روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

روغن درخت چای از جمله روغن هایی است که خواص و فواید فراوانی برای پوست، مو، ناخن و بسیاری موارد دیگر دارد. همچنین از نکات مثبت دیگر روغن درخت چای این است که به فروانی یافت می شود و قیمت نسبتا ارزانی دارد. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم که توسط علم به اثبات رسیده اند و تحقیقاتی در مورد آن ها صورت گرفته است. با گومگ همراه باشید.

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای از برگ های درختی کوچک که بومی مناطقی از استرالیا می باشد، به دست می آید. اگرچه این درختچه را با نام «درخت چای» می شناسند، اما نباید آن را با گیاهی که چای سیاه، سبز و… را از آن تهیه می کنند اشتباه بگیرید.

روغن درخت چای قرن هاست که توسط مردم بومی استرالیا به عنوان داروی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آن ها برگ های این درخت را جدا کرده و آنقدر می کوبند تا روغنش استخراج شود. سپس آن را برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق می کنند یا به صورت مستقیم بر روی پوست اعمال می کنند.

امروزه این روغن را می توانید به صورت ۱۰۰٪ خالص تهیه کنید که هیچ محلول دیگری با آن ترکیب نشده باشد. همچنین برخی از محصولات زیبایی که برای پوست طراحی شده اند می توانند از ۵ درصد تا ۵۰ درصد خالص باشند.

روغن درخت چای حاوی ترکیباتی مانند Terpinen-4-ol است که خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی آن ها به اثبات رسیده است. همچنین طبق تحقیقات، Terpinen-4-ol می تواند فعالیت گلبول های سفید شما را افزایش دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

این خاصیت ضد میکروبی باعث می شود که این روغن شگفت انگیز بتواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان مشکلات پوستی ناشی از قارچ ها، باکتری ها و عفونت های مختل مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا تمام خوص روغن درخت چای را به شما معرفی کنیم.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۱. دفع کننده حشرات

برای ما ایرانی ها که در کشوری گرم با حشرات مزاحم فراوان زندگی می کنیم، احتمالا این مهم ترین خاصیت روغن درخت چای برایمان باشد!

در یک مطالعه علمی که بر روی گاوها انجام شد، پس از گذشت ۲۴ ساعت از اعمال این روغن، گاوهایی که مورد آزمایش قرار گرفتند ۶۱ درصد کمتر از گاوهای دیگر حشرات را جذب کرده بوند.

جالب است بدانید که در آزمایشی دیگر تاثیر روغن درخت چای از «دیت» که پر استفاده ترین ترکیب در ساخت دفع کننده های حشرات صنعتی می باشد، در دفع حشرات بسیار بیشتر است.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۲. ضد عفونی کننده دست

این روغن یکی از بهترین ضد عفونی کننده های طبیعی دست می باشد. مطالعات نشان می دهند که این روغن می تواند چندین نوع ویروس و باکتری که عامل بیماری های مختلفی هستند را از بین ببرد.

علاوه بر این، آزمایشات دیگری نشان می دهند که افزودن روغن درخت چای به پاک کننده های معمولی، قدرت از بین بردن باکتری های بیماری زا را در آن ها افزایش می دهد.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۳. روغن درخت چای یک دئودورانت طبیعی است

اثرات ضد باکتریایی روغن درخت چای می تواند به کاهش و از بین بردن بوی بد ناشی از تعریق زیربغل کمک کند.

البته خود عرق به تنهایی بویی ندارد. زمانی که عرق شما با باکتری های موجود در سطح پوست ترکیب می شوند، بویی قوی و نامطبوع ایجاد می کنند.

بخش زیر بغل انسان حاوی تعداد زیادی غدد می باشد که مسئول تولید عرق هستند. به همین دلیل معمولا بوی نامطبوع در این بخش بیشتر حس می شود. این روغن می تواند بهترین جایگزین دئودورانت های صنعتی و تجاری باشد. همانطور که گفتی روغن درخت چای خاصیت باکتری زدایی دارد، در نتیجه از ایجاد بو جلوگیری خواهد کرد.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۴. ضد عفونی کننده زخم های خفیف

زخم ها و بریدگی های سطحی می تواندن راه ورود میکروب های بیماری زا به خون شما باشند. ورود میکروب ها هم باعث ایجاد عفونت خواهد شد. اعمال روغن درخت چای در نواحی بریده شده می تواند از ورود این عوامل جلوگیری کند. برای ضد عفونی کردن زخم های جزیی مراحل زیر را انجام دهید:

  • محل برش را با آب و صابون تمیز کنید.
  • یک قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • مقدار کمی از مخلوط را روی محل آسیب دیده مالیده و بانداژ کنید.
  • این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا زخم کاملا بهبود یابد.
روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۵. افزایش سرعت بهبودی زخم

علاوه بر جلوگیری از ایجاد عفونت و مقابله با میکروب ها در نواحی زخمی پوست، روغن درخت چای می تواند سرعت بهبودی آن را هم افزایش دهد.

تحقیقات نشان داده اند که این روغن به کاهش التهاب کمک می کند و باعث فعال شدن گلبول های سفید خون می شود که هر دو نقش موثری در سرعت بهبود زخم ها دارند.

در یک مطالعه کوچک که بر روی ۱۰ شرکت کننده انجام شد، سرعت بهبودی زخم همه افراد غیر از یک شرکت کننده، افزایش پیدا کرد.

در هر بار پانسمان زخم می توانید مقداری از این روغن را روی آن بمالید و تاثیر فوق العاده آن را مشاهده کنید.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۶. درمان جوش و آکنه

روغن درخت چای می تواند به شکل قدرتمندی با جوش و آکنه مبارزه کند. مطالعات متعددی این ادعا را ثابت کرده اند.

در یک مطالعه از ژل ۵٪ این روغن برای درمان جوش و آکنه استفاده شد که تاثیر آن ۳ برابر بیشتر از دارونما بود. همچنین تحقیقی دیگر نشان می دهد که تاثیر روغن درخت چای برای درمان آکنه با بنزوئیل پروکساید (رایج ترین داروی ضد آکنه) برابری می کند.

ژل های حاوی این روغن به صورت گسترده قابل تهیه است. اما در صورتی که می خواهید در طبیعی ترین حالت ممکن از خواصش بهره مند شوید، می توانید یک واحد روغن را با ۹ واحد آب مخلوط کرده و به وسیله پنبه به صورتتان بمالید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۷. خلاصی از قارچ ناخن

عفونت های قارچی ناخن بسیار شایع هستند و اگرچه خطرناک نیستند اما می توانند ناخوشایند باشند. داروهایی برای از بین بردن این نوع قارچ ها وجود دارند اما شاید شما ترجیح بدهید از راه طبیعی از شر آن ها خلاص شوید!

تحقیقات نشان می دهند که استفاده مستقیم از روغن درخت چای یا به صورت ترکیب شده با داروهای دیگر می تواند قارچ ناخن را از بین ببرد.

در یک تحقیق، افراد شرکت کننده را به دو دسته تقسیم کردند و تا شش ماه به یک گروه روغن درخت چای و به گروه دیگر داروهای ضد قارچ دادند. پس از پایان زمان تعیین شده حدود ۶۰ درصد از افراد هر دو گروه بهبود پیدا کرده بوند و قارچ ناخن آن ها از بین رفته بود.

شما می توانید از این روغن به صورت مستقیم استفاده کرده یا با مقدار مساوی روغن نارگیل مخلوط کنید و بر روی نواحی حاوی قارچ بمالید. برای جلوگیری از انتشار قارچ به نواحی دیگر، حتما دستتان را بشویید.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۸. دهانشویه کاملا طبیعی

تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای می تواند میکروب هایی که باعث پوسیدگی دندان و بوی بد دهان می شوند را از بین ببرد.

در تحقیقی به اثبات رسید که این روغن موثر تر از کلرهگزیدین (متداول ترین ماده شیمیایی در تولید دهان شویه) عمل می کند. علاوه بر این، روغن درخت چای با سلیقه افراد بیشتری همخوانی داشت. البته تحقیق دیگری نشان می دهد که این روغن تاثیر چندانی در از بین بردن پلاک دندان ندارد.

برای تهیه دهانشویه طبیعی با آن کافیست یک قطره روغن درخت چای را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان نگه دارید. دقت داشته باشید که این دهانشویه هم مانند دهانشویه های صنعتی نباید بلعیده شود، زیرا می تواند اثرات سمی داشته باشد.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۹. پاک کننده همه منظوره

روغن درخت چای می تواند یک ضد عفونی کننده عالی برای تمیزی سطوح مختلف باشد. همچنین استفاده از آن در صورتی که نمی خواهید پوست اعضای خانواده با مواد شیمیایی در تماس باشد، پیشنهاد می شود. برای تهیه پاک کننده با آن می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • ۲۰ قطره روغن درخت چای را با سه چهارم فنجان آب و یک فنجان سرکه سیب در یک اسپری بریزید.
  • خوب تکان دهید تا مخلوط شوند.
  • ترکیب به دست آمده را به صورت مستقیم روی سطوح اسپری کرده و با یک دستمال خشک تمیز کنید.
  • حتما قبل از استفاده مجدد، بطری را خوب تکان دهید تا روغن با مواد دیگر ترکیب شود.
روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۱۰. کاهش التهاب پوست

این روغن می تواند به کاهش التهاب پوست و آرام کردن آن کمک کند. در صورتی که پوست شما در مقابل آلرژن قرار بگیرد ممکن است دچار سوزش، قرمزی و خارش در آن ناحیه شوید. این مشکل معمولا در حساسیت فصلی رخ می دهد. تحقیقات انسانی و حیوانی نشان می دهند که استفاده از روغن درخت چای می تواند این علائم را کاهش دهد.

در یک مطالعه برای اندازه گیری تاثیر داروهای مختلف در کاهش این علائم انجام شد، این روغن باعث کاهش ۴۰ درصدی علائم شد. این میزان تاثیر بسیار بیشتر از داروهای استاندارد تولید شده برای کاهش التهاب است.

علاوه بر موارد گفته شده، روغن این درخت می تواند باعث کاهش قرمزی، تورم و خارش ناشی از نیش حشرات شود. این علائم به دلیل ترشح هیستامین به وجود می آیند.

برای کاهش التهاب پوست می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ۱۰ قطره روغن را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • تا زمانی که التهاب از بین برود می توانید این ترکیب را بر روی آن بمالید.
  • هچنین می تواند باقی مانده مواد را در یک ظرف در بسته نگه دارید.
روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۱۱. کنترل شوره سر

شوره سر عارضه خطرناکی نیست، اما آزار دهنده است. اگرچه تحقیقات کمی درباره تاثیر روغن درخت چای بر درمان شوره سر وجود دارد اما یک مطالعه آن را تایید می کند.

در این مطالعه افرادی که شامپو حاوی این روغن را استفاده کرده بودند، شوره سرشان تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بود. همچنین خارش سر افراد به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

برای استفاده از این خاصیت، کافیست چند قطره از آن را درون شامپوی خود بریزید.

روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۱۲. کاهش علائم بیماری «پای ورزشکاران»

درمان بیماری پای ورزشکاران می تواند بسیار مشکل باشد. این بیماری یک نوع بیماری قارچی می باشد که باعث ایجاد عفونت های قارچی در پا می شود و می تواند تا ناخن ها و دست ها هم گسترش پیدا کند. از علائم آن می تواند ترک خوردن، پوست انداختن، قرمزی و تاول زدن را نام برد.

داروهای ضد قارچ، درمانی استاندارد برای این بیماری می باشند اما تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای می تواند جایگزین مناسبی برای این داروها باشد.

در یک مطالعه که بر روی ۱۵۸ نفر انجام شد. ۷۲ درصد افرادی که از این روغن استفاده کرده بودند، علائمشان کاهش چشمگیری داشت.

البته این روغن در کاهش علائم این بیماری مانند قرمزی، التهاب، پوسته پوسته شدن و… موثر واقع شده است اما در از بین بردن قارچ تاثیری ندارد.


همچنین بخوانید:


روغن درخت چای چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

۱۳. کاهش علائم پسوریازیس یا صدفک

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن سطح بدن می شود. بیماری های خود ایمنی معمولا به علت پاسخ اشتباهی یا بیش از حد سیستم دفاعی بدن گفته می شود. گاهی سیستم ایمنی افراد عوامل خارجی بی خطر یا حتی مفید را به اشتباه مورد حمله قرار می دهند باعث ایجاد علائمی می شوند.

اگرچه داروهایی برای تسکین و کاهش علائم آن تولید شده اند اما خود بیماری درمان خاصی ندارد و در حال حاضر نمی توان آن را کاملا درمان کرد.

روغن درخت چای به علت خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند برای کاهش علائم پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برای تسکین علائم پسوریازیس با این روغن کافیس ۱۰-۱۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی مناطق آسیب دیده بمالید. در صورت لزوم این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.