این روزها ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که انجام تمرینات ورزشی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با عفونت ها و بخصوص بیماری کرونا موثر هستند یا خیر؟ در این مقاله نتایج آخرین تحقیقاتی که بر روی این مسئله صورت گرفته اند را مرور خواهیم کرد.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که داشتن تناسب اندام و انجام تمرینات ورزشی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توانایی ما را در مبارزه با میکروب ها افزایش می دهد. البته برخی دیگر از مطالعات نشان می دهند که این تاثیرگذاری به میزان و نوع ورزش بستگی دارد و لزوما انجام تمامی تمرینات موثر نیستند.

آنچه را که در ادامه بررسی خواهیم کرد، مروری بر تحقیقات جدیدی است که به چگونگی تعامل ورزش با سیستم ایمنی بدن می پردازند و نشان می دهند که با وجود شیوع ویروس کرونا، باز هم بهتر است برای فعال بودن و انجام تمرینات ورزشی برنامه ریزی کنیم یا خیر.

بسیاری از ما شنیده ایم که انجام تمرینات ورزشی شدید می تواند سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کرده و احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را در ما کاهش دهد.

جان کامبل، استاد علوم بهداشت در این باره می گوید:

این باور در اواخر دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت و نتایج تحقیقات نشان داد که ابتلا به بیماری های عفونی در بین دوندگان ماراتن پس از پایان مسابقه کاهش پیدا کرده است. البته بعدها مشخص شد که پس از انجام آزمایش بر روی تعدادی از ورزشکاران، آن ها دچار عفونت های تفسی بودند و برخی از آن ها نیز دچار مشکلات ریوی و غیر عفونی شده بودند.

از آن زمان به بعد تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت. برای مثال در سال ۲۰۰۵ یک سری آزمایشات بر روی موش ها انجام شد که در طی آن هر روز ۳۰ دقیقه و به مدت ۳۰ هفته موش ها را در معرض تمرینات ورزشی قرار می دانند و نتیجه آن شد که احتمال ابتلا به آنفولانزا در آنان کاهش یافت.

البته در همان سال ها برخی تحقیقات دیگر حاکی از آن بودند که تمرینات ورزشی به تنهایی می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و فرد را در معرض ابتلا به عفونت قرار دهند. این موضوع به عنوان یک تئوری شناخته شد و برای اثبات آن آزمایشاتی بر روی حیوانات و انسان ها انجام گرفت. نتایج نشان داد که سلول های ایمنی بدن موجود در خون بلافاصله بعد از انجام تمرینات شدید کاهش می یابند. دانشمندان پس از مشاهده این نتایج احتمال دادند که دلیل آن استرس ناشی از تمرینات سنگین است که سیستم ایمنی را تضعیف می کند. به همین دلیل در چنین شرایطی میکروب ها می توانند وارد بدن شده و ما را بیمار کنند.


همچنین بخوانید:


اما بار دیگر دانشمندان آزمایشات پیچیده تری را انجام دادند. طی این آزمایشات با استفاده از رنگ فسفورسنت، سلول های ایمنی بدن را مشخص کرده و آن ها را مورد مطالعه قرار دادند. با استفاده از این روش داشمندان اعلام کردند که پس از انجام تمرینات سخت ورزشی، فقط تعداد کمی از سلول های ایمنی بدن از بین می روند و در مقابل، سلول های ایمنی ریه و روده حیوانات تحت آزمایش افزایش می یابد و خوشبختانه پس از گذشت چند ساعت سطح سلول های ایمنی در بدن به حالت تثبیت باز میگردد و دوباره بازیابی می شود.

مطالعات منتشر شده در سال گذشته نشان داده است:

موش هایی که تمرینات ورزشی انجام می دهند، پس از تزریق میکروب به بدنشان بهتر از سایر موش های بی تحرک با عفونت مبارزه می کنند.

به طور کلی، تحقیقات در مورد ورزش و سیستم های ایمنی نشان می دهند که انجام تمرینات ورزشی به طور مستقیم نمی توانند شانس ابتلا به هر نوع عفونتی را کاهش دهند. اما خوشبختانه ورزش کردن علی رغم وجود ویروس کرونا بی خطر بوده و می تواند سیستم ایمنی بدن را به طور کلی تقویت کند.

البته بهتر است توجه داشته باشید که در صورتی که تا کنون ورزش نکرده اید، اکنون زمان مناسبی برای شروع تمرینات سخت و خسته کننده نیست و بهتر است به انجام تمرینات سبک و متوسط بسنده کنید.

دکتر جفری وودز در این باره می گوید:

انجام تمرینات بسیار شدید برای افرادی که سابقه انجام تمرینات ورزشی ندارند ممکن است اثرات منفی گذرایی را بر روی سیستم ایمنی خود داشته باشند که در این ایام می تواند خطرناک باشد.

فراموش نکنید:

  • هنگام انجام تمرینات ورزشی به نکات بهداشتی توجه کنید.
  • قبل و بعد از انجام ورزش حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • اگر احساس می کنید توان انجام تمرینات ورزشی را ندارید از انجام آن صرف نظر کنید یا زمان آن را کوتاه نمایید و بیشتر استراحت کنید.
  • از انجام تمرین ورزشی با افرادی که مشکوک به بیماری هستند و یا افرادی که سرفه می زنند جدا خودداری کنید.
  • تجهیزات ورزشی خود را قبل از انجام تمرین به خوبی ضدعفونی کنید.


منبع: nytime