نارگیل یکی از میوه های مدرن و محبوبی است که به واسطه تجارت در سراسر جهان مورد استفاده و محبوبیت قرار گرفته است. خواص نارگیل تازه برای سلامتی به اثبات رسیده و اگرچه خود این میوه تا به امروز تغییری نداشته اما نحوه استفاده ما از نارگیل طی گذشت زمان تکامل یافته است.

نارگیل چیست؟

جالب است بدانید نارگیل می تواند به عنوان میوه، دانه یا مغز دسته بندی شود، اما از نظر علمی بیشتر شبیه به دانه است تا میوه. نارگیل شامل سه قسمت است: اولین قسمت پوسته آن می باشد و رنگ آن قهوه ای است، دومین قسمت بخش میانی نارگیل است که رنگ آن سفید بوده و گوشت نارگیل محسوب می شود و سومین قسمت مایع داخلی است که بی رنگ می باشد که آب نارگیل به حساب می آید.

این میوه خوشمزه تقریبا از قرن پنجم در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه نخل های نارگیل در مناطق استوایی، از هاوایی گرفته تا ماداگاسکار رشد می کنند.

خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

جدول ارزش غذایی نارگیل تازه، آب نارگیل، شیر نارگیل و روغن نارگیل

جدول ارزش غذایی ۲۸ گرم نارگیل تازه

ماده غذاییمقدار
کالری۱۸۷
چربی۱۸ گرم ( ۲۸% ارزش روزانه)
چربی اشباع۱۶ گرم (۸۰% ارزش روزانه)
پروتئین۲ گرم (۴% ارزش روزانه)
کربوهیدارت۷ گرم (۲% ارزش روزانه)
فیبر۵ گرم (۲۰% ارزش روزانه)
شکر۲ گرم

جدول ارزش غذایی ۸ اونس (معادل ۲۲۶ گرم) شیر نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری ۵۵۲
چربی۵۷ گرم (۸۸% ارزش روزانه )
چربی اشباع۵۰ گرم (۲۵۰% ارزش روزانه )
پروتئین۵٫۵ گرم (۱۱% ارزش روزانه )
کربوهیدارت۱۳ گرم ( ۴% ارزش روزانه )
فیبر۵ گرم (۲۰% ارزش روزانه )
شکر۸ گرم

جدول ارزش غذایی ۸ اونس (معادل ۲۲۶ گرم) آب نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری۴۶
چربی۰٫۵ گرم (۱% ارزش روزانه )
چربی اشباع۰٫۴ گرم (۰% ارزش روزانه )
پروتئین۲ گرم (۴% ارزش روزانه )
کربوهیدرات۹ گرم (۳% ارزش روزانه )
فیبر۳ گرم (۱۲% ارزش روزانه )
شکر۶ گرم

جدول ارزش غذایی ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل

ماده غذاییمقدار
کالری۱۲۱
چربی۱۳ گرم (۲۰% ارزش روزانه )
چربی اشباع۱۱ گرم (۵۵% ارزش روزانه )
پروتئین۰ گرم (۰% ارزش روزانه )
کربوهیدرات۰ گرم (۰% ارزش روزانه )
فیبر۰ گرم (۰% ارزش روزانه )
شکر۰ گرم

خواص نارگیل تازه برای سلامتی

همانطور که مشاهده می کنید، نارگیل سرشار از فیبر است که می تواند به هضم بهتر کمک نماید. همچنین منبع خوبی برای تامین ویتامین B6، آهن و مواد معدنی مانند منیزیم، مس، روی، منگنز و سلنیوم می باشد. علاوه بر این ها حدود نیمی از چربی های اشباع شده موجود در نارگیل از لوریک اسید تشکیل شده است که می تواند به بهبود کلسترول خوب کمک نماید. اما توجه داشته باشید که میزان مصرف روغن نارگیل در رژیم غذایی باید به صورت متعادل باشد زیرا مصرف زیاد آن می تواند برای سلامتی مضر باشد.

آب نارگیل نیز سرشار پتاسیم است و می تواند به تعادل سدیم در بدن کمک نماید. از این رو می تواند برای تنظیم فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید می باشد. همچنین متخصصان تغذیه بر این باورند که آب نارگیل یک نوشیدنی سالم و مقوی برای بعد از تمرین ورزشکاران می باشد.

همچنین نارگیل خشک شده می تواند جایگیزین آرد گندم باشد و افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنند از آن بهره مند شوند.

خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

آیا خوردن نارگیل تازه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

واقعیت این است که هنوز هم نمی توان با قاطعیت به این پرسش جواب داد. اما آنچه لازم است بدانید این است که نارگیل یک ماده غذایی سالم است و می تواند توسط افرادی که قصد پیروی از رژیم لاغری را دارند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف نارگیل تازه به دلیل بالا بودن فیبر می تواند به افزایش احساس سیری کمک کرده و از پرخوری جلوگیری نماید.

یک مطالعه ۹۰ روزه بر روی ۸ بزرگسالی که روزانه ۱۰۰ گرم نارگیل تازه مصرف کردند نشان داده که این افراد در مقایسه با کسانی که به همین میزان کره بادام زمینی خورده اند، وزن بیشتری کم کرده اند.

همچنین محققان معتقدند که روغن نارگیل به دلیل داشتن تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط می تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. یک مطالعه بر روی نوجوانان چاق نشان داده که مصرف ۲۰ گرم روغن نارگیل در وعده های غذایی در مقایسه با روغن ذرت توانسته به کاهش وزن آنان کمک نماید.

اما توجه داشته باشید که این نتایج درباره مصرف زیاد نارگیل صادق نیست و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.

نارگیل تازه می تواند به سلامت سیستم گوارش کمک نماید

همانطور که می دانید نارگیل به دلیل داشتن فیبر فراوان می تواند به ارتقای سلامت دستگاه گوارش بخصوص روده ها کمک کرده و از ابتلا به یبوست جلوگیری نماید. علاوه بر این ها، این میوه دارای چربی فراوانی می باشد و می تواند به جذب بهتر ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین های K ،D ،E و A کمک نماید.

مطالعات نشان داده اند که مصرف نارگیل تازه و روغن نارگیل رشد باکتری های مفید در روده را تقویت می کند و رشد مخمر های مضر مانند کاندیدا آلبیکانس که باعث ایجاد عفونت می شوند را کاهش می دهد و می تواند از ایجاد التهاب و ابتلا به سندرم متابولیک جلوگیری نماید.

خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

نحوه انتخاب و روش نگهداری از نارگیل تازه و سایر محصولات آن

در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش برای انتخاب نارگیل تازه، روغن نارگیل، شیر نارگیل، آب نارگیل و نیز آرد نارگیل و نیز شیوه نگهداری از آن ها را به شما بیاموزیم.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می تواند استفاده های فراوانی داشته باشد، به همین دلیل گزینه های انتخابی پیش روی شما نیز فراوان است. اما به طور کلی توصیه می شود که از روغن نارگیل تصفیه نشده استفاده کنید. روغن نارگیل تصفیه نشده را می توان برای طبخ تا دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (معادل ۱۷۶ درجه سانتی گراد) استفاده کرد.

همچنین اگر قصد دارید از این روغن نارگیل به عنوان ماسک مو یا نرم کننده پوست استفاده کنید، باز هم توصیه می شود روغن بکر و تصفیه نشده را انتخاب کنید.

روغن نارگیل تصفیه شده را می توانید در دماهای بالاتر نیز مورد استفاده قرار دهید. بنابراین اگر قصد دارید برای پخت پز و سرخ کردن از این روغن استفاده کنید، باید نوع تصفیه شده آن را انتخاب کنید. روغن نارگیل تصفیه شده را می توان تا دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت (معادل ۲۰۴ درجه سانتی گراد) استفاده کرد.

نکته: روغن نارگیل نیازی به نگهداری در یخچال ندارد و می توانید آن را در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید. توجه داشته باشید که روغن نارگیل در دمای زیر ۷۶ درجه فارنهایت (۲۴ درجه سانتی گراد) به حالت جامد است و در صورت گرم بودن محیط به صورت مایع در می آید و این موضوع طعم، مزه و کیفیت روغن را به خطر نمی اندازد.

شیر نارگیل

شیر نارگیل به صورت بسته بندی شده در فروشگاه ها عرضه می شود و می توانید آن ها را به صورت کم چرب یا پرچرب خریداری کنید. در هنگام خرید شیر نارگیل بهتر است به مواد افزودنی آن توجه کنید. بهترین گزینه در هنگام خرید انتخاب محصولی است که فاقد شکر اضافه باشد.

از شیر نارگیل می توانید در تهیه انواع نوشیدنی ها و اسموتی ها استفاده کنید و آن را به عنوان یک جایگزین غیر لبنی مورد استفاده قرار دهید.

نکته: توجه داشته باشید که شیر نارگیل را بعد از باز شدن باید در یخچال نگهداری کنید.

آب نارگیل

آب نارگیل سالم بی رنگ و کمی شیرین است و عطر و بوی دلچسبی دارد. توصیه می شود بعد از جدا کردن آب نارگیل آن را در یخچال نگهداری کنید.

آرد نارگیل

نارگیل خشک شده و آسیاب شده را می توانید به جای آردهای معمولی مورد استفاده قرار دهید. آرد نارگیل به طور معمول در فروشگاه ها به صورت بسته بندی یافت می شود و لازم است که آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نارگیل تازه

توجه داشته باشید که برای خرید نارگیل تازه باید نارگیلی را انتخاب کنید که سنگین و پر باشد و هیچ گونه ترک یا شکستگی روی پوست آن مشاهده نشود. زمانی که نارگیل را تکان می دهید باید صدای آب داخل آن را بشنوید.

بهتر است نارگیلی را انتخاب کنید که پوست آن قهوه ای باشد. هر چه رنگ پوست نارگیل تیره تر باشد نارگیل شما رسیده تر و شیرین تر است. در قسمت فوقانی نارگیل سه لکه سیاه رنگ وجود دارد، دقت کنید در این نواحی آثاری از کپک زدگی و رطوبت وجود نداشته باشد.

 نکته: پس از جدا کردن گوشت نارگیل از پوسته می توانید آن را حدود یک هفته در دمای اتاق، حدود ۲ الی ۳ هفته در یخچال و به مدت ۶ الی ۸ ماه در فریزر نگهداری نمایید. توجه داشته باشید در صورتی که رنگ نارگیل خاکستری یا زرد شده باشد نباید مصرف شود. همچنین بو و طعم ترش نارگیل نیز نشانه فاسد شدن نارگیل است و باید از مصرف آن خودداری کنید.

خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

چگونه نارگیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنیم؟

اگر مایلید نارگیل را به برنامه غذایی خود اضافه کنید، می تواند از ایده های زیر استفاده نمایید:

  • هنگام پخت و پز در دستورالعمل خود ۲۰% آرد نارگیل را جایگزین آرد معمولی کنید.
  • روغن نارگیل را جایگزین روغن های خود کنید. شما می توانید به راحتی از روغن نارگیل به جای انواع کره و روغن استفاده نمایید. در صورتی که تمایلی به عطر و بوی نارگیل ندارید، از روغن های تصفیه شده استفاده کنید که طعم خنثی تری دارند.
  • به جای خامه، شیر نارگیل را به قهوه خود اضافه کنید.

سایر موارد مصرفی روغن نارگیل

  • شما می توانید از روغن نارگیل به موهای خود بمالید و شاهد نرمی و درخشش موهیتان باشید.
  • اگر دچار خشکی پوست هستید پیشنهاد می کنیم از روغن نارگیل به عنوان نرم کننده استفاده کنید.
  • روغن نارگیل به کاهش لکه های پوستی کمک می کند.
  • شما می توانید برای پاک کردن آرایش صورت خود از روغن نارگیل به جای سایر پاک کننده های پوستی استفاده نمایید.
خواص نارگیل تازه و نحوه استفاده و عوارض مصرف آن

عوارض جانبی و خطرات مصرف نارگیل تازه بر سلامتی

فراموش نکنید که نارگیل حاوی چربی اشباع شده است. در حقیقت ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ۱۳ گرم چربی دارد که ۱۱ گرم آن چربی اشباع شده می باشد، در صورتی که همین مقدار کره حاوی ۱۱٫۵ گرم چربی است که از این مقدار ۷ گرم آن چربی اشباع می باشد. به همین دلیل توجه داشته باشید که اگر پزشکتان شما را از مصرف چربی اشباع منع کرده است نباید از روغن نارگیل استفاده نماید.

درست است که نارگیل می تواند برای سلامتی بدن و سلامت قلب مفید باشد، اما اگر از بیماری خاصی رنج می برید حتما قبل از استفاده از نارگیل با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: everydayhealth ،healthline ،wikihow