علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

برای همه ما پیش آمده است که گاهی صبح خود را با خشکی دهان و احساس بدی که دارد آغاز کرده باشیم. اگر فقط گاهی این احساس را دارید جای نگرانی نیست، اما در صورتی که هر روز صبح با خشکی دهان بیدار می شوید، ممکن است به بیماری «زروستمومی» مبتلا باشید. این بیماری زمانی رخ می دهد که دهان به اندازه کافی بزاق ترشح نمی کند و این کمبود بزاق می تواند نشانه وجود یک مشکل دیگر در سلامت فرد باشد. در این مقاله از گومگ به بررسی علت های این مشکل و همچنین روش های مقابله با آن می پردازیم.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

علت خشکی دهان در صبح

۱. کم آبی بدن

در بیشتر موارد، علت خشکی دهان نشانه این است که بدن شما به طور کلی دچار کم آبی شده است و به مایعات بیشتری نیاز دارد. زمانی که بدن شما دچار کم آبی می شود، مایعات کافی برای تولید بزاق را در اختیار ندارد. تقریبا ۹۹٪ بزاق از آب تشکیل شده است. اگر در طول روز به مقدار کافی آب مصرف نکرده باشید، احتمالا صبح روز بعد را با دهانی خشک شروع خواهید کرد.

همچنین بخوانید: فواید و خطرات نوشیدن آب سرد چه هستند؟

۲. نفس کشیدن از طریق دهان

اگر در اغلب موارد با دهان باز به خواب می روید، احتمالا دلیل خشک شدن دهانتان همین است. خوابیدن با دهان باز باعث خشک شدن بافت های درون دهان، به ویژه بافت هایی که به لب ها نزدیک هستند می شود. تنفس از طریق دهان در افرادی که دچار احتقان هستند بسیار شایع است. گرفتگی بینی در این افراد جلوی تنفس راحت از طریق بینی را می گیرد و آن ها را مجبور می کند تا از طریق دهان، کمبود اکسیژن را جبران کنند.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

۳. وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب)

اگر صبح ها با خروپف و دهان خشک از خواب بیدار می شوید، احتمالا دچار آپنه خواب هستید. آپنه خواب نوعی اختلال است که باعث تنفس غیرطبیعی در خواب می شود. افراد مبتلا به این بیماری دچار اختلال در تنفس، نفس نفس زدن و خروپف می شوند. این مشکلات اغلب باعث تنفس دهانی در افراد می شوند و همانطور که توضیح دادیم، تنفس از طریق دهان باعث خشک شدن آن می شود.

علائم دیگر آپنه خواب عبارتند از بی خوابی، سردرد صبحگاهی، خواب آلودگی در طول روز، کاهش تمرکز و افزایش تحریک پذیری.

بیشتر بخوانید: ۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

۴. مصرف داروهای خاص که باعث خشکی دهان در صبح می شوند

داروهایی وجود دارند که می توانند باعث خشک شدن دهان شوند. بسیاری از داروها بر روی سیستم عصبی مرکزی یا سلول‌های ترشح کننده غدد بزاقی اثر می گذارند و ترشح بزاق را کاهش می دهند. بیماری های مختلف و داروهایی که برای درمان افسردگی و مثانه بیش فعال استفاده می‌شوند، می توانند دهان شما را خشک کنند. برخی از آنتی هیستامین ها، ضد احتقان ها، شل کننده های عضلانی و داروهای مسکن نیز می توانند باعث این اتفاق در صبح ها شوند.

از آنجایی که با افزایش سن احتمال افزایش مصرف داروها وجود دارد، خطر خشک شدن دهان نیز افزایش می یابد. در واقع از هر ۵ سالمند، ۱ نفر خشک شدن دهان را تجربه می کند.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

۵. مشکلات سلامتی و بیماری ها

علاوه بر آپنه خواب، مشکلات سلامتی جدی تری نیز وجود دارند که می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، برخی بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و سندرم شوگرن، بر غدد بزاقی تأثیر می‌گذارند. همچنین دیابت، سکته، عفونت قارچی دهان (یا برفک دهان) و بیماری آلزایمر نیز با خشکی دهان مرتبط هستند.

همچنین بخوانید: ۷ تمرین برای کاهش درد آرتروز دست

۶. نوشیدن قهوه یا الکل

نوشیدن قهوه و الکل در اواخر روز باعث خشک شدن دهان در صبح روز بعد می شود. دلیل این امر آن است که قهوه و الکل باعث کم شدن آب بدن می شوند.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

درمان و پیشگیری از خشکی دهان در صبح

ممکن است نتوانید تمام دلایل این مشکل را مهار کنید، اما می توانید برخی از آن ها را کنترل کنید و حتی از آن پیشگیری کنید. در ادامه به معرفی راه حل های مختلف می پردازیم:

۱. برای رفع خشکی دهان در صبح با پزشک مشورت کنید

اولین راه حل برای رفع این مشکل، شناسایی علت اصلی آن است. اگر دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید علت مشکل باشد، پزشک می تواند برای کمک به شما، مقدار آن را تغییر دهد یا داروی دیگری را تجویز کند. بنابراین مراجعه به پزشک راه حل اساسی برای این مشکل به شمار می رود.

۲. مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن هشت لیوان آب در روز به عنوان یک معیار برای مقدار آب مصرفی معرفی شده است اما در صورتی که با مصرف این مقدار آب همچنان دچار تشنگی باشید یا رنگ ادرارتان زرد باشد، باید آب بیشتری بنوشید. همیشه یک بطری آب در نزدیکی خود داشته باشید تا با دیدن آن از فراموشی مصرف آب جلوگیری کنید.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

۳. از قطعات یخ استفاده کنید

قرار دادن قطعات یخ در دهان هم به افزایش مصرف آب کمک می کند و هم ترشح بزاق را افزایش می دهد.

۴. از رطوبت ساز برای رفع خشکی دهان در صبح استفاده کنید

استفاده از یک مرطوب کننده در اتاق خواب، باعث افزایش رطوبت هوا شده و می تواند به جلوگیری از خشک شدن دهان در طول شب کمک کند (به خصوص اگر تنفس دهانی دارید).

بیشتر بخوانید: فواید بخور گرفتن برای سلامتی

۵. از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید

این نوشیدنی ها می توانند باعث کم آبی بدن شوند و مشکل شما را تشدید کنند.

۶. از محصولاتی که باعث افزایش رطوبت دهان می شوند استفاده کنید

بزاق مصنوعی می تواند دهان شما را مرطوب کند. این محصول و محصولات مشابه را می توانید از داروخانه ها و خرده فروشی های آنلاین تهیه کنید.

علت خشکی دهان در صبح چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

۷. از داروهای تحریک کننده بزاق استفاده کنید

اگر مشکل شما ریشه در عملکرد غدد بزاقی داشته باشد، داروهای محرک بزاق مانند پیلوکارپین می توانند کمک کنند. البته برای تهیه بهترین دارو باید از پزشک کمک بگیرید.

۸. بهداشت دهان و دندان را در اولویت قرار دهید

افرادی که با مشکل خشک شدن دهار در صبح ها مواجه هستند، بیش از دیگران در معرض پوسیدگی و خرابی دندان قرار دارند. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان برای این افراد بسیار ضروری است. به طور منظم نخ دندان بکشید (یا از مسواک های بین دندانی استفاده کنید) و دو بار در روز (یک بار قبل از خواب و یک بار صبح) با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

علاوه بر این، از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید. جالب است بدانید که برخی از دهانشویه ها (مانند آن هایی که دارای زایلیتول هستند) مخصوص افرادی که دچار خشکی دهان هستند ساخته شده اند. از مصرف دهانشویه های حاوی الکل یا پراکسید خودداری کنید، زیرا ممکن است خشک شدن دهان شما را بدتر کنند.

منبع: livestrong

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.