هفته ۳۱ بارداری علائم، نکات و هر آنچه باید بدانید

هفته ۳۱ بارداری؛ علائم، نکات و هر آنچه باید بدانید

در هفته ۳۱ بارداری شما سه چهارم دوره بارداری را گذرانده اید و کم کم باید به فکر وسائل نوزاد و آماده کردن خانه برای آن باشید. در این دوران ممکن است مقداری دچار تنگی نفس شوید که علت آن بزرگ شدن بیشتر رحم و محدود شدن حرکت دیافراگم می باشد.

تغییرات بدن در هفته ۳۱ بارداری

بزرگ تر شدن رحم باعث کمبود فضا برای برخی از اندام های داخلی مانند دیافراگم و مثانه می شود. احتمالا علاوه بر تنگی نفس، بیشتر از قبل نیاز به دفع ادرار داشته باشید. همچنین ممکن است عطسه و سرفه هم کمی سخت تر شود.

البته پس از زایمان و توقف بزرگ شدن رحم، این مشکلات هم به احتمال زیاد از بین می روند. یکی دیگر از مشکلاتی که بزرگ شدن رحم برای برخی از زنان به وجود می آورد، فشار بر روی عضلات لگن است. این عضلات به وسیله فشار تضعیف می شوند و ممکن است در زمان خنده یا سرفه دچار بی اختیاری در دفع شوند. هرچند این مورد نادر است.

یکی دیگر از تغییرات بدن در هفته ۳۲ بارداری این است که مایعی غلیظ به نام کلستروم از سینه ها خارج می شود. البته این مایع تا زمان زایمان هم ممکن است وجود داشته باشد. این مایع غلیظ تر از شیر مادر است.

این مایع ممکن است در زمان بارداری اصلا مشاهده نشود، در هرصورت چه وجود داشته باشد و جه نداشته باشد طبیعی است و جای نگرانی در مورد آن نیست.

فرزند شما در این هفته

فرزند شما هم برای به دنیا آمدن آماده می شود. در هفته ۳۱ بارداری احتمالا قد فرزند شما به حدود ۳۸ سانتی متر رسیده است و وزن آن در حدود ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم می باشد. فرزندتان از این به بعد سریعتر رشد می کند و سنگین تر می شود.

این سنگینی به علت افزایش لایه های چربی زیر پوست نوزاد است و از این پس باید قد و وزن آن را توسط پزشک به دقت تحت نظر بگیرید.

از جمله تغییرات دیگری که فرزند شما در طول این هفته تجربه خواهد کرد این است کرک جنین از بین خواهد رفت. کرک جنین یک لایه از موهای کرک مانند است که بیشتر سطح بدن را پوشانده اند. همچنین چشم های جنین می توانند تمرکز کنند و اعمال غیر ارادی مانند مکیدن انگشت شست را انجام دهد. ریه ها و سیستم عصبی هم تقریبا به تکامل خود رسیده اند.

دو قلوها در هفته ۳۱ بارداری

سیستم عصبی فرزندان شما در این هفته کامل شده اند و اگر در این مرحله متولد شوند می توانند درجه حرارت بدن خود را تنظیم کنند. حتی اگر در هفته ۳۱ بارداری به دنیا بیایند، به وسیله کمک های پزشکی مناسب شانس زنده ماندن بالایی خواهند داشت.

علائم هفته ۳۱ بارداری

در طول هفته ۳۱ بارداری ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • تنگی نفس
  • تکرر ادرار
  • خروج مایعات از سینه
  • احساس درد در کمر، پا و پشت
  • بواسیر
  • ناخن های خشک و شکننده
  • یبوست

البته همانطور که پیش تر گفتیم، پس از تولد نوزاد، مشکلات تنفسی، تکرر ادرار و خروج مایعات از سینه از بین می روند. در ادامه به توضیح بیشتر برخی از این علائم می پردازیم:

درد پشت و پا

در اواخر دوره حاملگی ممکن است نتوانید تمام طول روز را فعالیت کنید و شب ها کاری جز نشستن و استراحت نداشته باشید. متاسفانه گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری به ویژه در شب ها بسیار رایج است. در زمان خواب یا استراحت می توانید یک بالش را بین زانوهایتان قرار دهید تا درد کمتری احساس کنید.

اگر تحمل درد پشت و پا در هفته ۳۱ بارداری غیر قابل تحمل باشد، می توانید به یک متخصص ماساژ در دوران حاملگی مراجعه کنید. انجام این کار بسیار کمک می کند. البته دقت داشته باشید که اگر دردی که در پاهایتان احساس می کنید به صورت پراکنده است و با لکه های قرمز همراه می باشد، از ماساژ اجتناب کنید. این علائم می توانند نشان دهنده لخته های خون باشند. در چنین شرایطی باید به پزشکتان مراجعه کنید.

ناخن های خشک و شکننده

شما می توانید ناخن های خود را بلند کنید اما باید دقت داشته باشید که در این دوران ناخن هایتان خشک و شکننده می شوند. اگر خیلی به بلند کردن ناخن ها علاقه دارید، بهتر است از روغن های مناسب برای افزایش استحکام آن ها استفاده کنید.

بواسیر یا هموروئید

در سه ماهه سوم بارداری ممکن است بواسیر را تجربه کنید. این بیماری باعث تورم رگ های انتهایی روده راست می شوند که معمولا با درد همراه هستند. در این زمینه می توانید با پزشکتان مشورت کنید تا پدهای مناسب برای کاهش درد را به شما پیشنهاد دهد.

در چنین شرایطی سعی کنید مقداری پیاده روی کنید تا درد آن کاهش یابد. اگر بواسیر شما درد زیادی دارد و با خونریزی همراه است، ممکن است به انجام یک جراحی کوچک نیاز داشته باشید.

یبوست هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در دوران بارداری ممکن است با آن دست و پنجه نرم کنید. یکی از دلایل ابتلا به بواسیر، یبوست مداوم است. بهتر است به مقدار کافی فیبر غذایی مصرف کنید تا به آن دچار نشوید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.