چای ماسالا چیست و چه خواص و فوایدی برای ما دارد؟

چای ماسالا چیست و چه خواص و فوایدی برای ما دارد؟

این روزها در سراسر دنیا نام چای ماسالا بر سر زبان ها افتاده است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند خواص چای ماسالا چه چیزهایی هستند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا هر آنچه را که نیاز دارید درباره آن بدانید، به صورت کامل مطالعه کنید.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا یک چای شیرین و تند است که به دلیل عطر و بویش معروف است. این چای از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و سایر ادویه ها تهیه می شود. محبوب ترین ادویه هایی که به آن اضافه می شوند عبارتند از: هل، دارچین، رازیانه، فلفل سیاه و میخک. البته گاهی از بادیان ختایی، دانه گشنیز و فلفل دلمه ای هم استفاده می شود که طرفداران مخصوص به خودشان را دارند.

برخلاف چای معمولی که فقط با آب گرم دم می شود، چای ماسالا از ترکیب آب گرم و شیر گرم تهیه می شود و میزان هریک از آن ها به ذائقه شخص بستگی دارد که بخواهد شیرینی آن را تنظیم کند.

چای لاته هم یکی دیگر از روش های پرطرفدار مصرف چای ماسالا می باشد. همچنین چای کیسه آن هم در بازار موجود است که راحت ترین روش سرو را در اختیارتان قرار می دهد.

خواص چای ماسالا

این چای به بهبود سلامت قلب کمک می کند

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند این چای برای سلامت قلب شما مفید است. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده اند، نشان داده اند كه دارچین (یكی از مواد اصلی چای ماسالا)، باعث كاهش فشار خون می شود.

همچنین در بعضی از افراد، دارچین به کاهش میزان کلسترول بد و تری گلیسیریدها تا ۳۰ درصد کمک می کند. در اکثر مطالعات صورت گرفته، روزانه ۱ تا ۶ گرم دارچین به شرکت کنندگان داده شده است، که تقریبا با میزان آن در یک فنجان چای معمولی برابری می کند.

البته بررسی های اخیر نشان می دهند که مصرف روزانه ۱۲۰ میلی گرم دارچین برای دریافت تأثیرات مثبت بر روی قلب کفایت می کند.

جالب است بدانید که نتایج مطالعات متعددی حاکی از آن هستند که چای سیاه مورد استفاده در چای ماسالا، در کاهش میزان کلسترول خون نقش دارد. همچنین بیشتر تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر چای سیاه در روز می تواند کمی فشار خون را کاهش دهد. علاوه بر این ها، به نظر می رسد نوشیدن سه فنجان یا بیشتر چای سیاه در روز، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۱۱ درصد کاهش می دهد.

چای ماسالا چیست و چه خواص و فوایدی برای ما دارد؟

کاهش قند خون یکی دیگر از خواص چای ماسالا

چای ماسالا در کنترل قند خون نقش مثبتی ایفا می کند و دلیلش هم وجود زنجبیل و دارچین است که هر دو اثرات مفیدی بر میزان قند خون دارند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهند که دارچین مقاومت به انسولین و قند خون ناشتا را ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش می دهد .

اگر بدن شما مقاومت پایینی به انسولین داشته باشد، باعث می شود انسولین بهتر کار خود را انجام دهد و قند قند را از بدنتان خارج کند. نتیجه این پروسه به کاهش قند خون کمک کند.

در یک مطالعه جدید، روزانه دو گرم پودر زنجبیل به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که زنجبیل به کاهش قند خون این افراد تا ۱۲ درصد کمک کرده است.

همچنین مطالعات نشان می دهند که دوزهای موثر زنجبیل و دارچین از ۱ تا ۶ گرم در روز متغیر هستند. چنین دوزهایی بیشتر از میزانی هستند که چای های کیسه ای یافت می شود. شما می توانید برای به دست آوردن بیشترین خاصیت چای ماسالا، خودتان مواد تشکیل دهنده آن را تهیه کرده و به میزانی که تمایل دارید مخلوط کنید. با این روش، می توانید میزان دارچین و زنجبیل را بیشتر کرده تا مزایای آن ها را بیشتر بدست آورید.

توجه به این نکته ضروری است که بر خلاف چای ماسالا خانگی، انواع تهیه شده در کافه ها اغلب به میزان زیادی شیرین می شوند که احتمالاً فواید آن برای کاهش قند خون را از بین می برد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) به بانوان توصیه می کند میزان مصرف قند خود را زیر ۲۵ گرم در روز نگه دارند و مردان نیز میزان مصرف آن را زیر ۳۸ گرم در روز نگه دارند.

با توجه به این توضیحات، بهتر است چای ماسالا را در خانه تهیه و میل کنید.

چای ماسالا چیست و چه خواص و فوایدی برای ما دارد؟

کمک به کاهش حالت تهوع و بهبود هضم

چای ماسالا حاوی زنجبیل است که به دلیل اثرات ضد تهوعی که دارد بسیار مشهور است. همچنین به نظر می رسد زنجبیل در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری هم مؤثر باشد. در واقع، در یک تحقیق انجام شده بر روی ۱۲۷۸ زن باردار نشان داده شد که دوز روزانه ۱.۱ تا ۵.۵ گرم زنجبیل به طور قابل توجهی تهوع را کاهش می دهد. این میزان در واقع همان مقدار زنجبیل موجود در یک فنجان چای ماسالا است.

چای ماسالا همچنین حاوی دارچین، میخک و هل است که همگی دارای خواص ضد باکتریایی هستندو به جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت های باکتریایی کمک می کنند.

همچنین فلفل سیاه یکی دیگر از عناصر موجود در چای ماسالا است که دارای خواص ضد باکتریایی مشابهی می باشد. علاوه بر این، مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده اند نشان می دهند که فلفل سیاه سطح آنزیم های گوارشی مورد نیاز برای تجزیه خوب غذاها و کمک به هضم بهینه تر را افزایش می دهد.

کاهش وزن با چای ماسالا

چای ماسالا می تواند با چند روش مختلف به جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی کمک کند. این چای به طور کلی با شیر گاو یا شیر سویا تهیه می شود که هر دو منابع خوبی از پروتئین هستند. پروتئین یک ماده مغذی است که به کاهش گرسنگی و تقویت احساس سیری کمک می کند.

در واقع مهم ترین دلیل این خاصیت چای ماسالا، ایجاد احساس سیری در فرد است. شما می توانید از آن به عنوان یک میان وعده بسیار مناسب استفاده کنید.

جالب است بدانید که تحقیقات مختلف نشان می دهند، ترکیبات موجود در چای سیاه مورد استفاده در ساخت چای ماسالا باعث تجزیه چربی می شوند و به کاهش تعداد کالری جذب شده از غذاها کمک می کنند.

علاوه بر این ها، یک مطالعه بسیار دقیق نشان می دهد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز به جلوگیری از افزایش وزن و افزایش چربی شکم کمک می کند.

اگر می خواهید چای ماسالا را برای کاهش وزن بنوشید، مراقب باشید که بیش از حد به آن قند اضافه نکنید. برخی از انواع محبوب این چای، حاوی مقادیر قابل توجهی قند هستند که نمی توانند به کاهش چربی شما کمک کنند.

چای ماسالا چیست و چه خواص و فوایدی برای ما دارد؟

میزان مصرف چای ماسالا

در حال حاضر هیچ اتفاق نظری در مورد میزانی که هر فرد می تواند چای ماسالا بنوشد، وجود ندارد. همچنین یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که چای ماسالا حاوی کافئین است و این می تواند برای برخی از افراد که به آن حساسیت دارند خطرناک باشد.

در صورت مصرف زیاد کافئین ممکن است دچار عوارض ناخوشایندی مانند اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و بد خوابی شود. همچنین مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. به همین دلیل افراد باید از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز اجتناب کنند. همچنین زنان باردار هم نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند.

هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) چای ماسالا تقریبا حاوی ۲۵ میلی گرم کافئین می باشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.