نکات ضروری که باید قبل از هر عمل زیبایی بدانید

نکات ضروری که باید قبل از هر عمل زیبایی بدانید

عمل های زیبایی از جراحی های پرطرفدار در سراسر دنیا می باشند. افراد زیادی به دنبال تغییر و زیبا سازی صورت یا بخشی از بدن خود حاضر می شوند خود را به تیغ جراحی بسپارند. گستردگی و تنوع بسیاری در جراحی زیبایی وجود دارد که می توان عمل زیبایی صورت، شکم، پهلو و پشت، زیبایی سینه، زیبایی ران ها، بازوان و زیبایی غبغب و گردن را از میان آن ها نام برد. اما شایع ترین عمل در ایران عمل زیبایی بینی می باشد. 

در اینجا قصد داریم برخی از دلایل رو آوردن افراد به عمل های زیبایی و نیز اقدامات لازم قبل از عمل جراحی را مورد بررسی قرار دهیم. با گومگ همراه باشید.

 زیبایی یا درمان؟

در برخی موارد افراد به دلیل تصادف، ضربه، آسیب دیدگی یا بسیاری موارد دیگر زیبایی و سلامت خود را از دست می دهند. انجام عمل های اصلاحی و زیبایی جهت درمان و رفع مشکلات برای این افراد یک انتخاب اجباری به حساب می آید. اما در برخی موارد دلایل افراد برای انجام عمل های زیبایی چیز های دیگری است. افراد زیادی هستند که به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس، خود زشت پنداری، حس حقارت و خود کم بینی به انجام اعمال زیبایی روی می آورند. این افراد احساس ارزشمندی خود را در عوامل بیرونی و خارجی جستجو می کنند.

کسانی که در دوران کودکی و نوجوانی تحقیر شده باشند و یا مدام مورد مقایسه با همسالان خود قرار گرفته اند معمولا از نظر سلامت شخصیتی و هویتی خود با مشکل رو به رو هستند و با انجام عمل های زیبایی سعی در جبران احساسات منفی دورن خود دارند. این افراد تمایل دارند که بیشتر دیده شوند و مشکلات روحی و درونی خود را در پشت نقابی زیبا پنهان کنند.

 اختلال شخصیت نمایشی را بشناسید

اختلال شخصیت نمایشی سبب روی آوردن افراد به انجام عمل های زیبایی می شود. این اختلال شخصیت سبب می شود فرد مدام خود را با دیگران مقایسه کند، این افراد تمام تلاش خود را انجام می دهند که بتوانند با ظاهر خود دیگران را جذب کنند، به همین دلیل به شکل افراطی به ظاهر خود رسیدگی می کنند، این بیماران اغلب افراد تحریک پذیر و هیجانی هستند و در برقراری ارتباط طولانی مدت و عمیق با افراد دچار مشکل هستند.

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی در بروز افکار و احساساتشان مبالغه می کنند و سعی می کنند مسائل ساده را مهم تر از آنچه هست جلوه دهند. بیماران مبتلا به این اختلال می بایست برای درمان از یک روانکاو یا روانپزشک کمک بگیرند. دوره درمانی این اختلال حداقل بین ۱۸ الی ۳۶ ماه به طول می انجامد.

انتظارات جامعه و دردسرهای آن

جامعه یکی از متهم های اصلی در بروز این بحران است. نگاه افراطی افراد جامعه به وضعیت ظاهری سبب افزایش گرایش به عمل های زیبایی می شود. متاسفانه به دلیل عدم توجه جامعه به کارهای فرهنگی، آموزشی، تشویق به مطالعه و افزایش آگاهی شخصیتی سبب می شود که جوانان وقت بیشتری را صرف رسیدگی به زیبای ظاهری خود کنند. در چنین جامعه معمولا افراد هویت مشخصی ندارند و باورها و فرهنگ افراد به راحتی دستخوش آداب غلط می شود. تمایل به رشد و پیشرفت در میان جوانان کاهش پیدا می کند و ارزش های واقعی به راحتی جای خود را به ارزش ها و باور های سطحی و غیر واقعی می دهد.

متاسفانه مفاهیم موفقیتی مانند قانون جذب و…  سبب شده است که ذهن افراد فقط به سمت به دست آوردن نیازهای خود گیر کند و تفکر درباره نیازهای اساسی و ارزشمند در بین جوانان کاهش پیدا کند.

زیبای ظاهری مهم است 

همه انسان ها میدانند که داشتن زیبایی بسیار مهم است، زیبایی می تواند نقش مهمی در عزت نفس، شادابی و سلامت فرد بازی کند. اما این توجهات زمانی معضل به حساب می آید که معنا و مفهموم اصلی زندگی را هدف قرار دهد و فرد را از انجام فعالیت های عادی در زندگی باز دارد. اگر فردی سعی کند از طریق ظاهر خود نظر دیگران را جلب کند و یا مهر طلبی و توجه طلبی کند، آنجاست که مسئله بحرانی می شود و نیاز است که قبل از انجام عمل جراحی کمی تامل کند و از یک روانپزشک کمک بگیرد. 

عکس های قبل و بعد از زیبایی

متاسفانه تبلیغات زیادی در زمینه انجام عمل های زیبایی وجود دارد. این تبلیغات معمولا بسیار اغوا کننده و غیر واقعی هستند. شما معمولا در صفحات مجازی با عکس های قبل و بعد از عمل زیبایی مواجهه شده اید، اما آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که صحت و سقم این عمل ها به هیچ وجه معلوم نیست. اما متاسفانه این تبلیغات می توانند نظرات افراد زیادی را به خود جلب کنند.

یکی دیگر از مسائل مهم دنیای تبلیغات این است که افراد غیر متخصص با دریافت هزینه های کمتر اقدام به انجام جراحی پلاستیک می کنند. هیچ تکنسین اتاق عملی مجاز به انجام جراحی پلاستیک نیست اما متاسفانه افراد توجه زیادی به این موضوع ندارند. 

لاغری به زور عمل

همانطور که پیش تر اشاره شده عمل های زیبایی دامنه وسیعی را در بر می گیرد، لیپوساکشن در طیف عمل های زیبایی قرار دارد و فرد طی جلساتی اقدام به برداشتن و بیرون کشیدن چربی از نواحی مختلف بدن می کند. بر اساس آیین نامه وزارت بهداشت اگر فرد بیمار قصد انجام ساکشن در مطب را داشته باشد نباید بیشتر از ۳ لیتر چربی را خارج کند و این عمل در بیمارستان تا ۵ لیتر افزایش پیدا می کند.

متاسفانه ممکن است در تبلیغات شاهد باشید که برخی افراد ادعا می کنند که تا بیش از ۱۰ لیتر چربی را در یک جلسه خارج می کنند. این امر خلاف آیین نامه جرایی می باشد و عملی غیر علمی و غیر قانونی به حساب می آید.لازم است بدانید که عمل لیپوساکشن برای لاغری نیست و هدف اصلی از انجام این عمل حذف حجم زیادی از چربی های موضعی می باشد اما باید به این نکته توجه داشت که این روش نمی تواد جایگزین ورزش و رژیم غذایی سالم قرار بگیرد.

اگر قصد لیپوساکش دارید نکات زیر را جدی بگیرید:

  • حتما به مراکز مجاز و مطمئن مراجعه کنید.
  • چنانچه عمل ساکشن با خونریزی همراه باشد باید بلافاصله ادامه ساکش متوقف شود.
  • ساکشن کردن می تواند برای قسمت های گردن و غبغب، شکم، ران، زانو و بازوها انجام شود اما توجه داشته باشید این عمل جایگزین ورزش نیست و بهتر است قبل از اقدام به عمل دوره های ورزشی را امتحان کنید و سعی کنید که با استفاده از فعالیت های بدنی به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.
  • اگر دچار فشار خون بالا، آلرژی نسبت به آنتی بوتیک ها و یا دچار بیماری های ریوی هستید، انجام عمل ساکشن را باید با مشورت پزشک متخصص انجام دهید و بیماریتان تحت کنترل قرار بگیرد.
  • همچنین عمل ساکشن به افرادی که مبتلا به دیابت، ضعیف بودن سیستم ایمنی و بیماران قلبی عروقی توصیه نمی شود.

توصیه ما این است که پیش از انجام جراحی، ورزش را برای رسیدن به تناسب اندام امتحان کنید. از این رو می توانید نگاهی به برنامه ورزشی های زیر بیندازید:


عمل بینی شایع ترین عمل در ایران

از شایع ترین و پرطرفدار ترین عمل ها در ایران عمل زیبایی بینی می باشد، این عمل می تواند با بهانه های مختلف از جمله رفع انحراف بینی و مشکلات و بیماری های مادر زادی تا زیبایی و برطرف کردن قوز بینی انجام گیرد. عمل زیبایی بینی می تواند عوارض فراوانی از قبیل اختلال در تنفس، کاهش حس بویایی، افزایش تنفس دهانی و عفونت را به دنبال داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل نیز دردسر های مختص به خود را دارد. محدودیت در انجام فعالیت های جسمی، استفاده نکردن از عینک و تحمل درد از جمله عوارض بعد از عمل جراحی می باشد.


در رابطه با عمل بینی توصیه می کنیم مطالب زیر را از دست ندهید:


رواج عمل های غیر طبیعی

افراط در انجام عمل های زیبایی سبب شده است که افراد به انجام عمل های غیر متعارف و غیر طبیعی روی بیاورند. عمل کردن گوش مورد استقبال عده زیادی از افراد قرار گرفته است. گوش های الاغی، چشم های گربه ای یا عمل لب ها می تواند برخواسته از وجود آسیب های شناختی عمیق در جامعه و نیز توجه کم نظام بهداشتی در این حوزه ها باشد.

کمال گرایی و وسواس فکری 

یکی دیگر از اختلالات شخصیتی که سبب می شود فرد به عمل زیبایی گرایش پیدا کند، اختلال کمال گرایی است. این اختلال در افراد سبب می شود فرد بیمار تلاش می کند همه چیز بی عیب و نقص باشد. افراد کمال گرا معمولا اختلال وسواسی نیز دارند. فرد کمال گرا با مشکلاتی از قبیل استرس و اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن مواجه است. 

در افراد مبتلا به اختلال کمال گرایی فرد مدام خود را با دیگران مقایسه می کند و نقص های موجود در چهره خود را برجسته می بیند. این اختلال معمولا از کودکی شکل می گیرد و کودک با عدم اعتماد به نفس و خود کم بینی بزرگ می شود. این شخص در بزرگسالی از ظاهر خود راضی و خوشحال نیست و انجام عمل های زیبایی را تنها راه دستیابی به آرامش می داند. 

مراجعه به مشاور یا جراح

با توجه به اختلالاتی که به آنها اشاره شد، شاید بهتر باشد افراد قبل از اقدام به عمل جراحی پلاستیکی با یک مشاور و یا روان درمانگر مشورت کند. درمان اختلالات شخصیتی ممکن است فرد را از انجام عمل های غیر ضروری منصرف کند.

آموزش شناخت هویتی به افراد و درمان اختلالات وسواس می تواند کمک کند که فرد توقعات غیر منطقی خود را کاهش دهد و نقص های خود را بپذیرد. این کار در ابتدا دشوار است اما فرد می تواند با کمک گرفتن از مشاوره این مشکل را برطرف سازد.

اعتیاد به جراحی پلاستیک 

انجام عمل های زیبایی می تواند اعتیاد آور باشد. فردی که سعی دارد اختلالات درونی خود را با انجام عمل های جراحی جبران کند ممکن است به انجام این عمل ها اعتیاد پیدا کند و یا با انجام عمل های زیبایی رضایت کامل را به دست نیاورد. فرد مداوم به فکر جراحی های متفاوت می باشد و با هر عمل به دنبال عمل های بعدی است.

متاسفانه افرادی که دارای عدم اعتماد به نفس هستند با انجام اولین عمل جراحی به یک اعتماد به نفس نسبی می رسد اما ممکن است خیلی زود فرد نواقص دیگری را در ظاهر خود ببیند و این امر سبب می شود فرد به صورت مداوم به فکر عمل های زیبایی باشد.

به پزشک قابل اعتماد مراجعه کنید

در صورتی که به هر دلیل و عنوانی تصمیم به انجام عمل زیبایی گرفته اید توجه داشته باشید که تحت تاثیر زرق و برق تبلیغاتی قرار نگیرید. قبل از مراجعه به پزشک جراح حتما وارد سایت نظام پزشکی شوید و سوابق پزشکی و کد نظام پزشکی فرد را مورد بررسی قرار دهید. مطمئن شود که عمل شما در بیمارستان های معتبر انجام می شود و از انجام عمل توسط افراد غیر متخصص و نیز تکنسین های اتاق عمل و یا افراد غیر پزشک جدا خودداری کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.