد معدنی طبیعی برای عملکرد سالم بدن بسیار ارزشمند هستند. نمک دریا سرشار از مواد معدنی ضروری مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، برومید، کلرید، آهن، مس، زینک و سایر عناصر مفید می باشد.

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

فواید نمک دریا


همانطور که اشاره کردیم، نمک دریا غنی از مواد معدنی و عناصر درمانی طبیعی است که مورد نیاز سلول های پوست ما می باشند. به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان یک ماده فوق العاده در محصولات درمانی و زیبای استفاده می شود.

فواید نمک دریا برای پوست

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

مدت هاست که مواد معدنی موجود در نمک دریا به دلیل اثرات جوانسازی روی پوست مورد استقبال قرار گرفته است. استحمام با محلول نمک دریا می تواند به مرطوب نگه داشتن و احیای پوست کمک کند. همچنین به بهبود عملکرد سد پوستی و از بین بردن زبری و التهاب در سطح پوست کمک کند.

تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی پوست نشان داده است که این اثر ضدالتهابی ممکن است به دلیل وجود مقدار زیادی منیزیم در این نمک باشد. علاوه بر این ها، نمک دریا با دفع سموم از منافذ پوست به سم زدایی بدن کمک می کند و گردش خون پوست را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید: ۹ روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست

بهبود سلامت دهان و دندان

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا حاوی فلوراید است که برای ارتقای سلامت دهان و دندان مفید است. فلوراید به محافظت از دندان ها در برابر آسیب اسیدهای مختلف کمک کرده و از پوسیدگی و ایجاد حفره در آن ها جلوگیری می کند. شستشوی دهان و غرغره منظم با آب نمک دریای گرم می تواند به بهبود زخم های دهان، خونریزی لثه، زخم و درد گلو کمک کند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان فلوراید را به آب مورد استفاده مردم اضافه می کنند و به همین علت ممکن است اهمیت نمک دریا برای سلامت دهان و دندان در این کشورها کم شده باشد. اما همچنان کشورهای بسیاری وجود دارند که این کار را نمی کنند و نمک دریا یک گزینه مناسب برای محافظت از دهان و دندان می باشد.

بیشتر بخوانید: ۲۱ روش برای رفع خشکی دهان

به بهبودی روماتیسم مفصلی کمک می کند

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

ثابت شده است که نمک دریا در بهبودی بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی موثر است. یک مطالعه نشان داد که حمام کردن در وان حاوی نمک دریا باعث پیشرفت های قابل توجهی در بهبودی بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی می شود.

فواید نمک دریا برای لایه برداری پوست

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

در صنعت تولید لوازم آرایشی، از نمک دریا برای تهیه اسکراب و سایر محصولات مراقبت از پوست مانند ضد عرق ها و دئودورانت ها استفاده می شود. لایه برداری با نمک دریا می تواند به حذف سلول های مرده پوست، بهبود بافت پوست، تشویق گردش خون محیطی و همچنین تولید سلول های جدید پوست کمک کند. بر خلاف نمک های معمولی، بافت دانه ای نمک دریا می تواند باعث تمیزی و صافی پوست شود.

همچنین بخوانید: ماسک صورت برای جوش سر سیاه

کمک به درمان پسوریازیس

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا در کنار داروهای تجویزی توسط پزشک، می تواند یک درمان طبیعی مفید برای پسوریازیس باشد. استفاده از نمک دریا در بیماران مبتلا به بیماری های پوستی مانند خارش و پوسته پوسته شدن، پیشرفت های قابل توجهی را نشان داده است.

در همین رابطه: پسوریازیس چیست؟ دلایل، علائم، خطرات و درمان آن کدامند؟

فواید نمک دریا برای کاهش درد آرتروز

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

یک مطالعه کوچک نشان داده است که بیماران مبتلا به آرتروز زانو پس از مدتی استفاده از نمک دریا در وان حمام، شاهد پیشرفت درمانی خود بودند. اگر به مطالعه درباره آرتروز علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: آرتروز چیست؟ علائم، دلایل، راه های درمان و پیشگیری

فواید نمک دریا برای پیشگیری و درمان سینوزیت

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

مطالعات ثابت کرده اند که محلول نمک دریا می تواند در درمان سینوزیت مثور باشد. جالب است بدانید که اسپری کردن بینی توسط محلول نمک دریا در مقایسه با محلول نمک هیپرتونیک، تاثیر بیشتری در کاهش علائم سینوزیت دارد. اثر ضد التهابی نمک دریا یک درمان طبیعی و سالم برای از بین بردن حساسیت بینی و سایر اختلالات تنفسی می باشد. داروهای دیگر سینوزیت مانند استروئیدهای بینی دارای عوارض جانبی مانند التهاب هستند که می تواند منجر به افزایش ترشح مخاط شود. علاوه بر این ها، مواد معدنی موجود در نمک دریا به کاهش تورم و احتقان کمک می کند.

کمک به حفظ تعادل الکترولیت در بدن

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک می کند. حفظ تعادل الکترولیت در بدن برای مطلوب نگه داشتن گردش خون، قدرت عضلانی و عملکرد کلی بدن ضروری است. مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم به تعادل الکترولیتی بدن کمک می کنند. علاوه بر این ها، نمک دریا می تواند به کنترل فشار خون و تنظیم ضربان قلب نامنظم کمک کند.

فواید نمک دریا برای درمان جوش و آکنه

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا حاوی گوگرد است که می تواند به پاکسازی و درمان بیماری های پوستی مانند درماتیت، جوش و آکنه کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۲ ماسک موثر برای درمان جوش و آکنه

تسکین پا درد

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

قرار دادن پاها در محلول گرم نمک دریا می تواند به شل شدن ماهیچه ها کمک کند و درد شما را تسکین دهد.

فواید نمک دریا برای بهتر خوابیدن

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

بسیاری معتقدند که حمام نمک دریا می تواند اثر آرام بخش و خواب آور داشته باشد، بنابراین به داشتن خواب عمیق کمک می کند.

همچنین بخوانید: خواب چه تاثیری در عملکرد ورزشکاران دارد؟

تسکین گرفتگی عضلات

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

بسیاری از افراد معتقدند نمک دریا برای تسکین گرفتگی عضلات بسیار مفید است. البته تاثیر نمک بر رفع گرفتگی عضلات در جهان علم مورد قبول نیست و هنوز شواهد علمی مینی بر اینکه چرا این اتفاق رخ می دهد وجود ندارد. ممکن است علت این فایده نمک دریا به دلیل وجود مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و پتاسیم باشد. حتی اگر از نظر عملی اثبات نشده باشد، بسیاری از افراد از نمک دریا برای رفع هر گونه سفتی و ناراحتی ناشی از خستگی و کشش عضلات استفاده می کنند.

ارتقاء سلامت چشم ها

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

محلول نمک دریا می تواند به عنوان یک درمان خانگی موثر برای رفع پف اطراف چشم مورد استفاده قرار گیرد. همچنین استفاده از کمپرس نمک دریا باعث کاهش سیاهی دور چشم و افتادگی کیسه های زیر چشم می شود.

بیشتر بخوانید: عفونت چشم چیست؟ علل، علائم، درمان خانگی و خطرات

کاهش اسیدیته بدن

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا با تسهیل دفع اسیدهای اضافی از طریق ادرار، به قلیایی شدن سلول های بدن کمک می کند. به گفته بسیاری از افرادی که رژیم غذایی قلیایی دارند، این نمک می تواند به حفظ تعادل اسید و قلیای بدن کمک کند.

کاربردهای آشپزی

15 فایده نمک دریا برای سلامت و زیبایی

نمک دریا به دلیل طعم متمایزی که دارد بسیار ارزشمند است و به انواع غذاهای مختلف در همه فرهنگ ها، به ویژه در غذاهای فرانسوی و تایلندی قابل افزودن است.

البته باید دقت داشته باشید که هرچند این نمک دارای طعم بسیار خوبی است اما باید به مقدار مناسب مصرف شود. همچنین صرف نظر از نوع نمک، مصرف بیش از حد یک نوع نمک ممکن است باعث ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند ادم یا فشار خون بالا شود.

منبع: organicfacts

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.