دوچرخه سواری یا دویدن؟ کدام برای کاهش وزن بهتر است؟

دوچرخه سواری یا دویدن؟ کدام برای کاهش وزن بهتر است؟

دویدن و دوچرخه سواری، سرگرمی ها و تمرینات سنتی هستند که مردم در سراسر جهان از آن ها لذت می برند. هر دو آن ها ورزش هوازی می باشند که می توانید در خارج از منزل آن ها را انجام دهید، چه در خیابان های شهر باشد و چه در طبیعت.

به طور کلی کالری سوزی دویدن نسبت به دوچرخه سواری بیشتر است. اما این کالری سوزی بیشتر با فشار بیشتر بر ماهیچه ها و مفاصل همراه است. بنابراین، سوال پیش می آید که کدام یک برای شما بهتر است؟ پاسخ این سوال به اهداف شما و نحوه دستیابی به آن ها بستگی دارد.

در این مقاله، دویدن و دوچرخه سواری را از جنبه های زیر مقایسه می کنیم:

سلامت قلبی و عروقی
کالری سوزی
عضله سازی
تقویت عضلات
کاهش وزن
نکاتی که باید در نظر بگیرید
نتیجه گیری

سلامت قلبی و عروقی


از نظر سلامت قلب و عروق، دویدن و دوچرخه سواری به یک اندازه مفید هستند. فعالیت های هوازی به تقویت قلب شما کمک می کنند تا بتواند اکسیژن بیشتری را در بدن پمپاژ کند. انجام ورزش های هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری، قلب شما را عادت می دهد که حتی در زمان استراحت نیز فعالیت بیشتری داشته باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر به صورت دویدن یا دوچرخه سواری را به صورت شدید انجام می دهید، ممکن است لازم باشد زمان آن را به کمتر از ۶۰ دقیقه در روز محدود کنید. با توجه به مطالعات متعدد، ورزش شدید بیشتر از ۵ ساعت در هفته یا ۶۰ دقیقه در روز، می تواند تأثیر منفی بر سلامت قلب و عروق شما بگذارد.


کالری سوزی


تعداد کالری که در هر جلسه تمرین می سوزانید، به شدت و مدت زمان تمرین بستگی دارد.

به طور کلی، دویدن کالری بیشتری نسبت به دوچرخه سواری می سوزاند، زیرا عضلات بیشتری را درگیر می کند. اما دوچرخه سواری هم به علت ملایم بودن می تواند باعث شود تا شما بتوانید آن را طولانی تر و سریع تر انجام دهید.

همچنین اگر دوچرخه سواری و دویدن را بر روی یک سطح شیبدار به سمت بالا انجام دهید، طبیعتا کالری بیشتری می سوزانید.

در کنار تمام موارد بالا، سن، وزن، جنسیت و عوامل دیگر در تعیین میزان کالری سوزی شما موثر هستند. با یک پزشک مشورت کنید تا بدانید که در حین انجام ورزش چه مقدار کالری باید بسوزانید تا به اهداف مد نظر خود دست یابید.


عضله سازی


دوچرخه سواری می تواند به عضله سازی نیم تنه پایینی شما کمک کند. دویدن باعث افزایش حجم عضلات به مقدار قابل توجه نمی شود اما می تواند به شما در ایجاد عضلات قوی تر کمک کند.

فشار دادن پدال ها در هنگام دوچرخه سواری یک تمرین مقاومتی است که باعث تقویت عضلات پا می شود. همچنین این ورزش قسمت بالای بدن شما نیز درگیر می کند، اما مقدار درگیری آن ها کمتر از عضلات پایین تنه است.

دویدن از تمام عضلات به طور همزمان استفاده می کند و بر روی بخشی از مایچه ها متمرکز نیست. همچنین ماهیچه ها و استخوان های شما در این ورزش، به دلیل ضربه زدن به زمین قوی تر می شوند.


تقویت عضلات


ممکن است دویدن برای تقویت عضلات بهتر باشد، زیرا تمام بدن شما را درگیر کرده و کالری بیشتری می سوزاند. اگر می خواهید نتایج قابل توجهی از تقویت عضلات در دویدن به دست آورید، باید تمرینات بدنسازی نیز انجام دهید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

شما نمی توانید چربی های یک بخش خاص از بدنتان را بسوزانید، اما می توانید عضلات تمام بدن را تقویت کرده و به طور کلی چربی هایتان را کاهش دهید.

نتایج یک تحقیق محتبر نشان داده است که ۴-۵ بار تمرین در هفته، در حفظ عضلات در بزرگسالی و پیری موثر است. نکته کلیدی این است که برای تقویت عضلات باید آهسته اما طولانی تر بدوید.

پیشنهاد می کنیم برای تقویت عضلات خود از برنامه بدنسازی های زیر استفاده کنید:

برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای
برنامه بدنسازی چربی سوزی کل بدن با تمرکز بر شکم و پهلو
برنامه بدنسازی چربی سوزی و عضله سازی بانوان

کاهش وزن


برای کاهش وزن، باید بین کالری دریافتی و مقدار کالری که در اثر ورزش و عملکرد معمولی بدن می سوزانید تعادل برقرار کنید. ممکن است دویدن باعث شود تا سریعتر وزن خود را کاهش دهید، اما در صورتی که دوچرخه سواری را برای زمان طولانی انجام دهید، می تواند تاثیر بیشتری نسبت به دویدن داشته باشد.

اینکه دوچرخه سواری در کاهش وزن تاثیر بیشتری دارد یا دویدن، به نحوه تمرین کردن و تغذیه شما بستگی دارد. در حالی که به طور متوسط، دویدن کالری بیشتری می سوزاند، اما دوچرخه سواری بر روی مفاصل فشار کمتری وارد می کند و دیرتر خسته‌تان می کند. این ویژگی دوچرخه سواری به شما امکان می دهد تا طولانی تر ورزش کنید و به طور کلی کالری بیشتری بسوزانید.


نکاتی که باید در نظر بگیرید


پیش از انتخاب بین دوچرخه سواری و دویدن، علاوه بر موارد بالا، نکاتی که در ادامه می آید را نیز در نظر بگیرید:

چقدر می خواهید هزینه کنید؟

دوچرخه سواری به دلیل هزینه اولیه دوچرخه و نگهداری آن در طی زمان بسیار گرانتر از دویدن است. شما همچنین به کلاه ایمنی احتیاج دارید و ممکن است بخواهید کفش و لباس مخصوص نیز بخرید.

البته یک جفت کفش مخصوص دویدن نیز می تواند گران باشد. همچنین لباس ها و ابزارهای مختلفی برای دویدن ساخته شده اند که ممکن است بخواهید آن ها را هم تهیه کنید. کفش های مخصوص دویدن از مفاصل شما محافظت می کنند و لباس های مخصوص هم که کنترل تعریق کمک می کنند. تمام این موارد می توانند به دویدن شما در مسافت های طولانی کمک کنند.

اگر به دوچرخه سواری علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید، از دوچرخه و سایل مورد نیاز یک دوست استفاده کنید و اگر به ادامه دادن آن مطمئن شدید، به سراغ خرید بروید.

آیا شما یک بیماری مزمن دارید؟

اگر به نوعی بیماری مزمن مبتلا هستید، پیش از شروع هر ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی دوچرخه سواری فشار کمی به بدن وارد می کند، اما می تواند کمردرد را افزایش دهد. همچنین آسیب دیدگی در دویدن شایع تر است، اما اگر در حفظ تعادل خود مشکلی دارید، دویدن یا دویدن با سرعت پایین می تواند گزینه ای مطمئن تر از دوچرخه سواری باشد.


نتیجه گیری


نمی توان بین دوچرخه سواری و دویدن، یکی را بهتر دانست. بهتر است سعی کنید گزینه ای را انتخاب کنید که از آن لذت بیشتری می برید و می توانید به مدت طولانی آن را انجام دهید. همچنین می توانید از هر دو آن ها به صورت همزمان استفاده کنید تا تنوعی ایجاد کرده و خسته نشوید.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.