بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

آمار نشان می دهد که تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی هر سال برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام تلاش می کنند. توجه به رژیم و تغییر برنامه غذایی یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش وزن است. در حال حاضر تعداد زیادی برنامه غذایی در دنیا موجود است که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. با توجه به این همه تنوع در رژیم های غذایی انتخاب مناسب ترین، پایدارترین و موثرترین برنامه غذایی کار راحتی نیست. هدف برخی از رژیم های غذایی کاهش اشتها و مصرف غذا است، در حالی که برخی دیگر از برنامه های غذایی پیشنهاد می کنند مصرف کالری، کربوهیدرات یا چربی ها را محدود کنید. پیروی از یک برنامه غذایی سالم علاوه بر کاهش وزن می تواند مزایای زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله از گومگ بهترین رژیم های غذایی برای کمک به کاهش وزن و بهبود سلامت را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب

از جمله بهترین رژیم های غذایی می توان به رژیم روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ اشاره کرد که یکی از متدهای غذایی پرطرفدار در جهان است. در این روش مصرف وعده های غذایی از یک چرخه منظم پیروی می کند و در ساعاتی از روز مصرف کالری متوقف می گردد.

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب انواع مختلفی وجود دارد. از جمله این مدل ها می توان به روش 16/8 اشاره کرد، که در این روش مصرف کالری دریافتی شما به 8 ساعت در روز محدود می گردد و فرد باید 16 ساعت باقی مانده از شبانه روز را روزه باشد و مواد غذایی پر کالری را استفاده نکند. یکی دیگر از روش های رژیم فستینگ روش 5/2 است، که مصرف کالری فرد به مدت دو روز در هفته به 500-600 کالری هفته محدود می گردد.

رژیم فستینگ چگونه عمل می کند؟

روزه داری متناوب زمان مجاز غذا خوردن را محدود می کند که این مسئله راهی ساده برای کاهش کالری دریافتی شماست. همانطور که می دانید محدود کردن کالری دریافتی منجر به کاهش وزن شود. البته لازم به ذکر است که فرد باید به میزان مصرف کالری خود در زمان های مجاز نیز توجه کند، محدود شدن ساعات مصرف غذا به تنهایی نمی تواند در کاهش وزن اثر بخش باشد.

میزان کاهش وزن در رژیم فستینگ چقدر است؟

بررسی نتایج مطالعات نشان می دهد که روزه داری متناوب می تواند باعث کاهش وزن 3 تا 8 کیلوگرم در طی 3 تا 24 هفته شود که مقدار قابل توجهی است. همچنین مطالعات  نشان می دهند در رژیم فستینگ فرد می تواند 4 تا 7 درصد از چربی های دور شکم را کاهش دهد. افزون بر این ها، روزه داری متناوب می تواند علاوه بر افزایش متابولیسم و چربی سوزی به حفظ عضلات کمک نماید.

سایر فواید رژیم فستینگ

روزه داری متناوب با اثرات ضد پیری، افزایش حساسیت به انسولین، بهبود سلامت مغز، کاهش التهاب مرتبط است.

معایب رژیم فستینگ

به طور کلی، روزه داری متناوب برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر است و عوارض جانبی مهمی ندارد. با این حال، کسانی که دچار افت سطح قند خون هستند، مانند برخی افراد مبتلا به دیابت، افراد کم وزن یا کسانی که اختلالات غذایی دارند، همچنین زنان باردار یا شیرده، باید قبل از شروع روزه داری متناوب با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

چکیده:

رژیم روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ به این صورت است که چرخه های منظمی بین دوره های روزه داری و غذا خوردن وجود دارد و مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که این روش می تواند به کاهش وزن کمک کند.
کاهش وزن و پیروی از رژیم فستینگ می تواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم غذاهای گیاهی

رژیم های غذایی گیاهی می توانند به کاهش وزن کمک کنند. در رژیم های گیاه خواری مصرف محصولات حیوانی محدود می شود. این رژیم از نظر اخلاقی و زیست محیطی رژیم پرطرفدار و محبوبی می باشد.

رژیم های گیاهی بسیار متنوع و انعطاف پذیر هستند. به عنوان مثال، در برخی از این رژیم ها فرد می تواند برخی از محصولات حیوانی مانند تخم مرغ یا عسل را به صورت محدود استفاده کند. اگر به مطالعه بیشتر در این زمینه علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید: فواید گیاه خواری به طور کامل

رژیم گیاه خواری چگونه عمل می کند؟

انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد، اما اغلب آن ها مصرف انواع گوشت، مرغ و ماهی را ممنوع می کنند. برخی از گیاهخواران نیز تخم مرغ و لبنیات را از برنامه غذایی خود حذف می کنند. گروهی از افراد نیز در رژیم گیاهخواری خود با محدود کردن تمام محصولات حیوانی و همچنین محصولات به دست آمده از حیوانات مانند لبنیات، ژلاتین، عسل، آب پنیر، کازئین و آلبومین از یک رژیم سرسخت پیروی می کنند.

هیچ قانون مشخصی برای رژیم گیاهخواری وجود ندارد، زیرا پیروی از این متد بیشتر تغییر در سبک زندگی است تا یک رژیم غذایی و لاغری. در این برنامه غذایی خوردن بیشتر میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل توصیه می شود و فرد باید مصرف پروتئین و محصولات حیوانی را کاهش داده و برای تامین نیاز بدن از جایگزین های گیاهی استفاده نماید.

در افراد گیاهخوار بسیاری از گروه های غذایی که کالری بسیار بالایی دارند محدود می شوند، بنابراین فرد می تواند به راحتی کاهش وزن را تجربه کند.

میزان کاهش وزن در رژیم گیاهی چقدر است؟

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های گیاهی برای کاهش وزن موثر هستند. نتایج بررسی 12 مطالعه که شامل 1151 شرکت کننده بوده است نشان می دهد افرادی که رژیم گیاهی داشتند به طور متوسط 2 کیلوگرم بیشتر از افرادی که محصولات حیوانی مصرف می کردند کاهش وزن را تجربه کرده اند.

رژیم‌های گیاهی می توانند در کاهش وزن موثر باشند، زیرا غنی از فیبر هستند و این موضوع به فرد کمک می کند برای مدت طولانی تری سیر بماند و چربی سوزی بیشتری را تجربه کند.

سایر فواید رژیم گیاهی

رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک نمایند و در درمان و پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان های خاص و دیابت موثر باشند. همچنین این رژیم می تواند از نظر زیست محیطی نیز مفید باشد و به حفظ و پایداری بیشتر محیط زیست کمک کند.

معایب رژیم گیاهخواری

اگرچه رژیم‌های گیاهی سالم هستند، اما می‌توانند باعث کمبود مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، روی، آهن، ویتامین B12، اسیدهای چرب امگا ۳ می شوند، زیرا محصولات حیوانی منبع غنی تامین این مواد مغذی هستند.

توجه به یک برنامه غذایی منعطف یا استفاده از مکمل‌های مناسب می‌توانند از بروز مشکلات و بیماری ها در فرد جلوگیری کنند. توصیه می شود برای بهرگیری بهتر از این رژیم غذایی با یک متخصص مشورت کنید.

چکیده:

در این رژیم گوشت و محصولات حیوانی را به دلایل مختلفی محدود می شود و مطالعات نشان می دهند که این برنامه غذایی با کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک کرده و می تواند مزایای زیادی برای سلامتی و محیط زیست داشته باشد.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم های کم کربوهیدرات

رژیم های کم کربوهیدرات جزو محبوب ترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن هستند. به عنوان مثال می توان به رژیم اتکینز، رژیم کتوژنیک (کتو) و رژیم کم کربوهیدرات با مصرف چربی زیاد اشاره کرد. در این رژیم غذایی برخی از انواع کربوهیدرات ها به شدت محدود می شوند. به عنوان مثال در رژیم کتو، درشت مغذی ها باید کمتر از 10 درصد از کل کالری روزانه شما را تامین کنند.

رژیم کم کربوهیدرات چگونه عمل می کند؟

در رژیم های کم کربوهیدرات مصرف کربوهیدرات محدود شده و در مقابل، مصرف پروتئین و چربی افزایش می یابد. افراد در این سبک از رژیم غذایی معمولا پروتئین بیشتری نسبت به رژیم های کم چرب مصرف می کنند. پروتئین ها می توانند به کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و ​​حفظ توده عضلانی کمک کنند.

در رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند کتو، بدن از اسیدهای چرب به جای کربوهیدرات ها برای کسب انرژی استفاده می کند. این فرآیند را کتوزیس می نامند.

مقدار کاهش وزن در رژیم کم کربوهیدارت چقدر است؟

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که رژیم های کم کربوهیدرات می توانند به کاهش وزن کمک کنند و در مقایسه با رژیم های کم چرب موثرتر هستند. به عنوان مثال، مروری بر 53 مطالعه شامل 68128 شرکت‌کننده نشان داده است که رژیم‌های کم کربوهیدرات نسبت به رژیم‌های کم‌چرب به میزان قابل‌توجهی به کاهش وزن کمک کرده اند. همچنین متخصصین معتقدند که رژیم های کم کربوهیدرات در سوزاندن چربی های مضر شکمی بسیار موثر می باشند.

سایر فواید رژیم کم کربوهیدارت

تحقیقات نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات می توانند عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله کلسترول بالا و سطح فشار خون را کاهش دهند. همچنین این رژیم غذایی می تواند سطح قند خون و انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

معایب رژیم کم کربوهیدارت

در برخی موارد، رژیم کم کربوهیدرات ممکن است سطح «کلسترول بد» را افزایش دهد. همچنین رعایت رژیم‌های بسیار کم کربوهیدرات نیز می‌تواند دشوار باشد و باعث بروز ناراحتی های گوارشی در برخی افراد شود.

در موارد نادری نیز، پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات ممکن است باعث ایجاد شرایطی به نام کتواسیدوز شود که یک وضعیت متابولیک بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان می‌تواند کشنده باشد.

می توانید در این مقاله درباره رژیم های کم کربوهیدرات اطلاعات بیشتری کسب کنید: رژیم کم کربوهیدرات یا لوکارب چه عوارضی دارد؟

چکیده:

در این رژیم مصرف کربوهیدرات محدود می شود و بدن تشویق می شود تا از چربی های بیشتری به عنوان سوخت استفاده کند. این رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند و مزایای بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم غذایی پارینه سنگی

در رژیم پارینه سنگی خوردن غذاهایی توصیه می شود که ظاهرا اجداد ما به وسیله شکار به دست می آوردند. افراد علاقه مند به این رژیم غذایی معتقد هستند که بسیاری از بیماری های مدرن با رژیم غذایی غربی مرتبط است. طرفداران رژیم پارینه سنگی بر این باورند که بدن انسان برای گوارش و هضم حبوبات، غلات و لبنیات تکامل نیافته است.

رژیم سرخپوشان چگونه عمل می کند؟

در رژیم سرخپوشان خوردن غذاهای کامل، میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، آجیل و دانه ها توصیه می شود و مصرف غذاهای فرآوری شده، غلات، شکر و لبنیات را محدود می‌کند. البته در برخی از نسخه‌های این رژیم مصرف محدود محصولات لبنی مانند پنیر مجاز است.

میزان کاهش وزن در رژیم پارینه سنگی چقدر است؟

مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم پارینه سنگی می تواند به کاهش وزن و کاهش چربی های مضر در ناحیه شکم کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه 3 هفته ای بر روی 14 فرد بزرگسال سالم که از رژیم پارینه سنگی پیروی می کردند، به طور متوسط 2.3 کیلوگرم کاهش وزن مشاهده شد و دور کمر این افراد حدودا 1.5 سانتی متر کاهش سایز را نشان می داد که این مسئله نشان دهنده کاهش چربی شکمی می باشد.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که در رژیم پارینه سنگی در مقایسه با رژیم مدیترانه ای و رژیم کم چربی، افراد احساس سیری بیشتری دارند و این موضوع به دلیل بالا بودن میزان مصرف پروتیئن در این برنامه غذایی است.

سایر فواید رژیم پارینه سنگی

پیروی از رژیم پارینه سنگی می تواند عوامل خطرساز بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول و سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد.

معایب رژیم پارینه سنگی

اگرچه رژیم پارینه سنگی یک رژیم غذایی سالم است، اما چندین گروه غذایی مغذی از جمله حبوبات، غلات کامل و لبنیات را محدود می کند و این مسئله ممکن است باعث کمبود برخی مواد مغذی در بدن شود.

چکیده:

افراد طرفدار این رژیم، خوردن غذاهای کامل و پیروی از برنامه غذایی اجدادمان را توصیه می کنند. مطالعات نشان می دهد که این رژیم می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم کم چرب

این رژیم غذایی نیز مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات برای دهه ها مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی، در یک رژیم کم چرب افراد باید مصرف چربی خود را به مقدار 30 درصد از کالری روزانه محدود کنند. البته در برخی از رژیم های غذایی بسیار کم چرب توصیه می شود که مصرف چربی تا 10 درصد کالری روزانه محدود شود.

رژیم کم چرب چگونه عمل می کند؟

در رژیم های کم چرب می بایست مصرف چربی به شدت محدود شود، زیرا طرفداران این رژیم معتقدند چربی حدودا دو برابر بیشتر از دو درشت مغذی دیگر یعنی پروتئین و کربوهیدرات حاوی کالری است.

در رژیم های غذایی بسیار کم چرب که حاوی کمتر از 10 درصد چربی هستند، تقریبا 80 درصد کالری روزانه را کربوهیدرات ها و 10 درصد باقی مانده را پروتئین ها تشکیل می دهند. رژیم های غذایی بسیار کم چرب عمدتا گیاهی هستند و گوشت و محصولات حیوانی در آن ها محدود است.

مقدار کاهش وزن در رژیم کم چرب چقدر است؟

از آنجایی که در رژیم های کم چرب دریافت کالری محدود می شود، می توانند به کاهش وزن کمک کنند. بررسی 33 مطالعه که بر روی 73500 شرکت کننده انجام شده است نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب منجر به تغییراتی در وزن و دور کمر افراد می شود.

با اینکه به نظر می رسد رژیم های کم چرب نیز به اندازه رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن موثر هستند اما رژیم های کم کربوهیدرات بروزتر و موثرتر هستند. تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی بسیار کم چرب برای افراد چاق موثر و نتیجه بخش هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه 8 هفته ای روی 56 شرکت کننده نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی حاوی 7 تا 14 درصد چربی به طور میانگین منجر به کاهش وزن 6.7 کیلوگرم در افراد می شود.

سایر فواید رژیم کم چرب

رژیم غذایی کم چرب با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته ارتباط دارد. همچنین این برنامه غذایی می تواند به کاهش التهاب و نشانگرهای دیابت کمک کند.

معایب رژیم کم چرب

محدود کردن بیش از حد چربی می تواند در دراز مدت منجر به بروز برخی مشکلات سلامتی شود، زیرا چربی ها نقش مهمی در تولید هورمون، جذب مواد مغذی و سلامت سلول ایفا می کنند. علاوه بر این، رژیم های غذایی کم چرب می توانند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهند.

چکیده:

در این رژیم توصیه می شود مصرف چربی خود را محدود کنید، زیرا چربی ها در مقایسه با درشت مغذی های دیگر کالری بالاتری دارند. مصرف بیشتر پروتئین و کربوهیدارت می تواند به کاهش وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت کمک نماید.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس غذاهایی است که مردم کشورهایی مانند ایتالیا و یونان مصرف می کنند. اگرچه این رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی طراحی شده است، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

رژیم مدیترانه ای چگونه عمل می کند؟

در رژیم غذایی مدیترانه ای خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل، دانه ها، حبوبات، غلات کامل، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون فرا بکر توصیه می شود. استفاده از غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات باید در حد اعتدال بوده و مصرف گوشت قرمز باید محدود شود.

علاوه بر این ها، در رژیم مدیترانه ای باید مصرف غلات تصفیه شده، چربی های ترانس، گوشت های فرآوری شده، افزودنی ها و شکر محدود شود.

میزان کاهش وزن در رژیم مدیترانه ای چقدر است؟

اگرچه این رژیم به طور خاص برای کاهش وزن طراحی نشده است اما بسیاری از مطالعات نشان می دهند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش وزن کمک کند. به عنوان مثال، بررسی 19 مطالعه نشان داده است افرادی که رژیم مدیترانه ای را با ورزش یا محدود کردن کالری ترکیب کردند، به طور متوسط4 کیلوگرم بیشتر از سایرین کاهش وزن داشته اند.

سایر فواید رژیم مدیترانه ای

در رژیم مدیترانه ای خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان توصیه می شود که این امر باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود. همچنین رژیم مدیترانه ای به کاهش خطر بیماری های قلبی و مرگ زودرس کمک می کند.

معایب رژیم مدیترانه ای

از آنجایی که رژیم مدیترانه ای به طور دقیق یک رژیم مناسب برای کاهش وزن نیست، افراد ممکن است به دنبال پیروی از این رژیم وزن کم نکنند. در این رژیم کاهش وزن تنها با محدود کردن کالری دریافتی امکان پذیر است.

چکیده:

در این رژیم غذایی خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، ماهی و روغن های سالم توصیه می شود و مصرف مواد غذایی تصفیه شده و فرآوری شده باید محدود شود. رژیم مدیترانه ای به طور دقیق برای کاهش وزن طراحی نشده است، اما مطالعات نشان می دهد که با پیروی از این برنامه غذایی و محدود کردن کالری دریافتی فرد می تواند کاهش وزن را تجربه کند.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم دیدبان‌های وزن یا Weight Watchers (ویت واچرز)

این رژیم غذایی در میان هنرمندان و سلبریتی ها بسیار پر طرفدار است و یکی از محبوب ترین برنامه غذایی برای کاهش وزن محسوب می شود. در این رژیم غذایی هیچ گروه غذایی محدود نمی شود و فرد با تنظیم کالری روزانه خود برای رسیدن به وزن ایده آل تلاش می کند.

رژیم ویت واچرز چگونه عمل می کند؟

رژیم ویت واچرز بر اساس سیستم امتیازدهی مواد غذایی طراحی شده است که در آن به عواملی مانند کالری، چربی، پروتئین و قند توجه می شود. در این رژیم غذایی متخصص تغذیه بر اساس مشخصات فردی مانند قد، وزن، سن و جنسیت، امتیاز و محدوده کالری مجاز روزانه را تعیین می کند.

دراین رژیم هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد، اما در کل هر فرد در روز باید مقدار مشخصی کالری مصرف کند و شخص نمی تواند بیشتر از این امتیاز مشخص شده کالری مصرف کند. در این برنامه غذاهای سالم نسبت به غذاهای ناسالم امتیاز کمتری را به خود اختصاص می‌دهند و برای رسیدن به وزن دلخواه باید حد مجاز روزانه در نظر گرفته شود.

مقدار کاهش وزن در رژیم ویت واچرز چقدر است؟

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که این رژیم غذایی می تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. به عنوان مثال، مروری بر 45 مطالعه نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی ویت واچرز پیروی می کنند 2.6 درصد بیشتر از سایر افراد وزن کم کرده اند. همچنین میزان پایداری وزن در بین پیروان این برنامه غذایی مشاهده می شود.

سایر مزایای رژیم ویت واچرز

 رژیم ویت واچرز یک رژیم انعطاف پذیر است و پیروی از آن بسیار آسان می باشد. در این رژیم افراد محدودیت های غذایی ندارند.

معایب رژیم ویت واچرز

رژیم ویت واچر ممکن است یک رژیم پر هزینه باشد. همچنین، اگر افراد در این رژیم‌ غذاهای ناسالم را انتخاب کنند کیفیت این برنامه غذایی افت می کند.

چکیده:

یک برنامه غذایی انعطاف پذیر و مبتنی بر امتیاز دهی هوشمند است و مطالعات نشان می دهد که برای کاهش وزن در طولانی مدت بسیار موثر می باشد.
بهترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن و کنترل آن

بهترین رژیم های غذایی: رژیم دش (DASH)

این رژیم غذایی مصرف سدیم را به شدت محدود می کند و برای تظیم و پیشگیری از فشار خون بالا طراحی شده است. در این رژیم خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی توصیه می شود و در مقابل، مصرف نمک، گوشت قرمز، قندهای اضافه و چربی محدود می گردد. رژیم دش یک رژیم کاهش وزن نیست اما می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

رژیم دش چگونه عمل می کند؟

در این رژیم تعداد وعده های مجاز به خوردن آزاد است و نکته قابل توجه میزان کالری دریافتی می باشد. به عنوان مثال، یک فرد معمولی در رژیم غذایی روزانه خود باید حدود 5 واحد سبزیجات، 5 واحد میوه، 7 واحد کربوهیدرات سالم مانند غلات کامل، 2 واحد لبنیات کم چرب و 2 واحد یا کمتر گوشت بدون چربی مصرف کند. همچنین  افراد می تواند 2 تا 3 بار در هفته از آجیل و دانه ها استفاده کنند.

مقدار کاهش وزن در رژیم دش چقدر است؟

مطالعات نشان می دهد که این رژیم غذایی می تواند در کاهش وزن موثر باشد. به عنوان مثال، مطالعه بر روی 13 پژوهش نشان داده است افرادی که رژیم غذایی دش داشتند به طور قابل توجهی در طی 8 تا 24 هفته نسبت به افرادی که رژیم غذایی کنترلی داشتند وزن کم کردند.

سایر مزایای رژیم دش

مطالعات نشان داده شده است که رژیم غذایی دش می تواند به کاهش سطح فشار خون و خطر بیماری قلبی کمک کند. همچنین، این رژیم می تواند در مبارزه با علائم افسردگی، خطر ابتلا به سرطان سینه و کولورکتال (سرطان روده بزرگ) مفید باشد.

معایب رژیم دش

در حالی که این رژیم می تواند به کاهش وزن و کنترل فشار خون کمک کند، اما مصرف محدود نمک می تواند مقاومت به انسولین را افزایش داده و خطر نارسایی قلبی را بیشتر کند.

چکیده:

رژیم دش یک رژیم غذایی کم نمک است که می تواند به کاهش وزن و فشار خون کمک کند. این برنامه غذایی مزایای زیادی برای سلامتی به همراه دارد و می تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

کلام آخر از گومگ

رژیم های غذایی فراوانی در جهان وجود دارند که می توانند در کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل مفید و موثر باشند. ما در این مقاله 8 مورد از بهترین رژیم های غذایی را به شما معرفی کردیم. توجه به این نکته بسیار مهم است که کاهش وزن موثر نیازمند تغییر سبک زندگی است. در نظر گرفتن این موضوع می تواند به شما کمک کند که یک اندام ایده آل و یک زندگی پایدار داشته باشید.

منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.