ویروس کرونا چیست؟ علائم، دلایل، درمان و خطرات

ویروس کرونا چیست؟ علائم، دلایل، درمان و خطرات

ویروس کرونا با نام علمی Coronaviruses نوعی ویروس شایع می باشد که باعث بروز عفونت در سینوس ها، گلو و بینی می شود. بیشتر کرونا ویروس ها خطرناک نیستند. اما برخی از انواع جدید آن ها بسیار جدی و خطرناک می باشند. تا کنون حدود ۵۵۸ نفر جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس در خاورمیانه از دست داده اند. این ویروس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی و سپس در کشورهای دیگر خاورمیانه، آفریقا، آسیا و در اروپا ظاهر شد.

در آوریل ۲۰۱۴ اولین آمریکایی در فلوریدا به بیماری سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) مبتلا شد. در ماه می ۲۰۱۵ شیوع این بیماری در کشور کره رخ داد و در سال ۲۰۰۳ حدود ۷۷۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری درگذشتند.

در اوایل ژانویه ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از این ویروس را شناسایی کرد که تا کنون ۳۰۰ مورد ابتلا در کشور چین به این ویروس تایید شده است. در اوایل شروع ویروس کرونا جدید، تعداد کشته شدگان تک رقمی بود، اما در حال حاضر این رقم به سرعت در حال افزایش است و با وجود غربالگری های فرودگاهی، این بیماری از طریق مسافران هوایی به ایالات متحده آمریکا منتقل شده است.

غالبا ویروس کرونا باعث ایجاد علائم تنفسی مانند گرفتگی بینی، سرفه و گلو درد می شود. بیماری به وجود آمده توسط این ویروس می تواند با استراحت و مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه درمان شود. لازم به ذکر است که ویروس کرونا می تواند باعث بروز عفونت در گوش میانی کودکان شود.

مطالب زیر را از دست ندهید:

برنامه بدنسازی چربی سوزی و عضله سازی بانوان
برنامه بدنسازی حجمی سه سطحی: مبتدی، متوسط و حرفه ای با تصویر حرکات
برنامه بدنسازی حجمی سه روز در هفته برای تازه کارها
برنامه بدنسازی حرفه ای برای کات کردن

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ شناسایی شد، اما هنوز دلیل ابتلا به آن را نمی دانیم. در حال حاضر به نظر می رسد که این ویروس از طریق حیوانات به انسان انتقال یافته است.

بیشتر انواع کرونا ویروس شبیه به سایر ویروس های سرماخوردگی عمل می کنند و از طریق سرفه و عطسه افراد بیمار، لمس دست یا صورت فرد آلوده و یا مواردی از این قبیل انتقال می یابد.

تقریبا هر کسی حداقل یک بار در زندگی خود به یک نوع ویروس کرونا مبتلا می شود که این بیماری در فصول پاییز و زمستان و در کودکان خردسال بسیار رایج است.

علائم ویروس کرونا

بیشتر علائم ابتلا به این ویروس شبیه سرماخوردگی هستند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • تنگی نفس
  • تب های دوره ای

برای تشخیص ابتلا به این ویروس معمولا آزمایشاتی ازجمله کشت بینی و گلو و آزمایش خون انجام می شود تا مشخص شود که آیا سرماخوردگی شما ناشی از ویروس کرونا است یا خیر.

اگر این ویروس به دستگاه تنفسی (مجرای تنفسی و ریه ها) سرایت کند می تواند سبب بروز مشکلات حادی در افراد مسن، مبتلا به بیماری های قلبی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند شود و باعث ایجاد ذات الریه در آنان می شود.

پیشگیری و درمان

تا کنون هیچ واکسنی برای مقابله با این ویروس کشف نشده است. برای جلوگیری از ابتلا به آن توصیه می شود همان کارهایی را انجام دهید که از سرماخوردگی پیشگیری می کنند. به عنوان مثال مواد زیر را در نظر بگیرید:

  • دست های خود را با آب و صابون ضدعفونی کنید یا در صورت نیاز با الکل بشویید.
  • از برخورد دست با چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید.
  • از تماس نزدیک با افراد آلوده خودداری کنید.

شما به همان روشی که سرماخوردگی را درمان می کنید، عفونت های کرونا ویروس را نیز می توانید درمان کنید:

  • استراحت کنید.
  • مایعات فراوانی بنوشید.
  • برای درمان گلو درد و تب از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.
  • به کودکان یا نوجوانان زیر ۱۹ سال آسپرین ندهید و به جای آن از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

بخور گرفتن و مرطوب نگه داشتن خانه می تواند به سهولت تنفس و کاهش گلو درد کمک کند.

کرونا ویروس تهدید جدی برای بزرگسالان سالم نیست، اما بیماران شدید باید در صورت بروز علائم، در اولین فرصت درمان شده و در صورت بدتر شدن علائم با پزشک خود تماس بگیرند.

هشدار!

ویروس های کرونا طیف گسترده ای را تشکیل می دهند و نوع جدید آن ها می تواند بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ شود. در صورت مشاهده هرگونه علائم، حتما به پزشک مراجعه نمایید.


منبع: webmd

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.