پروتئین سویا چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد؟

پروتئین سویا چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد؟

پروتئین سویا را می توانید به روش های مختلفی مانند خوردن خود سویا، شیر سویا و محصولاتی مبتنی بر سویا دریافت کنید. مصرف این نوع پروتئین در میان گیاه خواران و وگان ها بسیار رواج دارد، اما سوال اینجاست که آیا پروتئین سویا واقعا برای سلامتی مفید است؟ یا مضراتی نیز به همراه دارد؟ در این مقاله با گومگ همراه شوید تا این موضوع را بررسی کنیم.

حقایق تغذیه ای سویا

سویا پروتئین با کیفیت بالا را برای بدن تامین می کند. در حقیقت این ماده غذایی حاوی ۹ نوع آمینو اسید است که برای بدن انسان ضروری هستند. به همین دلیل است که گیاه خواران و وگان ها از آن به عنوان یک ماده غذایی اساسی استفاده می کنند.

۱۰۰ گرم سویا پخته شده حاوی ۱۲۷ کالری، حدود ۱۲ گرم پروتئین، ۵.۵ گرم چربی، ۱۰ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر است.

با توجه به این نکته، بهترین راه برای استفاده از فواید سویا، خوردن آن به صورت مستقیم یا استفاده از محصولات حاوی آن است. البته در انتخاب محصولات غذایی حاوی سویا باید به این نکته دقت کنید که در تولید آن ها از مواد نگهدارنده استفاده نشده باشد و میزان قند و چربی آن ها متعادل باشد.

پودر پروتئین سویا

برخی از افراد به جای استفاده از خود سویا، پودر پروتئین آن را مصرف می کنند. این پودرها در واقع از آسیاب کردن سویا به دست می آیند و گاهی به آن ها مواد مغذی دیگری هم اضافه می کنند. این پودرها از فیبر کمی برخوردار هستند. هر ۲۸ گرم از این پودر حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ۹۵ کالری
  • ۱ گرم چربی
  • ۲ گرم کربوهیدرات
  • ۱.۶ گرم فیبر
  • ۲۳ گرم پروتئین
  • ۲۵٪ از مقدار نیاز روزانه بدن به آهن
  • ۲۲٪ از مقدار نیاز روزانه بدن به فسفر
  • ۲۱٪ از مقدار نیاز روزانه بدن به منیزیم

پودر سویا منبع خوبی برای تامین پروتئین است. اما این ماده غذایی حاوی انواع «فیتات» است، که می توانند جذب مواد معدنی شما را کاهش دهند.

پروتئین سویا چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد؟

مضرات پروتئین سویا

منتقدان پروتئین سویا به مواد موجود در آن، از جمله ایزوفلاون ها و فیتواستروژن ها اشاره می کنند که در گذشته اعتقاد بر این بود که با رشد سلول های سرطانی و مشکلات باروری و بیماری تیروئید مرتبط هستند.

بیایید به نتایج تحقیقات علمی در این زمینه نگاهی بیندازیم و ببینیم این ادعاها تا چه اندازه واقعیت دارند.

سویا و سرطان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسید که زنانی که در طول زندگی خود به مقدار متوسط ​​سویا مصرف کرده اند، در مقایسه با زنانی که این کار را انجام نداده اند، کمتر در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.

همچنین شایان ذکر است که در همین مطالعه ارتباطی بین افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و مصرف متوسط ​​ایزوفلاون ها یافت نشد.

رابطه بین سویا و باروری

پروتئین سویا سرشار از فیتواستروژن ها است. این ترکیبات شبیه به استروژن هستند، با این تفاوت که استروژن در انسان تولید می شود اما فیتواستروژن ها در گیاهان تولید می شوند.

جالب است بدانید که تحقیقات تا کنون شواهدی مبنی بر این که مصرف سویا باعث کاهش تستوسترون می شود، پیدا نکرده اند و آن ها هیچ تغییری در مردانی که سویا مصرف می کنند مشاهده نکرده اند.

پروتئین سویا چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد؟

مشکلات تیروئید و سویا

آخرین نگرانی در مورد مصرف منظم سویا این است که می تواند باعث افزایش مشکلات تیروئیدی شود.

در حالی که اکثر مطالعات رابطه مستقیمی بین مصرف سویا و مشکلات تیروئیدی پیدا نکرده اند، یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پیشرفت کم کاری تیروئید در افرادی که مرتباً سویا می خورند رخ می دهد. البته مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج نیاز است.

اگر از کم کاری تیروئید رنج می برید، قبل از تصمیم گیری برای افزایش مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شما نیاز به تغییر داروی تیروئید خود بر اساس تغییر رژیم غذایی داشته باشید.

مواد غذایی تراریخته

در مورد این که بیشتر سویاها از نظر ژنتیکی اصلاح می شوند اختلاف نظر وجود دارد. با این حال، تا به امروز هیچ شواهد علمی مبنی بر این وجود ندارد که سویا تراریخته عوارض بیشتری نسبت به سویا غیر تراریخته دارد.

فواید پروتئین سویا

مصرف پروتئین سویا در رژیم غذایی می تواند مزایای بسیاری برای سلامتی داشته باشد. برخی از مهم ترین موارد آن ها عبارتند از:

  • کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL).
  • برخی از مطالعات، مصرف منظم سویا را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط می دانند.
  • مصرف منظم آن می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.
  • سویا یک منبع عالی پروتئین گیاهی است و به همین دلیل برای افرادی که پروتئین های حیوانی نمی خورند، بسیار مناسب است.
  • پروتئین سویا می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. البته هنوز داده ها در این مورد قطعی نیستند.

پروتئین سویا فوایدی برای بدن شما به همراه دارد و عوارض جانبی آن در حال حاضر اثبات نشده است. اگر می خواهید مصرف سویا خود را افزایش دهید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. آنها می توانند بهترین توصیه را در مورد این موضوع به شما ارائه دهند.


منبع: steptohealth

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.